Nattlorden skrev:Intressant att bra mätdata kan låta mycket bra så länge det inte står Pioneer på burken och kostar för lite...

Moderator: Redaktörer
i en värld där verkliga egenskaper skuggas helt av myter, dogmer, estetik, marknadsföring och slump.
Rydberg skrev:Det stämmer inte, föregångaren cd23 hade det men inte cd33, den använder d/a-omvandlare från Wolfson Microelectronics (WM 8740 DAC)Morello skrev:Kan tillägga att Arcam-maskinen, om jag minns rätt, har DAC:ar från just dcs.
Rydberg skrev:IngOehman> Det var ju jag som lyssnade på Arcam cd33 vs Pioneer 668, det verkar som om mina intryck tagitis som direkta sanning, jag försökte ändå vara extra tydlig med förutsättningarna(begränsningarna) för min lilla test men det verkar spunnit vidare väl mycket![]()
Jag vet ju att man skulle göra vissa inställningar för att 668:an skulle prestera maximalt, frågan är om jag gjorde alla. Jag stängde av den virituellt surroundljudsfunktionen, satte utgången på variabel och satte upp volymen på +6dB, tryckte på den där pure-audio-knappen på framsidan, missade jag något?![]()
Anledningen till att jag frågar är att jag har förhoppningar om att låna hem 668:an och cd33 för mer ingående tester.
Bernt skrev:Bernt,
om en DAC inte kan "höras" med med den lyssningsmetodik så är den transparent under de förutsättningarna. Man kan nog alltid hitta lyssningstillfällen då en spelare/DAC inte är transparent, som exempelvis att lyssna till väldigt svagt inspelade signaler. Frågan är om de är relevanta för den enskilde vid lyssning av musik.
Exemelvis om man lyssnar på allskön olika musik och INTE kan höra någon skillnad mellan 668 och DiAna, eller om man lyssnar på en mycket svag signal (och vrider upp volymreglaget på stereon på max) och hör en skillnad till 668ans fördel.
I all denna diskussion så måste det understrykas att F/E-lyssning sker under blinda sessioner för att konfirmera att det man hörde var något hörbart. Jag tycker det är rätt meningslöst att diskutera lyssningstester vs LTS F/E-lyssning, då ingen här har ens redovisat resultatet från EN ENDA blindtest (dvs uppställning, antal lyssningsomgångar, antal rätt etc).
T
Just nu är det inte lyssningstester vs LTS F/E-lyssning jag funderar över heller. Jag refererar till LTS/IÖs egen artikel om F/E-lyssning. Det är här kärnan i resonemanget ligger.
Jag tar det en gång till. I artikeln om F/E-lyssning på LTS hemsida, http://www.lts.a.se/artiklar/FE-lyssning.pdf står det på sidan 3:
"Cd-spelare kan testas på så vis att de jämförs mot en referens-DAC."
Därav frågan: Vilken är LTS referens-DAC?
Uppenbarligen är det inte Sentec Diana med tanke på IÖs något undvikande svar tidigare i tråden.Det ni beskriver kallas AB-test. Alltså att jämföra två apparater med varandra.
Vad är skillnaden här? I LTS artikel står det: "Cd-spelare kan testas på så vis att de jämförs mot en referens-DAC."
Att F/E-lyssna går tydligen till på något annat sätt än det som beskrivs i LTS egen artikel - som skulle bli ett vanligt AB-test.
HUR? Och var kan jag läsa om det? Hela resonemanget är fullt av hål verkar det som.
Resonemanget om F/E-test för t.ex förstärkare är lättförståeligt, men knappast detta.
markih skrev:Bernt!
Om du läser i MoLt nr 3-2003 (668-erbjudandet) och nr 1-2004 (brev till Ing Öhman) så kan du finna några svar där (kanske inte alla dock?). Jag vill inte referera texten, dels för att den är riktigt lång och du bör läsa allt, dels för att bara de som är seriöst intresserade anstränger sig lite att försöka ta reda på fakta, vilket sållar ut mindre seriöst intresserade personer. Inget personligt menat, Bernt, utan bara ett ställningstagande jag tar utifrån min erfarenhet av forum!
Självklart tycker jag att det är intressant med reflektioner, frågor och sakinvändningar.
Visst är det bara på den analoga 2-kanals utgången som +6dB funkar? (vet att det inte gör det genom iLink på min 757) Om man använder den som transport (digital ut iallafall) verkar det ologiskt att signalen ska gå genom ett filter?Rydberg skrev:Jag vet ju att man skulle göra vissa inställningar för att 668:an skulle prestera maximalt, frågan är om jag gjorde alla. Jag stängde av den virituellt surroundljudsfunktionen, satte utgången på variabel och satte upp volymen på +6dB, tryckte på den där pure-audio-knappen på framsidan, missade jag något?![]()
Rydberg skrev:Jag vet ju att man skulle göra vissa inställningar för att 668:an skulle prestera maximalt, frågan är om jag gjorde alla. Jag stängde av den virituellt surroundljudsfunktionen, satte utgången på variabel och satte upp volymen på +6dB, tryckte på den där pure-audio-knappen på framsidan, missade jag något?
Rydberg skrev:Allright, jag förstår! Ska ju eventuellt låna hem 668.an lite längre fram för mer djuplodande lyssningstester
Jag är rätt våglig av migCallisto skrev:Rydberg skrev:Allright, jag förstår! Ska ju eventuellt låna hem 668.an lite längre fram för mer djuplodande lyssningstester
Vågar du det...risken är att du upptäcker att "Aero capitolen" (eller vad den heter) färgar en hel del och tänk då på konsekvenserna![]()
.
Rydberg skrev:Jag är rätt våglig av migCallisto skrev:Rydberg skrev:Allright, jag förstår! Ska ju eventuellt låna hem 668.an lite längre fram för mer djuplodande lyssningstester
Vågar du det...risken är att du upptäcker att "Aero capitolen" (eller vad den heter) färgar en hel del och tänk då på konsekvenserna![]()
.
![]()
Btw, den heter Audio Aero Capitole mkII
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 16 gäster