High End-mässan i Stockholm: Svensk syntplatta i unik utgåva

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-06-09 16:04

Flyttade ned den ena. OK?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-09 16:06

Japp. Och jag krympte min bild.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-06-09 16:52

paa skrev:
Almen skrev:Menar du att vinylsinglarna har en renare, mörkare klang än LTS-utgåvan?
Ja, precis så menar jag.
Bärande våg får jag kolla närmare när jag får mer tid.

Vad menar du med renare? Kan du rippa vinylen?
Den singeln rippen jag testa var klart mycket mer orenare än LTS utgåvan.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-09 16:55

Jag minns att jag ofta föredrog maxisinglar ljudmässigt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-06-09 16:57

MagnusÖstberg skrev:Jag minns att jag ofta föredrog maxisinglar ljudmässigt.

Jag har än inte hört en enda vinyl som inte låter mer orent än en CD utgåva.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-06-09 16:58

subjektivisten skrev:
Vad menar du med renare? Kan du rippa vinylen?

App, app, app... Nu tror jag allt att A&F bör tillfrågas först...

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-06-09 17:02

subjektivisten skrev:Jag har än inte hört en enda vinyl som inte låter mer orent än en CD utgåva.

Hård mastring kan alltså inte ge upphov till att det låter orent?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-06-09 17:08

subjektivisten skrev:

Menar du att en hårt mastrad CD låter renare än t.ex en direktgraverad vinyl?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-06-09 17:11

Almen skrev:Bild

Jag misstänker att något är fel med den där rippningen. Det allra starkaste ljudet är bara ett sampel brett, vilket antagligen bara är ett "klick" som kanske har blivit i rippningen.

Det förrycker alla mått som bygger på toppfaktorn.

Har någon annan samma utgåva att jämföra med?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-06-09 17:15

paa skrev:
subjektivisten skrev:

Menar du att en hårt mastrad CD låter renare än t.ex en direktgraverad vinyl?

Det kan också tolkas som att Subjektivisten aldrig har lyssnat på vinyl :D .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-06-09 17:16

paa skrev:Menar du att en hårt mastrad CD låter renare än t.ex en direktgraverad vinyl?

Nej, eller det blir ju två olika sorters orenhet. Men nu kan väl ingen påstå att LTS utgåvan är hårt masterad?

Att jämföra utgåvor är vanskligt, vilket jag märkt av många gånger. Något som är absolut viktigt är att lyssna dom på samma normaliserade nivå.
Men sen finns det andra "fällor". T ex så kan man lätt lura sig att en utgåva låter mer "öppen" när det i själva verket är bandbrus och den oundvikliga distorsion som kommer av bandkopior. Lite som att exakt samma master kan låta lite "öppnare" på vinylutgåvan på grund av fasfel, brus mm.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-06-09 17:19

Svante skrev:Jag misstänker att något är fel med den där rippningen. Det allra starkaste ljudet är bara ett sampel brett, vilket antagligen bara är ett "klick" som kanske har blivit i rippningen.

Det ser ut som ett vinylknäpp, jag har själv jämfört en hel del vinylrippar och sådana knäpp "skapar" felaktig crestfaktor. Jag brukar klippa bort dom om jag verkligen vill veta hur det ligger till.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-09 17:25

Svante skrev:
Almen skrev:Bild

Jag misstänker att något är fel med den där rippningen. Det allra starkaste ljudet är bara ett sampel brett, vilket antagligen bara är ett "klick" som kanske har blivit i rippningen.

Den där ser hårt komprimerad ut (oavsett om den kommer från vinyl eller cd) men med en kompressor som har släppt igenom vissa attacker. Spiken har troligen tillkommit så. Äkta crestfaktor ligger nog snarare på 15dB när man har tagit bort skräpet på den där.
Senast redigerad av Flint 2011-06-09 17:30, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-06-09 17:27

Svante skrev:Jag misstänker att något är fel med den där rippningen. Det allra starkaste ljudet är bara ett sampel brett, vilket antagligen bara är ett "klick" som kanske har blivit i rippningen.

Men Blinkar blå på CD:n är ju mastrad från vinyl, det har jag ju påpekat ett antal gånger nu. Det är väl vinylknäppar, helt enkelt.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-06-09 17:33

Almen skrev:Men Blinkar blå på CD:n är ju mastrad från vinyl, det har jag ju påpekat ett antal gånger nu. Det är väl vinylknäppar, helt enkelt.

Vilken CD talar vi om?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-06-09 17:36

Eldorado - Stjärnornas musik

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-06-09 18:26

Seriöst, hur många här har lyssnar på Eldorado - Stjärnornas musik utgåvan mot LTS utgåvan? 8O
Jag jämförde nyss Eldorado (FLAC) mot LTS utgåva, normaliserade till samma genomsnittliga nivå. Att säga det är spel mot ett mål är en underdrift. Eldorado versionen är ju en vinyl rip, fylld med massiv brus och massa knäpp. Man har även höjt runt 4khz vilket skapar tillsammans med den enorma brusmängden en ljusare och "luftigare" återgivning, men som låter förfärligt när man lyssnar på någolunda vettig nivå (hos mig var högsta peaken kring 87 dBC).
Det låter sjukt orent, obalanserat klang och basen har tappar mycket av sin skärpa och dess distinkta kraft.

Det är lite som att jämföra en CD skiva mot samma skiva inspelad på ett dåligt kassettband uppspelad på en svajig boombox. Alla har ju sin rätt att subjektivt föredra något men föredrar man enormt massa brus, knaster, knäpp, hissad diskant, odistinkt bas mm över en rakt överförig så kanske inte ett hifi forum där man passar bäst in. Eller så säger det mer om ens öron, anläggning eller ev andra motiv man har.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2011-06-09 18:31

petersteindl skrev:Var finns den mastern någonstans? :)

Jag vet inte, men den fanns tydligen tillgänglig för inte så länge sedan. En slutsats som alla kan dra som har skivan som denna tråd handlar om.

//Michael

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-06-09 18:42

Så frågan är, hur många har verkligen lyssnat eller är det ännu en "låt oss bashar LTS" utan någon som helst grund?

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-06-09 19:08

subjektivisten skrev:Seriöst, hur många här har lyssnar på Eldorado - Stjärnornas musik utgåvan mot LTS utgåvan? 8O
Jag jämförde nyss Eldorado (FLAC) mot LTS utgåva, normaliserade till samma genomsnittliga nivå. Att säga det är spel mot ett mål är en underdrift. Eldorado versionen är ju en vinyl rip, fylld med massiv brus och massa knäpp. Man har även höjt runt 4khz vilket skapar tillsammans med den enorma brusmängden en ljusare och "luftigare" återgivning, men som låter förfärligt när man lyssnar på någolunda vettig nivå (hos mig var högsta peaken kring 87 dBC).
Det låter sjukt orent, obalanserat klang och basen har tappar mycket av sin skärpa och dess distinkta kraft.

Det är lite som att jämföra en CD skiva mot samma skiva inspelad på ett dåligt kassettband uppspelad på en svajig boombox. Alla har ju sin rätt att subjektivt föredra något men föredrar man enormt massa brus, knaster, knäpp, hissad diskant, odistinkt bas mm över en rakt överförig så kanske inte ett hifi forum där man passar bäst in. Eller så säger det mer om ens öron, anläggning eller ev andra motiv man har.

Kort fråga: Känner du till den ljudfilens historia innan den blev en FLAC?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-06-09 19:25

Almen skrev:

Men Blinkar blå på CD:n är ju mastrad från vinyl, det har jag ju påpekat ett antal gånger nu. Det är väl vinylknäppar, helt enkelt.

Du menar rippad från vinyl?

En vinylknäpp varar inte bara ett sampel, det vågar jag påstå utan att ha tittat. Det är inte helt ovanligt att ljudkort missar och lägger till sånt här.

Hursomhelst, om det är fel i rippningen så kan vi glömma att de toppfaktorbaserade måtten i MasVis ska betyda något.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-06-09 19:52

Flint skrev:
petersteindl skrev:
Flint skrev:Basökning?
Båda filerna -20dB RMS.
LTS-versionen = röd.

Jag tolkar det som att LTS-skivan har en bashöjning mellan 25-50Hz och att toppigheterna i de övre registren som är större/högre än på den tidigare utgivningen står för den ökade klarheten.

Intressant. Att basen skiljer är uppenbart och det vinner nog LTS-utgåvan på. Jag tittar en del på diskanten. Undrar vad peaken strax under 10 kHz beror på. Den ser inte snygg ut. Är det någon gammal de-s-er som inte finns med?

MvH
Peter

Grundnivån i diskanten filerna emellan påverkas tyvärr av att basnivån också är ändrad. Eftersom RMS-mätningen väger in helheten kommer den ökade basen på LTS-versionen att få det att se ut som om diskanten på den samma ligger lägre. Alltså en mätmässig sak. Mer bas ger lägre diskant för samma totala RMS-värde grafiskt visad, och tvärs om.

Jag vill nog återkomma till den där peaken strax under 10 kHz. Den ser konstig ut tycker jag. Du säger att mätningen är RMS. I så fall är det ännu konstigare. Hur ser i så fall toppvärdena ut vid den peaken? För mig ser det ut som om det är något som inte stämmer, typ en resonans i en mikrofonkapsel. Sådant kan man ju korrigera elektroniskt. Glömmer man det efter 25 år så finns problemet kvar på ytan som det kanske inte fanns på den tiden då man mastrade och sopade problemet under mattan. Jag vet inte vad denna peak kommer ifrån, men jag tycker det ser konstigt ut.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-09 19:59

petersteindl
Filerna är först normaliserade till -20dB RMS i Sound Forge för att lättare kunna jämföra nivåerna och sen körda i SpectraLAB för själva bilden som jag visade. Peaken vid 10k ser ut som en följd av det jag har påpekat tidigare i den här tråden som klarhets hm...
Senast redigerad av Flint 2011-06-09 20:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-06-09 20:02

Flint skrev:Basökning?
-- snip--
Jag tolkar det som att LTS-skivan har en bashöjning mellan 25-50Hz och att toppigheterna i de övre registren som är större/högre än på den tidigare utgivningen står för den ökade klarheten.

Hur kan du tolka det så? Eftersom det klart och tydligt berättats att utgåvan från 1991 har skurits i basen borde väl tolkningen vara att den är basskuren snarare än att LTS-utgåvan är höjd dvs LTS-utgåvan är inte ändrad?

Dagge Lundquist skrev:
Vid ... [vinylmastringen] gjordes små frekvenskorrigeringar, i allmänhet diskantlyft och basavskärning samt en lättare komprimering.

[För] ... samlings-CD:n "81-87" ... och efterföljande CD-utgivning av "Med rymden i blodet", har man använt en bandkopia av 1982 års vinylmastering.
Senast redigerad av UrSv 2011-06-09 20:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-09 20:03

UrSv skrev:Hur kan du tolka det så? Eftersom det klart och tydligt berättats att utgåvan från 1991 har skurits i basen borde väl tolkningen vara att den är basskuren snarare än att LTS-utgåvan är höjd dvs LTS-utgåvan är inte änd

Hur tolkar du bilden då utan att bry dig om vad som har sagts?
Jag tolkar den grundat på egna erfarenheter av mjukvarukompressorer och ljudredigering.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-06-09 20:08

Flint skrev:
UrSv skrev:Hur kan du tolka det så? Eftersom det klart och tydligt berättats att utgåvan från 1991 har skurits i basen borde väl tolkningen vara att den är basskuren snarare än att LTS-utgåvan är höjd dvs LTS-utgåvan är inte änd

Hur tolkar du bilden då utan att bry dig om vad som har sagts?

Varför skulle jag tolka bilden och samtidigt strunta i informationen som berättar vad den visar? Om jag få en bild som visar något och en beskrivning av vad den visar gör jag ju en tolkning utifrån det. Annars har jag ju ingen möjlighet att tolka det som vare sig det ena eller andra.

Jag menar om en bil jag kör förbi kör i 80 km/h och en framför lite senare kör i 90 km/h kan jag ju inte säga om den första saktat in eller om senare har ökat sin hastighet. Om jag däremot får reda på att de båda från början körde 80 km/h tolkar jag det som om den ena bilen ökat sin hastighet. Inte att den andra har minskat sin.
Senast redigerad av UrSv 2011-06-09 20:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-06-09 20:12

Flint skrev:Jag tolkar den grundat på egna erfarenheter av mjukvarukompressorer och ljudredigering.

OK, jag förstår dock inte hur det kan hjälpa dig att tolka bilden på det sättet då det verkar omöjligt att dra den slutsatsen för mig. Men jag har å andra sidan begränsad erfarenhet inom de områdena och får förlita mig på logiskt tänkade och de erfarenheter jag har.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-09 20:12

OK. Du slipper.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-06-09 20:16

Jag ser nu att Nattlorden också har påpekat det uppenbara förut. Sorry.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2011-06-09 20:33

Det förvånar mig faktiskt (.se) hur ni orkar gräva ner er i ett band vars största hit är en plankning av Donna Summers " On the Radio"
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi