En mycket intressant blindtest- Lowend versus Highend

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-06 11:02

TygelBy skrev:
Bill50x skrev:För att ta det igen. Du vill testa två försteg.
A har en frekvensgång på 75 Hz till 20 kHz.
B klarar 10 Hz till 10 kHz.
Rent hypotetiskt alltså, förstärkare är inte så här dåliga.

Testa dessa två i en setup som i sig klarar samma som A klarar, dvs 75 - 20.000 Hz. Vilket försteg kommer du höra som färgande? B gissar jag, eftersom detta försteg kommer upplevas som diskantfattigt.

Testa dessa två i en setup som i sig klarar samma som B klarar, dvs 10 - 10.000 Hz. Vilket försteg kommer du höra som färgande? A gissar jag, eftersom detta försteg kommer upplevas som basfattigt.

Ja, i första fallet missar du felet att förstärkare A bara går ner till 75Hz, och i andra fallet missar du felet att förstärkare B bara går upp till 10kHz.

Var någonstans döljer du dom positiva egenskaperna???

Nu fattar jag ingenting av din invändning, det är ju precis det jag skriver. En positiv egenskap hos ett (exvis) slutsteg är väl tex om det ger output vid 16 Hz. Hur verifierar du den egenskapen om testsetupen kroknar vid 75 Hz? Det kallar i alla fall jag för att testmetodiken kan dölja positiva egenskaper.

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-05-06 11:15

Bill50x skrev:En positiv egenskap hos ett (exvis) slutsteg är väl tex om det ger output vid 16 Hz. Hur verifierar du den egenskapen...?

Du mäter upp den så klart. F/E-lyssning är ju inte till för att verifiera mätbara egenskaper hos apparatur på det sättet.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2008-05-06 11:16

Bill50x skrev:Nu fattar jag ingenting av din invändning, det är ju precis det jag skriver. En positiv egenskap hos ett (exvis) slutsteg är väl tex om det ger output vid 16 Hz. Hur verifierar du den egenskapen om testsetupen kroknar vid 75 Hz? Det kallar i alla fall jag för att testmetodiken kan dölja positiva egenskaper.

/ B

Såsom jag har uppfattat det så är inte testmetodiken till för att verifiera egenskaper. Den visar på brister i återgivningen.

Har du en undermålig test-miljö så kommer inte lyssningen att ge utslag för vissa av apparatens brister. Kroknar test-setupen innan objektet man testar kroknar, så kommer det inte att visa sig under lyssnings-sessionen. Ungefär som 'hellre fria än fälla".

Att verifiera vissa specifika egenskaper är mycket svårare. Det är inte det F/E-lyssning är ämnat för (såvitt jag vet).

/TygelBy

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-06 12:59

Du har helt rätt, som vanligt. Nollhypotesen är i det här fallet att en förstärkare är transparent - och syftet med testen är att hitta avvikelser från det, som kan vara värda att känna till, och kanske berätta om.

Man kan se en apparattest som ett försök att falsifiera nollhypotesen. Bekräfta den kan man aldrig göra, om den är "apparaten är felfri". Det är vetenskaplig fundamenta. Det första och mest självklara man kan och bör läsa sin inom vetenskapen.

Förvisso kan man bilda en teori som vilar på grunder av odetektion, men teorier kan som säkert de flesta vet när som helt falsifieras. De är inga sanningar, bara modeller som man använder så länge som det är förnuftigt att göra det, det vill säga så länge den ger korrekta (vilket inte skall förväxlas med sanna) svar. Alltså svar som överensstämmer med de svar man för när man gör nya experiment - testar.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-06 13:04

Poppen skrev:Missade jag något ?
Men det står ju inte vilken musik de lyssnade till.
Spelar du Stenarna på en high end annläggning låter det det apa för att de ska låta apa. Spelar du det i en trasistor radio svänger det.
Eftersom de enkla anlägningen inte förmår att avslöja brister eller förskönar bristerna.
Musikval kan påverka slutresultatet.

Det har du helt rätt i, och den invändning/det påpekande du kommer med gäller i princip ALLA metoder att testa hifi-utrustning referenslöst, alltså som de flesta gör.

Men - det du skriver gäller INTE för just F/E-lyssning! Vilket är det fina med F/E-yssning. Den går runt det problemet eftersom det finns en referens att jämföra med (F) som visar hur pogrammaterialet skulle låtit med en perfekt länk som alternativ till det där testobjektet. :)

Och Voilá: Plötsligt är det ingen risk alls att man förväxlar "en perfekt återgivning av ett skränigt programmaterial" med "dålig återigvning". ;)

Det är det som är så bra - Hurra! :D

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-06 13:27

Bill50x skrev:
TygelBy skrev:
Bill50x skrev:För att ta det igen. Du vill testa två försteg.
A har en frekvensgång på 75 Hz till 20 kHz.
B klarar 10 Hz till 10 kHz.
Rent hypotetiskt alltså, förstärkare är inte så här dåliga.

Testa dessa två i en setup som i sig klarar samma som A klarar, dvs 75 - 20.000 Hz. Vilket försteg kommer du höra som färgande? B gissar jag, eftersom detta försteg kommer upplevas som diskantfattigt.

Testa dessa två i en setup som i sig klarar samma som B klarar, dvs 10 - 10.000 Hz. Vilket försteg kommer du höra som färgande? A gissar jag, eftersom detta försteg kommer upplevas som basfattigt.

Ja, i första fallet missar du felet att förstärkare A bara går ner till 75Hz, och i andra fallet missar du felet att förstärkare B bara går upp till 10kHz.

Var någonstans döljer du dom positiva egenskaperna???

Nu fattar jag ingenting av din invändning, det är ju precis det jag skriver. En positiv egenskap hos ett (exvis) slutsteg är väl tex om det ger output vid 16 Hz. Hur verifierar du den egenskapen om testsetupen kroknar vid 75 Hz?

Nu vet jag inte vad du menar med kroknar, men oavsett vilka praktiska apparater du menar ingår i lyssningskedjan så kan vi konstatera att det är troligt att dess egenskaper ställer till med nivåfall och distorsion. En högtalare som går med till 75 Hz låter som en liten sluten låda, och det betyder isåfall att den ligger -12 dB vid 37,5 Hz, och -24 dB vis 18,75, det vill säga kanske -26 dB vid 16 Hz. Troligen kommer den när man vrider på lite att ge ifrån sig en del distorsion också.

Frågan är då den - konner du att höra absolut tystnad när du spelar en 16 Hz-ton eller kommer du att höra något? Svaret är troligen att du kommer att höra något. Kanske inte så mycket av grundtonen, men det intressanta för skillnadsdetektionen är att du hör något som beror av grundtonen, eftersom det möjliggör detektion av förändringar av insignalen, det vill säga det kommer att låta annorlunda om testobjektet ändrar de där 16 Hz-tonen! Blir det då så?

Svaret är: Ja, ändrar testobjektet en 16 Hz ton så märker man praktiskt taget alltid av det när man F/E-lyssnng, även i MYCKET dåliga lyssningar. Om testobjektet inte påverkar signalen så hör man däremot ingen skillnad. Och det var ju bra.

I själva verket kan till och med begränsningar i lågfrekvensområdet hos en lyssning vara skillnadsförstärkande! :o Det beror på att en 16 Hz-ton som ändras säg 3 dB i nivå (på grund av tonkurvefel hos testobjektet) typiskt när de hörs primärt via distorsion i lyssningsanläggningen kommer att resultera i en nivåförändring som är 6 - 10 dB stor! Det är en sak som kan vara bra att ha i åminnelse alltid när man testar olika saker - att försöka minnas proportionerna. Det finns testmetoder som är hundrafaldigt (och mer än så) kraftfullare än vad man kan höra i en vanlig lyssning, och då gäller det ju att inte med stöd från sådana övrdriva apparaternas fel när man beskriver dem.

Bill50x skrev:Det kallar i alla fall jag för att testmetodiken kan dölja positiva egenskaper.

Då har du fel från många tänkbara infallsvinklar.

1. Det du skriver är en semantisk och logisk kullerbytta. Det du beksriver är ju typfelet hos alla andra testmetoder, men inte just hos F/E-lyssning.

2. Inga kvaliteter (felfriheter) kommer att missas, eftersom de ingår i hypotesen. De kan falsifieras, eller inte falsifieras. Men de kan ALDRIG bekräftas, vilket ju är lekskolenivå i vetenskapsteori. Finns kvaliteterna (felfriheten) där så kommer man inte att hitta några problem, någonsin, finns de inte där så är chansen mycket god att man detekterar problemet. :)

3. I den praktiska verkligheten visar det sig därtill att fel-detektionen i de fall du skissar i praktiken faktiskt dessutom brukar vara utmärkt bra, så inte nog med att man aldrig missar "kvaliteter" - dessutom brukar man inte missa problemen heller, ens när lyssningskedjan uppvisar just de egenskaper* som du antytt är ett stort problem. ;)

4. (Och detta är det mest anmärkningsvärda.) De problem du beskriver är alltså signifikanta för ALLA ANDRA testmetoder som bygger på att man undersöka en apparat inkopplad som vanligt i en kedja (vare sig man testar öppet eller blindt), det vill säga de metoder man kan tycka att du borde jämföra med när du går ut och kritiserar just F/E-lyssning, som är den enda för mig kända lyssingsmetod som uppvisar stor immunitet mot just de problem som du beskyller den för att ha. 8O

Vh, iö

- - - - -

*Men det finns ett undantag, brickwall-filter. Känner du till några apparater som har sådana, verksamma någonstans från DC till audioområdets övre gräns? Jag pratar då om apparater som man använder i lyssningsanläggningen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-07 09:29

TygelBy skrev:
Bill50x skrev:Nu fattar jag ingenting av din invändning, det är ju precis det jag skriver. En positiv egenskap hos ett (exvis) slutsteg är väl tex om det ger output vid 16 Hz. Hur verifierar du den egenskapen om testsetupen kroknar vid 75 Hz? Det kallar i alla fall jag för att testmetodiken kan dölja positiva egenskaper.

/ B

Såsom jag har uppfattat det så är inte testmetodiken till för att verifiera egenskaper. Den visar på brister i återgivningen.

Det är väl bara två sidor av samma mynt? Om f/e-lyssning bara är till för att avgöra om en extra inkopplad apparat påverkar ljudet i en specifik setup så är väl testen inte mycket att ha? För mig är testandet (oavsett vilken) en metod att utröna om en apparat fyller sin funktion eller inte. Ett sätt är givetvis att mäta med instrument (som Almen föreslog) en annan att "bara" lyssna.

Men hur ska jag avslöja en brist i basåtergivningen om inte testsetupen kan återge bas? Det är ju detta som mitt hårdragna exempel vill visa. Att då rekommendera andra testmetoder är ju inget försvar för f/e-lyssning.

Ärligt talat bryr jag mig inte så mycket om f/e-lyssning eftersom jag aldrig kommer kunna använda denna för att välja apparater. Det är en alldeles för krånglig metod för oss amatörer. Och jag kommer inte välja apparater som är "godkända" enligt den metoden eftersom det är för få apparater att välja mellan, de flesta tillverkas väl inte ens längre. Därutöver är metoden som sagt inte vattentät utan resultaten är i hög grad beroende av testsetupen.

Så egentligen förstår jag inte varför jag håller på och diskuterar saken :-)

Härmed är väskan stängd.

/ B

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-05-07 09:33

Men det är ju lite kul att diskutera också. :)

Dessutom är det kul att läsa.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-05-07 12:58

Ärligt talat bryr jag mig inte så mycket om f/e-lyssning eftersom jag aldrig kommer kunna använda denna för att välja apparater. Det är en alldeles för krånglig metod för oss amatörer. Och jag kommer inte välja apparater som är "godkända" enligt den metoden eftersom det är för få apparater att välja mellan, de flesta tillverkas väl inte ens längre. Därutöver är metoden som sagt inte vattentät utan resultaten är i hög grad beroende av testsetupen.

Håller med samt att jag tycket att det testat för lite samt utreds för lite efter tester. Dessutom säger det ingening om hur det fungerar i mitt vardagsrum med mina övrigar utrustningar etc. Personlig smak. Så testet är värdelös för mig och därför har det heller ingen respekt med sig och om någon kommer med F/E snack om apparater småskrattar jag som om en kristen försöker använda bibeln som en auktoriet mot en ateist. Den har helt enkelt ingen auktoritet. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-07 15:24

Bill50x skrev:Ärligt talat bryr jag mig inte så mycket om f/e-lyssning eftersom jag aldrig kommer kunna använda denna för att välja apparater.

Det verkar som om du bryr dig väldigt mycket...

Bill50x skrev:Det är en alldeles för krånglig metod för oss amatörer.

Vem har sagt att den är för amatörer? :o

Det är den inte. Den är för proffsutvärderare som vill hjälpa amatörer! Något annat har aldrig varit MIN avsikt i varje fall. För att den skall kunna fungera som det krävs inte att amatörerna (de som bara älskar god musikåtergivning) skall behöva engagera sig och behöva själv testa, det hade ju varit helt orimligt, och rätt meningslöst. :?

Hela poängen med att testa apparater och redovisa resultatet i tidskriftform är ju att folk skall slippa testa precis allting hemma (vilket ju tar ofantligt mycket tid), utan skall kunna koncentrera sig på att undersöka de apparater man tycker verkar uppfylla vissa grundkrav som man har.

När det gäller saker som funktioner, ergonomi och utseende är var och en förstås bäst på att välja apparat som tillgodoser ens behov, men jag tror F/E-lysssingsrapporter kan vara ett stort kompletterande värde, i varje fall för den som vill ha en apparat som färgar lite. Den som struntar helt i sådant som ursprungstrohet, och inte vet vad de vill ha (annat än att de vet att de hör när de "gillar soundet") har nog mindre glädje av F/E-lyssningsapporter.

Men - de som skall ha glädje av att läsa resultatet från en F/E-lyssning behöver helst även förstå hur metoden fungerar, så de slipper drabbas av dina dubier.

Därför har det i MoLt varit artiklar om det också, liksom den information som finns på hemsidan. För den som inte förstår är det ju svårt att inse poängerna. Informationsöverföringssystem som bygger på förtroede är alltid sämre än de som bygger på insikt och kunskap. Det är bättre att tro på saker som man förstår, än att tro för att man har förtroende! :)

Som tur är tycks den övervägande majoriteten av LTS medlemmar inte ha några större svårigheter att förstå hur F/E-lyssning fungerar, och vad redovisningarna från dem (informationen i artiklarna) betyder. :)

Står det t ex att en apparat färgar således att musiken klingar lite ljusare, så betyder det att den apparaten påverkar signalen just så, så järmfört med en som klingar helt neutralt låter det: Lite ljusare!

Men det betyder även att en apparat som återger med en svagt förmörkande klang kommer att klinga ljusare än en annan apparat som har en ännu mörkare klang. I en A/B-lyssning mellan de tu hade man kunna missa att de svagt märkt förgande apparaten färgar just så och tro att den förljusar. Risken för det är helt avhängigt användt programmaterial, kunskaper om det använda programmaterialet och använd kringutrustning.

I en F/E-lyssning är man inte beroende av dessa faktorer dock. :) Låter det ljusare om E än om F så VET man att apparaten har den egenskapen.

Bill50x skrev:Och jag kommer inte välja apparater som är "godkända" enligt den metoden eftersom det är för få apparater att välja mellan, de flesta tillverkas väl inte ens längre.

Visst, det gäller nog alla testmetoder. ;)

Eller menar du att de flesta apparater som testats med "lyssna och tyck-metoden" fortfarande tillverkas? :o Enda sättet att åstadkomma ett sådant samband är nog att uppfinna en ny testmetod för varje apparat man testar. Då blir det ju sant att ALLA apparater som testats med denna metod fortfarande tillverkas. I varje fall just när testen publiceras.

Bill50x skrev:Därutöver är metoden som sagt inte vattentät utan resultaten är i hög grad beroende av testsetupen.

Nej, det var ju det den inte var... Den är INTE i hög grad beroende av testsetupen. Den är dekader mindre känslig än alla andra metoder, exempelvis alla de som du förespråkar som alternativ.

Men - det kommer du kanske aldrig att inse orsakerna till? Jag tror de som försökt hjälpa dig att begripa, har gjort vad de kunnat. Om det nu är så att det inte räckte så är det ju lite synd, men jag tror ingen kan göra mera. Den som kan är du. Om du ställer frågor om det som är oklart så tror jag de som förstår hur det fungerar ställer upp och förklarar tills du förstår det också.

Just det där med det extrema oberoendet av programmaterial och kringsutrustning om man jämför med alla andra lyssningsmetoder, är nog i själva verket F/E-lyssningens största fördel - att den är så extremt obereoende av kringutrustningen.

För den som förstår de vetenskapliga prinicperna är metoden i själva verket helt oberoende (risken för feltolkning = noll) av programmaterial och lyssningsanläggning, med avseende på konklusiva fynd.

Bill50x skrev:Så egentligen förstår jag inte varför jag håller på och diskuterar saken :-)

Tror ingen förstår det bättre än du dock. ;)

Bill50x skrev:Härmed är väskan stängd.

Väskan?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-05-08 01:04, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-05-07 15:29

Bill50x skrev:Men hur ska jag avslöja en brist i basåtergivningen om inte testsetupen kan återge bas?

Det vet jag inte, men jag vet att referensanläggningen som brukar användas av LTS kan återge mer bas än säkert minst 99.9% av alla anläggningar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-05-07 15:33

IngOehman skrev:

Väskan?

Ledning: "case". :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-05-07 16:12

Bill50x skrev:Men hur ska jag avslöja en brist i basåtergivningen om inte testsetupen kan återge bas?

Då använder du förstås F/E-metoden. :)

Den klarar galant att avslöja brister i basåtergivningen även i setuper som inte kan återge bas.

Om du inte förstår varför så räcker det prima med att du kommer ihåg att F/E fungerar på det sättet. :)

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-05-07 16:57

perstromgren skrev:
IngOehman skrev:

Väskan?

Man vilar väl i förekommande fall sin väska?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-07 18:07

Någon bas kan den nog återge, nästan hur dålig den än är, så det som kommer ut påverkas om testobjektet ändrar i basen, man lyssnar ju efter de skillnader som uppstått då signalen passerat testobjektet. Även om lyssningsanläggningen inte erbjuder en högkvalitativ återgivning så hör man ändå skillnaden. :) Bara ljud kommer över hörseltröskeln på något sätt, och de gör de i princip alltid. Om inte signalen tar sig över hörseltröskeln så brukar distorsionen göra det*, så fungerar gör det vilket som. :o

Men med ALLA andra lyssningstester, finns det problemet som du nämner. Dock inte just när man F/E-testar, eftersom principen som sådan gör att det är skillnaden man lyssnar efter, och den framgår ju alltid.

Så... Du kanske skulle gå på korståg mot alla de andra sätten att testa apparater istället? ;) Det är ju mot dem du tycks ha kritik.

Vh, iö

- - - - -

*Men självklart så har vi inom LTS trots allt alltid användt en mycket kvalificerad lyssningsanläggning. Distorsionen är mycket låg och det är också den undre gränsfrekvensen. (Jag har för mig att Bertil Alving mätte upp -3 eller om det var -6 dB vid 10 Hz.)

Detektion (det objektiva elementet) i alll ära, men det är ju kul att kunna erbjuda en så exakt beskivning (de subjektiva elementet) av felbeteende som möjligt också.

Självklart mäter vi även på apparaterna, inte sällan BÅDE före och efter F/E-lyssningen. Att mäta före ger ofta bra tips om vad man skall lyssna efter nämligen, och att mäta efter gör man förstås för att leta efter orsakerna till det man hört, om det är något ytterligare än det man förväntat sig.

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2008-05-07 18:27

IngOehman skrev:Det är den inte. Den är för proffsutvärderare som vill (u)hjälpa[/u] amatörer! Något annat har aldrig varit MIN avsikt i varje fall. För att den skall kunna fungera som det krävs inte att amatörerna (de som bara älskar god musikåtergivning) skall behöva engagera sig och behöva själv testa, det hade ju varit helt orimligt, och rätt meningslöst. :?

Hela poängen med att testa apparater och redovisa resultatet i tidskriftform är ju att folk skall slippa testa precis allting hemma (vilket ju tar ofantligt mycket tid), utan skall kunna koncentrera sig på att undersöka de apparater man tycker verkar uppfylla vissa grundkrav som man har.

En mycket sympatisk idé som ni skall ha all cred för! Många inser efter ett tag hur svårt det är att bilda sig en uppfattning genom öppna lyssningar i olika miljöer (butiker, mässor, kompisar mm). För flera av dessa kan tanken om en transparent kedja (åtminstone fram till högtalarna), framlyssnad av mer erfarna, vara ett perfekt hjälpmedel.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-05-07 19:53

ingöheman skrev:Den som struntar helt i sådant som ursprungstrohet, och inte vet vad de vill ha (annat än att de vet att de hör när de "gillar soundet")

Detta känns nedvärderande. Ditt sätt att utvärdera hifi är inte den ända rätta vägen. Det vet jag eftersom det inte finns en ända väg att gå. Så att då mena att de som inte vill ha neutralt ljud att de inte vet vad de vill ha utan är hörare är aningen banrsligt. Kliv ur lådan och inse att allt är inte LTS ljudideal. Det finns mer att se och uppleva än den smala väg ni presenterar. Om di inte vill det visa då upp större ödmjukhet mot andra sätt att gå till väga för att hitta ett audionirvana.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
word

Inläggav word » 2008-05-07 21:13

MrUncool skrev:
IngOehman skrev:Det är den inte. Den är för proffsutvärderare som vill (u)hjälpa[/u] amatörer! Något annat har aldrig varit MIN avsikt i varje fall. För att den skall kunna fungera som det krävs inte att amatörerna (de som bara älskar god musikåtergivning) skall behöva engagera sig och behöva själv testa, det hade ju varit helt orimligt, och rätt meningslöst. :?

En mycket sympatisk idé som ni skall ha all cred för! Många inser efter ett tag hur svårt det är att bilda sig en uppfattning genom öppna lyssningar i olika miljöer (butiker, mässor, kompisar mm). För flera av dessa kan tanken om en transparent kedja (åtminstone fram till högtalarna), framlyssnad av mer erfarna, vara ett perfekt hjälpmedel.

instämmer. troligen högre placebopotential i det än vad prislappen har för hajändarna. knepigt vilken makt inbillning har.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-05-07 21:38

O Storsleven är tillbaka i ännu en ny skepnad ? :wink:

Vore det inte en så urbota dålig vits så skulle man nästan
kunna kalla dig nick(e)docka. :oops:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-05-08 01:15

IngOehman skrev:Självklart mäter vi även på apparaterna, inte sällan BÅDE före och efter F/E-lyssningen. Att mäta före ger ofta bra tips om vad man skall lyssna efter nämligen

Det där låter ju som om man skulle kunna börja höra vad man förväntar sig att höra - någon slags placeboimplantation....?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-08 01:18

meanmachine skrev:
ingöheman skrev:Den som struntar helt i sådant som ursprungstrohet, och inte vet vad de vill ha (annat än att de vet att de hör när de "gillar soundet")

Detta känns nedvärderande. Ditt sätt att utvärdera hifi är inte den ända rätta vägen. Det vet jag eftersom det inte finns en ända väg att gå. Så att då mena att de som inte vill ha neutralt ljud att de inte vet vad de vill ha utan är hörare är aningen banrsligt. Kliv ur lådan och inse att allt är inte LTS ljudideal. Det finns mer att se och uppleva än den smala väg ni presenterar. Om di inte vill det visa då upp större ödmjukhet mot andra sätt att gå till väga för att hitta ett audionirvana.

Vad 17 menar du? :?

Vad jag skriver är ju bara att en rapport från en F/E-lyssning kan vara av värde både för dem som vet att det de vill ha är en neutral förstärkare och för dem som vet att de vill ha en som har det ena eller andra "soundet" (ljus och luftig klang t ex) och detta helt oavsett om det senare beror på att man behöver kompensera mörkheter, eller om det beror på att man gillar när det låter så.

Den som vet vad de söker för egenskap hos en enskild del i kedjan har glädje av en F/E-lyssningsrapport.

Men - för den som inte vet vilka önskemål (objektivt sett) de har på en förstärkare (och det är ABSOLUT INTE MENAT NEDVÄRDERANDE!!!) kan jag förstå att en rapport från en F/E-lyssning inte har så stort värde. Detta respekterar jag, och jag accepterar därför att F/E-lyssningen inte blir till någon större hjälp för dem. Man kan inte hjälpa alla.

Varför läser du in något annat i det jag skrev? :?

Formuleringar i stil med "jag struntar helt i sådant som ursprungstrohet" och "jag vet inte vet vad jag vill ha, men jag hör när jag gillar soundet", är (båda två) saker som jag hört människor (som jag respekterar mycket) säga. Jag kan själv formulera mig liknande när det gäller t ex mat.

Tycker inte att det är ett dugg anmärkningsvärda uttalanden/inställningar, varför skulle det vara det? Och det är mig oändligt främmande att se ned på någon som tycker så 8O - men man måste ju acceptera att varken jag eller någon annan kan hjälpa dem. De måste helt enkelt lyssna själva! Inget fel med det.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-08 01:26

KarlXII skrev:
IngOehman skrev:Självklart mäter vi även på apparaterna, inte sällan BÅDE före och efter F/E-lyssningen. Att mäta före ger ofta bra tips om vad man skall lyssna efter nämligen

Det där låter ju som om man skulle kunna börja höra vad man förväntar sig att höra - någon slags placeboimplantation....?

Brukar inte ett gott råd annars vara att man lyssnar innan man mäter, för att inte i sitt lyssnande förledas av mätdata?

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-08 01:28

Nej det gäller bara för icke blinda tester.

Tänk efter lite så inser du nog varför. ;)

(Svar: Suggestion/Placeboeffekter kan inte verka utan att det finns något
som kan identifiera när placebot finns där. Det gör det inte när man testar
blindt. Då finns bara det man hör på riktigt. Det går däremot att skärpa
hörseln om man vet man man skall lyssna efter. Det är BRA - för det gör
att man kan identifiera fel tämligen omedelbart, som kanske hade taget en
månad att börja irritera sig på vid normal användning. När man testar för
att kunna skriva och hjälpa andra med en beskrivning av egenskaperna, är
det av stort värde att hitta saker som man kanske i normal användning
upptäckt först efter en längre tids lyssning. I varje fall tycker man kanske
så, om avsikten med att göra testen är att man vill hjälpa till så mycket
man kan, inklusive med att hindra onödiga felköp. Tycker därför att det är
rimligt att man vill få veta så mycket som möjligt om en apparat, när man
testar den.)

Vh, iö

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-05-08 08:58

Morello skrev:
perstromgren skrev:
IngOehman skrev:

Väskan?

Man stänger den rätt ofta också. 2 400 000 träffar på Google för "case closed". Om Bill anser att saken är färdigdiskuterad stänger han väskan, om han "ger upp" vilar han densamma.

Enligt min erfarenhet av de engelska fraserna.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-05-08 09:26

perstromgren skrev:
Morello skrev:
perstromgren skrev:
IngOehman skrev:

Väskan?

Man stänger den rätt ofta också. 2 400 000 träffar på Google för "case closed". Om Bill anser att saken är färdigdiskuterad stänger han väskan, om han "ger upp" vilar han densamma.

Enligt min erfarenhet av de engelska fraserna.

Njae, "I rest my case" sägs väl som avslutning när man anser sig ha bevisat det man föresatte sig, och "case closed" när det verkligen är bevisat?

Enligt min erfarenhet. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-05-08 09:40

Almen skrev:Njae, "I rest my case" sägs väl som avslutning när man anser sig ha bevisat det man föresatte sig, och "case closed" när det verkligen är bevisat?

Visst har du rätt, mitt "ger upp" var illa formulerat. Vi är helt eniga. Vad jag menade var "har inget mer att säga i fallet".
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-05-08 10:04

Bill50x skrev:
KarlXII skrev:

Brukar inte ett gott råd annars vara att man lyssnar innan man mäter, för att inte i sitt lyssnande förledas av mätdata?

/ B

Nja. Att mäta först ger ledtrådar om vad man skall lyssna efter och eftersom testet utförs blint spelar detta ingen roll.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-05-08 14:08

Exakt. ;)

En trival basalitet ur "vetenskapens elementa"*, skulle man kanske kunna säga! 8)

Vh, iö

- - - - -

*Elementa (den riktiga) skrevs om jag minns rätt för 2300 år sedan av Euklides, och handlar om geometri. Alla som har en förfärlig massa tid över (det är ett stort verk) borde läsa den. :)

Den bygger såsom alla dåtidens grekiska verk på deduktiva härledningar där axiom och andra definitioner bildar grund för allt förstånd man vartefter extraherar med hjälp av hårt tänkande. En bra metod, även om induktion inte är att leka med det heller. För utformande av vetenskapsprinciper behöver man dock inte inducera någonting alls.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2008-05-09 11:02

En liten sammanfattning av hur jag förstått debatten mellan Bill o IÖ;

Bills huvudsakliga invändning mot F/E-lyssning är att om man använder den som metod för att exempelvis välja vilken förstärkare man vill ha, så ställer detta stora krav på F/E-utrustningen. Bills tes är att om denna (utrustningen) inte är helt ofärgande, så riskerar man att få ett utfall där vissa apparaters brister maskeras mer än andra brister hos andra apparater. Och då riskerar man att göra ett val som egentligen baseras på F/E-utrustningens tillkortakommande mer än de testade apparaternas.

En invändning som i förstone och för den oinvigde (exempelvis jag)verkar rimlig.

IÖs svar på detta är att invändningen till stor del är hypotetisk då det i praktiken har visat sig att även F/E-utrustning med endast måttliga prestande detekterar de flesta fel. Oavsett om det handlar färgningar i form av frekvensavvikelser eller distorsion. IÖ menar dock att för att detektera fel som uppstår under specifika förhållanden så måste sådana förhållanden ingå i F/E-förfarandet.

Om man exempelvis vill veta hur en förstärkare uppträder vid ett visst effektuttag eller tillsammans med en viss högtalare som utgör en särskilt besvärlig last, så måste man ju naturligtvis göra F/E-lyssningen vid detta effektuttag, eller tillsammans med denna högtalare (eller simulerad dito).

Även om jag i förstone finner Bills invändning som rimlig, så har jag ingen anledning att betvivla de erfarenheter jag uppfattar IÖ ger uttryck för.

Varför jag har svårt att se några egentliga invändningar mot metoden som sådan annat än;

- den mäter bara det den mäter (den svarar alltså inte på vilken förstärkare jag skulle trivas bäst med hemma hos mig)
- den är inte lättanvänd av "vem som helst"
- den har såpass begränsad spridning såsom använd metod att urvalet F/E-lyssnade apparater är mycket litet.

Och inget av detta är ju egentligen någon brist hos F/E-lyssning.

Hälsn. Michael

Ps. Om jag misstolkat antingen Bills eller IÖs synpunkter, ber jag om ursäkt för detta.

Användarvisningsbild
eNils

Inläggav eNils » 2008-05-09 11:54

MichaelG for president!

Precis så har jag också uppfattat det hela. Men, jag kan inte låta bli att undra om inte Bill framhärdar för nöjes skull, just för att iö kanske kan vara lustig att "klämma åt". Alltså som ett rebelliskt tilltag, eftersom iö kan uppfattas som en auktoritet på forumet.

Detta är givetvis spekulationer från min sida. Bill kanske verkligen är genuint orolig att fel apparat vinner i F/E-lyssning och att utanför en anläggnings specade frekvensomfång är det tyst. I så fall kan det ju gå att övertyga med evidens, dvs endara part får visa den andre i praktiska experiment. :)

Men är meningsskillnaden låtsad, kan vi tittare tryggt luta oss tillbaka förvissade om många års underhållning framgent här på Faktiskt. :D

/N

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi