meanmachine skrev:Nattlorden skrev: det testades t.ex. en Quad-förstärkare för ett tag sedan, om du har möjlighet att läsa MoLT och den artikeln - kan du då berätta på vilket sätt du tycker att testförfarandet givit orimliga resultat?
Vad är svårt att fatta. Ett test som skall anses objektit ochkorrekt skall backas up av ett oberoende testgrupp för att anses rimlig. Är detta gjort och sammanföll resultaten?
Ja, det är gjort åtskilliga gånger genom årtiondena.
Alla jag känner idag som undersökt F/E-lyssning var personer jag inte ens kände när jag utvecklade grundprinciperna. De har allihopa gjort oberoende F/E-lyssningar och kommit fram till identiska resultat. Flera av dem är idag inblandade i LTS, eller har varit det.
F/E-lyssning är ju för övrigt ett
skolexempel på vetenskapligt tillvägagångssätt.
Resultaten har alltid varit sammanfallande, vilket väl är självklart. Det är ju det som är skälet till att det är en omhuldad testmetodik. De som är kritiska är det alltid på grund av att de inte förstått eller själv försökt falsifiera metodiken.
Inom vetenskapen är det dessutom, tvärtom mot vad du antyder, så att man inte avkräver någon att själv sätta samman en oberoende testgrupp för att verifiera/bekräfta resultat. Dels blir den ju inte oberoende om man kräver att den som gjort ursprungsstudien skall se till att den blir verifierad, och dels är aldrig ändamålet med en repetitionsstudie att verifiera, utan att falsifiera!
Inom vetenskapsvärlden är att det är FRITT FÖR VEM SOM HELST att testa och försöka falsifiera ett resultat! Om det är någon som inte kan belägas med detta krav så är det just LTS.
Om DU misstror metoden (tycker resultaten är "orimliga" utan att kunna berätta varför

) och anser att det finns goda möjligheter för att falsifiera den - så varsågod - försök! Du kommer att misslyckas.
Vad får dig att angipa F/E-lyssning, som är den mig veterligt enda vetenskapligt beserade testmetodik för att kartlägga hörbara egenskaper hos audioutrustning, men du angriper
inte de testmetoder som används av HiFi-branschen i stort, trots att det är hur lätt som helst att öppna några hifi-tidskrifter och konstatera att resultaten med normal lyssning inte alls blir konsekventa?
Om du undrar över något så FRÅGA, men att komma med en massa påståenden (som inte backas upp av något som ens påminner om vetenskapliga argument) och krav om att LTS skall verifiera sig själv

visar ju bara att du inte förstått vad vetenskap är överhuvutaget. Det kan väl klappast vara det du vill göra?
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).