Moderator: Redaktörer
phloam skrev:Jaha, nu ska musikstugan fyllas med en massa anala grafer över masteringseländet, precis vad som behövs för att få fart på musikskrivandet.Som om inte hifi var nog ångestfylld som den är, nu ska vi visualisera masteringångesten också. Men ok, det har väl nåt slags syfte.
Kanske kunde ta det på en annan avdelning? Så att inte besökare som kommer hit i framtiden möts av en musikstuga fullplottrad av MasVis-trådar?
Ytterligare ett argument för att det behövs en speciell avdelning för masterinfrågor, som CODY, numera inaktiv (tack så jävla mycket, fuckwads) tyckte kunde vara bra.
IngOehman skrev:phloam skrev:Jaha, nu ska musikstugan fyllas med en massa anala grafer över masteringseländet, precis vad som behövs för att få fart på musikskrivandet.Som om inte hifi var nog ångestfylld som den är, nu ska vi visualisera masteringångesten också. Men ok, det har väl nåt slags syfte.
Kanske kunde ta det på en annan avdelning? Så att inte besökare som kommer hit i framtiden möts av en musikstuga fullplottrad av MasVis-trådar?
Ytterligare ett argument för att det behövs en speciell avdelning för masterinfrågor, som CODY, numera inaktiv (tack så jävla mycket, fuckwads) tyckte kunde vara bra.
Är det dig själv eller CODY som du kallar fuckwad?
Kommer inte på några andra med hemlig identitet som varit inblan-
dad i diskussionerna. Tror det i huvudsak är ni två som haft den där
kombinationen av publik och anonymitet.
Kan ni inte delta som er själva istället? Det vore mycket trevligt.
Vh, iö
gnypp45 skrev:Svante, är du medlem på Hydrogenaudio? De skulle nog ta emot ett sånt här program med öppna armar.
StefanL skrev:IngOehman skrev:phloam skrev:Jaha, nu ska musikstugan fyllas med en massa anala grafer över masteringseländet, precis vad som behövs för att få fart på musikskrivandet.Som om inte hifi var nog ångestfylld som den är, nu ska vi visualisera masteringångesten också. Men ok, det har väl nåt slags syfte.
Är det dig själv eller CODY som du kallar fuckwad?
Kommer inte på några andra med hemlig identitet som varit inblan-
dad i diskussionerna. Tror det i huvudsak är ni två som haft den där
kombinationen av publik och anonymitet.
Kan ni inte delta som er själva istället? Det vore mycket trevligt.
Vh, iö
Jag tror inte deras identitet är hemlig, dom vill förmodligen inte dela den med sig här för dom inte känner sig trygga att göra det. Kanske på grund av fuckwads?
Inte vet jag, men jag respekterar deras beslut och värderar deras åsikter lika mycket som någon annans.
Svante: Lessen för OT!
Svante skrev:gnypp45 skrev:Svante, är du medlem på Hydrogenaudio? De skulle nog ta emot ett sånt här program med öppna armar.
Nej, och jag tror inte jag ska engagera mig i ett forum till. Men när vi väl har fått ut länken på LTS hemsida får du gärna lägga upp några grafer där.
*Inser att det måste skrivas en engelsk manual*
phloam skrev:Helt j-a otroligt. Det är nog bara på faktiskt.se man måste kolla upp sina svordomar sagda i affekt via google/wikipedia innan man använder dem.![]()
![]()
![]()
Har ni några bra tips på vad jag skulle kallat alla de som bidrog till att CODY stack, skriv dem gärna här!!
CODY skrev:fre 20 nov, 2009 09:50
...skall sluta skriva i era gnälltrådar.
IngOehman skrev:Svante skrev:gnypp45 skrev:Svante, är du medlem på Hydrogenaudio? De skulle nog ta emot ett sånt här program med öppna armar.
Nej, och jag tror inte jag ska engagera mig i ett forum till. Men när vi väl har fått ut länken på LTS hemsida får du gärna lägga upp några grafer där.
*Inser att det måste skrivas en engelsk manual*
Det kanske till och med kan gå att lägga ut själva artikeln från MoLt över-
allt, såsmåningom. Det kan ju vara intressant för dem som vill lära sig mera
om hur man tolkar de olika graferna.
Det är i högsta grad ett verktyg som behöver manual, om man skall kunna
klämma det göttaste ur det.
Vh, iö
E skrev:Vill du berätta litet om tillblivelseprocessen? Hur mycket tid har du lagt
ned och vilka beslut har tagits under arbetets gång? (Jag kanske borde
vänta på MoLt-artikeln i stället. Jag skulle vilja förstå även allpass-
grafen, men jag orkar inte just nu.)
PekkaJohansson skrev:brumel skrev:Det är ju trevligt att Kraftwerk har bra dynamik. Testade att spela Trans europe express ikväll och staplarna rörde sig ordentligt på mitt delningfilter från botten upp till det gula.
Depeche har jag också testat med gott resultat!
Reklamradioljudet fanns inte på den gamla goda tiden. Suck:(
Vilken Depeche-skiva har du provat med gott resultat? Har inte hunnit dit än i min genomgång...
Med vänlig hälsning
Pekka
-Martin- skrev:Svante skrev:
Men det är *tråååkigt* att dokumentera.
Har du aldrig hört talas om "Copy & Paste" och att man "ärver" andras alster med viss modifikation?
JTarnstrom skrev:JB skrev:peh skrev:Eftersom analysen skall visa på mastringens ljudstyrka och dynamik ser jag inga problem med att analysera "lossy"-format. Dynamiken påverkas ju inte vid konvertering till lossy, utan det är istället frekvensspektrumet som - om man skall säga det rakt ut - slaktas.
Slaktas var väl att ta i..
En Mp3 fil med 256 kb bitrate eller högre (eller tex VBR V0) går från 0 hz (såvida du inte kör med högpassfilter i encodern) till ca 18 khz
Jag kan ingenting om komprimerade format men i mina öron är det den lägsta basen som får stryka på foten när jag kör mp3 (vilket inte sker ofta).
Svante skrev:Lite påverkan, men inte så mycket, blir det av mp3-kodning. Här ett exempel som har packats till 128 kbit/s mp3 via Lame, och sedan packats upp tillbaka till wav. Det är en klippt sinus, och uppenbarligen drar codecen ner volymen lite så att en eventuell ojämnhet i i den klippta delen ska klippa på nytt.
JB skrev:Svante skrev:Lite påverkan, men inte så mycket, blir det av mp3-kodning. Här ett exempel som har packats till 128 kbit/s mp3 via Lame, och sedan packats upp tillbaka till wav. Det är en klippt sinus, och uppenbarligen drar codecen ner volymen lite så att en eventuell ojämnhet i i den klippta delen ska klippa på nytt.
Fast encodar man musik i 128 kbit så förtjänar man stryk
UrSv skrev:Svante skrev:Det blir säkert samma med högre bitrate.
Assumption is the mother of all f**k-ups...
slockna skrev:Jag tänkte på denna tråd i morse när popartisten Timo Räisänen i en intervju i Mix Megapol deklarerade att han skulle ge ut en version av sin kommande platta även på vinyl.
Det motiverade han med att han tyckte att "ljudet låter djupare på något vis"Gör om gör rätt.
UrSv skrev:Svante skrev:Det blir säkert samma med högre bitrate.
IngOehman skrev:UrSv skrev:Svante skrev:Det blir säkert samma med högre bitrate.
Klokare ord än sådär finns knappt.
Antingen vet man, eller vet man inte. Vet man inte finns det ingen
grund att anse, tycka, utgå ifrån eller tro något.
IngOehman skrev:Fenomenal kondensation av verkligheten där Bill!!! Just så är det.UrSv skrev:Svante skrev:Det blir säkert samma med högre bitrate.
Klokare ord än sådär finns knappt.
Antingen vet man, eller vet man inte. Vet man inte finns det ingen
grund att anse, tycka, utgå ifrån eller tro något.
Vet man inte så behöver man faktiskt inte tro något (men jag vet
att det är en impopulär/otrendig uppfattning - vi lever ju i en värld
där det tillhör det normala att alla har en massa åsikter om saker
som de inte har undersökt först).
Vh, iö
bomellberg skrev:Varför inte skriva till Timo och berätta vad vi vet?
Vem tar på sig att göra detta?
Mvh,
/Bosse
Användare som besöker denna kategori: Conan och 37 gäster