(Lite spåning bara i stället för att jobba med en artikel, deadline imorgon
Moderator: Redaktörer
Kronkan skrev:
Låt mig ta ett exempel. Konstruera en voltmeter som bara har tvålägen. Under eller över en viss nivå. Åsså frågar man var går brytpunkten. Svaret blir att den kan variera eller vi har inte tänkt på detta.
Hur har man tänkt på att få en genomgående mätnoggrannhet? Det är min fråga Laila
Harryup skrev:Nej, så upplever jag inte alls debatten.
Problemet är att de som säger att blodtrycket är också viktigt blir nedröstade för vi kan ju redan av tempen se att patienten är sjuk så problemet är löst.
Och det viktiga är att hitta helt friska människor, hur sjuka de sjuka människorna är spelar ingen roll eftersom dom redan har temp. Även om man skulle kunna tänka sig att 0,1° temp kan man stå ut med men högt blodtryck är livsfarlig under vissa omständigheter.
dimitri skrev:Harryupp, dina farhågor är nog obefogade. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att alla apparater är detekterbara som färgande med en tillräcklig känslig F/E metod. Och rimligen så är det också så att alla hifiapparater har en viss grad av färgning. Med detta sagt så är det inte så smart kanske att skärpa känsligheten i metoden så att alla apparater får epitetet "färgande". För alla är det ändå (troligen) i större eller mindre grad. Uppgiften kanske då är att lägga sig på en rimlig nivå av känsligheten så att epeitet "icke färgande" i stället avser apparater som inte färgar såsom det uppfattas av 99,9% av (vem? hifinördarna eller befolkningen?). Alternativet vore det kanske en idé att kalibrera testindividers förmåga att höra skillnader och ange resultat som "icke förgande från nivå 3" mennades att färgning hördes av individer prekalibrerade till grupp 1 och 2, dvs dem med mest extrem förmåga att höra skillnader men inte av individer från grupp 3-10.
(Lite spåning bara i stället för att jobba med en artikel, deadline imorgonSom vanligt alltså)
MichaelG skrev:Harryup skrev:Och det viktiga är att hitta helt friska människor, hur sjuka de sjuka människorna är spelar ingen roll eftersom dom redan har temp. Även om man skulle kunna tänka sig att 0,1° temp kan man stå ut med men högt blodtryck är livsfarlig under vissa omständigheter.
Ja, så kan man ju tycka. (Och därvidlag är nog både du och jag och de allra flesta överens.)
phon skrev:Ja, man kan ju bilda en ny förening, ett LTS2, och konstruera en test som mäter placeboeffekten på apparater.
Icke blinda test då, för utseende och fabrikat är viktiga parametrar som styr placebonivån.
Dom apparater som inte detekteras i testet är då rätt oanvändbara, dom är för fula, för billiga eller allmänt för ointressanta
Harryup skrev:Nja, nu är det ju så att det kan mycket väl vara alldeles objektivt att man hör en skillnad och alldeles subjektivt när man skall beskriva skillnaden. Så delar man in testen att det hörs något och vad hör man så blir det olika saker.
Men eftersom jag ser som poäng att testen får någon slags slutledning mer än bara hörs - hörs inte, så blir testen i förlängningen subjektiv.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Bästa medicinen kanske ändå är att sprida F/E till kanske 3-4 olika provningsutrustningar med en spikad manual efter vilken teknikkunnig person inom LTS som helst kan sköta testen så att folk blev mer bekanta med resultaten. Även om andrahandspriset på mina 208 skulle gå ner eftersom man kunde hitta ett antal andra bra apparater så skulle jag absolut gilla att testa flera apparater. Vill man så kan man ju ha en kvalificering så grupperna ute på landet skickar förslag på apparater att testa centralt efter man lokalt missat detektion.
mvh/Harryup
IngOehman skrev:Syftet är att lära sig om apparaterna.
n3mmr skrev:Harryup skrev:Bästa medicinen kanske ändå är att sprida F/E till kanske 3-4 olika provningsutrustningar med en spikad manual efter vilken teknikkunnig person inom LTS som helst kan sköta testen så att folk blev mer bekanta med resultaten. Även om andrahandspriset på mina 208 skulle gå ner eftersom man kunde hitta ett antal andra bra apparater så skulle jag absolut gilla att testa flera apparater. Vill man så kan man ju ha en kvalificering så grupperna ute på landet skickar förslag på apparater att testa centralt efter man lokalt missat detektion.
mvh/Harryup
Det skulle vara intressant att köra ett par F/E-testningsmöten, där hugade kan få lära sig att sköta en automatiserad utrustning. I o f s.
Men det som finns kvar, och blir knepigare att lära ut är när man ska karakterisera de fel man hör.
I alla fall: att lära ut hur man hanterar en inköpsbar automatiserad utrustning som hjälper till med att få konsistenta resultat kan hjälpa även med detta sista steg. Beväpnad med en insikt om hur det fungerar kan man lyssna på mer och mer verkliga fall såväl som artificiellt införda fel, och kanske uppnå nåt slags träningseffekt, bli duktigare och realistiskare, och sen kanske det kan komma till fler och fler små grupper som kan och gör och bör och går att lita på.
Laila skrev:Kronkan skrev:
Låt mig ta ett exempel. Konstruera en voltmeter som bara har tvålägen. Under eller över en viss nivå. Åsså frågar man var går brytpunkten. Svaret blir att den kan variera eller vi har inte tänkt på detta.
Hur har man tänkt på att få en genomgående mätnoggrannhet? Det är min fråga Laila
Hej själv Kronkan !
Att mätnoggrannheten kan variera med lyssnarnas dagsform
o övriga lyssningsförmågor är nog i praktiken svårt att undvika
gissar jag. Primärt så har ju din "voltmeter" i detta fall bara två
lägen, detektion-icke detektion o detta är ju inbyggt i designen.
Hur enkelt eller svårt det var att detektera(eller inte) redovisas
dessutom både hårt(data) o mjukt(diskuteras).
Har försökt mig på ett längre o fylligt svar men avstår då jag inte
är helt säker på att känna metoden tillräckligt ingående för detta.
Nöjer mig därför med att hänvisa till MichaelG´s o dimitri´s inlägg*
samt att det trots allt inte är typ läkemedelsforskning man pysslar
med. Men kom gärna med förslag på en "bättre" testdesign som
dessutom möjliggör att testerna är praktiskt genomförbara för en
relativt liten ideell förening.
* + några till ser jag i skrivande stund
Kronkan skrev:Laila skrev:Kronkan skrev:
Hej själv Kronkan !
Att mätnoggrannheten kan variera med lyssnarnas dagsform
o övriga lyssningsförmågor är nog i praktiken svårt att undvika
gissar jag. Primärt så har ju din "voltmeter" i detta fall bara två
lägen, detektion-icke detektion o detta är ju inbyggt i designen.
Hur enkelt eller svårt det var att detektera(eller inte) redovisas
dessutom både hårt(data) o mjukt(diskuteras).
Har försökt mig på ett längre o fylligt svar men avstår då jag inte
är helt säker på att känna metoden tillräckligt ingående för detta.
Nöjer mig därför med att hänvisa till MichaelG´s o dimitri´s inlägg*
samt att det trots allt inte är typ läkemedelsforskning man pysslar
med. Men kom gärna med förslag på en "bättre" testdesign som
dessutom möjliggör att testerna är praktiskt genomförbara för en
relativt liten ideell förening.
* + några till ser jag i skrivande stund
Hej Laila!
Tack för frågan! Ni skall vara stolta över att ni förvaltar och tagit fram metoden. Ta mina förslag för vad det är men metoden bör gå mot en stramare utformning utan att den blir uddlös.
Skilj på kvalitetssäkrade testning enligt föreningen LTS-standard och andra testningar som ändå görs.
Ett möjligt krav på LTS-standard är att man kräver att några erfarna testare deltager. Vad som skall räknas som erfaren testare och hur många av dem kan ju diskuteras.
Skilj på förberedelser och testning. I anvisningarna skall det inte stå att det är bra att förbereda sig utan att exempelvis det skall finnas förberedelser. Definiera hur man förbereder sig. Är det tillåtit att tala med varandra o s v. Man bör väl sträva efter maximal skicklighet men inte trötta ut deltagarna.
Tycker att det verkar mycket ändamålsenligt/nödvändigt att ha förberedelser för att öka förmågan.
Sedan själva testningen ser jag som att den skall vara helt standardiserad. Det individuella protokollet som används bör nog vara anonymt. Inte för att jag bedömer att resultatet i detta skede kan/eller skall påverkas av andra. Tror att individen bättre kan fokusera på uppgiften då. Eller så är det tvärtom att det finns en fördel att kunna se om det finns personer som genomgående kan höra färgningar.
Jag vet inte hur svårt det är att genomföra en lyckad F/E – lyssning. Målet som ni har är antagligen att kunna peka ut relativt små färgningar eller? Hur skall man kunna normera/kalibrera metoden så att man når detta resultat. Använd de två goda testare som IÖ nämner. Gör ett antal testningar med två grupper. Resultatet mellan de två bör ju helst nå god överensstämmelse. Men pröva olika sätt att beräkna signifikans.
Eftersom det inte är en urvalsundersökning bedömer jag att man har många alternativ till att i praktiken beräkna signifikansen. Ett är att lägga ihop alla resultat och räkna sannolikheten på alla resultat. Man kan beräkna på de tre ”bästa” resultatet. Det sista sättet skulle ansluta till att egenskaper tenderar till att bli normalfördelade i en befolkning/grupp. Alltså endast beräkna resultat som ligger i den övre halvan i normalfördelningskurvan.
Det kanske finns gamla testprotokoll att snabbt testa olika sätt att beräkna signifikansen. Men i den slutgiltiga LTS-standarden skall det vara ett bestämt sätt att beräkna.
Men hoppas att det jag skriver inte är för allvarliga blindgångar. Det är ju inte avsikten
Laila skrev:Kronkan skrev:Laila skrev:Kronkan skrev:
Tack Kronkan för förslaget !
Hoppas att någon som är mer kunnig i testmetodik
o statistik, samt mer insatt i praktisk F/E-lyssning än
jag,vill/kan svara på ditt inlägg.
F.ö. hänvisar jag till iö´s inlägg ovan(just innan ditt inlägg).
iö är ju, vad jag förstår, den som både tagit fram o förfinat
metoden.
Johan_Lindroos skrev:Kronkan, jag förstår inte vad du menar med "pinnar i (normalfördelad) skala". Vad menar du med "att mäta färgning som en sammanhängande skala"? Vad är det du menar att lyssning skulle vara normalfördelad, på vilket sätt, eller vad är normalfördelat?
Har du förstått att LTS inte är intresserade av vad medelsvensson lyckas höra eller inte höra?
I övrigt tycker jag att dina inlägg är bra, för du har gett förslag på tankar och idéer som du har. Det är bara det att jag inte riktigt förstår vad du menar. Kanske har jag en annan infallsvinkel, så för mig är det helt klart vad jag vill åstadkomma och det är därför som jag inte begriper vad du vill...
Kronkan skrev:
Första frågan var vad är det som mäts. Hur går det att beskriva. En del av mätningen verkar mätas i två lägen. Är det då egentligen en kvantitativ mätning alltså skilja män från kvinnor. Nej så uppträder inte maskiners egenskaper. Dist/färgning kan anta alla möjliga värden på en skala. Men en del av E/F-lyssningsmetoden är väl att skilja apparater i två kategorier. Apparater där färgningen inte kan höras och sådana där den kan höras.
Färgning hörs ej Färgning hörs (Färgning hörs mycket)
......................I...........................................................................................
0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 Färgning
Ovan försöker jag skapa en bild av hur jag tolkade metoden. Pinnen är punkten där mätinstrumentet slår om mellan de två lägena. Ur en ”transparants” perspektiv är verkar metoden vara en bra källa till kunskap. Men problemet verkar vara att mätningen verkar bli godtycklig. Ger inte samma resultat vid olika tillfällen. Därför vidare funderingar varför ni inte får ett stabilt mätresultat. Har innan gett lite lösa idéer. Bra att du skriver att metoden inte skall berätta något om svensken i allmänhet. Därför skall inte metoder att beräkna signifikans användas på samma sätt som när man gör urvalsundersökningar. Men måste vara lite ärlig i att jag ännu inte helt förstått sättet som ni gör.
Antal
.++++++++++---------+++++++++++++
. ++++++++-+++++++ -++++++++++
.+++++++- -+++++++++--+++++++++
…………--……………….I..................--...........................................................
0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
Ursäkta den dåliga bilden men tänk bort +. Tråden vägrar skriva som jag vill. Men jag klarar inte att klippain bilder i Faktiskt.se. Förbättringsområde!
Detta är en hypotetisk bild av hur resulatatet blev på LTS årsmöte. Hyggligt vana lyssnare men skickligheten att avgöra skillnader varierar. Enligt teorin blir det en normalfördelningskurva när gruppen är tillräckligt stor.
Om man nu placerar ut olika förstärkare med olika grad av lyssningsbar färgning så kan man förstå att olika delgrupper kommer att svara olika. En väldigt färgad maskin kommer många att hitta men en lite färgad förstärker hittar få.
Jag menar inte att man skall utveckla ett instrument med flera mätpunkter på skalan. Det är mera av ett sätt att resonera kring hur den mätapparat som ni skapat fungerar eller skulle kunna fungera. Verkar ju vara en intellektuell bedrift att skapa instrumentet.
Kaha skrev:Kronkan skrev:
Första frågan var vad är det som mäts. Hur går det att beskriva. En del av mätningen verkar mätas i två lägen. Är det då egentligen en kvantitativ mätning alltså skilja män från kvinnor. Nej så uppträder inte maskiners egenskaper. Dist/färgning kan anta alla möjliga värden på en skala. Men en del av E/F-lyssningsmetoden är väl att skilja apparater i två kategorier. Apparater där färgningen inte kan höras och sådana där den kan höras.
Nej. F/E-lyssning går inte ut på att dela upp apparater i två kategorier. Syftet att kunna ge en tillförlitlig beskrivning av hur en apparatpåverkar ljudet ("låter")
Färgning hörs ej Färgning hörs (Färgning hörs mycket)
......................I...........................................................................................
0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 Färgning
Ovan försöker jag skapa en bild av hur jag tolkade metoden. Pinnen är punkten där mätinstrumentet slår om mellan de två lägena. Ur en ”transparants” perspektiv är verkar metoden vara en bra källa till kunskap. Men problemet verkar vara att mätningen verkar bli godtycklig. Ger inte samma resultat vid olika tillfällen. Därför vidare funderingar varför ni inte får ett stabilt mätresultat. Har innan gett lite lösa idéer. Bra att du skriver att metoden inte skall berätta något om svensken i allmänhet. Därför skall inte metoder att beräkna signifikans användas på samma sätt som när man gör urvalsundersökningar. Men måste vara lite ärlig i att jag ännu inte helt förstått sättet som ni gör.
Antal
.++++++++++---------+++++++++++++
. ++++++++-+++++++ -++++++++++
.+++++++- -+++++++++--+++++++++
…………--……………….I..................--...........................................................
0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
Ursäkta den dåliga bilden men tänk bort +. Tråden vägrar skriva som jag vill. Men jag klarar inte att klippain bilder i Faktiskt.se. Förbättringsområde!
Detta är en hypotetisk bild av hur resulatatet blev på LTS årsmöte. Hyggligt vana lyssnare men skickligheten att avgöra skillnader varierar. Enligt teorin blir det en normalfördelningskurva när gruppen är tillräckligt stor.
Om man nu placerar ut olika förstärkare med olika grad av lyssningsbar färgning så kan man förstå att olika delgrupper kommer att svara olika. En väldigt färgad maskin kommer många att hitta men en lite färgad förstärker hittar få.
Jag menar inte att man skall utveckla ett instrument med flera mätpunkter på skalan. Det är mera av ett sätt att resonera kring hur den mätapparat som ni skapat fungerar eller skulle kunna fungera. Verkar ju vara en intellektuell bedrift att skapa instrumentet.
Att klassificera apparater enligt någon typ av skala skulle ge en endimensionell beskrivning av apparaterna. Verkligheten är lite mer komplicerad än så. Hur skulle jag kuna veta att en apparat som fått "51" är bättre för just mig, i mitt system än en apparat som fått "49"?
LTS F/E-lyssningar ger verkligen en bra beskrivning av hur en apparat skulle fungera för mig, och det är en bra verkyg för mig som medlem att få hjälp med grovsållning av apparater.
Kronkan skrev:
Omman skall använda sig av F/E-lyssning för att bedömma apparater är inget som jag diskuterar. Men du säger att du använder lyssningen för att få en grovsållning av apparater. Då är det ju bra om mätinstrumentet är så noggrant som möjligt annars blir ju grovsållningen felaktig. Är inte instrumentet tillräckligt stabilt, utan ger olika utslag vid olika mättillfällen kommer det ju att bli så att den grosållning blir felaktigt.
Låt oss ange att färgning kan besrivas som en egenskap som kan mätas i skalan 0-100- Vid ett mättillfälle kan den maximala känsligheten bli vid 60 som hörbarhetsgräns och vid ett annat tillfälle är den maximala känsligheten 30.
Kaha skrev:Färgningen hos en apparat kan inte beskrivas endimensionellt (som en siffra på en skala)
Hur skall du kunna värdera tonkurvefel mot distorsion vid höga volymer eller egen brus?
Kaha skrev:Kronkan skrev:
Omman skall använda sig av F/E-lyssning för att bedömma apparater är inget som jag diskuterar. Men du säger att du använder lyssningen för att få en grovsållning av apparater. Då är det ju bra om mätinstrumentet är så noggrant som möjligt annars blir ju grovsållningen felaktig. Är inte instrumentet tillräckligt stabilt, utan ger olika utslag vid olika mättillfällen kommer det ju att bli så att den grosållning blir felaktigt.
Låt oss ange att färgning kan besrivas som en egenskap som kan mätas i skalan 0-100- Vid ett mättillfälle kan den maximala känsligheten bli vid 60 som hörbarhetsgräns och vid ett annat tillfälle är den maximala känsligheten 30.
Det är ju detta som är problemet i ditt resonemang.
Färgningen hos en apparat kan inte beskrivas endimensionellt (som en siffra på en skala)
Hur skall du kunna värdera tonkurvefel mot distorsion vid höga volymer eller egen brus?
Naturligtvis går det inte.
För mig som testläsare så kan jag värdera vikten av en färgning för mig. T ex ett slutsteg som tappar 0,1 dB vid 20 Hz. För mig är det inget problem, det är betydligt mindre än mina högtalare och därför inget problem för mig.
Sedan kan jag tycka att precision ner på 0,1 dB räcker fint för mig. Det går alltid jättelätt att öka detektionsnivån genom att öka antalet apparater i E slingan, eller hur?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster