Placebo

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2007-09-08 21:40

Tack Bill

Jag har själv inte varit med vid någon F/E- lyssning, men i teorin tycker jag den är ruggigt logisk, med tanke på att man lyssnar efter SKILLNADEN. Jag skulle gärna vilja vara med och F/E- lyssna om tillfälle gavs.

Vh Christer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-09-08 21:55

Tänk er att det är smak på ölsorter ni snackar om på krogen istf hifi. Skulle det bli lika mycket tjafs då? :)

Hifi-nördar på krogen:
F: - hmmm ska ta oss en öl kanske?
E: - Visst! Jag tar en Staropramen, vad ska ni ha?
X: - Jag har läst i Foam & Malt att Stella Artois har en mer behaglig maltnivå.
E: - Bah, jag går efter egen erfarenhet jag. Staro har en färgning som jag uppskattar.
F: - Slår vad om att du inte kan känna skillnad på den och en Sort Guld vid blindtest.
E: - Du jag har minsann druckit allt från kinesiskt ormöl till skotskt lager som jäst i en getmage i ett halvår så jag vet nog vad jag pratar om va.
X: WOW! Ormöl! Verkar häftigt!
F: Tycker att vi ska ta varsin Hof, den anser jag vara abolut mest transparent. Förutom Budweiser; det har gjort mätningar på.

(osv)

Empress

Inläggav Empress » 2007-09-08 21:57

Bill50x skrev:
Men första minuspoängen här för E:
Empress skrev:Tro att jag skall ta Billy Idol han passar mig när jag känner mig på gott men busigt humör i allmänhet :D

Billy Idol? Men va f....

/ B

Tja du har säkert något minus hos mig med, så det jämnar väl ut sig så småning om..(- -=+) ;)
Frånvaro av bevis är inte bevis på frånavro.//
Kanske nåt nytt på gång där, dövtesta stereoanläggningar och blindtesta tv apparater. För den transparenta hembioupplevelsen.Av Apinator

Empress

Inläggav Empress » 2007-09-08 22:01

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Och inte tänker jag försvara Empress, det gör hon så bra själv :-) Trist bara att Subben inte accepterar hennes sätt att lyssna på utrustning.

Va?? Har jag sagt det eller NEJ!! Jag säger man inte kan bortse från placebo och därför bör man blindtesta om man verkligen VILL VETA!!
Vill man inte veta utan det räcker med ens egna upplevelser, fine, men kom inte med dessa som ett faktum.

Nej men ojdå.. Alla dina mantran onliners du trollar med då så fort du ser någoit jag skrive rsom inte faller dig i smaken.. Dem räknas inte..
Mång av dina meningar som börejar samma och endast en mening "Då bord du ju kunna.....2 börjar det med och sidan ditt eviga tjat om blintseter i slutetn.

Nej du subjektv (isten) dem hade du knappsat slängt in lite här och var till mig dena enda mening , denna idiot mantran som du trollar med, om du hade accepterat mitt sätt attt lyssna på..

Så jag köper inte ditt skitsnack här som du klämmer ur dig här...

subjektivisten skrev:
Birger skrev:KK och Nin/subjektivist: ser ni inte själva hur tröttsamma ni är?

Jaså? Du ser inga problem med dom som går emot logiska resonemang och fortsätter med samma mantra?

Logiska resonemang var det ja...

"Då bord du ju kunna avgöra det via ett blindtest".. Visst "logiskt" och bra med dina onliners mantra.. Sedan ett krsytat försök att förklara något till mig efter ett bra tag ja som jag inte har läst för att jag tröttnade på dig långt innan efter dina otaliga trolling med samma onliners mantra med samma påhopp och kommentar knappas föga logist resonemang..
Senast redigerad av Empress 2007-09-08 22:24, redigerad totalt 3 gånger.
Kanske nåt nytt på gång där, dövtesta stereoanläggningar och blindtesta tv apparater. För den transparenta hembioupplevelsen.Av Apinator

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-08 22:06

Tengil skrev:Tack Bill

Jag har själv inte varit med vid någon F/E- lyssning, men i teorin tycker jag den är ruggigt logisk, med tanke på att man lyssnar efter SKILLNADEN. Jag skulle gärna vilja vara med och F/E- lyssna om tillfälle gavs.

Vh Christer

Då är vi två. Mina invändningar mot F/E är en teoretisk invändning. Visst låter testen mycket logisk, men det tycker jag faktiskt "first source" också gör.

Någon, minns ej vem just nu, frågade mig nyligen om hur min kritik av F/E och försvar av SF hänger ihop. Om vi bortser ifrån att jag inte är en total försvarare av SF (source first) så måste jag erkänna att jag inte har ett svar på detta. Jag grunnar vidare...

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-08 22:07

Empress skrev:
Bill50x skrev:Billy Idol? Men va f....

Tja du har säkert något minus hos mig med, så det jämnar väl ut sig så småning om..(- -=+) ;)

Hm, vad har jag nu gjort.....

/ B

Empress

Inläggav Empress » 2007-09-08 22:09

Bill50x skrev:
Empress skrev:

/ B

Tja jag fick ju ett minus på musiken jag lyssnade på, vem vet du kanske har någon musikartist som inte faller mig i smaken...;) Som jag slkrev så småningom trixet är ju att det skall "hända först.." ;)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-08 22:13

Empress skrev:
Bill50x skrev:
Empress skrev:

/ B

Tja jag fick ju ett minus på musiken jag lyssnade på, vem vet du kanske har någon musikartist som inte faller mig i smaken...;) Som jag slkrev så småningom trixet är ju att det skall "hända först.." ;)

"Min son, du får stryk, inte för vad du gjort utan för vad du kanske kommer hitta på"

Jag har ju ingen aning om din musiksmak, så du kan säkert smiska mig för massor ;-)

Den 16:e är det dock Fläskkvartetten på Rival - släpa dit din gubbe, han kommer belöna dig!

/ B

Empress

Inläggav Empress » 2007-09-08 22:19

Bill50x skrev:
Empress skrev:
Bill50x skrev:
Empress skrev:

/ B

"Min son, du får stryk, inte för vad du gjort utan för vad du kanske kommer hitta på"

Jag har ju ingen aning om din musiksmak, så du kan säkert smiska mig för massor ;-)

Den 16:e är det dock Fläskkvartetten på Rival - släpa dit din gubbe, han kommer belöna dig!

/ B

Ja men du gav ju mig minus för att jag gillar Billy Idol.. *Snyft*
Så jag kan väl lägga det på "sparkontot" så länge..;)

Nej intre kul att smiska dig inte du är en snäll kille fast du gav mig minus för att jag gillar B.Idol som

Så Puss i ljumsken på dig..

Edit:
Fläskkvartetetten :?:
ja du nog kommer han att belöna mig rikligt med en sur min och strejk i en vecka...
Senast redigerad av Empress 2007-09-08 22:42, redigerad totalt 2 gånger.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-08 22:25

Empress skrev:Så Puss i ljumsken på dig..

Hörre, det där är mitt utryck! Skaffa dig ett eget. Inga fördelar bara för att du är tjej! ;)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-08 22:25

Empress + Bill = Sant

Nana na na na naaaa!!!

/Peter

Empress

Inläggav Empress » 2007-09-08 22:38

Kaffekoppen skrev:

Hörre, det där är mitt utryck! Skaffa dig ett eget. Inga fördelar bara för att du är tjej! ;)

Ja du kan du du bevisa att du har använt det längre än mig? Helst via F/E-Test.. :P

Piotr skrev:Empress + Bill = Sant

Nana na na na naaaa!!!

/Peter

Shhh !! Avslöja oss inte nu man har ju en image att tänka på med ;)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-08 22:59

Empress skrev:Ja men du gav ju mig minus för att jag gillar Billy Idol.. *Snyft*

Nej inte kul att smiska dig, du är en snäll kille fast du gav mig minus för att jag gillar B.Idol som...

Edit:
ja du nog kommer han att belöna mig rikligt med en sur min och strejk i en vecka...

Nåja, White Wedding är en OK låt men det var ju ett tag sedan....

I övrigt... mjae, men vi har ju alla vår smak.... Siouxie and the Banshees och Patti Smith om vi nu ska snacka gamla tider....

Tycker i alla fall att alla som har möjlighet sluter upp på Rival den 16:e! Fläskkvartetten är bara såååå bra!

Gubben blir inte sur, bara glad ;-)

å regnar gör det åxå....

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-08 23:01

Kaffekoppen skrev:

Jasså. Har jag aldrig hört från dig. Slipa på du ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-08 23:04

Nana na na na naaaa!!!

/Peter

Nope. Vi ska inte ens dricka kaffe tillsammans.

Men vi gillar inte (om jag förstått det rätt) folk som talar om vad VI ska tycka.

Å så tycker jag att E. ska fixa biljetter till Fläskkvartetten den 16:e på Rival. Det ska ni andra också göra. Är vi tillräckligt många så fixar vi lite party innan konserten.... På?

/ B

Empress

Inläggav Empress » 2007-09-08 23:10

Bill50x skrev:
Empress skrev:Ja men du gav ju mig minus för att jag gillar Billy Idol.. *Snyft*

Nej inte kul att smiska dig, du är en snäll kille fast du gav mig minus för att jag gillar B.Idol som...

Edit:

I övrigt... mjae, men vi har ju alla vår smak.... Siouxie and the Banshees och Patti Smith om vi nu ska snacka gamla tider....

Tycker i alla fall att alla som har möjlighet sluter upp på Rival den 16:e! Fläskkvartetten är bara såååå bra!

å regnar gör det åxå....

/ B

Det är ju min favvolåt med han..

Och det tror du att han skulle bli glad över Fläsk x 4? Ja du han kanske kan sticka in näsan och svar på det.. jag tvekar...( fortfarnde)

Empress

Inläggav Empress » 2007-09-08 23:18

Bill50x skrev:

Nana na na na naaaa!!!

/Peter

Nope. Vi ska inte ens dricka kaffe tillsammans.

Men vi gillar inte (om jag förstått det rätt) folk som talar om vad VI ska tycka.

Helt korrekt upfattat att det råder konsensus.. Men vi kankse inte bli godkända i detta konsensus förens vi har Blindtestat, kanske kräver de nivåmatchning och ett F/E-Test.. (av vissa här inne).. för att tycka detta i konsensus.... 8)

Bill50x skrev:Å så tycker jag att E. ska fixa biljetter till Fläskkvartetten den 16:e på Rival. Det ska ni andra också göra. Är vi tillräckligt många så fixar vi lite party innan konserten.... På?

/ B

[...]
...
[/...]
:wink:
Senast redigerad av Empress 2007-09-08 23:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2007-09-08 23:23

Empress skrev:
Bill50x skrev:

Edit:

å regnar gör det åxå....

/ B

Det är ju min favvolåt med han..

Och det tror du att han skulle bli glad över Fläsk x 4? Ja du han kanske kan sticka in näsan och svar på det.. jag tvekar...( fortfarnde)

Jag har blindtestat Fläsk kvartteten och det var inget bra först körde jag öppet test inget bra sedan körde jag blint alltså jag blundade och det var inte bättre dessutom var det källan direkt alltså LIVE men inte ens det hjälpte.

Alltså Fläskkvarteten är inte min typ musik direkt. lyssnar nästan hellre på Bo kaspers orkester.
Never trust an operating system you don't have sources for.
The nice thing about Windows is - It does not just crash, it displays a dialog box and lets you press 'OK' first.

Empress

Inläggav Empress » 2007-09-08 23:37

Richard skrev:
Tengil skrev:
Bill50x skrev:
Tengil skrev:Hej Bill

Jag har läst dina svar angående blindtest, och är lite nyfiken. Du är ofta lite reserverad och har lite vaga invändningar mot metoden, samtidigt som du förklarar i ett tidigare inlägg att du förstår hur det skall gå till.

Fråga 1 Vad exakt har du för invändningar mot metoden, om den utförs korrekt?

Fråga 2 Om inte blindtest är den bästa metoden att testa apparater, vilken metod är bättre än blindtest?

Vh Christer

Richard säger:

Jag vill inte lägga ord i Bills mun, men kan bara säga att han uppenbarligen inte vill lära sig något, och därför trollar för att undvika sakfrågorna.

Naturligtvis är blindtester det vettigaste man kan göra, näst F/e tester, om man vill veta apparaternas tillkortakommanden.

Detta vet naturligtvis Bill, men hänger, trots sin kunskap, fast vid att jorden är platt.
Märkligt.

V. H. Richard.

Är du forfarnde här med dina lånade kariaktyrer som du angriper? I stället för att ta reda på fakta vad dessa utryck kommer ifrån och varför detta ytryck kom.. du vet man skall inte rekomendera andra att ta reda på fakta när man missar att göra det själv...

Det ger inget förtroende ingivande bild av dig alls.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2007-09-08 23:44

Empress, jag tycker att du har många likheter med Mayro, känner du honom`?
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-08 23:45

hepcat skrev:Jag har blindtestat Fläsk kvartteten och det var inget bra först körde jag öppet test inget bra sedan körde jag blint alltså jag blundade och det var inte bättre dessutom var det källan direkt alltså LIVE men inte ens det hjälpte.

Alltså Fläskkvarteten är inte min typ musik direkt. lyssnar nästan hellre på Bo kaspers orkester.

Nästan? Ger ju ett visst hopp... :-)

Ärligt, alla kan ju inte tycka om allting. Inte ens Linn.

Annars är det en ganska bra idé, att blunda på en livekonsert och bara LYSSNA! Säger ganska mycket.

/ B

Empress

Inläggav Empress » 2007-09-08 23:49

Kevin_Mitnick skrev:Empress, jag tycker att du har många likheter med Mayro, känner du honom`?

Nepp! Varken URL eller IRL....

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-09 00:01

Bill50x skrev:
Kaffekoppen skrev:

/ B
Räkna iskallt med att aldrig höra det från mig heller :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-09 00:05

Kaffekoppen skrev:
Bill50x skrev:
Kaffekoppen skrev:

/ B
Räkna iskallt med att aldrig höra det från mig heller :)

Ibland är man helt enkelt bara tacksam....

Går det bra med slipningen?

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-09 00:06

Det dammar på..

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-09 00:09

Empress skrev:Nej men ojdå.. Alla dina mantran onliners du trollar med då så fort du ser någoit jag skrive rsom inte faller dig i smaken.. Dem räknas inte..
Mång av dina meningar som börejar samma och endast en mening "Då bord du ju kunna.....2 börjar det med och sidan ditt eviga tjat om blintseter i slutetn.

Som vanligt, inte något överhuvutaget om själva sakfrågan. Har du någon som HELST koll på den lr är din enda uppgift att bete dig som unge i trotsåldern?

Empress skrev:Nej du subjektv (isten) dem hade du knappsat slängt in lite här och var till mig dena enda mening , denna idiot mantran som du trollar med, om du hade accepterat mitt sätt attt lyssna på..

Så jag köper inte ditt skitsnack här som du klämmer ur dig här...

Nej, du säger det, men har absolut INGET att komma med. Vad säger det då om dig? 8)

Empress skrev:Logiska resonemang var det ja...

Juppz, du har ju inte visat ens att du förstår vad vi snackar om.

Empress skrev:"Då bord du ju kunna avgöra det via ett blindtest".. Visst "logiskt" och bra med dina onliners mantra.. Sedan ett krsytat försök att förklara något till mig efter ett bra tag ja som jag inte har läst för att jag tröttnade på dig långt innan efter dina otaliga trolling med samma onliners mantra med samma påhopp och kommentar knappas föga logist resonemang..

Igen, endast påhopp, utan någon substans alls. Vad får du ut av att trolla här?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-09 00:11

Kevin_Mitnick skrev:Empress, jag tycker att du har många likheter med Mayro, känner du honom`?

Ja, verkligen. Samma sätt, där person ifrågan VÄGRAR överhuvudtaget att svara eller skriva det tråden handlar om. Pinsamt om något.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-09 00:11

Kaffekoppen skrev:Det dammar på..

Gör det här åxå, just nu med Golden Earring - Radar Love. Vinyl.

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-09 00:16

subjektivisten skrev:*raderat text om inaktiv medlem*
Pust och stön. Skall du inte ge dig nu, inte nog med att du just brutit mot forumreglerna genom ditt inlägg, men du bidrar desutom mest till tråkig stämning idag.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-09 00:18

Kaffekoppen skrev:
subjektivisten skrev:*raderat text om inaktiv medlem*
Pust och stön. Skall du inte ge dig nu, inte nog med att du just brutit mot forumreglerna genom ditt inlägg, men du bidrar desutom mest till tråkig stämning idag.

Ja, för det gör ju inte Empress med sina ständiga påhopp eller? 8O
Jag försöker hålla mig till ÄMNET!!!
Tack, nu ändra jag mig angånde att gå med i LTS, med en sådan ordförande, aldrig!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi