Vinyl vs CD?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
30Hzbone

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav 30Hzbone » 2018-01-03 21:01

Morello skrev:Vinyl fungerar helt enkelt inte till konstmusik (dvs stor terassdynamik)

Exempel, för att lära mer.
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-03 21:05

30Hzbone skrev:
Morello skrev:Vinyl fungerar helt enkelt inte till konstmusik (dvs stor terassdynamik)

Exempel, för att lära mer.

Lyssna på perfectors spår - i tysta partier hörs knaster, sprak, brus och rumble.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2018-01-03 21:20

RogerGustavsson skrev:Eftersom det görs lite jämförelser i tråden har jag lekt lite med några ljudfiler.

Först ut blir det en fil med Hugo Alfvéns Festspel, den andra svenska stereoinspelningen. I början är det Perfector’s vinyl och sedan hur den låter på Tidal Hifi.
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... -Tidal.wav

Michael Fremer hade några jämförelser mellan skivspelare. Jag har lagt till samma spår från Tidal Hifi.
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... -Tidal.wav

Här slagverksensemblen från Fremer’s jämförelse och på slutet hur den låter på Tidal Hifi.
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... irrors.wav

Verkar vara dessa album.
Midsommarvaka gjordes tydligen 1954.
https://www.discogs.com/Hugo-Alfv%C3%A9 ... se/3456390

Kan denna vara brustvättad på Tidal’s version? Inspelad 1961.
https://www.discogs.com/Canteloube-Neta ... ter/399982

Slagverksensemblen sägs vara inspelad på analog bandare med en AKG stereomikrofon.
https://www.discogs.com/artist/5605536- ... n-Ensemble

I Tidalsversionen får jag mer ljud i höger kanal.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2018-01-03 22:12

RogerGustavsson skrev:Kan denna vara brustvättad på Tidal’s version? Inspelad 1961.

Ja, den lät ju inte så roligt. "Songs of the Auvergne" spelades in på den gamla fina folkmusiketiketten Vanguard. Skivan finns i betydligt fler versioner än de som listas på Discogs. Jag har alltså beställt en cd-utgåva från 1990 och hoppade över en version från 2003. Kanske är det den som ligger på Tidal?

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2018-01-03 22:18, redigerad totalt 2 gånger.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2018-01-03 22:12

Thomas_A skrev:Vet du vad den går på? Och en annan sak SC-1 är ju betydligt mindre i formatet än SC-2 - har du hittat någon info på spec/storlek på apparaten?

1550£, ca 17 000kr. https://www.henleyaudio.co.uk/products/SweetVinyl-SugarCube-SC-1?DepartmentIds=1&BrandIds=25

Storleken vet jag inte. Man kan ju ana storleken här på de båda.
sweetvinyl.png
sweetvinyl.png (276.18 KiB) Visad 5037 gånger

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2018-01-03 22:14

Agree. Pop, rock, metal, elektronisk musik, passar bättre.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2018-01-03 22:17

Perfector, Hugo på vinyl drar åt vänster hos mig, åtminstone när lyssnar i lurar. Tidal-spåret har samma kanalbalans som direkt från Tidal.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2018-01-03 22:19

PekkaJohansson skrev:
RogerGustavsson skrev:Kan denna vara brustvättad på Tidal’s version? Inspelad 1961.

Ja, den lät ju inte så roligt. "Songs of the Auvergne" spelades in på den gamla fina folkmusiketiketten Vanguard. Skivan finns i betydligt fler versioner än de som listas på Discogs. Jag har alltså beställt en cd-utgåva från 1990 och hoppade över en version från 2003. Kanske är det den som ligger på Tidal?

Med vänlig hälsning

Pekka

Kan så vara, finns inget årtal angivet på Tidal's version men i mina öron låter det diskantfattigt.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2018-01-03 22:32

Diskantfattigt var ordet, sa Bull.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2018-01-03 22:41

RogerGustavsson skrev:Perfector, Hugo på vinyl drar åt vänster hos mig, åtminstone när lyssnar i lurar. Tidal-spåret har samma kanalbalans som direkt från Tidal.

Ja det är en klar skillnad. Vad är kanalbalansen på pickupen? Kan ju var skivan men jag har inte hört så stora skillnader tidigare.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2018-01-03 22:45

Thomas_A skrev:
RogerGustavsson skrev:Perfector, Hugo på vinyl drar åt vänster hos mig, åtminstone när lyssnar i lurar. Tidal-spåret har samma kanalbalans som direkt från Tidal.

Ja det är en klar skillnad. Vad är kanalbalansen på pickupen? Kan ju var skivan men jag har inte hört så stora skillnader tidigare.

Har inte separationen i färskt minne, men det är en bra pickup.
Grado GF2+ med en Prestige Gold-nål
Hos mig låter min version i balans men inte tidal.
Lattjo och förbryllande.

Edit:
MIn mp3 har samma balans som vinylen, det vet jag för jag har kollat.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2018-01-03 23:14

Detta är en Simply Vinyl utgåva av Cowboy Junkies Trinity Session. Den är betydligt "svårare" och ljusare än original-LPn. Mycket enkel inspelning i kyrka direkt in på DAT och luftkonditionering på. På vinyl, låter sisådär, IMO, svår att spåra i s-ljuden.

https://www.dropbox.com/s/v5q45qijkarjw ... s.wav?dl=0
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2018-01-03 23:15

Perfector skrev:
Thomas_A skrev:

Lattjo och förbryllande.

Edit:

Hm svårt att veta då, ibland är det inspelningen som spökar.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2018-01-04 12:17

Perfector skrev:
Thomas_A skrev:

Lattjo och förbryllande.

Edit:

Det verkar som höger vänster kanaler är omkastade. Den jag fick av dig börjar blåset i vänster kanal, på Tidal börjar det i höger kanal. Tycker ingen av dem ligger riktigt i balans hos mig. Har provat både via hörlurar och högtalare.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2018-01-04 12:35

Hur är det?
Man lägger ju en orkester med stråkar på ena sidan och basar på den andra, men jag har glömt vem som ligger var.
Kanske nå'n med färskare minne kan klargöra det.
dock har mina testvinyler visat att min pickup ligger rätt i kanalerna och även in till förstärkaren och vidare till brännaren vid stereon.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2018-01-04 12:49

Orkesteruppställningen kan variera. Vanligast är att ha violinerna till vänster och kontrabasarna till höger. Nyårskonserten från Wien har en helt annan uppställning.

Bild

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2018-01-04 16:09

De senaste åren har Göteborgssymfonikerna varierat stråkmusikernas placering nästan varje konsert jag varit på (8 per säsong), troligen enligt enligt de olika dirigenternas önskemål.
Förstafiolerna sitter dock alltid till vänster vid podiets framkant.
Till höger i framkant sitter antingen cellisterna eller andrafiolerna lär ha arit vanligast under Wienklassicismen https://sv.wikipedia.org/wiki/Wienklassicism
Kontrabasarna stod förr alltid mot podiets högra vägg, men numera nästan lika ofta mot den vänstra.
Altfiolerna sitter oftast till höger bakom den stämma som sitter i framkant.
Gamla tumregler är alltså inte att lita på när det gäller instrumentplacering på nyare inspelningar av symfonisk musik.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2018-01-04 17:27

För att krångla till det lite till... Det finns två olika utgåvor på Tidal. Den till vänster har omkastade kanaler. Den till höger har det inte! Utgivningsår 2000 resp. 2014. Båda har knasig kanalbalans, flera dB åt höger resp. vänster. Orkesterspelet är väl inte på topp direkt.

Bild

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2018-01-04 18:54

Är alla tre styckena på Tidals SLT 33145 i stereo och inte bara Midsommarvakan?
Jag är ju olycklig ägare till den märkliga vinylutgåvan av SLT 33145 med påklistrad
DMM-etikett på konvolutets framsida och "Royal Sound Stereo" tryckt på baksidan,
som trots det är helt i mono och jag har ännu inte lyckats lista ut när den är utgiven.

Discogs https://www.discogs.com/Hugo-Alfv%C3%A9n-Festspel-Midsommarvaka-Dalarapsodi/release/2529757
har ingen information av värde heller. De påstår t.o.m. att det är Sveriges Radios Symfoniorkester som spelar
Midsommarvakan 1954, men jag tror inte att den orkestern fanns på 1950-talet.
Radion hade bara Underhållningsorkestern på den tiden.
Det var Kungliga Hovkapellet som spelade.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2018-01-04 19:08

Swedish Society SLT33145 har tre spår.

1. Festspel op.25, stereo, Kungliga Stockholms Filharmoniska Orkester
2. Midsommarvaka op.19, stereo, Kungliga Hovkapellet
3. Svensk Rapsodi nr 3, op.48, mono, Kungliga Stockholms Filharmoniska Orkester

Spåret med Midsommarvakan är det hyggligt ljud på och kanalbalansen är bra. Det förstås går inte att jämföra med den som finns med Göteborgs Symfoniker/Järvi på DG som jag tycker är riktigt bra.

Sveriges Radios symfoniorkester bildades 1965 genom en sammanslagning av Radioorkestern och Radiotjänsts tv-orkester enligt wikipedia.

Användarvisningsbild
mhr1229

Inläggav mhr1229 » 2018-01-14 20:22

Jag gillar ju vinyl och tycker att själva känslan att lägga på nålen och se den röra sig över skivan skänker en viss ro som förhöjer lyssningsupplevelsen. Jag gillar också de stora fina omslagen och tillgängligheten av "metadata" på papper.

Det digitala ljudet kan låta alldeles, alldeles utmärkt men jag blir lätt rastlös av möjligheten att byta spår, och med nätverksspelare nu enkelt hoppa mellan album (intressant att ett gammalt uttryck från 78-varvarnas tid lever kvar!). Jag lyssnar mycket på 70-talsmusik och vill då gärna ha originalpressningar eftersom känslan av autenticitet, att hålla i ett gammalt fonogram från den tiden det begav sig, tillkommer. Kanske finns någon anteckning från en tidigare ägare. Jag tror att jag har vice riksbankschefens exemplar av "Tubular Bells", prydligt etiketterad. Bara det!

Men jag köper också en hel del ny vinyl. Vill ha känslan av ett stort fint fonogram. Tyvärr finns det en del livlösa, komprimerade plattor även på vinyl!

Om vi bortser från de vanliga problemen med slitna skivor har ett TIDAL-abonnemang och anförskaffandet av en nätverksspelare (och ett försteg med möjlighet att välja ingång med fjärrkontrollen) gjort en del A/B-jämförelser möjliga och enkla att genomföra. För det mesta låter det digitala bättre även om ibland överföringen resulterat i ett tunt och anemiskt ljud. Ibland ligger bara nya, inte särskilt lyckade mastringar på TIDAL och då blir valet lätt.

En sak som jag upptäckt är att det på några av mina gamla LP-skivor i princip saknas diskant! Ta Dr John "In the Right Place" från 1973 t.ex. Utan möjlighet till jämförelse kan man tycka att det låter lite grand som en filt över musiken men man tänker att det väl var en dålig inspelning. Exempelvis hörs inga s-ljud. Dr John läspar inte eller så utan alla s-ljud är borta! När man sen hör samma skiva via TIDAL är det en helt annan platta! (OK, ingen audiofilinspelning men ändå.) Vinylen kapar diskanten totalt och det är en hel del information som fullständigt försvinner! Samma sak med J.J. Cales "Naturally" från 1971. Vad höll de på med? Jag vet att diskant är svårt att gravera men de kunde ju ändå bevisligen. Var detta ett vanligt problem?
Frilansskribent i Hifi & Musik

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2018-01-14 21:25

Sen kan man även argumentera att musiken på skivan är det enda, utan att även omslaget hör till upplevelsen. Då kan man fråga sig hur upplevelse påverkas av att lyssna på musiken via TIDAL eller spotify. Eller att ha en CD utgåva men en liten och ganska dålig "version" av originalomslaget.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-01-15 06:26

mhr1229 skrev:Vinylen kapar diskanten totalt och det är en hel del information som fullständigt försvinner! Samma sak med J.J. Cales "Naturally" från 1971. Vad höll de på med? Jag vet att diskant är svårt att gravera men de kunde ju ändå bevisligen. Var detta ett vanligt problem?

Känner inte igen mig. Jag har inga problem med diskantens nivå på de flesta av mina vinyler, däremot kan den låta distad, speciellt i innerspår. Tyvärr har jag varken Dr John eller JJ Cale på vinyl så jag har svårt att kolla.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
mhr1229

Inläggav mhr1229 » 2018-01-15 08:43

Det är som tur är inget generellt problem men jag har märkt det på några få skivor. Undrar vad katten som hände. Dist har jag egentligen bara problem med om det är någon skada på skivan. En nypress av Tori Amos ”Under the Pink” fick jag skicka tillbaka två gånger till Ginza innan vi kom överens om att det nog var hela presserien det var fel på och jag fick mina pengar tillbaka (jag har den ju ändå på CD...).
Frilansskribent i Hifi & Musik

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2018-01-15 10:54

Jag har åtskilliga av LP med för mycket diskant, troligen fler än de som har för lite.
Min tidiga USA-pressning på Atlantic SD8236 (ST-A-691671P) av Led Zeppelin II har väldigt svag nivå på diskanten.
Vad är den allmänna uppfattningen om diskantnivån på olika utgivningar av Led Zeppelin II på LP och CD?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2018-01-15 10:57

music4ever skrev:Sen kan man även argumentera att musiken på skivan är det enda, utan att även omslaget hör till upplevelsen. Då kan man fråga sig hur upplevelse påverkas av att lyssna på musiken via TIDAL eller spotify. Eller att ha en CD utgåva men en liten och ganska dålig "version" av originalomslaget.

Om man tillmäter andra upplevelser än de ljudkvalitetsmässiga stor vikt är det en utmärkt idé att ha ett originalvinylexemplar av några favoritalbum som man kan titta, känna och lukta på medan man spelar bästa möjliga utgåva på kompaktskiva eller fil. Jag har av det skälet skaffat bland annat Genesis "Foxtrot" på förstautgåva på Charisma. Jag skulle dock efter provlyssning aldrig drömma om att spela det i stället för cd-utgåvan från 1985. Ett alternativ är att skaffa en bok av typen "1000 album du måste höra innan du dör" som man kan bläddra i medan man spelar. Jag brukar surfa på musik och läsa om artister och album medan jag lyssnar. Även det är utmärkt förströelse.

mhr1229 skrev:Det digitala ljudet kan låta alldeles, alldeles utmärkt men jag blir lätt rastlös av möjligheten att byta spår, och med nätverksspelare nu enkelt hoppa mellan album (intressant att ett gammalt uttryck från 78-varvarnas tid lever kvar!).

"Det digitala ljudet" kräver inte att man byter spår ofta. Tvärtom, med upp till 80 minuter speltid på en kompaktskiva kan man höra ett sammanhållet verk utan att behöva trycka på en enda knapp. Lp-skivan kräver att man reser sig upp var tjugonde minut. Kanske är det en träningssak för oss stressade storstadsmänniskor att låta musiken bara flöda? Det är för övrigt en smula olyckligt att äpplen och päron, det vill säga ljudkvalitet och bekvämlighetsaspekter, blandas i diskussionen.

mhr1229 skrev:En sak som jag upptäckt är att det på några av mina gamla LP-skivor i princip saknas diskant! ... Var detta ett vanligt problem?

Jag tror det. Jag har haft och har fortfarande flera plattor som lider av även detta problem.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-15 11:04

Jag har spelat massor med vinyl i helgen, men bara i kontorsanläggningen, dvs bredvid köket. Det är nämligern så att när man står vi spisen och lagar mat, vilket jag ofta gör, så spelar det liten eller mindre roll att det knastrar lite och att återgivningen inte är helt ren.
-Innehar F-skattsedel-

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2018-01-15 14:30

Annorlunda uttryckt: skivan knäpper och fräser fint tillsammans med smöret och köttbiten i stekpannan!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-01-15 14:58

PekkaJohansson skrev:Annorlunda uttryckt: skivan knäpper och fräser fint tillsammans med smöret och köttbiten i stekpannan!

Mjae. Jag har vinylrippar (och vinyler för den delen) som ingen identifierar som just vinyler förrän man berättar. Jag menar, hur mycket stör två diskreta knäppar på 20 minuter när resten låter överlägset bra?

Vill jag att det ska låta stekt fläsk så steker jag fläsk ;-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-15 15:04

Kan du inte ladda upp ett smakprov på någon av dessa överlägsna rippar? :)
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi