Tillrättavisning bra kablage

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: Tillrättavisning bra kablage

Inläggav Morello » 2016-07-02 11:19

Adagio, vad är det du vill ha sagt?

Varför skriver du långa (förvisso trevliga) anekdoter om tågresor, armbandsur, välgörenhet etc i en tråd om kablar? Du är groteskt OT.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-07-02 11:23

shifts skrev:Blindtest av dryck är rätt vanligt däremot och knappast något någon opponerar sig mot att så sker. Dessutom att betala hutlöst mycket för ett smycke är att betala mycket för status – det är liksom givet och överenskommet från början; det hör till smyckens natur. Du menar att det är status man köper med en dyr kabel? Det är väl ungefär vad många andra hävdat här också.

Är det vanligt i förhållande till hur mycket som dricks?
Är det så att folk går ner till systemet och vill ha det vin som man inte kunde skilja ifrån nått dyrt i nån tävling?
Jag tycker att dom diskussionerna verkar glömda lika fort som i HiFi-kretsar bland vanliga konsumenter.
Man skiter i blindtestresultat eller så glömmer man bort det om man väljer något. Dessutom så vill ju folk välja själva i regel och inte styras av andra man inte känner. Att man arrangerar tävlingar i vin med blinda alternativ så att säga, tror jag få ens bryr sig om. Personligen ser jag det som mera intressant att höra om Rydbergs tester, eller om Peter testar något än om en test där man inte kan bevisa nån hörbar skillnad just där och då. Eller möjligen missade man skillnaden.
Subjektivitet är underskattat tycker jag.

/Harryup

adagio

Inläggav adagio » 2016-07-02 11:25

Nja det KAN vara det, helt klart. Men det behöver inte vara så. Ang blindtest kräver jag inte det för att uppskatta en god dryck. Det är ju befängt tycker jag. Att någon annan ska uppleva för att jag ska lita på min upplevelse....
Att man upplever en förändring/förbättring av ljudet samt vetskapen om att det är de allra bästa råvarorna i en sladd ökar såväl feelgood som ljudmässigt, är verklighet för mig på samma sätt någon annan upplever tex en apparat som bättre när man fått det verifierat med bra mätvärden.
Och NAD-klubben är inte heller en form av grupptillhörighet samt en form av status i en grupp.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-07-02 11:31

Subjektivitet med ödmjukhet är underskattat tycker jag.
2021 maj på Spotify

adagio

Inläggav adagio » 2016-07-02 11:45

Det är ju just DET som är min poäng mina vänner. Jag anser inte att någon behöver BEVISA något. Min och tex Morellos åsikt är diametralt olika i just denna fråga. Jag vill inte bevisa bara påvisa olika synsätt och möjligheter.
Fö anser jag att världen blir bättre med ouppnåeliga saker och ideal. Saker som får en att drömma och önska. Fantasi, åtrå, och önskan samt drömmar är det som skapar framtiden. Rädslor och skeptesism är det som leder mänskligheten till misär och olycka. Rädsla är vår största fiende. Var inte avisande och börja varje dialog med att ifrågasätta. Se möjligheter och försök förstå andras synsätt.
Att jag är grymt OT? Yes det är mitt signum.
Långa och flummiga utlägg som inte bevisar något, men kanske öppnar några dörrar till nya tankebanor, det är min uppgift.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-02 11:55

shifts skrev:Subjektivitet med ödmjukhet är underskattat tycker jag.

Likaså teknikideologifixering kombinerat med ödmjukhet tycker jag.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-07-02 12:00

cable-mess.jpg
cable-mess.jpg (83.89 KiB) Visad 26331 gånger
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-07-02 12:02

adagio skrev:Det är ju just DET som är min poäng mina vänner. Jag anser inte att någon behöver BEVISA något. Min och tex Morellos åsikt är diametralt olika i just denna fråga.
.

Tala för dig själv är du bussig. Ingen behöver bevisa något. Däremot måste det vara tillåter att ifrågasätta rapporterade upplevelerser som står i stark eller till opch med diamtral motsats till känd kunskap i ämnet.

Åter igen - detta är ett diskussionsforum. Dessutom ett sådant där den genomsnittliga förstårelsen för ljudåtergivning är avsevärt högre än på våra grannforum.
Därför kommer den som påstår att tvenne elektriskt ekvivalenta kablar låter olika att bli ifrågasatt. På samma vis kommer den näringsidkare som torgför oskärmad signalkabel anno 2016 att bli ifrågasatt - detta på goda grunder nota bene.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2016-07-02 14:37

Morello skrev:Åter igen - detta är ett diskussionsforum. Dessutom ett sådant där den genomsnittliga förstårelsen för ljudåtergivning är avsevärt högre än på våra grannforum.

Intressant påstående, vad grundar du det på?
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-07-02 14:55

Panelguy skrev:
Morello skrev:Åter igen - detta är ett diskussionsforum. Dessutom ett sådant där den genomsnittliga förstårelsen för ljudåtergivning är avsevärt högre än på våra grannforum.

Deltagande på diverse forum sedan cirka 2001.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2016-07-02 15:18

Morello skrev:
Panelguy skrev:

Deltagande på diverse forum sedan cirka 2001.

Du har väl rätt att tycka så, själv håller jag inte med. Tycker nog att Euphonia har väl så stor förståelse för ljudåtergivning. Skillnaden är väl att där lyssnar man med ett betydligt mer öppet sinne medan man här tycks ha en mer förutbestämd bild av hur det skall och kan låta. På bägge håll eftersträvas naturligtvis en naturlig (transparent) återgivning. Stämmer för övrigt ganska väl med det ARC uttryckte i filmsnutten i tråden "Video från ARC";
Panelguy skrev: De nämner också, apropå en person som inte ens ville prova något annat än lampsladd då det enligt honom omöjligt kunde göra skillnad, att ingenjörer (enligt deras erfarenhet) ofta anser att om det mäter lika låter det också lika.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-07-02 15:21

Med insikt och ett öppet sinne brukar intresset för ormolja avklinga. Faktiskt är det forum med lägst intresse för sådan olja - därav min slutsats.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2016-07-02 15:37

Morello skrev:Med insikt och ett öppet sinne brukar intresset för ormolja avklinga. Faktiskt är det forum med lägst intresse för sådan olja - därav min slutsats.

Har man varit med ett tag kan förhoppningsvis den värsta sortens ormolja sorteras bort men man vet aldrig vad några kabellyftare kan göra för ljudet :wink:

adagio

Inläggav adagio » 2016-07-02 15:41

Det är väldigt stor skillnad på förståelse och kärlek för musik och återgivning och apparatkunskap samt fysiklära.
De kan gå hand i han men ju mer indoktrinerad man blir desto svårare har man att öppna sina sinnen.
Om vi ska vara helt ärliga kan man ju bara mata in alla fakta i ett program som fixar det mesta en ingenjör kan.
Det krävs fantasi och visioner för att tuna. Och ett program är ju lika fantasifullt som en ingenjör utan visioner.
Det är ju grejer som låter bra som säljer inte grejer som"bara" mäter ok.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-07-02 15:49

Jag tror många som lyssnat på dyr-hifi och blir besviken undrar vad det var som kostade så mycket. Då söker man väl förklaringar på sånt som verkar oklart. De flesta vill väl inte betala jättemycket bara för att det är kul. Jag tycker inte det är så kul att betala för betalandets skull. Jag tycker det är elegant att hitta bra grejor till lågt pris. :) Vissa, men förmodligen inte så många, tycker det är tryggt med självsuggestion. Det är inget fel i det.
Senast redigerad av mrGaskill 2016-07-02 15:50, redigerad totalt 1 gång.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-07-02 15:49

Edit. Svar till Adagio

Fullkomlig ignorans och kunskapsförakt i samma inlägg.

Ha en skön lördag. :)
-Innehar F-skattsedel-

adagio

Inläggav adagio » 2016-07-02 16:28

Ha en bra lördag du med! :)
Inget förakt, tvärtom

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-07-02 17:14

mrGaskill skrev:Jag tror många som lyssnat på dyr-hifi och blir besviken undrar vad det var som kostade så mycket. Då söker man väl förklaringar på sånt som verkar oklart. De flesta vill väl inte betala jättemycket bara för att det är kul. Jag tycker inte det är så kul att betala för betalandets skull. Jag tycker det är elegant att hitta bra grejor till lågt pris. :) Vissa, men förmodligen inte så många, tycker det är tryggt med självsuggestion. Det är inget fel i det.

Jag tror att det övervägande delen enbart har hört "dyr-hifi" grejor har gjort det på mässor. Och där kommer inget till sin fulla rätt. Dessutom vad som är dyrt eller prisvärt lär ju ligga i den egna betraktarens ögon. Så personligen så tycker jag inte att kostsamt är generellt dyrt och inte prisvärt. Kostsamma apparater brukar vara väsentligt mera välbyggda och ha en längre livslängd, även om det inte alltid är så.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-07-02 17:52

Men man har ju varit inne på butiker och helt enkelt frågat om man får lyssna på det dyraste de har. Ibland har det låtit trevligt. Ibland har det låtit rätt jobbigt och mindre bra för mina öron. Ibland har man lånat hem saker som maskiner i olika prisklasser med olika kablar i olika prisklasser och undrat varför vissa saker kostar mer. Men, ja självklart så värderar man ju vad man tycker är prisvärt helt individuellt. Vissa lägger pengar på saker andra tycker är onödigt och så. Jag kan lägga en hel del pengar på saker som andra tycker är onödiga.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-07-02 17:55

Då man lyssnar på lågnivåkablar, hur vet man att det är kabeln som påverkar ljudintrycket och inte kontakterna eller båda?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-07-02 18:02

petersteindl skrev:Då man lyssnar på lågnivåkablar, hur vet man att det är kabeln som påverkar ljudintrycket och inte kontakterna eller båda?

Enkelt, man skippar kontakterna . . . typ. 8)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-07-02 18:08

petersteindl skrev:Då man lyssnar på lågnivåkablar, hur vet man att det är kabeln som påverkar ljudintrycket och inte kontakterna eller båda?

Men inte vet jag. Hör man ingen skillnad så ids man inte tänka på så t. Då spar man pengar til krogbesök samma kväll. Enkelt. :-)
Men visst har jag för mig att jag switchade mellan både maskiner och billig och dyr kabel i olika kombinationer. Lite systematisk var man väl på den tiden också.

Nu när jag tänker efter så var det lite roligt redan på den tiden att undersöka bra, billiga och dyra saker för att nå fram till det man själv tycker är bra ljud. Tidigt 90-tal och framåt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-07-02 18:46

Personligen har jag lyssnat på några olika högtalarkablar och tyckte då att största skillnaden var just kontakterna. Kör bara WBT sen den testen numera.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-07-02 18:51

Vad gäller högnivåkabel så är det utan kontakter numera. Det funkar fint.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-07-02 19:37

shifts skrev:Subjektivitet med ödmjukhet är underskattat tycker jag.

Jag vet inte riktigt om jag håller med om det där med ödmjukhet (se min tagline...)

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-07-02 22:48

Själv köper jag emellanåt onödigt dyra viner, men jag inbillar mig aldrig att jag kommer bli mer berusad pga priset, däremot är det feelgood att rycka korken o hälla upp en Grand Reserva istället för vanligt rödtjut. Skulle någon påstå att det dyrare ger en skönare berusning skulle jag sparka bakut. I afton blev det en Lat 42, Grand Reserva, Rioja. Schmeckt gut mit der entrecôt
Sitter nöjd :)

adagio

Inläggav adagio » 2016-07-02 23:23

Klart man inte blir fullare! Men din upplevelse av såväl smak och feelgood är väl olika beroende på vilket vin du väljer oavsett prisklass. Inte fan kräver man ett blindtest av personalen på bolaget eller att vinproducenterna ska presentera ett test där deras vin ska detekteras.

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2016-07-03 00:23

"Men din upplevelse av såväl smak och feelgood är väl olika beroende på vilket vin du väljer oavsett prisklass."

Jag skulle säga nej. Ofta är det bara samma. Eller såpass lika att det inte är meningsfullt att behöva ta den interna diskussionen med sig själv för att säga om A är bättre än B, eller hur A skiljer sig från B. Vill jag ha nåt annat så byter jag då t.ex från rött till vitt. Eller en god öl.

Kul med analogier :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-07-03 01:28

hifikg skrev:Själv köper jag emellanåt onödigt dyra viner, men jag inbillar mig aldrig att jag kommer bli mer berusad pga priset, däremot är det feelgood att rycka korken o hälla upp en Grand Reserva istället för vanligt rödtjut. Skulle någon påstå att det dyrare ger en skönare berusning skulle jag sparka bakut. I afton blev det en Lat 42, Grand Reserva, Rioja. Schmeckt gut mit der entrecôt

Dyrare? Om någon säger att det vin du tycker är godast ger en skönare berusning skulle du fortfarande sparka bakut?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-07-03 01:33

petersteindl skrev:
hifikg skrev:Själv köper jag emellanåt onödigt dyra viner, men jag inbillar mig aldrig att jag kommer bli mer berusad pga priset, däremot är det feelgood att rycka korken o hälla upp en Grand Reserva istället för vanligt rödtjut. Skulle någon påstå att det dyrare ger en skönare berusning skulle jag sparka bakut. I afton blev det en Lat 42, Grand Reserva, Rioja. Schmeckt gut mit der entrecôt

Dyrare? Om någon säger att det vin du tycker är godast ger en skönare berusning skulle du fortfarande sparka bakut?

Ofta är det dyrare godare, fast ibland gör jag förstås felköp när jag jagar nya sensationer, så det är nog samma sak. Fast... inte sällan inmundigas de dyrare vinerna i trevligt sällskap och med extra god mat, faktorer som kan påverka den subjektiva känslan av berusning. Får nog blindtesta, bara jag inte spiller...

För att knyta an till kabelfrågan då, en snyggare kabel kan absolut vara just det. Snyggare. Och om den säljs (dyrt) med det som argument är det helt okej, men påstår någon att min lyssningsupplevelse förändras pga kabeln synar jag bluffen och inbjuder till blindtest :-)
Sitter nöjd :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi