MasVis - masteringsvisualisering

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2010-03-11 10:41

Svante, är du medlem på Hydrogenaudio? De skulle nog ta emot ett sånt här program med öppna armar. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-03-11 13:39

phloam skrev:Jaha, nu ska musikstugan fyllas med en massa anala grafer över masteringseländet, precis vad som behövs för att få fart på musikskrivandet. :roll: Som om inte hifi var nog ångestfylld som den är, nu ska vi visualisera masteringångesten också. Men ok, det har väl nåt slags syfte.

Kanske kunde ta det på en annan avdelning? Så att inte besökare som kommer hit i framtiden möts av en musikstuga fullplottrad av MasVis-trådar?

Ytterligare ett argument för att det behövs en speciell avdelning för masterinfrågor, som CODY, numera inaktiv (tack så jävla mycket, fuckwads :evil: ) tyckte kunde vara bra.

Bild
Är det dig själv eller CODY som du kallar fuckwad?

Kommer inte på några andra med hemlig identitet som varit inblan-
dad i diskussionerna. Tror det i huvudsak är ni två som haft den där
kombinationen av publik och anonymitet.

Kan ni inte delta som er själva istället? Det vore mycket trevligt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2010-03-11 13:59

IngOehman skrev:
phloam skrev:Jaha, nu ska musikstugan fyllas med en massa anala grafer över masteringseländet, precis vad som behövs för att få fart på musikskrivandet. :roll: Som om inte hifi var nog ångestfylld som den är, nu ska vi visualisera masteringångesten också. Men ok, det har väl nåt slags syfte.

Kanske kunde ta det på en annan avdelning? Så att inte besökare som kommer hit i framtiden möts av en musikstuga fullplottrad av MasVis-trådar?

Ytterligare ett argument för att det behövs en speciell avdelning för masterinfrågor, som CODY, numera inaktiv (tack så jävla mycket, fuckwads :evil: ) tyckte kunde vara bra.

Bild

Vh, iö

Jag tror inte deras identitet är hemlig, dom vill förmodligen inte dela den med sig här för dom inte känner sig trygga att göra det. Kanske på grund av fuckwads?

Inte vet jag, men jag respekterar deras beslut och värderar deras åsikter lika mycket som någon annans.

Svante: Lessen för OT!
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-11 14:58

gnypp45 skrev:Svante, är du medlem på Hydrogenaudio? De skulle nog ta emot ett sånt här program med öppna armar. :)

Nej, och jag tror inte jag ska engagera mig i ett forum till :) . Men när vi väl har fått ut länken på LTS hemsida får du gärna lägga upp några grafer där.

*Inser att det måste skrivas en engelsk manual* :roll:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-03-11 15:18

StefanL skrev:
IngOehman skrev:

Bild

Vh, iö

Jag tror inte deras identitet är hemlig, dom vill förmodligen inte dela den med sig här för dom inte känner sig trygga att göra det. Kanske på grund av fuckwads?

Inte vet jag, men jag respekterar deras beslut och värderar deras åsikter lika mycket som någon annans.

Svante: Lessen för OT!

Jag försökta bara peka på det något irrationella i att kalla andra
för fuckwads när man är de enda som stämmer på beskrivningen
av sådana om man får tro illustrationen. (Alltså folk som bakom sin
anonyma fasad beter sig illa, t ex genom att kalla andra för fuck-
wads! Utan att ens ange sakskäl för det.)

Och jag kan från min personliga erfarenhet vidimera att det är
mycket vanligare att människor som agerar bakom ett påhittat
namn och en avatar, ger sig på andra* helt utan hänsyn till att
de som de ger sig på inte alls är anonyma. :(

Tycker i själva verket att det är onödigt att kalla någon för något
sådant som fuckwad, någonsin. Men jag kan tänka mig att det är
lättare hänt för folk som känner sig skyddade bakom sin hemliga
identitet, att häva ur sig sådana saker - det vill säga att själv
vara det.

Antar att det är det som den där illustrationen ville visa - att det
är vanligt att folk som inte behöver stå för det de häver ur sig,
börjar beter sig på ett sätt de aldrig skulle göra om de skyltade
med sitt namn och med sin bild.

Vh, iö

- - - - -

*Samtidigt som statistiska sanningar ju aldrig skall användas för
att försöka beskriva någon individ som stämmer in på det som är
sorteringsparametern för statistiken. Man blir ju inte en fuckwad
automatiskt genom att vara anonym, men många blir det (eller
vågar visa att de är det). Det sista är statistik.
Senast redigerad av IngOehman 2010-03-11 15:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-03-11 15:20

Svante skrev:
gnypp45 skrev:Svante, är du medlem på Hydrogenaudio? De skulle nog ta emot ett sånt här program med öppna armar. :)

Nej, och jag tror inte jag ska engagera mig i ett forum till :) . Men när vi väl har fått ut länken på LTS hemsida får du gärna lägga upp några grafer där.

Det kanske till och med kan gå att lägga ut själva artikeln från MoLt över-
allt, såsmåningom. Det kan ju vara intressant för dem som vill lära sig mera
om hur man tolkar de olika graferna.

Det är i högsta grad ett verktyg som behöver manual, om man skall kunna
klämma det göttaste ur det. ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2010-03-11 16:22

Ånyo masvis med glada tillrop till Svante och mastringsgruppen för
detta! Hurra, vad ni är bra! :D

Vill du berätta litet om tillblivelseprocessen? Hur mycket tid har du lagt
ned och vilka beslut har tagits under arbetets gång? (Jag kanske borde
vänta på MoLt-artikeln i stället. Jag skulle vilja förstå även allpass-
grafen, men jag orkar inte just nu.)

Instämmer också i lämpligheten att presentera verktyget på
Hydrogenaudio.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-03-11 17:24

Helt j-a otroligt. Det är nog bara på faktiskt.se man måste kolla upp sina svordomar sagda i affekt via google/wikipedia innan man använder dem. 8O :roll: :D

Har ni några bra tips på vad jag skulle kallat alla de som bidrog till att CODY stack, skriv dem gärna här!! :)

p.s. Jag kan personligen garantera att jag hade använt ordet "fuckwad" även som icke-anonym :lol:
Senast redigerad av phloam 2010-03-11 17:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-03-11 17:25

phloam skrev:Helt j-a otroligt. Det är nog bara på faktiskt.se man måste kolla upp sina svordomar sagda i affekt via google/wikipedia innan man använder dem. 8O :roll: :D

Har ni några bra tips på vad jag skulle kallat alla de som bidrog till att CODY stack, skriv dem gärna här!! :)

Förövare
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-11 17:35

Men det var ett jävla gnällande! Trivs ni så i rollen som proxykränkta rättshaverister?

Jag minns när CODY (i exakt samma diskussion) i den här tråden skrev följande:
CODY skrev:fre 20 nov, 2009 09:50

...skall sluta skriva i era gnälltrådar.

Tänk om han hade hållit sitt löfte - då hade han sluppit bli kränkt och mobbad.

Dessutom kallade han i samma tråd en annan forumist för nolla! Kränkthet! Mobbning!

Fan, spänn av! Ni underskattar CODY. Han tar lite tid från forumet - antingen kommer han tillbaka (vilket jag skulle uppskatta) eller så gör han inte det. Big deal. Både han och internet överlever.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-11 17:42

IngOehman skrev:
Svante skrev:

Det kanske till och med kan gå att lägga ut själva artikeln från MoLt över-
allt, såsmåningom. Det kan ju vara intressant för dem som vill lära sig mera
om hur man tolkar de olika graferna.

Det är i högsta grad ett verktyg som behöver manual, om man skall kunna
klämma det göttaste ur det. ;)

Vh, iö

Ja, artikeln kommer kanske ut såsmåningom, men först kommer den i MoLt. Den hjälper dock knappast för engelskspråkiga användare, MoLt är ju som bekant på svenska.

Men det är *tråååkigt* att dokumentera :D .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2010-03-11 17:43

phloam skrev:Har ni några bra tips på vad jag skulle kallat alla de som bidrog till att CODY stack, skriv dem gärna här!! :)

Forumkamrater? Det har väl ji och för sig kanske inte riktigt samma innebörd som fuckwad men ändå.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-03-11 17:49

UrSv skrev:Forumkamrater?

creepy 8O :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-11 18:05

E skrev:Vill du berätta litet om tillblivelseprocessen? Hur mycket tid har du lagt
ned och vilka beslut har tagits under arbetets gång? (Jag kanske borde
vänta på MoLt-artikeln i stället. Jag skulle vilja förstå även allpass-
grafen, men jag orkar inte just nu.)

Tillblivelsen?

Mja, det började väl med nån tråd här i höstas var det väl när jag började titta på "korvar" i en editor som jag håller på med parallellt. Jag implementerade bla toppfaktormätning i den och så hur lyssningsintrycken korrellerade med toppfaktorsiffrorna. Jag såg också hur folk visade liknande grafer gjorda i andra editorer och jag tyckte mig märka att ett av problemen med diskussionen var att man använde olika verktyg och att man ställde in dem olika. Jag lekte lite med allpassfiltrering och såg att signalerna såg mer normala ut när de hade passerat ett sånt. "Taket" blev inte lika utpräglat.

Så tog jag upp i LTS att vi borde göra en insats mot förstörande mastring och mastringsgruppen bildades. Vi diskuterade hur man skulle kunna få till sakligare diskussioner och att man kanske skulle göra ett program som visade mätdata på rippar. Vi kom fram till att det INTE bör gå att ändra några inställningar i det, att grafen snarare är ett mätprotokoll avsett för tredje part, än något som man kan vrida och vända på själv som användare. När jag satt på en middag med Ingvar kläckte han idén att man skulle fasvrida i filen så att toppklippningen skulle distorderas, alltså att topparna skulle återfå sin naturliga form litegrann. "Du menar som med ett allpassfilter" sa jag, och insåg i samma stund att det nog gick att göra en detektionsmetod av det där.

Sen gick jag hem och skrev. Vi hade mycket dialog och ett tag tyckte vi att det blev för många grafer för att man skulle ha alla kvar. Det slutade med att jag gjorde två typer av grafer, dels den detaljerade, dels översiktsgrafen.

Översiktsgrafen kommer ni att få se en hel del i MoLt skulle jag tro, Pekka har redan börjat använda den för att jämföra utgåvor. Mer än så får jag nog inte säga :) . Den detaljerade grafen har nästan allt kvar, jag experimenterade ett tag med toppspektrum också, alltså att man registrerar starkaste värdet som mätts upp på alla platser i spektrum, men den var så lik medelvärdesspektrum att jag tog bort den. Jag har också i ett annat program, experimenterat med att rita vågformen och en allpassad kopia ovanpå varandra. Då kan man ana hur vågformen såg ut före limitering. Jag gillar den, men den får bara inte plats i MasVis.

Hur mycket tid som har gått åt vet jag inte, jag gör det när de andra i familjen tittar på TV och när jag känner för det. Det är det som är det fina med att skriva freeware, ingen kan kräva nåt, det blir helt min roadhetsgrad (!) som bestämmer. Och jag vill nog inte räkna efter hur många timmar som har gått åt. :D

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2010-03-11 20:51

PekkaJohansson skrev:
brumel skrev:Det är ju trevligt att Kraftwerk har bra dynamik. Testade att spela Trans europe express ikväll och staplarna rörde sig ordentligt på mitt delningfilter från botten upp till det gula.
Depeche har jag också testat med gott resultat!

Reklamradioljudet fanns inte på den gamla goda tiden. Suck:(

Vilken Depeche-skiva har du provat med gott resultat? Har inte hunnit dit än i min genomgång...

Med vänlig hälsning

Pekka

Jag har testat A Broken Frame, Construction Time Again och Some Great Reward och Black Celebration.

Ungefär vid Songs Of Faith And Devotion blir det klart sämre och mer maxad produktion utan tystnad mellan transienterna .
Let forever be

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2010-03-11 22:13

Svante skrev:

Har du aldrig hört talas om "Copy & Paste" och att man "ärver" andras alster med viss modifikation? :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-11 23:33

-Martin- skrev:
Svante skrev:

Har du aldrig hört talas om "Copy & Paste" och att man "ärver" andras alster med viss modifikation? :D

Jag hatar det. Det syns så tydligt i texterna när de har kommit till på det sättet. och ingenting blir riktigt nyskapande.

Nä, det ska skrivas på riktigt.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2010-03-12 00:33

JTarnstrom skrev:
JB skrev:
peh skrev:Eftersom analysen skall visa på mastringens ljudstyrka och dynamik ser jag inga problem med att analysera "lossy"-format. Dynamiken påverkas ju inte vid konvertering till lossy, utan det är istället frekvensspektrumet som - om man skall säga det rakt ut - slaktas.

Slaktas var väl att ta i..
En Mp3 fil med 256 kb bitrate eller högre (eller tex VBR V0) går från 0 hz (såvida du inte kör med högpassfilter i encodern) till ca 18 khz

Jag kan ingenting om komprimerade format men i mina öron är det den lägsta basen som får stryka på foten när jag kör mp3 (vilket inte sker ofta).

Isåfall har högpassfiltret varit aktiverat när filen encodades, vilket går att stänga av med alla bra encoders, här tex har du en 3 hz sinusvåg i Mp3 format (256 kbit), ser precis likadan ut som orginalet.

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-12 01:07

Lite påverkan, men inte så mycket, blir det av mp3-kodning. Här ett exempel som har packats till 128 kbit/s mp3 via Lame, och sedan packats upp tillbaka till wav. Det är en klippt sinus, och uppenbarligen drar codecen ner volymen lite så att en eventuell ojämnhet i i den klippta delen ska klippa på nytt.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av Svante 2010-03-12 08:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2010-03-12 01:34

Svante skrev:Lite påverkan, men inte så mycket, blir det av mp3-kodning. Här ett exempel som har packats till 128 kbit/s mp3 via Lame, och sedan packats upp tillbaka till wav. Det är en klippt sinus, och uppenbarligen drar codecen ner volymen lite så att en eventuell ojämnhet i i den klippta delen ska klippa på nytt.

Fast encodar man musik i 128 kbit så förtjänar man stryk :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-12 08:42

JB skrev:
Svante skrev:Lite påverkan, men inte så mycket, blir det av mp3-kodning. Här ett exempel som har packats till 128 kbit/s mp3 via Lame, och sedan packats upp tillbaka till wav. Det är en klippt sinus, och uppenbarligen drar codecen ner volymen lite så att en eventuell ojämnhet i i den klippta delen ska klippa på nytt.

Fast encodar man musik i 128 kbit så förtjänar man stryk :D

Det är principen, Hegge, principen. :D

Alltså, det headroom som läggs dit är en åtgärd som den som har gjort codecen har gjort, för att klara sig från överstyrning. Det blir säkert samma med högre bitrate.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2010-03-12 08:48

Svante skrev:Det blir säkert samma med högre bitrate.

Assumption is the mother of all f**k-ups...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-12 09:05

UrSv skrev:

Alltså, om det inte blir lika med högre bitrate så har man ju ingen marginal för den vågformsförändring som snålkodningen ger. Alternativet är alltså värre än om det är som med 128 kbit/s. Därför tror jag inte att det är så.

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2010-03-12 18:16

Jag tänkte på denna tråd i morse när popartisten Timo Räisänen i en intervju i Mix Megapol deklarerade att han skulle ge ut en version av sin kommande platta även på vinyl.

Det motiverade han med att han tyckte att "ljudet låter djupare på något vis" :) Gör om gör rätt.

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-03-12 18:28

slockna skrev:Jag tänkte på denna tråd i morse när popartisten Timo Räisänen i en intervju i Mix Megapol deklarerade att han skulle ge ut en version av sin kommande platta även på vinyl.

Det motiverade han med att han tyckte att "ljudet låter djupare på något vis" :) Gör om gör rätt.

Vad många inte verkar ha fattat är att egentligen behövs inte vinylskivan. Det är bara att mixa och mastra inspelningen som om det vore för en vinylpress - och sedan använder man den mastern till att göra CD´s!

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-03-12 19:07

Fenomenal kondensation av verkligheten där Bill!!! Just så är det.

UrSv skrev:

Klokare ord än sådär finns knappt.

Antingen vet man, eller vet man inte. Vet man inte finns det ingen
grund att anse, tycka, utgå ifrån eller tro något.

Vet man inte så behöver man faktiskt inte tro något (men jag vet
att det är en impopulär/otrendig uppfattning - vi lever ju i en värld
där det tillhör det normala att alla har en massa åsikter om saker
som de inte har undersökt först).

Vh, iö

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-03-12 19:11

IngOehman skrev:
UrSv skrev:

Låter nästan som en tumregel :-)

Skämt åsido. Visst kan man tycka utan att veta. Man kan inte veta allt, men att ta reda på allt kan vara förenat med livsfara. Erfarenheter kan göra att man på god grund kan anse saker utan att för den skull ha tagit reda på fakta. Man ska däremot vara noga med att redovisa att det är just ett antagande och inte bevisade fakta.

/ B

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-03-12 20:34

Varför inte skriva till Timo och berätta vad vi vet?

Vem tar på sig att göra detta?

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-03-12 20:52

IngOehman skrev:Fenomenal kondensation av verkligheten där Bill!!! Just så är det.

UrSv skrev:

Vet man inte så behöver man faktiskt inte tro något (men jag vet
att det är en impopulär/otrendig uppfattning - vi lever ju i en värld
där det tillhör det normala att alla har en massa åsikter om saker
som de inte har undersökt först).

Vh, iö

Det finns ju något som heter kvalificerade gissningar.
Det används för att effektivisera användandet av ens begränsade tid.

Jag går själv på dass utan att verifiera varje gång att den brunhövdade snopp-snapparen inte gömt sig i kröken.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-03-12 20:57

bomellberg skrev:Varför inte skriva till Timo och berätta vad vi vet?

Vem tar på sig att göra detta?

Mvh,

/Bosse

Det borde ju vara studiofolket som säger till om detta. Men efter läst vad dom säger här och på vissa studioforum så är dom gladligen på att förstöra musiken.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi