Moderator: Redaktörer
paa skrev:Ja, precis så menar jag.Almen skrev:Menar du att vinylsinglarna har en renare, mörkare klang än LTS-utgåvan?
Bärande våg får jag kolla närmare när jag får mer tid.
MagnusÖstberg skrev:Jag minns att jag ofta föredrog maxisinglar ljudmässigt.
subjektivisten skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag minns att jag ofta föredrog maxisinglar ljudmässigt.
Jag har än inte hört en enda vinyl som inte låter mer orent än en CD utgåva.
Almen skrev:
paa skrev:subjektivisten skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag minns att jag ofta föredrog maxisinglar ljudmässigt.
Jag har än inte hört en enda vinyl som inte låter mer orent än en CD utgåva.
Menar du att en hårt mastrad CD låter renare än t.ex en direktgraverad vinyl?
paa skrev:Menar du att en hårt mastrad CD låter renare än t.ex en direktgraverad vinyl?
Svante skrev:Jag misstänker att något är fel med den där rippningen. Det allra starkaste ljudet är bara ett sampel brett, vilket antagligen bara är ett "klick" som kanske har blivit i rippningen.
Det förrycker alla mått som bygger på toppfaktorn.
Har någon annan samma utgåva att jämföra med?
Svante skrev:Almen skrev:
Jag misstänker att något är fel med den där rippningen. Det allra starkaste ljudet är bara ett sampel brett, vilket antagligen bara är ett "klick" som kanske har blivit i rippningen.
Svante skrev:Jag misstänker att något är fel med den där rippningen. Det allra starkaste ljudet är bara ett sampel brett, vilket antagligen bara är ett "klick" som kanske har blivit i rippningen.
Almen skrev:Men Blinkar blå på CD:n är ju mastrad från vinyl, det har jag ju påpekat ett antal gånger nu. Det är väl vinylknäppar, helt enkelt.
subjektivisten skrev:Seriöst, hur många här har lyssnar på Eldorado - Stjärnornas musik utgåvan mot LTS utgåvan?![]()
Jag jämförde nyss Eldorado (FLAC) mot LTS utgåva, normaliserade till samma genomsnittliga nivå. Att säga det är spel mot ett mål är en underdrift. Eldorado versionen är ju en vinyl rip, fylld med massiv brus och massa knäpp. Man har även höjt runt 4khz vilket skapar tillsammans med den enorma brusmängden en ljusare och "luftigare" återgivning, men som låter förfärligt när man lyssnar på någolunda vettig nivå (hos mig var högsta peaken kring 87 dBC).
Det låter sjukt orent, obalanserat klang och basen har tappar mycket av sin skärpa och dess distinkta kraft.
Det är lite som att jämföra en CD skiva mot samma skiva inspelad på ett dåligt kassettband uppspelad på en svajig boombox. Alla har ju sin rätt att subjektivt föredra något men föredrar man enormt massa brus, knaster, knäpp, hissad diskant, odistinkt bas mm över en rakt överförig så kanske inte ett hifi forum där man passar bäst in. Eller så säger det mer om ens öron, anläggning eller ev andra motiv man har.
Almen skrev:Svante skrev:Jag misstänker att något är fel med den där rippningen. Det allra starkaste ljudet är bara ett sampel brett, vilket antagligen bara är ett "klick" som kanske har blivit i rippningen.
Men Blinkar blå på CD:n är ju mastrad från vinyl, det har jag ju påpekat ett antal gånger nu. Det är väl vinylknäppar, helt enkelt.
Flint skrev:petersteindl skrev:Flint skrev:Basökning?
Båda filerna -20dB RMS.
LTS-versionen = röd.
Jag tolkar det som att LTS-skivan har en bashöjning mellan 25-50Hz och att toppigheterna i de övre registren som är större/högre än på den tidigare utgivningen står för den ökade klarheten.
Intressant. Att basen skiljer är uppenbart och det vinner nog LTS-utgåvan på. Jag tittar en del på diskanten. Undrar vad peaken strax under 10 kHz beror på. Den ser inte snygg ut. Är det någon gammal de-s-er som inte finns med?
MvH
Peter
Grundnivån i diskanten filerna emellan påverkas tyvärr av att basnivån också är ändrad. Eftersom RMS-mätningen väger in helheten kommer den ökade basen på LTS-versionen att få det att se ut som om diskanten på den samma ligger lägre. Alltså en mätmässig sak. Mer bas ger lägre diskant för samma totala RMS-värde grafiskt visad, och tvärs om.
Flint skrev:Basökning?
-- snip--
Jag tolkar det som att LTS-skivan har en bashöjning mellan 25-50Hz och att toppigheterna i de övre registren som är större/högre än på den tidigare utgivningen står för den ökade klarheten.
Dagge Lundquist skrev:
Vid ... [vinylmastringen] gjordes små frekvenskorrigeringar, i allmänhet diskantlyft och basavskärning samt en lättare komprimering.
[För] ... samlings-CD:n "81-87" ... och efterföljande CD-utgivning av "Med rymden i blodet", har man använt en bandkopia av 1982 års vinylmastering.
UrSv skrev:Hur kan du tolka det så? Eftersom det klart och tydligt berättats att utgåvan från 1991 har skurits i basen borde väl tolkningen vara att den är basskuren snarare än att LTS-utgåvan är höjd dvs LTS-utgåvan är inte änd
Flint skrev:UrSv skrev:Hur kan du tolka det så? Eftersom det klart och tydligt berättats att utgåvan från 1991 har skurits i basen borde väl tolkningen vara att den är basskuren snarare än att LTS-utgåvan är höjd dvs LTS-utgåvan är inte änd
Hur tolkar du bilden då utan att bry dig om vad som har sagts?
Flint skrev:Jag tolkar den grundat på egna erfarenheter av mjukvarukompressorer och ljudredigering.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster