Det har ju skrivits så många inlägg sedan i höstas som har avhandlat hur svårt det är att verkligen få ner t ex distorsion i dynamiska element, kunna uppnå realistiska ljudtryck, samt få till frekvensgång och spridning. Inlägg som förklarar för och nackdelar med andra typer av element. Som förklarar att många högtalare vanligen presterar mindre bra till riktigt dåligt och VARFÖR de gör det.
Som jag ser det finns det alltså många informativa inlägg (dock utspridda i en mängd trådar, vilket gör att den samlade bilden kan vara lite svår att få till om man inte läst dem och lagt dem på minnet).
Avseende hysteres: Här är ett inlägg, svar kommer i senare inlägg:
viewtopic.php?f=9&t=71293&p=2150180&hilit=hysteres#p2150180Jag vet inte om jag gör dialogen en tjänst eller otjänst genom att länka och sammanställa men ett försök till: Här är några inlägg av I-or som jag tidigare länkat till då de lätt verkar försvinna i bruset. Även andra har skrivit liknande saker men valde dessa inlägg då jag upplver att de är kärnfulla, vederhäftiga och stringenta:
viewtopic.php?f=9&t=71293&p=2146282&hilit=distorsion+ljudtryck#p2146278I-or skrev:Jag vet inte om det är någon annan än jag som alltid slås av den oerhörda kraft och renhet som cymbaler, hi-hats, klockspel, trianglar m.m. uppvisar i verkligheten, vilken aldrig återges ens tillnärmelsevis korrekt av normala högtalare som låter kraftlöst, ansträngt och tunt. I verkligheten hör man tydligt att det är vibrerande metallstrukturer, vid återgivning låter det delvis som någon form av format brus.
Om man ska ha en i dynamiskt hänseende invändningsfri återgivning av olika former av slagverk, måste man behålla villkoret om maximalt 1 % THD upp till 20 kHz.
Vid analys av hyperdynamiskt, oklippt, källmaterial framgår det att signalen kan bestå av en serie impulser som uppvisar i det närmaste konstant spektraltäthet ända upp till fs/2. I praktiken betyder detta att i den sista oktaven över 10 kHz kan man i extrema fall ha nästan samma toppsignaleffekt som 0-10 kHz.

Mer normala, men fortfarande goda (oklippta*), inspelningar har kanske 5 dB lägre toppnivå än detta i den extrema diskanten, vilket fortfarande är massor av högfrekvenseffekt.
*Klippning skapar "hörn" i signalen, vilket motsvarar massor falsk högfrekvens. Detta är ett av skälen till att det låter så illa. Ett annat skäl är att den ursprungliga vågformen, som i princip består av en dominerande sinus med övertoner, helt berövas sin styrka.
viewtopic.php?f=9&t=71293&p=2146282&hilit=distorsion+ljudtryck#p2146278I-or skrev:Mycket höga toppnivåer över 10 kHz är vanligt förekommande i modern musik även om de allra högsta nivåerna uppträder vid klippning/fullimitering, vilket också kan vara ett skäl till att hålla högfrekvensdistorsionen låg eftersom nästan alla inspelningar från de senaste decennierna är klippta åtminstone på några ställen, även de bästa som t.ex. Wishing Well med Michael Ruff, liksom många av Telarcs klassiska inspelningar. (Nu menar jag förstås inte att man kommer att spela just I Feel it Coming så särdeles högt i topparna eftersom den har en toppfaktor om ca 10 dB.)
viewtopic.php?f=9&t=71293&hilit=distorsion+ljudtryck&start=180#p2150048I-or skrev:Jo, det är mycket, mycket svårt att få till låg distorsion i högtalare. Annars skulle vi inte se så många konstruktioner med kanske 0,3-1 % THD vid låga ljudtrycksnivåer och ca 3-10 % vid lite högre nivåer. Riktigt höga ljudtrycksnivåer, uppåt 120 dB i lyssningspositionen, kan man oftast inte återge överhuvudtaget, om det ens är möjligt brukar det handla om kanske 30-50 % THD (allting för frekvenser över 200 Hz, vid lägre frekvenser är distorsionen vanligen betydligt högre).
viewtopic.php?f=9&t=71293&hilit=distorsion+ljudtryck&start=180#p2150297I-or skrev:Distorsion är inte den allra viktigaste parametern, men väl den tredje viktigaste (ordningen är 1) frekvensgång on-axis, 2) spridning, 3) distorsion). Element med THD < 0,05 % för 90 dB, 1 m, frifält, f > 200 Hz är definitivt inte enkla att konstruera, så du lär få väldigt svårt att hitta de lågdistorderande enheter som du skriver om.
viewtopic.php?f=9&t=71395&p=2149907&hilit=distorsion+ljudtryck#p2149907I-or skrev:Elektrostathögtalare spelar långtifrån tillräckligt högt och uppvisar betydligt högre THD än normala dynamiska högtalare från ljudtrycksnivåer om ca 95 dB, 1 m, frifält. I praktiken är detta problem olösbart för elektrostater, så de har aldrig varit aktuella för min del. De bästa varianterna av lågdistorderande högtalare kan dock både prestera ultralåg distorsion vid låga till medelhöga nivåer och riktigt höga maximala någorlunda odistorderade ljudtrycksnivåer.
Se även:
viewtopic.php?f=9&t=71504&hilit=distorsion+ljudtryck&start=0#p2153887viewtopic.php?f=9&t=71504&hilit=distorsion+ljudtryck&start=60#p2155761