SL 1210 - jämförande test?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HauteParleur

Inläggav HauteParleur » 2013-08-15 01:39

phloam skrev:
HauteParleur skrev:
Objektivisten skrev:
phloam skrev: - Är SL-1210 en hifi-spelare eller inte? Ja/Nej som enda alternativ...... :roll:

Den tillverkades och såldes för HiFi-marknaden väl, men kärleken var inte besvarad.

var den inte? Någon miljon av dessa skivspelare såldes ändå till hifientusiaster.

Jo men relativt m.a.p. hur många som sedan sålts till DJ-bruk sett så kanske det var försvinnande få som köpt den för hifi-bruk :D

Sägs att Technics sålt runt tre miljoner 1200 mkII så det var knappast försvinnande få som hamnade hemma hos folk som ville ha välljud. Kommer ihåg att Technics sålde flertalet racksystem med 1200mk2. några av dessa system var rejält sofistikerade med kraftiga slutsteg full parametrisk equalizer och bikakehögtalare.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2013-08-15 01:43

phloam skrev:Som TS har jag klarlagt att denna tråd skapades specifikt för att få fram objektiva belägg för att en viss skivspelare antingen är undermålig som hifi-spelare alt. att den inte är det.

Den är absolut inte undermålig. Ingen (tror jag) har påstått det och det vore ett helt orimligt påstående. :)

Finns det verkligen ingen som kan söka fram några artiklar om den som publicerats i engelsk hifi press unde de senaste åren? Där finns mätningar på tonarmen, på motorstyrningen och även lyssningstester före/efter. Jag har kastat en del tidningar och har dem inte.

EDIT:

Längst ned på denna sida finns länkar till artiklar med mätningar av wow och flutter och även vibrationer i tonarmen:

http://www.soundhifi.com/sl1200/

Publiceringen på sidan är i reklamsyfte. Slutsatsen är att "the basics" är "excellent", man behöver bara sätta dit en SME-arm, en ny tallrik och en SMW 309 för ca 40 kkr :)

Det finns problem med "hard upper midband", sägs det. Läs!
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-08-15 01:55

CODY, jag måste tolka dessa inlägg som att den anses undermålig:

MultiMan skrev:Jag hade vid samma tillfälle en SL-1200 och en Thorens TD-320 med en SME 309 arm.

Båda spelarna testades med samma pickupmodell, Ortofon MC30super.

Ljudskillnaden var stor och dramatiskt sämre på SL-1200. Klangen var väl ok, men ljudet kändes grumligt, sönderhackat och utan flyt. Inget man ville lyssna på någon längre stund.

Båda spelarna köptes nya av mig, men SL-1200 sålde jag relativt snabbt igen eftersom ljudet helt enkelt var för dåligt. Detta trots den väldigt fina mekaniska känslan i höljet och knapparna.

Om jag skulle återvända till vinyl igen hade jag undvikit SL-1200, den duger i mina öron enbart för festbruk.

eller:

Richard skrev:Eftersom tråden handlar om en skivspelare så är det ju överväldigande många som hört technicsspelaren och bedömt den som betydligt sämre än de flesta remdrivna skivspelarna. Jag kan bara instämma med mina intryck, men uppmanar alla som inte har hört någon jämförelse att lyssna själva.

Fan, jag vågar ju knappt köpa en efter detta. Man kan ju framstå som helt oseriös och stendöv :D

Användarvisningsbild
HauteParleur

Inläggav HauteParleur » 2013-08-15 02:03

Det här är ju minst sagt intressant för de som inbillat sig att en direktdriven skivspelare som 1200mk2 inte kan låta bra.
http://www.soundhifi.com/images/Hi%20Fi ... L-1200.pdf

Observera att även som standardmodell så får 1200 mk2 många lovord och sägs överträffa Rega och Michellspelare på flera punkter.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2013-08-15 02:13

HauteParleur skrev:Det här är ju minst sagt intressant för de som inbillat sig att en direktdriven skivspelare som 1200mk2 inte kan låta bra.

Observera att även som standardmodell så får 1200 mk2 många lovord och sägs överträffa Rega och Michellspelare på flera punkter.

Vad specifikt gäller SL 1200 som den levereras från fabrik, så kan man läsa att den saknar finess och atmosfär samt att det finns en hårdhet i mellanregistret. Jämfört med den moddade varienten. Och det är ju inte några billiga mods man föreslår. För 40 kkr har du rätt mycket att välja på.

Artiklarna visar om inte annat att när det gäller skivspelare är det helheten man lyssnar till.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-08-15 02:14

CODY - tack för den sidan och de länkarna!!! :D

Här ska lusläsas, bbl :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-08-15 02:22

HauteParleur skrev:Det här är ju minst sagt intressant för de som inbillat sig att en direktdriven skivspelare som 1200mk2 inte kan låta bra.

Hade varit kul om några här i tråden, likt artikelförfattaren (rem-beivrare), ändrat åsikt på samma sätt :D

Användarvisningsbild
HauteParleur

Inläggav HauteParleur » 2013-08-15 02:33

CODY skrev:Vad specifikt gäller SL 1200 som den levereras från fabrik, så kan man läsa att den saknar finess och atmosfär samt att det finns en hårdhet i mellanregistret. Jämfört med den moddade varienten.

Ordagannt så står det at modden lägger till finess och atmosfär men sådant hör ju ofta mer ihop med inspelningen och rummet som spelaren huserar i än själva skivspelaren..

CODY skrev:Artiklarna visar om inte annat att när det gäller skivspelare är det helheten man lyssnar till.

Fast ingen skivspelare är ju bäst på allt så man får acceptera kompromisser hur man än vänder sig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-08-15 02:35

HauteParleur!

Intressant inlägg från dig. Låt oss då syna ditt påstående i sömmarna.

Om nu Harryup mot förmodan skulle ha skrivit det du påstår så hade det varit lätt för dig att citera Harryups inlägg. Men jag skall hjälpa dig och göra besväret att gå igenom Harryups inlägg.
HauteParleur skrev:
petersteindl skrev:
HauteParleur skrev:
petersteindl skrev:Läser du vad du själv skriver? Du vidhåller att Harryup ljuger utan att ha belägg för det och utan att kunna visa på något som skulle styrka det du insinuerar.

Jag ger dig ett gott råd. Be Harryup om förlåtelse och lägg ner. Jag säger det i all välmening.

Nej du och Harryup borde istället be mig om ursäkt eftersom jag hade rätt.

Du ihärdar i dina anklagelser. Fram med bevis istället och ävenså undrar jag om det är forumpraxis att anklaga personer för lögn och speciellt utan att ha något att komma med. Jag undrar varför du väljer just den vägen i din debatteknik. Ett vanligt skäl är då den egna retoriken i sakfrågorna tryter.

Mvh
Peter

Eftersom Harryhup några inlägg tidigare faktiskt mindes att han hört en bra direktdriven skivspelare så faller en stor del av din retorik rätt platt.Jag tror dessutom att han har hört flera välljudande direktdriva skivspelare än den han nämnde.

Jag skall kolla Harryups inlägg. Vi får se om du har rätt. I annat fall har du ju fel. Låt oss då leta tag i den direktdrivna skivspelare som du påstår att Harryup skulle ha skrivit låta bra.

Menar du att det går att finna i detta inlägg?

Harryup skrev:Har gjort sådana jämförelser på allt annat än skadade ex.
Vi sålde alltid remdrivna skivspelare i butiken och folk släpade dit sina fina direktdrivna. Håller med Richard, att lyssna på en spelare i taget och konstatera att den låter väl bra är ett mycket svårt sätt att jämföra skivspelare på. Bara att koppla upp 2 st och switcha mellan dom.

För min personliga del så höjer jag inget direktdrivet till skyarna som jag har hört. Det finns stora japanska pjäser i speciella fundament som får en SL-1000F att se liten ut, de kanske låter bra.

Men för sitt ändamål att spela skivor på klubb funkar dom ju utmärkt.
Men det finns även de som varit dj och skriver här som delar uppfattningen att de inte låter så bra som man vill tro för hemmamiljö.

mvh/Harryup

eller detta?
Harryup skrev:Att spelaren är olämplig är en som vanligt en faktisk gradering. Är den absolut bästa skivspelaren lämplig och alla andra olämpliga?
Då återstår bara felkonstruerad och trasiga för alla andra skivspelare som inte låter perfekt.
Jag har personligen en SL-1000, men den är inte heller den speciellt kul. Men det är ett jäkla drag i den. Dock är det originalnätdel till min och det är inget att skryta med.
Så den spelar jag inte på men för att vara stum är den rätt så ok.
Men som arbetsverktyg är en Technics bra men inte optimal för HiFi.
Att de inte låter dåligt eller fel är inget bevis för att de därmed låter bra.
Enklast är att jämföra mot t.ex. en Rega.

Mvh/Harryup

eller menar du detta?

Harryup skrev:Vi hade den ena skivspelarbutiken Peter och jag och High Fidelity var den andra under 80-talets första hälft. Vi spelade skivspelare i olika kombinationer vareviga dag. Nu är skivspelare som jag ser det för komplicerade för att det skall bli annat än subjektiva tester.
Det är individuella inställningar och kombinationer samt inte minst skick på dessa. Att flytta en skivspelare med motvikten på eller kanske montera pickupen med armen fastsatt i skalet kan räcka för att försämra/förstöra lagren. Att flytta en remdriven skivspelare utan att palla under innertallriken är också förkastligt. Så bara för att det är rätt remdriven så betyder inte heller det något om skicket inte är bra. Ställa skivspelarna på fel underlag och skillnader försvinner. Dra kabeln fel ifrån den flytande upphängningen och kvalité försvinner. Plocka upp 10 lika pickuper och finna att de är aningen olika. Plocka upp 10 spelare och finna att de är aningen olika. plocka upp 10 armar och finna att de är aningen olika. Sen förstås alla mekaniska problem med matchningar verk-arm-puppa.
Jag förringar ingens upplevelser men jag har också upplevelser ifrån andra sidan som man som kund aldrig får då man bara har sitt ex. och testa med.
En god vän till mig och tillika civilingenjör när det gäller medicinsk elektronik köpte gladeligen en SP10 för han visste att jag hade en. Han tycke den verkade helt ok tills jag frågade om han hade kollat nätdelen. Han kollade och återkom, var i princip värsta skit han sett alla kategorier. Han satte sig ner och designade en ny från scratch och fick ett mycket bättre ljud. Och det var enkelt att testa då den gamla nätdelen finns kvar.
Nu är det förvisso en annan spelare men det råkar vara Technics största vid den tiden med mycket tyngre tallrik och därmed rimligen exaktare gång. Dessutom till ett runt pris av 20.000:- på åttiotalet då SL-1200 kostade runt 3000:- med viss reservation för att jag minns fel. Så är då SL1200 perfekt tro? Har inte kollat när 1210 kom så jag minns inte om jag stötte på den eller möjligen inte. Mina intryck är att lyssnar man på elektronisk musik kommer skillnaderna vara mindre men de finns där. Lyssnar man på akustisk musik så är de mycket lättare att höra.
Jag gillar personligen inte ljudet ifrån direktdrivna av de jag hört, vi hade ingen mission att allt skulle vara remdrivet, var bara att det blev så efter alla våra tester. Det man brukar frapperas av är att det är bra drag i basen men det är en stum bas, och uppåt känns registret "knottriga" och det blir lite livlöst. Och faktiskt ja, det är mycket ofta inte så lätt att följa melodislingor i basen mellan olika verk. Bättre remdrivna har en bättre separation i basen.
Med kännedom om svårigheterna att sätta upp skivspelare så ser jag tester där jag personligen inte vet om spelaren är optimerad eller ihopskruvad som totalt oväsentliga. På den tiden när det begav sig fick vi ofta optimera skivspelare och även montera skivspelare som andra butiker sålt på grund av att övning ger färdighet.
Mätvärden kan man totalt skita i eftersom det inte kommer ifrån det exemplaret som man själv har och därför att det inte speglar ljudkvaliten.

Mvh/Harryup

Eller är det kanske detta som du hakar upp dig på och bygger ditt resonemang runt?
Harryup skrev:En länk till en förbättrad nätdel, tydligen är det så att andra har uppmärksammat att det finns ljudkvaliten att vinna t.ex.
http://www.soundhifi.com/sl1200/SL1200 PSU.htm
Googlar man lite hittar man trådar ifrån när och fjärran på förslag till nätdelsoptimeringar.
Både på SP10MkII OCH SL-1200MkII.

Har jag hört 1200MkII optimerad, ingen aning men jag har ju monterat ett antal pickuper på den.

Vårt sortiment bestod av utlyssande produkter, vid våra jämförelser fann vi nog en mindre Dual ok som var direktdrivnen om jag minns rätt.
Att ingen större spelare inte befanns vara prisvärd har inget med nån religion att göra. Tvärtom så körde vi öppna tester på varandra och även blindtester när vi valde vårt sortiment.

M/Harryup

Att vara ok, betyder inte samma sak som att vara bra. Det betyder i det här sammanhanget snarast minst dålig men ok för pengarna i ett billigt stereopaket. Vi pratar billiga stereopaket för 1995 eller 2495. Den billigaste remdrivna med kvalitet kostade runt 1400. Då har budgeten för länge sedan spruckit. För att behålla detta utpris på vårt billigaste stereopaket så gav vi denna Dual ett ok. Däremot om kunder ville upp en nivå så blev det en remdriven som vi ansåg låta bra.

Summa summarum: Vi på Ljudbutiken ansåg inte att en liten direktdriven Dual skulle vara bra men däremot prisvärd i ett billigt stereopaket och därmed ok som insticksskivspelare i billigaste stereopaketet.

Nåväl, om du inte menade det tidigare så kanske du menar detta?
Harryup skrev:"Jag ar haft flera Technics 1210, jag tycker det är rätt så katastrofala skivspelare om man ämnar använda dem till annat än DJ:ing.. "

Ett omdöme ifrån en faktisktmedlem.

Mvh/Harryup

Eller du kanske menar detta?

Harryup skrev:
HauteParleur skrev:
Harryup skrev:Vårt sortiment bestod av utlyssande produkter, vid våra jämförelser fann vi nog en mindre Dual ok som var direktdrivnen om jag minns rätt.
Att ingen större spelare inte befanns vara prisvärd har inget med nån religion att göra. Tvärtom så körde vi öppna tester på varandra och även blindtester när vi valde vårt sortiment.

M/Harryup

Så det hade inget att göra med att det var relativt svårt att bli Technics återförsäljare och det var rätt små marginaler på SL1200 etc. jämfört med många andra märken?

Klart det går att förbättra nätdelar men ingen kan på allvar påstå att Technics SP10 hade en skitnätdel i oiginal.

Nej det hade inte ett skit med det att göra.
Dina insinuationer är larviga.

Jovisst, den är klart ostabil och brusig. Och faktiskt är hans omdöme generellt om utförandet av montage osv.

/Harryup

Eller detta?

Harryup skrev:
MagnusÖstberg skrev:Ja, ni sålde ju LINN LP12 tills de kastades i skrotbingen.

Det var NK som gjorde det. Vi hade inget med det att göra. Vi ville sälja Lp12 under samma premisser som vilken spelare som helst, tyvärr gick inte det utan en dos religion vid den tidpunkten.

Mvh/Harryup

Sedan skrev du detta inlägg?
HauteParleur skrev:
Harryup skrev:
HauteParleur skrev:
Harryup skrev:Vårt sortiment bestod av utlyssande produkter, vid våra jämförelser fann vi nog en mindre Dual ok som var direktdrivnen om jag minns rätt.

M/Harryup

Så det hade inget att göra med att det var relativt svårt att bli Technics återförsäljare och det var rätt små marginaler på SL1200 etc. jämfört med många andra märken?

Klart det går att förbättra nätdelar men ingen kan på allvar påstå att Technics SP10 hade en skitnätdel i original.

Nej det hade inte ett skit med det att göra.
Dina insinuationer är larviga.

Jovisst, den är klart ostabil och brusig. Och faktiskt är hans omdöme generellt om utförandet av montage osv.

Du skrev "Han kollade och återkom, var i princip värsta skit han sett alla kategorier. "
Trots detta så finns det SP10:or i nutida användning som fortfarande körs med originalnätdelen utan klagomål från användarna så västa skit kan de knappast ha varit. Värsta skit fungerar troligen inte många minuter.

Mina insinuationer är inte larviga utan verklighetsbaserade. Vet många hifibutiksägare som baserat sina rekommendationer på hur lätt produkten har varit att fram och på produktens marginal. Inget större fel på det så länge man fortfarande rekommenderar bra produkter.

Samma personer brukade dock i annonser och i butik helgonlikt påstå att de alltid stod på kundens sida och alltid rekommenderade mest och bäst produkt för pengarna.

Eller är det i detta svar till dig?
Harryup skrev:Nu var det hans egna ord att det totala design utförandet, montage och precision är skit. Och jag har ingen anledning att ljuga om det. Finns en hel del klagomål på nätet om nätdelarna.
Andra leverantörer har löst det med uppgraderingar vartefter man förstått att nätdelarnas påverkan på ljudet.
Och det finns ju numera lösa nätdelarna att köpa ifrån tredjepartare.
Att användare inte klagar är kanske en liten överdrift, du får googla.
Däremot kan jag hålla med om att inte riktigt alla användare klagar.
Hur länge värsta skiten fungerar har jag ingen bestämd uppfattning om. Kanske det vore bättre om de gick sönder oftare så folk hittar uppgraderingarna.
/Harryup

Sedan skrev Phloam:
phloam skrev:Fast nu handlar ju tråden om denna
Bild

och efterföljare till den.

Eller gäller det Harryups svar till Phloam?

Harryup skrev:Nu råkar just det vara skitvarianten du visar.

Här har ni en länk med mätning original jämfört med 3:e part.

http://www.soundhifi.com/sl1200/SL1200%20PSU.htm

Har ni slutat googla?

Mvh/Harryup

Eller är det detta inlägg du syftar på?

Harryup skrev:Personligen så är jag helt övertygad om att det inte går att värdera vad som är bra och vad som är dåligt om man inte kan gå all-in. Skivspelare är hopplösa kompromisser och det är långt ifrån ovanligt att pris inte har någon strikt koppling till ljudkvalite.
Men det finns väldigt många spelare som är ganska hämmade dynamiskt och det finns många spelare som spelar otydlig bas.
Jag tycker inte att det finns något speciellt egenvärde i att rekommendera ena eller andra sättet som mest tekniskt riktigt.
Lyssna på kombinationer och jämför, många av er som diskuterar tror mer på teknisk lösning än utförandeformen av densamma kan jag tycka.
Många har jag sett i tidigare trådar hävdar att pickupen är viktigast osv, jag har avvikande åsikter.
Jag ser tekniken som ointressant om utförandet inte går att påverka. Kan jag välja mellan 2 olika motorstyrningar, då är det intressant att lyssna och jämföra. Kan jag välja olika armar, lyssna och jämför osv. Jag rekommenderar inte generellt det ena eller det andra idag, tror faktiskt tråddrivna spelare verkar vara mest intressanta. Eller kanske magnetlagring med magnetdrivning. Men på 80-talet hittade vi i princip inget normalt på marknaden som var direktdrivet och lät kul. Och vilka direktdrivna verk har utvecklats sen dess. Japanska firmor har alltid haft behov av för mycket årsmodeller.

Mvh/Harryup

Eller detta?
Harryup skrev:
HauteParleur skrev:
Harryup skrev: Men på 80-talet hittade vi i princip inget normalt på marknaden som var direktdrivet och lät kul.

Frågan är nog mer om ni verkligen ville hitta direktdrivna skivsplare som lät kul? Ni verkade ju långt tidigare redan ha valt sida.

Sen kan man fråga sig om en skivspelare verkligen ska låta kul? Den ska ju främst återge inspelningarna så bra som möjligt. Vissa inspelningar och pressningar låter inte kul hur kul en skivspelare än må vara.

Varför vill du misstänkliggöra våra mål och ambitioner?
Du får fortsätta diskutera med nån annan.
Du känns inte seriös.

Sedan kom du med detta svar som Harryup inte besvarade eftersom han redan klargjort att du får diskutera med någon annan.
HauteParleur skrev:
Harryup skrev:
HauteParleur skrev:
Harryup skrev: Men på 80-talet hittade vi i princip inget normalt på marknaden som var direktdrivet och lät kul.

Frågan är nog mer om ni verkligen ville hitta direktdrivna skivsplare som lät kul? Ni verkade ju långt tidigare redan ha valt sida.

Sen kan man fråga sig om en skivspelare verkligen ska låta kul? Den ska ju främst återge inspelningarna så bra som möjligt. Vissa inspelningar och pressningar låter inte kul hur kul en skivspelare än må vara.

Varför vill du misstänkliggöra våra mål och ambitioner?
Du får fortsätta diskutera med nån annan.
Du känns inte seriös.

Jag är nog mer seriös än vad du är. Du som pratar om att skivspelare ska låta kul och att direktdrivna inte kan göra det.

Tror du bivit lite färgad av att det inte tillverkades så många direktdrivna skivspelare i Europa. Det berodde oftast inte på att tillverkarna tyckte direktdrivet var sämre utan för att det var dyrare att producera bra direktdrivna skivspelare i Europa än att tillverka remdrivna skivspelare i relativt små upplagor.

Vet inte riktigt vad dina mål var men någonstans på vägen så gick du nog vilse.

Eller detta?

Harryup skrev:
Max_Headroom skrev:
Jocke skrev:Det kanske inte är en rättvisande jämförelse att "finspela" de här grammofonerna mot varann.

Nej, det vore förståss pinsamt för alla audiofiler att upptäcka att man betalat 400000 för en grammofon som får pisk av en japansk dirketdriven sak som man får för ca 7000 med en bra pick up på...

Lika pinsamt som det skulle vara att njuta mer av en målning som har ett pris på 7000 än Mona Lisa?
Det finns inget som säger att den totala ljudmässiga skillnaden är exakt 393.000kr. Men de som köper en sådan spelare njuter av helheten.
Det räcker med slitage, feljusteringar osv för att en enkel spelare skall låta bättre än monstret. Jag är lite nyfiken på varför ni tror era teorier om hur olika spelare låter och hur viktiga de olika inbördes delarna är om ni verkligen inte provat de olika alternativen.

Mvh/Harryup

Eller detta?

Harryup skrev:
phloam skrev:
Richard skrev:
CODY skrev:Jag tror man kan summera alla diskussioner som funnits, som pågår och som kommer fortsätta om SL 1200an att det finns generella invändningar mot direktfrift, att SL1200an inte har den allra bästa direktdriften, men väl en som är kompetent. Vidare kan man säga att det är svårt att skilja den från mycket dyrare spelare i lyssningstest. Något mer kommer inte att hända.

För 5 - 6 000 kr är det en sjukt bra skivspelare. :)

Ja, i jämförelse med en cd- spelare så spelar den naturligtvis bättre, men jämfört med vad du kan köpa begagnat för samma pengar så finns det betydligt bättre remdrivna alternativ i den analoga världen. Tycker jag.

Du får ju två rega planar 2 för dessa pengar.

Ok, då är vi tillbaks till trådstarten - har du några tester som bekräftar detta som du kan peka på? :)

Du skriver betydligt bättre - en sån skillnad borde väl vara buslätt att påvisa i test?

Själva debatten är, som CODY skrev, tjatig. Jag undrade från start vad det finns för belägg.

Det enda jag har sett hittills bekräftar att SL-1200 är en mycket kompetent hifi-spelare som är svår att skilja från dyrare och/eller remdrivna verk.

Hittar du nåt annat så lägg gärna fram det..!

Personligen ser jag inga belägg för någonting utan bara förhoppningar om att det är på ett visst sätt. Särskilt ifrån de som inte gjort egna tester.

Mvh/Harryup

Eller detta?

Harryup skrev:Jag tycker inte ens att faktiskt samlade kunskap kan ge generella uppdaterade och riktiga råd då det gäller skivspelare. Det tros alldeles för mycket här och man drar slutsatser ifrån urgamla tester. Samma kan även drabba SL-1200. Kanske att moderna varianter är mycket bättre, de tidigare var inget vidare i direkta jämförelser som vi gjorde i lite då och då.
Lyssna och jämför och skit i tester man läser om. I regel har man ingen aning om skick på grejorna osv. Att läsa tester om t.ex. slutsteg är mycket mer tillförlitligt. Och dessa tester kanske man ändå inte litar på.

Mvh/Harryup

Eller detta?

Harryup skrev:
phloam skrev:Jag tar hellre att compliance etc inte är helt optimalt för kombinationen i fråga än att det är två helt olika pickuper.

Sen kan man kanske jämföra de olika testomgångarna med varandra (olika pickuper, samma pickup) och kanske få ett ännu bättre perspektiv på problematiken :)

Vi vet ju alla vad Farbror Barbro lärt oss, bra ljud börjar med en bra pickup :D

Att ha fel compliance är fetkasst. Det blir i regel stora hörbara skillnader förstås beroende på musiktyp och skicket på skivorna. Lite bucklor och det är inte alls roligt längre.
En sådan test är för min del totalt meningslös. Och också en av anledningarna att det inte alltid är någon poäng att jämföra olika dåliga kombinationer. Man bör jämföra optimerade kombinationer och inte fastna för att pickupen skall vara lika t.ex. men olika armar. Jämför hellre samma arm och pickup på olika verk. Frågan är vad man vill veta, vill man verkligen veta hur felmatchade kombinationer låter i jämförelse med varandra?

mvh/Harryup

Eller menar du detta inlägg?

Harryup skrev:Vad som är dåligt med direktdrift är svårt att svara på med nån högre säkerhet då det säkert är olika svagheter och kombinationer av dessa. Vi sålde flera olika typer av mattor ofta ganska mjuka. Det gjorde att det lät lite lugnare och mindre grusigt om högre register och i viss mån återvunnen dynamik. Jag hade själv en större direktdriven Luxman då vi startade butiken och det var en chock att jämföra första gången med en gungfly-Systemdek. Jag ogillade hanteringen med Systemdeken men det gick inte att fortsätta lyssna på min egen spelare. Jag ser absolut ingen poäng att gissa och önska hur saker kan eller borde vara. Testa bit för bit så får man verkligen reda på nått, som just förstås endast gäller den testen ändå.
Mvh/Harryup

Eller menar du detta?
Harryup skrev:Ringarna var sällan lyckade. De tillförde nya spänningar i plasten och högst osäkert om det verkligen låter bättre av att få en bra koppling mellan vinylen och tallriken.

mvh/Harryup

Eller är det detta?

Harryup skrev:Är den vikten med Thorensens innertallrik också?

Personligen så ser jag inte att något sådant som vikt har nån betydelse eftersom man inte kan påverka det eller att tyngre alltid ens är bättre.
Att det mekaniskt har betydelse är ju en annan sak men det är ju vid designen. Sen är den ju som den är. Drivsätt har heller ingen betydelse annat än att jag aldrig hört nån bra direktdriven men det kan ju finnas.
Tonarmar är ett annat kapitel för sig där folk envisas med att tro på mätvärden för att para ihop med en pick-up då man egentligen skall lyssna på kombinationerna istället. Missmatch är oerhört vanligt tyvärr.

mvh/Harryup

Eller är det detta?
Harryup skrev:Jag har för faan meckat skivspelare dagligen i ungefär 6-7 år på åttiotalet av en massa olika märken. Kunder kom ifrån andra butiker som rekommenderade oss att sätta ihop det som de själva sålde. Vi testade massor med armar, pickuper, verk i olika generationer med olika lagringar och allt möjligt. Ibland blint oftast öppet.

Kan du inte bara sluta tro en jävla massa om vad andra kan och inte kan eller vad man har gjort eller inte gjort.

Eller i vart fall börja med en fråga. Dina inlägg där du antar saker om andra forummedlemmar säger mer om dig än om andra.

Jag kan inte se någonstans att Harryup skulle skrivit det du påstår. Din utsaga är i så fall falsk. Men du kanske själv kan hitta det inlägg där du påstår att Harryup skulle ha skrivit att han anser att han hört en bra direktdriven skivspelare och även nämnt denna vid namn. I så fall kan du citera Harryups inlägg.

Om du anser det vara detta som Harryup skriver "vid våra jämförelser fann vi nog en mindre Dual ok som var direktdrivnen om jag minns rätt. Att ingen större spelare inte befanns vara prisvärd har inget med nån religion att göra.", så gör du en höna av en fjäder. Att ta detta som ett bevis på att Harryup skulle ljuga och lägga fram det öppet i forum ser i alla fall jag som synnerligen magstarkt och smutsigt.

Att vara ok, betyder inte samma sak som att vara bra. Det betyder snarast att vara minst dålig men ok för pengarna i ett jättebilligt stereopaket. Du tar upp saker idag som hände på 80-talets början d v s 30 år sedan och du tror att du vet vad andra gjorde. Du vet nada om mig eller om Harryup eller hur vi valde produkter.

Osmakligt och oseriöst är vad dina personangrepp är. Hitta tag i Harryups inlägg eller lägg ner.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
HauteParleur

Inläggav HauteParleur » 2013-08-15 02:52

Jag har insett att ni har en militant inställning mot direktdrivna skivspelare, något som mest faller tillbaks på er själva.

Kul att du drar upp Ljudbutiken i diskussionen men menar du att ni trots vad ni vid tiden påstod med välannonserade honnörsoed att ni inte sålde bara bra välljudande produkter då?

Apropå ljudbutiken den affären har man ju sett och hört en massa om både gott och mindre gott en del av det mindre goda hade faktiskt med Dual att göra men handlade inte om direktdrivna skivspelare.

Återigen! Sannolikheten att Harryup inte har hört en enda direktdriven skivspelare låta bra än faktiskt mindre än 0%. Vad han än påstår.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2013-08-15 03:06

HauteParleur skrev:
CODY skrev:Vad specifikt gäller SL 1200 som den levereras från fabrik, så kan man läsa att den saknar finess och atmosfär samt att det finns en hårdhet i mellanregistret. Jämfört med den moddade varienten.

Ordagannt så står det at modden lägger till finess och atmosfär men sådant hör ju ofta mer ihop med inspelningen och rummet som spelaren huserar i än själva skivspelaren..

Efter att man prisat SL 1200s goda sidor står det ordagrant på första sidan: "adding a good deal of finesse and atmosphere too - precisely what the original lacked

När man lyssnar på den för tiotusentals kronor moddade spelaren skriver man på tredje sidan ordagrant: "Fascinatingly, the slight upper midband glitch which always plagued the stock SL 1200, was gone"

[ understrykningar av undertecknad ]

Man får anta att de lyssnat på inspelningar som innehåller finess och atmosfär.

:)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-08-15 03:12

HauteParleur skrev:Jag har insett att ni har en militant inställning mot direktdrivna skivspelare, något som mest faller tillbaks på er själva.
Kul att du drar upp Ljudbutiken i diskussionen den affären har man ju sett och hört en massa om både gott och mindre gott en del av det mindre goda hade faktiskt med Dual att göra men handlade inte om direktdrivna skivspelare.

Återigen sannolikeheten att Harryup inte har hört en enda direktdriven skivspelare låta bra än faktiskt mindre än 0%. Vad han än påstår.

Att det mindre goda hade med Dual att göra tror jag du fantiserar om.

Möjligtvis kan det vara så att Dualdistributören inte gillade att vi hellre sålde Thorens och Systemdek istället för Duals remdrivna. Det må vara hänt. Men ingen konsument har någonsin klagat på att vi inte sålde Duals remdrivna då de hade köpt en Thorens eller Systemdek istället. Jag har i alla fall aldrig hört att någon kund klagat på Ljudbutiken angående Dual. Det du säger ter sig lite löjeväckande.

Har du inget konkret att komma med, annat än felaktiga insinueringar? Vad är det du vill egentligen?

Militärisk hållning kan nog vara en dygd om man står för saker som man anser vara rätt. Du har i alla fall inte lyckas överbevisa mig om Harryups enligt dig påstådda lögn.

Nu blandar du istället in sannolikheter i dina anklagelser :lol: Du anser det sannolikt att Harryup ljuger och det behöver inte bevisas. Är det så du vill göra sorti ur debatten? Harryup är dömd av dig som lögnare på grund av dina fantiserade spekulationssannolikheter och du sprider denna dynga på forum. Helt otroligt.

Var f-n är Alexi? 8)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
HauteParleur

Inläggav HauteParleur » 2013-08-15 03:21

petersteindl skrev:
Militärisk hållning kan nog vara en dygd om man står för saker som man anser vara rätt.

Så det handlar alltså mer om vad du/ni anser är rätt än hur det egentligen ligger till då? För till och med en ståndaktig (s)Te(i)n(dl)nsoldat måste ju inse att ni kämpar mot väderkvarnar med dina och Harryhups argument mot direktdrivna skivspelare vs remdrivna som till stor del inte håller.

Dualincidenten skedde nog efter ni lämnade ljudbutiksskeppet men konstigt att du inte hört talas om den.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-08-15 03:53

HauteParleur skrev:
petersteindl skrev:
Militärisk hållning kan nog vara en dygd om man står för saker som man anser vara rätt.

Så det handlar alltså mer om vad du/ni anser är rättt än hur det egentligen ligger till då? För till och med en ståndaktig (s)Te(i)n(dl)nsoldat måste ju inse att du kämpar mot väderkvarnar med argument som inte håller.

Dualincidenten skedde nog efter ni lämnade ljudbutiksskeppet men konstigt att du inte hört talas om den eftersom väldigt många andra har gjort.

Det är ju fullständigt självklart att det jag anser vara rätt anser jag vara rätt och något annat säger jag inte. I det här fallet anser jag att Harryup har rätt i sina hänvisningar till hans subjektiva lyssningsresultat och du har fel som skriver att Harryup ljuger om sina subjektiva lyssningsresultat.

Det betyder även att de som har lyssnat och jämfört skivspelare och finner direktdrivna ge bättre ljud än remdrivna anser jag bör skriva det och stå för sina subjektiva lyssningsresultat. Antingen har man hört en sak eller också har man det inte. Svårare än så är det inte.

Dessutom har jag i tråden skrivit om de mätningar på Skivspelare som gjordes hos Stig Carlsson då jag var där. De resultaten indikerade samband mellan lyssning och mätning. Jag tror inte Stig Carlsson har mätt på SL 1200.

Oj, vad gäller Dual, jag sålde Ljudbutiken 1986 och du pratar om saker som hände runt 1990-93 :lol: D v s tre ägarförändringar efter min tid som ägare. Blandar du inte ihop saker? Nu får du nog ta och ge dig. Du verkar ha problem med hur saker egentligen var. Sluta fantisera eller spekulera och kom in i matchen istället.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-08-15 04:30

phloam skrev:

Hade varit kul om några här i tråden, likt artikelförfattaren (rem-beivrare), ändrat åsikt på samma sätt :D

Tycker inte att du skall bry dig för mycket om vad de med närmast
religiös syn på olika principer förfäktar i form av negativa synpunkter
på SL-1200 i synnerhet och vad de erinrar mot direktdrift i allmänhet.

Och sen menar du nog rem-ivrare och inte rem-beivrare. ;)

Att beivra är att dra någon inför rätta, ställa till svar för, eller straffa.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-08-15 08:04

Thomas_A skrev:
Max_Headroom skrev:Good evening muzak-lovers!

Nu kommer lite ljudförsök som jag har gjort. Håll i er, det är mässjazz! Hoppas det låter bättre på mässorna än det gör när jag varit framme, he he.

Muzak: Tom Rotella Band, DMP Cd-460, Spår 1 (det gäller att ha stelopererad musik med bra inspelning. Detta uppfyller kraven.)
Ljudmaskin: AKAI S5000
Controller: Korg Trinity
Settings: LFO 1: Rate 84, modwheel 26. LFO 2: Rate 15, modwheel 26.
Båda LFOerna styr pitch

Ljudkort: Roland UA-25EX
Mjukvara: Sonic Sound Forge

Edit: Dom första 15 sekundrarna går opåverkade. Så ökar jag fremvensmoduleringen eftersom under ca 10 sekunder. Så håller jag kvar ca 10 sekunder och släpper ca 35 sekunder in i låten. Efter ytterligare 10 sekunder trycker jag på igen under sista 5-10 sekundrarna. /Edit

¤ FM-84 är frekvensmodulering med ca 16 Hz (jämförde "på örat" med en signal skapad direkt i Sound Forge, AKAIen har bara 0-100 och det säger inget om Hz. Den som är intresserad får läsa den tekniska manualen. Den finns på Nätet.)
¤ FM-15 är ca 0,5 Hz. Inställt på samma sätt som ovan.
¤ FM-84+15 är båda LFOerna aktiva.
¤ FM-phwxxed-up.mp3 är "lite mer svaj än vad som kanske är lämpligt". Med på skoj, därför är det en mp3a så ni slipper ladda hem 8Mb extra med mög.
¤ TR-org.wav är rippen på skivan, rippad med sound forge.

Filerna är på knappt 9Mb, utom mp3an...

TR-org.wav
FM-84.wav
FM-15.wav
FM-84+15.wav
FM-phwxxed-up.mp3

16 Hz moduleringen är mer hörbar hos mig än 0.5 Hz. Vilka ungefärliga % moduleringar innebär detta?

Det bör vara i storleksordningen 5% när det är som värst. Alltså mycket större fel än vad som man rimligen får på en dålig gramofon.
Jag ökar ju också frekvensmoduleringen gradvis, så man hör den komma.
Vissa ljud är mer känsliga än andra. På 16Hz exempelt är det ju på gitarren man främst hör det. Ljud med lång efterklang och gärna lite ljusa påverkas mest, verkar det som.

0,5Hz-moduleringen låter ganska illa, men är svårare att upptäcka dirket, innan påverkan blir löjligt stor (flera %).
Att det skulle vara enkelt att upptäcka frekvensmodulering i den storleskordning som ens dom sämsta gramofoner kan åstadkomma genom svaj och flutter ser jag som helt uteslutet. Det kan gå om man lyssnar på rena sinustoner och sinussvep. Kanske också med andra signaler speciellt utformade för att göra sådana fel mer hörbara.
Hade man tagit bort gitarren på 16Hz exemplet hade det inte låtit så speciellt konstigt, trots ganksa stor påverkan.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-08-15 11:27

Max_Headroom skrev:
Thomas_A skrev:
Max_Headroom skrev:Good evening muzak-lovers!

Nu kommer lite ljudförsök som jag har gjort. Håll i er, det är mässjazz! Hoppas det låter bättre på mässorna än det gör när jag varit framme, he he.

Muzak: Tom Rotella Band, DMP Cd-460, Spår 1 (det gäller att ha stelopererad musik med bra inspelning. Detta uppfyller kraven.)
Ljudmaskin: AKAI S5000
Controller: Korg Trinity
Settings: LFO 1: Rate 84, modwheel 26. LFO 2: Rate 15, modwheel 26.
Båda LFOerna styr pitch

Ljudkort: Roland UA-25EX
Mjukvara: Sonic Sound Forge

Edit: Dom första 15 sekundrarna går opåverkade. Så ökar jag fremvensmoduleringen eftersom under ca 10 sekunder. Så håller jag kvar ca 10 sekunder och släpper ca 35 sekunder in i låten. Efter ytterligare 10 sekunder trycker jag på igen under sista 5-10 sekundrarna. /Edit

¤ FM-84 är frekvensmodulering med ca 16 Hz (jämförde "på örat" med en signal skapad direkt i Sound Forge, AKAIen har bara 0-100 och det säger inget om Hz. Den som är intresserad får läsa den tekniska manualen. Den finns på Nätet.)
¤ FM-15 är ca 0,5 Hz. Inställt på samma sätt som ovan.
¤ FM-84+15 är båda LFOerna aktiva.
¤ FM-phwxxed-up.mp3 är "lite mer svaj än vad som kanske är lämpligt". Med på skoj, därför är det en mp3a så ni slipper ladda hem 8Mb extra med mög.
¤ TR-org.wav är rippen på skivan, rippad med sound forge.

Filerna är på knappt 9Mb, utom mp3an...

TR-org.wav
FM-84.wav
FM-15.wav
FM-84+15.wav
FM-phwxxed-up.mp3

16 Hz moduleringen är mer hörbar hos mig än 0.5 Hz. Vilka ungefärliga % moduleringar innebär detta?

Det bör vara i storleksordningen 5% när det är som värst. Alltså mycket större fel än vad som man rimligen får på en dålig gramofon.
Jag ökar ju också frekvensmoduleringen gradvis, så man hör den komma.
Vissa ljud är mer känsliga än andra. På 16Hz exempelt är det ju på gitarren man främst hör det. Ljud med lång efterklang och gärna lite ljusa påverkas mest, verkar det som.

0,5Hz-moduleringen låter ganska illa, men är svårare att upptäcka dirket, innan påverkan blir löjligt stor (flera %).
Att det skulle vara enkelt att upptäcka frekvensmodulering i den storleskordning som ens dom sämsta gramofoner kan åstadkomma genom svaj och flutter ser jag som helt uteslutet. Det kan gå om man lyssnar på rena sinustoner och sinussvep. Kanske också med andra signaler speciellt utformade för att göra sådana fel mer hörbara.
Hade man tagit bort gitarren på 16Hz exemplet hade det inte låtit så speciellt konstigt, trots ganksa stor påverkan.

Är du säker på att frekvensmodulering inte hörs tydligare på piano och stråkar och speciellt spelandes legato?

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-08-15 11:39

Ja, i varje fall piano.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-08-15 12:15

petersteindl skrev:Är du säker på att frekvensmodulering inte hörs tydligare på piano och stråkar och speciellt spelandes legato?

Mvh
Peter

Piano räknar jag som instrument med lång efterklang. Jag tänkte först ta det som exempel, men mer eller mindre slumpartat råkade få ut den här skivan ur skivhyllan istället. Effekterna hörs ju bra med detta också, särskilt när man gasar på med modulationen.

Stråkar kan vara knepigare. Speciellt med låg frekvens på modulatorn. Ännu värre med så låga värden på svajet som det är på en grammofon.

Mitt intryck (som kan vara helt fel men troligen är väldigt rätt) är att skillnader mellan olika verk inte står att finna i svaj och flutter, med dom värden på detta som hitills redovistas.
Men skillnader är det. Jag minns ju vilket lyft det blev när min dual 505-3 ersattes av en 1210mk2.

Boom-shacka-lack!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-08-15 13:24

Tack till Max för god verkstad! :D

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-08-15 15:46

Det här verkar ha utmynnat i någon slags personlig diskussion om vem som ljuger eller har sagt vad som inte verkar leda någonstans. Typexempel på att den här typen av personliga diskussioner inte leder någonstans.

Om jag vore mer intresserad av skivspelare kanske jag skulle upptäckt det tidigare.

HauteParleur: Du är värd en varning för att du påstår att en annan medlem ljuger. Inte så snyggt och det bryter mot §2. Inga personangrepp! i vår policy
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-08-15 16:20

Max_Headroom skrev:
petersteindl skrev:Är du säker på att frekvensmodulering inte hörs tydligare på piano och stråkar och speciellt spelandes legato?

Mvh
Peter

Piano räknar jag som instrument med lång efterklang. Jag tänkte först ta det som exempel, men mer eller mindre slumpartat råkade få ut den här skivan ur skivhyllan istället. Effekterna hörs ju bra med detta också, särskilt när man gasar på med modulationen.

Stråkar kan vara knepigare. Speciellt med låg frekvens på modulatorn. Ännu värre med så låga värden på svajet som det är på en grammofon.

Mitt intryck (som kan vara helt fel men troligen är väldigt rätt) är att skillnader mellan olika verk inte står att finna i svaj och flutter, med dom värden på detta som hitills redovistas.
Men skillnader är det. Jag minns ju vilket lyft det blev när min dual 505-3 ersattes av en 1210mk2.

Boom-shacka-lack!

Max, då du säger att ett instrument har lång efterklang så förmodar jag att du menar utklingningstid/avklingningstid. Efterklang förknippar jag med rummet som instrumenten står i. Den kommer säkert också in i bilden. På piano kan man välja att spela med eller utan att använda pedalen så mycket. Det ger olika resultat på utklingningstid.

Mvh
Peter

Föregående

Återgå till Generellt om hifi