F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-26 12:44

meanmachine skrev:Vad är svårt att fatta. Ett test som skall anses objektit och korrekt skall backas up av ett oberoende testgrupp för att anses rimlig. Är detta gjort och sammanföll resultaten?

Det kan man ju göra för att säkerställa att metodiken fungerar.
Det jag frågade efter var om det fanns något speciellt i exemplifierad testredovisning som specifikt misstänkliggjorde att testmetodiken inte fungerat?

Att vilja ha dubblerad testning i oberoende grupper för att ytterligare stärka konfidensen av testen är lovvärt, frågan är väl bara ifall det är overkill eller inte.

Det vore dock intressant att få veta vad exakt - utöver ett intresse av starkare konfidens - som föranleder misstanke om att testmetodiken fallerat utöver att presenterade resultat inte sammanfaller med personlig smak.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-26 12:52

Dahlqvist skrev:
meanmachine skrev:
Nattlorden skrev:Mayro - det testades t.ex. en Quad-förstärkare för ett tag sedan, om du har möjlighet att läsa MoLT och den artikeln - kan du då berätta på vilket sätt du tycker att testförfarandet givit orimliga resultat?

Vad är svårt att fatta. Ett test som skall anses objektit ochkorrekt skall backas up av ett oberoende testgrupp för att anses rimlig. Är detta gjort och sammanföll resultaten?

Mayros kritik utgår inte från en metodbeskrivning utan från resultaten (vilka han tycker är orimliga). Det du tror att Mayro menar är inte det han avser. Och det är det som gör hans kritik så märklig vilket resulterar i han om och om igen får frågan var i metoden är "orimlig".

/D

Min kritik? Du menar mitt ifrågasättande antar jag .. Den skrivningen är stor skillnad på..

metodbeskrivning har jag aldrig skrivit. visste inte ens sådan fanns vid ord..

resultaten har jag skrivit anser jag orimliga.. Så svårt så svårt att förstå enklaste svenskan då man inte vill... :lol: :lol:

och jag skall iväg. bara att vi blev försenade.

Och besiktningen var bekväm att ta in och tjafsa om för jag skrev den fan fel även jag kunde kolla upp och åtgärna så slipper man ta i det andra liksom.. Som alltid styra diskutionen till sidospår hela tiden..

men men.. Detta är uppmärksammat av i alla fall mig så den gubben går inte..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-04-26 12:54

Mayro skrev:asså. Lär dig läsa nu INNAN du igen skriver.. Tar du igen upp detta tjat och vägrar inse VAD jag skriver eller någon annan så kommer inget svar ens bevärdigas dig eller er..

Vad jag särskilt fascineras av är den ömsinthet och kärleksfullhet med vilken du tar dina kombattanter vid hand för att med fingertoppskänsla försöka leda dem rätt. Din mysbjörn där! :wink:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-26 13:01

Mayro skrev:resultaten har jag skrivit anser jag orimliga.. Så svårt så svårt att förstå enklaste svenskan då man inte vill... :lol: :lol:

Svenskan är inte svår alls. Problemet är nog snarast att det inte är så många som förstår vad det är för "resultat" du syftar på. Så om du bara tar och berättar vilka resultat det är du finner orimliga så går det nog mycket bättre.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-26 13:01

MichaelG skrev:
Mayro skrev:asså. Lär dig läsa nu INNAN du igen skriver.. Tar du igen upp detta tjat och vägrar inse VAD jag skriver eller någon annan så kommer inget svar ens bevärdigas dig eller er..

Vad jag särskilt fascineras av är den ömsinthet och kärleksfullhet med vilken du tar dina kombattanter vid hand för att med fingertoppskänsla försöka leda dem rätt. Din mysbjörn där! :wink:

Hälsn. Michael
:D :D :D :D :D
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-26 13:39

MichaelG skrev:

Hälsn. Michael

en bestämd näve vet du :lol:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-26 13:46

sedan kan ni som roar er med att sitta och sända pm om hur stor idiot jag är mm lägga ner. För nyss kom en till liten skit med massa sådant tramsande. Jag har en röst här som tydligen är svår att bemöta i SAK fast det står klockrent vad jag efterfrågar..

Säg hellre då bara att

"nej mayro. Vi är så nöjda o glada med vår otestade metod så den får vara otestad framöver också.. Men vi lovar att inte fortsätta stoppa in den varje gång såsom en sanning i ALLA diskutioner överallt hädanefter. "

Om sedan LTS går ut med dekret om detta att medlemmar INTE skall missbruka LTS otestade metoder som pådyvlande på andra så är det fullkomligt hundra i mitt huvud.. Till o med hedervärt och trovärdigt..

Ja då är jag helnöjd i alla fall.. och har ju heller varken som LTSare eller hobbyist anledning ens att bry mig... Enkelt va..
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2007-04-26 14:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-26 13:51

Mayro skrev:jag... har ju heller varken som LTSare eller hobbyist anledning ens att bry mig... Enkelt va..
Så enkelt, och ändå tydligen så svårt. :D
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-26 14:10

Dahlquist skrev:"Trovärdighet" är psykologisk egenskap. Därför måste jag fråga: hur skulle detta förfarande öka testets trovärdighet för dig. Jag tycker fråga är långt ifrån trivial.

Nu spelar du väl dum. 8O

Definitionen av vetenskap är att det är ett recept för att förstå sammanhang och det recpetet skall kunna utföra och ska för att säkerställa objektiviteten i metoden ochresultatet. Metoden kan vara av vetenskalplig karraktär men kommer inte resultatet att vara flertestat kan ej resultatet anses som objektivt och vetenskapligt rätt.

Detta faktum kommer ni helt enkelt inte undan oavsett hur mycket ni vill tro.
Bara att ge upp den debatten. Att så belästa huvuden som flertalet av er är och ändå på ett barns nivå resonerer och tror är för mig obegripligt.

Om inte alla möjliga felkällor omintetgörs kan ej resultatet bli obestritt.

Felkällor i F/E är följande.

1. Oberoende tester skall utföras av oberoende grupper

2. Vid avvikelse skall givet vis testet göras om med en annan enhet för att se om denna utfaller lika eller om tesobjktet är felande.

3. Om allt så långt sammanstämmer skall återförsäljare kontaktas och avikelse i samspel med denna avstämmas så att inte avikelsen är inbyggd och därav rätt enligt fabrikant. Om så är skall detta framgå av resultatet.

Sen kan vi andra läsa med trovärdighet om F/E resultat.
Om inte kan vi med gott samvete ifrågasätta och bråka hur myket vi än vill. Ingen kan bevisa oss fel.

:)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-26 14:20

Almen skrev:
Mayro skrev:jag... har ju heller varken som LTSare eller hobbyist anledning ens att bry mig... Enkelt va..

quote="Almen"]

Som alltid då folk aggerar med rädsla . och ser man ledarna aggera oroligt samt agggresivt som här skett vid flera tillfällen så "hänger man på".

Fast som sagt. JAG hade gladeligen köpt detta enkla utalande jag skrev.... Men detta tror jag flertalat av oss som är urbota less detta trams från "ofärgarmaffian" skrivier under på.

Vem vet. Sedan kanske vi kan börja dela erfarenheter på ett normalt sett hädanefter..vore ju skoj..

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-04-26 14:27

meanmachine skrev:
Dahlquist skrev:"Trovärdighet" är psykologisk egenskap. Därför måste jag fråga: hur skulle detta förfarande öka testets trovärdighet för dig. Jag tycker fråga är långt ifrån trivial.

Nu spelar du väl dum. 8O

Om jag för ett ögonblick tillåter mig svara å Dahlquists vägnar; Jag tror inte att han spelar (eller är) dum. Om en ideell förening (vi kan kalla den LTS) genomför ett antal testlyssningar accompanjerat av diverse mätningar för att försöka bekräfta det man hört och känner sig tillfreds med resultatet - varför skulle de lägga ner tid/kraft/pengar för att resultatet skall betraktas som vetenskapligt oantastligt av personer som inte ens har kunskap (eller ork) nog att hitta brister i själva testförfarandet?

Vore inte det litet grand som att - om uttrycket ursäktas - kasta pärlor för svin?

Min poäng är alltså att det är orimliga krav att ställa på en förening. Och om man själv är skeptisk till testförfarandet, så börjar man lämpligen att sätta sig in i metoden (som finns beskriven och diskuterad i åtskilliga trådar) och ställa frågor/ifrågasätta utifrån detta.

Om man då finner brister, kan man börja diskutera former för ett upprepat test.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-26 14:38

MichaelG skrev:Om en ideell förening (vi kan kalla den LTS) genomför ett antal testlyssningar accompanjerat av diverse mätningar för att försöka bekräfta det man hört och känner sig tillfreds med resultatet - varför skulle de lägga ner tid/kraft/pengar för att resultatet skall betraktas som vetenskapligt oantastligt av personer som inte ens har kunskap (eller ork) nog att hitta brister i själva testförfarandet?

:)
Mycket bra. Håller med 100% i det du skriver. Men se - Överallt i trådarna anses ju F/E som rent objektivt vetenskapligt. Det är den inte enligt de vetenskapliga premisserna.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-26 14:50

va. Är du nu här och lägger dig i också 8O - du har tydligen blivit en talman för LTS och dess anhångare ser man samt för folk som bär sig illa åt.. Då får du nu räkna med att hamna i hetluften om du ursäktar utrycket.. :lol: :lol:

jaja. NU skall vi äntligen åka .. phuu.. Ha en skoj eftermidda nu.. Senare i kväll får ni lugn osså eftersom jag har hifibesökande här över kvällen natten långväga ifrån..

Så ha skoj nu :lol:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-26 14:52

meanmachine skrev:... Men se - Överallt i trådarna anses ju F/E som rent objektivt vetenskapligt.

Hrm, jag har anmält avvikande åsikt hela tiden. 8)

Men de som försvarar metoden har möjligen de åsikterna.

/ B

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-04-26 15:24

meanmachine skrev:Överallt i trådarna anses ju F/E som rent objektivt vetenskapligt. Det är den inte enligt de vetenskapliga premisserna.

Med risk för att verka petimetrig; Det som populärt kallas F/E (eller F/E-lyssning) är en metod som sig vare sig är vetenskaplig eller inte. Lika litet som provsmakning! Däremot kan metoden F/E-lyssning (eller provsmakning) användas i mer eller mindre vetenskapliga sammanhang.

Olika individer kan ställa olika krav på F/E-lyssningens (eller provsmakningens) utformning för att känna att resultatet är trovärdigt (det som Dahlquist var inne på). Det finns ju inga direkta formkrav för att ett förfarande skall kunna kallas vetenskapligt. Det handlar mer om att ambitioner och kompetens skall finnas för att rimligt kunna säkerställa resultatet av lyssningen (eller provsmakningen).

Om man däremot vill publicera vetenskapliga artiklar, eller få vetenskapliga uppsatser godkända i vissa sammanhang, eller försöka få en doktorstitel, etc - dvs få någon form av formell acceptans för sina vetenskapliga rön - då ställs det en rad olika formkrav. Och dessa kan se olika ut beroende på vilket formellt sammanhang.

Därför är det egentligen inte korrekt att kalla de resultat som framkommit vid LTS F/E-lyssningar som ovetenskapliga med mindre än att man kan påvisa sådana felaktigheter i metoden som kunde riskera att ge ett annat utfall.

Invändningar av enbart strikt formella skäl är alltså alltför tunnt för att kunna ha ett vetenskapligt intresse. :wink:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-04-26 15:27

Mayro skrev:va. Är du nu här och lägger dig i också 8O

:lol: Ja, idag är jag på hugget!

//Michael

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-26 15:49

MichaelG skrev:Därför är det egentligen inte korrekt att kalla de resultat som framkommit vid LTS F/E-lyssningar som ovetenskapliga med mindre än att man kan påvisa sådana felaktigheter i metoden som kunde riskera att ge ett annat utfall.

Invändningar av enbart strikt formella skäl är alltså alltför tunnt för att kunna ha ett vetenskapligt intresse.

Du skrev så bra ända till slutet där tappar du bort mig helt. Kan du förtydliga detta lite. Metoderna är inte vetenskapliga ändå är kritiker rikta emot alldeles för tunn?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-26 15:54

Bill50x skrev:
meanmachine skrev:... Men se - Överallt i trådarna anses ju F/E som rent objektivt vetenskapligt.

Det har jag märkt, Bill. :) Du brukar dock ha en trevlig ton och intelligent resonemang bakom.

Nej, enligt vad MichaelG skrev ovan. F/E som sådan undandrar sig bedömningen "vetenskaplig". Om meanmachine går tillbaka och läser de första sidorna i tråden så kan han friska upp sitt minne. Men det är väl för mycket begärt...

Här är ett antal olika åsikter (varav min är en :)):
Jag håller inte med om att F/ lyssning är vetenskap. Jag tycker att det är en bra metod att lyssna efter färgningar hos apparater.
Man kan inte säga att F/E-lyssning är vetenskaplig eller inte utan att ta hänsyn till hur resultaten tolkas.
Jag skulle inte likställa F/E-lyssning med vetenskap.
huruvida man skall kalla F/E-lyssning för vetenskapligt eller ej tycker jag är ointressant huvudstångande...
Visst kan man lyssna vetenskapligt. Men det kräver förstås att man går vetenskapligt tillväga. Validitet och reliabilitet är uttryck som används i det sammanhanget. Kan jag säkerställa en viss konformitet över tiden, dvs jag får samma resultat av lyssningen idag och om två veckor (allt annat lika) så har jag en viss vetenskaplighet.

Och sedan skrev hr Trådskaparen själv:
DEt kommer många bra inlägg här och intressant läsning. Ni är inte alltså så färgare som man kunde tro i andra trådar.

:roll:

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-26 16:00

Hur många av er här i tråden har jobbat vetenskapligt, på högskola mm, doktorsexamen mm? Jag misstänker att det är väldigt få av er. Tycker det mesta liknar en chat, där ett gäng snickare diskuterar vetenskapligmetodik efter att ha sett ett avsnitt på mythbusters på discovery. :lol: :lol: :lol:
Kom igen trollen! Så trollar vi fram några sidor till! Snart uppe i 200! :D
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-26 16:03

Bill50x skrev:

/ B
Hmm... du tycker inte metoden är objektiv...den måste således vara... subjektiv....enligt dig.

Kan du belysa det subjektiva i metoden är du snäll. Det kan vara en intressant utgångspunkt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-26 16:14

meanmachine skrev:
Nattlorden skrev: det testades t.ex. en Quad-förstärkare för ett tag sedan, om du har möjlighet att läsa MoLT och den artikeln - kan du då berätta på vilket sätt du tycker att testförfarandet givit orimliga resultat?

Vad är svårt att fatta. Ett test som skall anses objektit ochkorrekt skall backas up av ett oberoende testgrupp för att anses rimlig. Är detta gjort och sammanföll resultaten?

Ja, det är gjort åtskilliga gånger genom årtiondena.

Alla jag känner idag som undersökt F/E-lyssning var personer jag inte ens kände när jag utvecklade grundprinciperna. De har allihopa gjort oberoende F/E-lyssningar och kommit fram till identiska resultat. Flera av dem är idag inblandade i LTS, eller har varit det.

F/E-lyssning är ju för övrigt ett skolexempel på vetenskapligt tillvägagångssätt.

Resultaten har alltid varit sammanfallande, vilket väl är självklart. Det är ju det som är skälet till att det är en omhuldad testmetodik. De som är kritiska är det alltid på grund av att de inte förstått eller själv försökt falsifiera metodiken.

Inom vetenskapen är det dessutom, tvärtom mot vad du antyder, så att man inte avkräver någon att själv sätta samman en oberoende testgrupp för att verifiera/bekräfta resultat. Dels blir den ju inte oberoende om man kräver att den som gjort ursprungsstudien skall se till att den blir verifierad, och dels är aldrig ändamålet med en repetitionsstudie att verifiera, utan att falsifiera!

Inom vetenskapsvärlden är att det är FRITT FÖR VEM SOM HELST att testa och försöka falsifiera ett resultat! Om det är någon som inte kan belägas med detta krav så är det just LTS.

Om DU misstror metoden (tycker resultaten är "orimliga" utan att kunna berätta varför 8O ) och anser att det finns goda möjligheter för att falsifiera den - så varsågod - försök! Du kommer att misslyckas.

Vad får dig att angipa F/E-lyssning, som är den mig veterligt enda vetenskapligt beserade testmetodik för att kartlägga hörbara egenskaper hos audioutrustning, men du angriper inte de testmetoder som används av HiFi-branschen i stort, trots att det är hur lätt som helst att öppna några hifi-tidskrifter och konstatera att resultaten med normal lyssning inte alls blir konsekventa? 8O

Om du undrar över något så FRÅGA, men att komma med en massa påståenden (som inte backas upp av något som ens påminner om vetenskapliga argument) och krav om att LTS skall verifiera sig själv 8O visar ju bara att du inte förstått vad vetenskap är överhuvutaget. Det kan väl klappast vara det du vill göra? :?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-26 18:23

IngOheman skrev:Vad får dig att angipa F/E-lyssning

:D
För att flera av er beter så illa. :D Sen försvarar ni varandra ..

Allt i strävar att avprogramera oss dumma ej upplysta. :D

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-26 18:25

meanmachine skrev:
IngOheman skrev:Vad får dig att angipa F/E-lyssning

:D
För att flera av er beter så illa. :D

Till skillnad från dig då eller? :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-04-26 18:29

Hotar? Du menar att du skull hota någon som vet hur saker fungerar med okunnigt pladder och dogmer. Du har nog lite väl höga tankar om dig själv

Det du upplever som "omotiverad mobb" är nog snarare ett försök att få folk att tänka till själva och försöka hjälpa dem bli återställda från branschen hjärntvättning. Avprogrammeringen brukar ju dock ta ett tag så jag är inte förvånad att vi inte kommit längre MM.

När man läser detta så går tankarna lätt till detta som Flint skrev förut.
Det finns att mönster i mottagandet på faktiskt. Först flörtar dom med en och försöker köpa in en i rätt tänkande med små tillrättavisningar kombinerat med små fina morötter och erkännanden. Om inte det går provoceras man lätt och förlöjligas lite. Hjälper inte det så kommer sexuella anspelningar. Om inte det heller funkar idiotförklaras man med förhoppningen att man ska bli förbannad och göra bort sig och åka ut eller frivilligt försvinna. Om inte det heller hjälper spelar man sårad och mobbad och ropar på pappa och vill ha stöd. Sen kanske det blir lugnt ett tag medan värjorna slipas och argumenten koncentreras för att åter börja om och gå runt ett varv till, och ett till, och ett till... Den värsta fasen är den smetigt inställsamma eftersom den är så vidrigt falsk. Detta beteende gäller förstås inte för alla här, bara för vissa som har funnit en gnutta självförtroende i den rätta sanningen här till slut.

Så nu vet du vad som väntar meanmachine :lol:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-26 18:29

IngOheman skrev:Om du undrar över något så FRÅGA, men att komma med en massa påståenden

:?

Jag gav bara villkoren för vad som gäller. Uppfyller ni liknande så är väl allt ok men det kanske ni inte gör :?

Vad vet jag.
Senast redigerad av meanmachine 2007-04-26 18:36, redigerad totalt 1 gång.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-26 18:30

FBK skrev:Så nu vet du vad som väntar meanmachine

Jag säger bara: Bring it on!

8)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-26 18:32

IngOheman skrev:Inom vetenskapen är det dessutom, tvärtom mot vad du antyder

va!

Det är precis lika. En grup anser sin metod vara sann och vetenskaplig och andra grupper bråkar och granskar till att den bekräftas eller glöms bort 8)

.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-26 18:34

IngOheman skrev:Ja, det är gjort åtskilliga gånger genom årtiondena.

Alla jag känner idag som undersökt F/E-lyssning var personer jag inte ens kände när jag utvecklade grundprinciperna. De har allihopa gjort oberoende F/E-lyssningar och kommit fram till identiska resultat.

Irrelevant noncens. Två grupper oberodende av varandra gör samma test vid olika tillfällen och sedan sammanställs resultatet. Inte under årtionden vad är det för trams.

:roll:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-26 18:35

Rydberg skrev:Till skillnad från dig då eller?

Moget

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-04-26 18:45

mayro skrev:
Jag har sett nu en hel del snack om att JAG inte förklarar mig om VARFÖR jag anser fe metoden ge orimliga resultat...

Asså.. Här snackar man om vetenskapligt synsätt och kan inte ta in dom enkla orden att jag finner metoden ge orimmliga svar och att jag skulle vilja att metoden i sig själv inklusive platsen den görs på samt deltagarna ersätts med andra utifrån inkommande tekniker mm.. Samt att typ Johan L som är tekniskt kunnig i LTS deltar som ledare och till sin hjälp har Kaffekoppen som lärling.. Sedan består kontrollgruppen av tekniker och vanliga..

Svårare är det inte.. LTS tas dom produkter in som rekomenderats och så gör man testen igen. Samt låter teknikerna utifrån kolla in själva tekniken mm. Sådant jag och många med mig inte kan..

Så enkelt så enkelt..

OM fe metoden ÄR solid så kommer aldrig någonsin denna diskution igen dyka upp...det hajar ni väl antar jag. ett stort trätoämne vore borta..Samt ge LTS trovärdighet

Varför görs inte detta då :?:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi