Är audiofiler anti vetenskap?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-11-13 21:06

subjektivisten skrev:
Chris_Lymme skrev:Hmmm... det som jag gillar bäst är utbytet av olika tankar och erfarenheter mellan hifirävar. Då är det inte så viktigt med bevisfrågor. Alla har sina synsätt och det vore mycket trevligare om man kunde låta alla skriva som de vill utan att ställa dem mot väggen.

Problemet är ju om någon påstår att en sak ÄR så, då handlar det inte om vanligt skitsnack om väder och vind, då påstår personen att det objektivt är på ett visst sätt och om den andra både har en annan uppfattning och en bra grund för den så blir det rätt automatiskt att man lägger fram bevis för sitt påstående.

Jag håller med, fast jag tycker att det gör inget att man tycker olika man måste inte till varje pris få rätt. I andras ögon brukar det alltid framgå vad som verkar troligt ändå.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-11-13 21:14

subjektivisten skrev:Erfarenhet säger nada om det är fel erfarenhet!

Det finns ingen fel erfarenhet. Man lär sig mest av misstagen.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-11-13 21:17

Chris_Lymme skrev:Det finns ingen fel erfarenhet. Man lär sig mest av misstagen.

Inte om man drar fel slutsatser från erfarenheten.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-11-13 21:33

Jax skrev:
Chris_Lymme skrev:Det finns ingen fel erfarenhet. Man lär sig mest av misstagen.

Inte om man drar fel slutsatser från erfarenheten.

Då fortsätter man att göra misstag tills man har dragit rätt slutsats. De flesta människor klarar att lära sig av misstag. Ett fåtal, som har problem, upprepar samma misstag om och om igen.

Själv lyssnar jag mycket hellre på en gammal hifiräv som har testat allt och gjort alla tänkbara och otänkbara misstag. Där finns verklig erfarenhet.

Trial and error är bland de mest effektiva metoderna för lärande och framsteg.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-14 16:40

Chris_Lymme skrev:Då fortsätter man att göra misstag tills man har dragit rätt slutsats. De flesta människor klarar att lära sig av misstag.

Detta är TOTALT motsatt vad jag ser och möter, där folk fortsätter dra samma slutsats och vägrar ändra sig, oavsett överbevisning att dom har fel.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-11-14 18:29

Chris_Lymme skrev:Trial and error är bland de mest effektiva metoderna för lärande och framsteg.

Det beror på. Forskning inom kognitiv psykologi visar att falsifiering som metod för kunskapsgenerering inte är något naturligt hos människan utan istället söker vi bekräftelse. Därför blir också giltigheten av slutsatserna därefter. Att lära från sina misstag är svårt.

Lärandet beror på vilka slutsatser man drar och dessa slutsatser beror på hur man tolkar resultatet vilket i in tur beror på vilka förväntningar man har. Utfallet av ett visst försök har ingen given tolkning. Det som kallas "lärande" behöver inte ha något som helst med utveckling eller framsteg att göra. Möjligen förändring men oftare bekräftelse. Isynnerhet gäller det senare saker som är starkt knuta till vår identitet och jag-känsla.

/D

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-11-14 19:36

subjektivisten skrev:
Chris_Lymme skrev:Då fortsätter man att göra misstag tills man har dragit rätt slutsats. De flesta människor klarar att lära sig av misstag.

Detta är TOTALT motsatt vad jag ser och möter, där folk fortsätter dra samma slutsats och vägrar ändra sig, oavsett överbevisning att dom har fel.

Du menar något helt annat, nämligen att folk på olika forum vägrar ändra uppfattning bara för att du påstår att de har fel. Det ser jag som något helt naturligt.

Vad jag talar om är egen erfarenhet där man testar olika saker och bestämmer sig för vad som funkar och vad som inte funkar. Då är det helt oväsentligt vad du skriver för det bygger nästan aldrig på egen erfarenhet.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-15 21:34

Chris_Lymme skrev:Du menar något helt annat, nämligen att folk på olika forum vägrar ändra uppfattning bara för att du påstår att de har fel. Det ser jag som något helt naturligt.

Vad jag talar om är egen erfarenhet där man testar olika saker och bestämmer sig för vad som funkar och vad som inte funkar. Då är det helt oväsentligt vad du skriver för det bygger nästan aldrig på egen erfarenhet.

Nej, jag menar även när folk blir överbevisade själva, i tester, så är det fortfarande många som vägrar erkänna ha haft fel, utan försöker på alla möjliga sätt slingra sig ur detta.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-11-15 22:16

subjektivisten skrev:
Chris_Lymme skrev:Du menar något helt annat, nämligen att folk på olika forum vägrar ändra uppfattning bara för att du påstår att de har fel. Det ser jag som något helt naturligt.

Nej, jag menar även när folk blir överbevisade själva, i tester, så är det fortfarande många som vägrar erkänna ha haft fel, utan försöker på alla möjliga sätt slingra sig ur detta.

Många? Ok, ge många exempel på detta!
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-16 00:20

Finns tester på andra forum där folk har hört skillnader som försvunnit sen under blindtest, och man slingrar sig och påstår allt möjliga anledningar varför man inte hörde blint.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi