Hur sätter vi hi-fi på dagordningen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-08-06 12:17

IngOehman skrev:Och, givet allt detta - hur får vi in hifi på dagordningen, menar du?

Vh, iö

Ja, bra fråga.

Vilket man brukar skriva då svaret inte kan matcha i braighet.

Mina tankar tror jag imidlertid är nödvändiga för att (om de har någon relevans) skapa ett perspektiv. Ett perspektiv som jag gissar är nödvändigt för att se möjlighetsgraden för "att få upp hifi-på dagordningen".

Jag har nämligen svårt att tro att det går.

Insats contra utfall ger någotslax verkningsgrad kan man ju säga.
Och i den här frågan talar min analys för att verkningsgraden blir mycket låg.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-08-06 12:28

IngOehman skrev:Tror nog rätt så många hifi-apparattillverkande företag arbetar just med
ambitionen att släppa fram musiken, och att man inte skall låta sig vilse-
ledas av att vissa företag marknadsför sig hårdare därvidlag än andra. Det
betyder inte att alla andra struntar i musiken. De kanske bara ser det som
en sådan självklarhet att de inte tycker de behöver banka in det i konsu-
menternas sinnen?

Håller med Kronkan i väldigt stor grad.

Ljudkvaliteten behöver komma på tapeten (eftersom den ju är mer eller
mindre bortglömd idag), inte på musikens bekostnad, utan vid sidan om.

Den behöver få vara med, vara en faktor. I filmvärlden har man förstått
att de som är med och skapar, och ser till så att filmerna får även teknisk
kvalitet - ljudtekniker, kameramän och andra, blir omnämnda och även får
oscars om de gjort sig förtjänta av det. :)

Att musiken spelar huvudrollen är ju en självklarhet - och det är nog ett
rätt så ohotat tillstånd. Man köper ju musiken. Men - ljudkvaliteten kan ge
ett mervärde. Låt den göra det, oftare.

Vh, iö

Tack IÖ!!

Absolut är det så att vid film så är ljudet en central del för att uppnå det filmskaparen vill uppnå. Kan också förmedla att detta även kan gälla vid TV. ÄR oftast förvånad vilken kvalité såsom BBC har i de program som jag ibland ser på i deras HD-kanal. Ingen tvekan om att det är ett bra ljud för att vara TV.

Min enkla idé är att uppmärksamma de ljudtekniker/studios som lämnar bra produkter från sig. Att de blir omnämnda i konvolut och/eller på de säljkanaler som finns på internet. Trots allt är de en del av den skapandeprocess där ett fonogram blir till.

Att uppmärksamma goda insatser är ett annat sätt än att börja hacka på musikindustrin för dålig produktion. Det är också ett effektivt sätt att marknadsföra sig på såsom tidning eller organisation att utse en god "prisvinnare".

Har också den åsikt att även så kallat vanligt folk bryr sig om ljudkvalité om de får ett val. Detta kan ju vara ett kriterie även vid köp av billiga ljudförmedlare. Alltså att folk lyssnar. Fick ett exempel förra lördagen. Då besökte mig en kvinnlig vän med partner odlingarna. Grönsaker från säsongen och rostade färskpotatis med lamm. Sedan kom hennes Iphone fram. Hon hade provlyssnat olika märken av denna typ av telefon och kommit fram till att denna lät bäst. Sedan spelade vi över Spotify i sommarnatten J Björling, Caruso och annat som våra fria associationer önskade. Alltså knappast renodlat HIFI -mässigt men det fanns ett aktivt val i att det skulle låta så bra över som möjligt över telefonens inbyggda högtalare. Tycker att det var ett klokt val eftersom man då kan lyssna tillsammans oavsett var man är. Vill minnas att du har samma erfarenhet som jag att många människor faktiskt är intresserade av ljudkvalité om de får möjlighet att göra ett aktivt val.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-06 12:43

Javisst är det så, men var hon intresserad av HiFi?

Min personliga övertygelse är att i princip ingen är det, det naturliga är att man är intresserad av bättre ljudkvalite'.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-08-06 12:51

Mitt gamla tjôtande om "tillräckligt bra" kanske bör skakas liv i?

Visst kan väl de flesta konstatera att de tycker att ett låter bättre än ett annat.

Men de bryr sig ändå inte, så länge ett låter tillräckligt bra.

Och, vad är det egentligen för sorts musik "vi" talar om i den här tråden?

Var - i vilken genre - är detta problem som störst?

I den musik jag vill lyssna på, så störs jag inte av några jätteproblem direkt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-06 13:08

Vad vi verkligen vurmar för är den musik på reklamkanalerna som vi inte bör lyssna på då det inte är tillräckligt bra. *ironi så precis alla förstår*

Mvh/Harryup

PS. Sen vore det ju kul om remastringar gjordes inte utifrån dagens ovanor utan ifrån maximal ljudkvalite' utan nytt sound. Ds.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2011-08-06 13:09

Med anledning av hur stort fokus hi-fi-begreppet har fått i denna tråd tänker jag att jag kanske borde ha undvikit att använda det och i stället ha skrivit:
”Hur sätter vi ljudkvalitet på dagordningen?”

Skälet till att jag skrev ”hi-fi” var att jag trodde att de allra flesta av oss på Faktiskt uppskattar hög ljudkvalitet och ser denna uppskattning som mer eller mindre kopplad till vårt hi-fi-intresse; och självklart vårt musikintresse.

Samtidigt tycker jag som språkintresserad att hi-fi-begreppet i sig är nog så intressant och mycket väl kan utgöra kärnan i en tråd specifikt om detta.

Harryup, jag håller med dig om att det naturliga är att man är intresserad av högre ljudkvalitet. Somliga (många av oss här på Faktiskt) har detta intresse av högre ljudkvalitet kopplat till ett mer specifikt hi-fi-intresse. Själv tycker jag det är positivt :D .
Jag är ordförande i Ljudtekniska Sällskapet samt forskare, lärare och rektor vid Studio Blue.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-08-06 13:12

Trådens titel är ju denna:

Med denna titel så är ju focus satt på begreppet hi-fi. Det kanske är så att ordet hifi har degenererats i för stor omfattning så att det kan vara lönlöst att använda ordet. Uppförsbacken är för lång. It's a long way to tip a Rary.

Det kanske behövs något nytt ord eller begrepp som illustrerar en kvalitetsnorm på återgivet ljud där musik, tal och övrigt ljud ingår. Något som kan ge nytt blod.

Eftersom det är hifi som är begreppet för dagordningen i denna tråd så har jag utgått ifrån att det är hifi som gäller och då är jag mest intresserad att börja från scratch genom att försöka göra en analyas av vad som egentligen i dagsläget innefattas i ordet hifi. Om det är så att den övervägande delen av de som konsummerar musik inte ser hifi som det kvalitetsbegrepp det en gång var eller ens som något kvalitetsbegrepp så återstår det att försöka rikta publiken mot gamla normer eller införa en ny under ett nytt namn.

Så ser jag problematiken med att sätta hifi på dagordningen. Själva utformningen är en fråga för ljudingenjörerna och det som presenterats i denna tråd som lösning verkar så pass bra att det är väl bara att anamma konceptet. Frågan är då hur konceptet förs ut och implementeras.

Finns det överhuvudtaget ljudexempel där man kan jämföra omastrat kontra tokmastrat kontra ***mastrat d v s mastrat enligt denna norm?

Då kan man ju själv höra resultatet och jag tror att det behövs en hel CD-skiva med blandad kompott av musik som är gjord så att man kan spela skivan utan att behöva ändra volymkontrollen. Finns det någon sådan?

Under tiden jag skrivit detta inlägg så har Strmbrg, Harryup och Claes hunnit göra inlägg, men jag postar det i alla fall.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-06 13:37

Claes skrev:Med anledning av hur stort fokus hi-fi-begreppet har fått i denna tråd tänker jag att jag kanske borde ha undvikit att använda det och i stället ha skrivit:

Skälet till att jag skrev ”hi-fi” var att jag trodde att de allra flesta av oss på Faktiskt uppskattar hög ljudkvalitet och ser denna uppskattning som mer eller mindre kopplad till vårt hi-fi-intresse; och självklart vårt musikintresse.

Samtidigt tycker jag som språkintresserad att hi-fi-begreppet i sig är nog så intressant och mycket väl kan utgöra kärnan i en tråd specifikt om detta.

Harryup, jag håller med dig om att det naturliga är att man är intresserad av högre ljudkvalitet. Somliga (många av oss här på Faktiskt) har detta intresse av högre ljudkvalitet kopplat till ett mer specifikt hi-fi-intresse. Själv tycker jag det är positivt :D .

Håller med till fullo.
Men om vi bara tar faktiskt så sitter alla med HiFi-anläggningar långt över snittet i prestanda och vi vill ha HiFi?
Det går inte ihop språkligt för en vanligt konsument.
Jag tror fortfarande att för folk skall vakna är att något nytt finns att konsumera. HD-inspelningar med HD-ljud.
Fotointresserade konsumerar flera pixlar och allt blir bättre.
Filmintresserade konsumerar flera pixlar, högre digital upplösningar i alla kanaler.
Medans vi tycker att den digitala upplösning som kom på 70-talet räcker
absolut men vi vill ha mer dynamik, som ju är i detta avseende är en smaksak för de flesta. Dock bör vi för att kunna uppleva 70-talsstandarden till fullo bygga om vårt vardagsrum och fylla det med packmaterial.
Ursäkta men filmbranschen har redan för folk bevisat att det inte behövs med dagens automatiska injusteringar på recievers.
Läs nu inte detta absolut bokstavligt men vidga vyerna. Folk vill ha nya grejor, folk vill ha bättre kvalite'. Och skall vi få med folk i gemen och framförallt skivbolagen måste det märkas i kassan.
Faktiskt eller Lts är inte representativt för folks uppfattningar i gemen och det är lätt att bli hemmablind.
Men alla inklusive mig vill ha bättre ljudkvalite', och helst utan att investera mer än i kanska en blurayspelare.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-08-06 14:45

Man kan ju undra - varför vill vi själva ha "Hög Ljudkvalitet"? Är det för att vi är killar och älskar att utveckla teknik så långt det går och jämföra med "verkligheten"? För att det är roligt att tävla om vem som har det absolut bästa ljudet (oss kilar emellan)? För att det ger (oss killar då alltså) en ursäkt att hålla på med rolig hemelektronik?

Snart kommer väl nån lustigkurre och påstår att "Oh Nej, det är för att vi älskar musik så mycket!" :D :D :D

Men...varför finns det inte lika många tjejer som är intresserade av "Hög Ljudkvalitet" på samma sätt? Som DIY'ar högtalare och pratar dämpfaktor och inspelningsdynamik....? För så vitt jag vet finns det många kvinnliga musikartister och musikkonsumenter.

Ska vi frälsa musikvärlden kanske vi borde börja med att släppa in andra hälften av den. Vem vet, de kanske skulle kunna vara en....resurs?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-08-06 14:48

Jag tror absolut att killar har ett större intresse generellt för prylar, elektronik och teknologi.
Visst är det i slutändan resultatet, i detta fallet en bra återgivning av musik, som är målet. Jag tror dock inte att vi alla hade suttit på detta forumet och diskuterat dagarna i enda om vi inte hade ett intresse för tekniken bakom återgivningen.

Jag skulle aldrig kunna köpa att jag hade världens bästa av något utan att veta alla specifikationer och varför.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-08-06 14:52

phloam skrev:Man kan ju undra - varför vill vi själva ha "Hög Ljudkvalitet"? Är det för att vi är killar och älskar att utveckla teknik så långt det går och jämföra med "verkligheten"? För att det är roligt att tävla om vem som har det absolut bästa ljudet (oss kilar emellan)? För att det ger (oss killar då alltså) en ursäkt att hålla på med rolig hemelektronik?

Snart kommer väl nån lustigkurre och påstår att "Oh Nej, det är för att vi älskar musik så mycket!" :D :D :D

Men...varför finns det inte lika många tjejer som är intresserade av "Hög Ljudkvalitet" på samma sätt? Som DIY'ar högtalare och pratar dämpfaktor och inspelningsdynamik....? För så vitt jag vet finns det många kvinnliga musikartister och musikkonsumenter.

Ska vi frälsa musikvärlden kanske vi borde börja med att släppa in andra hälften av den. Vem vet, de kanske skulle kunna vara en....resurs?

Alltså, jag inser problemet med den saggiga kvaliteten på viss inspelad musik. Och att det kan vara ett reellt problem för många.
Dock sannolikt för VÄLDIGT få, relativt sett.
Skulle det vara ett problem för majoriteten, så skulle det sannolikt inte vara ett problem, utan ett avhjälpt problem.

För egen del hör jag inte problemet, då jag inte lyssnar på den musik där detta fenomen föreligger.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-08-06 15:03

Claes skrev:Med anledning av hur stort fokus hi-fi-begreppet har fått i denna tråd tänker jag att jag kanske borde ha undvikit att använda det och i stället ha skrivit:

Håller med både Claes och Harryup om att om man skall ha framgång så skall man undvika att använda begreppet Hi-fi utan att mera tala om hög och låg ljudkvalité och snarare ge konkreta exempel.

Till Hr Strmbrg så vill jag hävda att det går att ändra världen. Det kanske aldrig blir precis som man vill men ändra går.

Problemet med ljud är att det oftast upplevs som en ickefråga. Undantag finns dock exempelvis blev Spotify:s bättre variant kritiserad i kvällspressen när de inte levererade det som folk betalade. Klart att sådana artiklar påverkar.

Men personligen tror jag att det bästa sättet är att uppmärksamma de artitser/bolag/ljudtekniker som levererar välgjorda helgjutna produkter. Varför skulle inte exempelvis Rockbjörnen vilja detta. Är det någon som frågat?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-08-06 15:18

Eller så här - eftersom det är vanskligt att definiera var gränserna går mellan dålig och bra ljudkvalitet - så kanske man istället skulle fokusera på vad det egentligen handlar om, nämligen att det är skivbolag som av kommersiella skäl lägger sig i och modifierar artisterna arbete. (Visst är det väl så?) Alt. påverkar artister att göra val som försämrar deras verk, och sabbar för lyssnaren.

Alltså en "Rör inte min artist!"-vinkling som kanske skulle gå hem hos fler än något så subtilt/subjektivt som jämförbar ljudkvalitet..?

Det kanske behövs en ordentlig skurkroll i det hela :D

@Peter: och ge detta ett nytt namn, nåt som ersätter gamla mossiga "High Fidelity" och omfattar mer än bara ljudet... folk gillar etiketter :) "New Sound Movement" eller nåt :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-06 16:17

HD-ljud så någon enda fattar vad det är och att man kan rida på redan inarbetat koncept?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-08-06 16:24

phloam skrev:Eller så här - eftersom det är vanskligt att definiera var gränserna går mellan dålig och bra ljudkvalitet - så kanske man istället skulle fokusera på vad det egentligen handlar om, nämligen att det är skivbolag som av kommersiella skäl lägger sig i och modifierar artisterna arbete. (Visst är det väl så?) Alt. påverkar artister att göra val som försämrar deras verk, och sabbar för lyssnaren.

Alltså en "Rör inte min artist!"-vinkling som kanske skulle gå hem hos fler än något så subtilt/subjektivt som jämförbar ljudkvalitet..?

Det kanske behövs en ordentlig skurkroll i det hela :D

@Peter: och ge detta ett nytt namn, nåt som ersätter gamla mossiga "High Fidelity" och omfattar mer än bara ljudet... folk gillar etiketter :) "New Sound Movement" eller nåt :)

Du kan ha en point i det du skriver. Men jag använde själv medvetet de relativt vaga begreppen "dålig och bra" och tänkte att låta det intuitiva i sådana begrepp ändå ha en kraft. Låta tro att mottagaren intuitivt förstår. Men inte använda tekniska eller begrepp som folk tycker är nördiga. Då berörs ju ingen.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-08-06 17:00

phloam skrev:@Peter: och ge detta ett nytt namn, nåt som ersätter gamla mossiga "High Fidelity" och omfattar mer än bara ljudet... folk gillar etiketter :) "New Sound Movement" eller nåt :)

Då ska han nog Googla först. "New sound movement" verkar vara ett band som finns på MySpace och det lät inte så... övertygande om man lyssnar med hifivinkel :D .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-08-06 17:13

Problemet med HD Audio är att det finns på PC och är troligtvis registrerat varumärke av Intel.

HD Sound vet jag inte om någon använder men Audio Research var nog först på plan med High Definition.

Det är inte lätt att hitta på nya namn som inte redan är upptagna eller används till något uselt.

New Sound Movement låter väl snarast som någon Gospelkör :)

Det viktiga är ju att själva inställningen till Ljudåtergivning kommer på tapeten och ventileras och förhoppningsvis får klockorna att ringa.

Namnet får väl de som gör standarden fixa.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2011-08-06 17:49

prolinn, om jag förstår dig rätt menar du att det i första hand är sämre inspelningar som vinner på att spelas upp i bättre hi-fi-anläggningar. Den uppfattningen är enligt mina erfarenheter extremt sällsynt men grundfrågan som sådan är intressant. Vanligen har jag hört uppfattningen att bättre anläggningar inte tjänar något till eftersom de avslöjar så många inspelningars brister.

För mig är denna fråga både upplevelsemässigt och filosofiskt intressant och jag föredrar nästan alltid så korrekt avspelning som möjligt. En följdfråga blir då var inspelningen slutar och var avspelningen börjar. Att korrektionskurvor ska tonkurveförändra vid avspelning på avsett vis om de använts vid inspelning är självklart.

Mindre självklart kan det vara om psykoakustiskt inkorrekt metodik har använts vid mixning och masteringprocessering och man har möjlighet att minska klangfelet genom equalilzer, är det då ett sätt att återge eller att processera. I princip avstår jag ifrån processering men skulle undantagsvis kunna tänka mig att använda exempelvis Ingvars NOLOM-krets (om jag minns namnet rätt och ifall jag ägde någon).

Kronkan, jag tycker som du och njuter mer när jag lyssnar på välproducerad musik än mindre välproducerad dito. Dock är ju musiken viktigare än ljudet för mig liksom för de allra flesta, enligt mina erfarenheter. Därmed blir det svårt att jämföra en produktion med en annan och uteslutande beakta en av alla de samverkande parametrarna som bidrar till helhetsupplevelsen.

Någon nämnde Caruso i denna tråd. Trots den förhållandevis usla ljudkvaliteten så finns det knappast någon inspelning av modernare och ljudtekniskt bättre slag med någon annan sångare som matchar den upplevelse jag får av Carusos gudomliga röst.

Kronkan och Peter, jag ser inte heller någon skillnad i uppgiften för hi-fi-anläggningen om den ska återge akustisk musik, elektronisk musik eller musik producerad med någon av de många blandtekniker som förekommer med sampling och olika ljudsynteser. Originalmastern utgör konstverket och det vill jag höra så korrekt återgivet som möjligt. Att mycket musik som produceras inom popmusiken enligt vidaste genredefinition inte är genomförd med relevant metodik, tillräcklig signalhanteringskapacitet hos använd ljudutrustning eller rimligt korrekt monitorlyssning ändrar inte denna min önskan.

Ingvar, jag håller verkligen med dig om att det är upplevelsen som är nyckeln till uppvaknande och dessutom den främsta meningen med intresse för musik, ljudteknik och musikproduktion i vid mening.

adzer, du skriver mycket klokt tycker jag. När det gäller att skivbolagen vill tjäna pengar tänker jag att verkligheten är mer komplex och mångfasetterad än att den bör delas upp i verksamhet som bygger på ekonomisk vinst respektive ideell verksamhet utan ekonomiska incitament. Många gånger torde båda dessa perspektiv finnas med i en eller annan form och med olika kvot.

En intressant fråga med direkt koppling till min trådfråga är vilka potentiella möjligheter ljudkvalitet ger att tjäna pengar. Oavsett svaret på den frågan så tror jag att det är olyckligt ur flera synvinklar att betrakta dålig ljudkvalitet som en generell framgångsfaktor inom musik och ljudproduktion.

Moment-23, tack för positiva tankar och förslag inklusive erbjudande om egna insatser för Ljudtekniska Sällskapet. Varmt välkommen att ta kontakt med mig eller någon annan i sällskapet så för vi direktdialog.

phloam, jag tänker som du att ju fler lösningar och förslag desto fler nya problem dyker upp. Det är knappast bara på ont utan för också det goda med sig att vi kan få en mer utförlig och därmed förhoppningsvis även riktig bild av rådande förutsättningar för att nå högre ljudkvalitet.

Vidare tror jag du har helt rätt i din analys att dagens medieutbud inom musik i allt högre grad kommit att fokusera kvantitet framför kvalitet. Din liknelse med musiken ”som beter sig som en billig prostituerad ” (bortsett ifrån att jag tycker att prostituerade är människor som inte på något sett förtjänar förakt utan snarare medkänsla och förståelse) känns djupt smärtsam för mig därför att jag tyvärr inser att det ligger mycket i den.

Conan, det finns exempel på efterfrågan på bättre ljud från slutkonsumenterna vilket jag skrivit om i Musik & Ljudteknik. Samtidigt tänker jag att detta är sällsynt och inte räcker som enskild insats för den ljudkvalitetshöjning många av oss önskar. Men allt i rätt riktning är positivt och värt att beakta, tycker jag.

Sant också att småbarnsmamman sannolikt blir en aning nöjdare på ett mer eller mindre omedvetet plan om ljudkvaliteten ökar.

Kronkan (igen), en bra tanke att uppmärksamma ljudtekniker tycker jag. Samtidigt är uppgiftens genomförande försiktigt uttryckt komplicerad om vi håller oss inom dagens populärmusik.

Varmt välkommen att ta kontakt direkt med mig eller någon annan i Ljudtekniska Sällskapet angående dina förslag till insatser.

prolinn (igen), jag håller fullständigt med dig om att musiken bör sättas i centrum. Hur det lämpligen kan gå till finns det flera svar på. Eftersom musiken för de flesta av oss är viktigare än ljudkvaliteten och för att de musikaliska parametrarna har en sådan enastående genomslagskraft trots usel återgivning (Carusos fonografinspelningar är ett av de mer lysande exemplen enligt mig) så finns det som jag ser det ingen framkomlig väg mot bättre musikupplevelser förutom att minimera och om möjligt ta bort alla olinjäriteter i återgivningen; inklusive den dynamiska olinjäriteten som alltför många konstruktörer saknar metoder och erfarenheter av att kartlägga, adressera och lösa.
http://www.studioblue.se/forskning/signalhantering
http://www.studioblue.se/forskning/line ... t-response

Kronkan (igen), jag kan inte nog tydligt instämma i din tanke att ”allt börjar ju vid inspelningstillfället”.

Ingvar (igen), som tur är tyder mina erfarenheter av många hi-fi-apparattillverkare på att de arbetar just med ambitionen att släppa fram musiken; precis som du är inne på. Sedan kan jag förvånas över att många (inte minst en del stora företag med stora resurser) saknar kunskap om såväl adekvat testmetodik som grundläggande dimensioneringar vilka varit kartlagda sedan årtionden, exempelvis var den hörbara detektionsgränsen går vid förstärkares undre respektive övre gränsfrekvens.

phloam (igen), du fokuserar en ny fråga om tjejbristen i hi-fi-världen. Jag har funderat länge på den utan att komma på något svar som känns rimligt. Den enligt mig sakligt grundlösa snedvridna könsfördelningen är i stort sett lika stor bland ljudtekniker. Jag befarar att lösningen inte handlar om att vi ska ”släppa in dem” vilket jag tror att de allra flesta mer än gärna gör. Snarare tänker jag att problemet är att många kvinnor inte ens har reflekterat över frågan om de vill bli insläppta.
Jag är ordförande i Ljudtekniska Sällskapet samt forskare, lärare och rektor vid Studio Blue.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-08-06 17:58

petersteindl skrev:Det är inte lätt att hitta på nya namn som inte redan är upptagna eller används till något uselt.

HD3D?
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-08-06 20:32

JanBanan skrev:
petersteindl skrev:Det är inte lätt att hitta på nya namn som inte redan är upptagna eller används till något uselt.

HD3D?

Då jag för några år sedan började använda HD3D som typbeteckning på mina högtalare så var det inte så många hits på Google. Idag är det 11,8 miljoner hits och AMD använder det och även Panasonic. Vi får se om det föreligger hinder. Jag tror varken AMD eller Panasonic använde sig av HD3D då jag började med HD3D och jag har inte sett att de använder tecknet ® i samband med HD3D d v s HD3D®. Jag valde dessutom att skriva det så här HD3D

MvH
Peter

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-08-06 20:48

prolinn skrev:Kom att tänka på en sak när du, Claes, skriver välljudsfokus. Något som jag och många med mig noterat är att ju bättre prylar man skaffar (prylar som bättre återher själva musiken, melodierna, takten) så blir inte bara detta bättre utan det låter oftast även ljudmässig bättre och framför allt i stort sett alla skivor blir mycket bättre, på alla sätt. Detta gäller faktiskt även de loudness-maximerade skivorna.. De skivor som växer minst är ofta, de specifika eller så kallade audiofilutgåvorna eller skivor utgivna på audiofilbolag. Detta tycker jag är märkvärdigt! Mardrömmen vore om musikbranchen annammade audiofilförespråkarnas teknik, då det enligt min erfarenhet vore musikens totala död och tråkljudsinfernots intåg. Någonstans så tycks det som att musikerna och de som jobbar i musikbranchen faktiskt har rätt bra koll på vilken utrustning som gör att musiken trtillar igenom all elektronik, även om detta givetvis ändå kan förbättras avsevärt (finns många exemple på detta, även bland hifi-tillverkarnas priduktioner).

Något som jag tycker man bör reflektera över innan man prackar på branchen sina åsikter.

" de skivor som växer minst är ofta, de specifika eller så kallade
audiofilförespråkarnas teknik,". - skriver du .

Dåliga inspelningar ska alltså låta bättre med en bra anläggning och goda sådana sämre ?

Det låter som att du upplever en mindre spännvidd mellan dåliga och bra inspelningar i en anläggning som du anser som varande bättre, har jag fattat dig rätt ? Dvs att flera skivor låter jämnbra ?

Det där låter snarlikt det som kan upplevas i anläggningar behäftade med
sameness.

Min erfarenhet är tvärtom att skillnaden mellan bra och dåliga inspelningar blir mycket större, med en anläggning med minimal samenesseffekt.

Dåliga inspelningar låter visserligen litet bättre i en bättre anläggning, men den största förbättringen står att finna i de goda inspelningarna ( min subjektiva uppfattning) , där de i en anläggning med minimal sameness lyfter verkligt mycket.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-08-06 21:04

Flint skrev:Musik- och inspelningsbranschen kunde börja med att fråga konsumenterna vilket ljud de vill ha. Låta dom välja mellan några alternativ i en form av undersökning som en start. Som det alltid har varit har skivbolagen bara vräkt ut det dom tror att folk vill ha och skyddat sig bakom försäljningssiffror. Alltså - jag efterlyser en tvåvägskommunikation mellan musikbranschen och konsumenterna. Om inte skivköparna vill ha "korrekt återgiven musik enligt LTS" så ska dom slippa det och om dom inte vill ha söndermastrad musik så ska dom slippa även det.

Tänk om det är så att de flesta ( huga ) föredrar ett söndermastrat sound ?
Hifientusiaster är ju inte många procent av befolkningen.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2011-08-06 21:35

Richard skrev:Tänk om det är så att de flesta ( huga ) föredrar ett söndermastrat sound ?

Så är det, men det beror nog mest på att det låter högre, allt annat lika. Jämför man (medel-)volymmatchat blir nog svaret ett annat.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-08-06 21:58

Richard skrev:
Flint skrev:Musik- och inspelningsbranschen kunde börja med att fråga konsumenterna vilket ljud de vill ha. Låta dom välja mellan några alternativ i en form av undersökning som en start. Som det alltid har varit har skivbolagen bara vräkt ut det dom tror att folk vill ha och skyddat sig bakom försäljningssiffror. Alltså - jag efterlyser en tvåvägskommunikation mellan musikbranschen och konsumenterna. Om inte skivköparna vill ha "korrekt återgiven musik enligt LTS" så ska dom slippa det och om dom inte vill ha söndermastrad musik så ska dom slippa även det.

Tänk om det är så att de flesta ( huga ) föredrar ett söndermastrat sound ?
Hifientusiaster är ju inte många procent av befolkningen.

Ja, då ska de få det. Fast det ska spela lika starkt som allt annat.

Sen undrar jag varför man ska fråga folk om de vill ha ett medelvärdesbegränsat medium. Sist det begav sig, när CDn kom var det ju ingen som frågade om de ville ha ett toppvärdesbegränsat medium. Med facit i handen skulle jag ha protesterat högljutt.

Hur mediet ska vara beskaffat är en teknisk fråga som gemene man inte ska behöva fundera över, det ska bara funka. Det är inte rimligt att fråga folk på gatan om hur det ska vara, man ska göra det som är bäst i stället.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-07 01:10

Min erfarenhet är frågar man ingenjörer så blir det inte så ofta rätt för folk heller. Man bör överbrygga skillnader och inte ge folk designmässiga val på komponentnivå. För musikaliska val tycker jag inte att det är självklart att fråga ingenjörer och tekniker alls.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-08-07 02:22

Kronkan skrev:

Håller med både Claes och Harryup om att om man skall ha framgång så skall man undvika att använda begreppet Hi-fi utan att mera tala om hög och låg ljudkvalité och snarare ge konkreta exempel.

Till Hr Strmbrg så vill jag hävda att det går att ändra världen. Det kanske aldrig blir precis som man vill men ändra går.

Problemet med ljud är att det oftast upplevs som en ickefråga. Undantag finns dock exempelvis blev Spotify:s bättre variant kritiserad i kvällspressen när de inte levererade det som folk betalade. Klart att sådana artiklar påverkar.

Men personligen tror jag att det bästa sättet är att uppmärksamma de artitser/bolag/ljudtekniker som levererar välgjorda helgjutna produkter. Varför skulle inte exempelvis Rockbjörnen vilja detta. Är det någon som frågat?

Håller inte med någon av er (även om jag möjligen förstår Claes, om det
är så att hans synpunkter härovan skall ses som en reaktion på försöken
att missförstå hans "hifi" i den här trådens rubrik).

Jag tycker dock att man, snarare än att försöka missförstå det som Claes
menade med "hifi", bör ta varje tillfälle i akt att motverka begreppsförvirr-
ingen som riskerar att en gång för alla och permanemt degenerera hela
begreppet hifi i betydelsen hög fidelitet (genom att om och om igen för-
söka marknadsföra iden att hifi inte betyder hög fidelitet.

- - -

Att man inte skall kunna tala om att sätta hifi på dagordningen utan att bli
missförstådd är trist.

Att vissa anstränger sig för att fortsätta att låtsas missförstå - trots alla de
klargöranden som gjorts om att han (Claes) med hifi menade hög fidelitet.
och inte "stereoapparater" - det är ju rent ut sagt tragiskt!

Det är som om vissa bara deltar i tråden för att förstöra diskussionen.

Vh, iö

- - - - -

PS. Nackdelen med begreppet "ljudkvalitet" är att det används även i helt
subjektiva sammanhang och även i ljuddesignsammanhang. Fidelitet nämnt
i ljudsammanhang är däremot ganska entydigt, eftersom man vet att man
med ordet fidelitet (trogenhet) relaterar till ursprunget.

Därför tycker jag faktiskt att "hög fidelitet" är ett avsevärt mycket bättre
begrepp än "god ljudkvalitet" om det är återgivningens objektiviserbara
kvaliteter som åsyftas.
Senast redigerad av IngOehman 2011-08-07 02:53, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2011-08-07 02:38

visst är det läskigt att om man försöker bena upp HI-Fi och sen inte ens kan enas om den Svenska motsvarigheten 'trohet mot/till originalet'.. nädå här skiftar man benämningen till å från i en konstig svengelska :evil:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2011-08-07 03:45

IngOehman skrev:PS. Nackdelen med begreppet "ljudkvalitet" är att det används även i helt

kvaliteter som åsyftas.

Nä, det tror jag är helt fel väg att gå om man vill får fler intreserade av
hifi/återgivning. Om man även beaktar att Claes tidigare i tråden skrivit att
det finns "missuppfattningar" som att förstärkare bör innehålla rör och att
högtalare bara skall innehålla ett element, samt att LTS tycker att
skivspelare har tekniska tillkortakommanden etc, vill jag påpeka att -
enligt min uppfattning - så är musiklyssnare som har rörförstärkare och
lättdrivna högtalare med bredbandiga element (och kanske grammofon) i
allmänhet mer intresserade av ljudkvalitet än andra och lyssnar ofta på
jazz och blues; musikgenrer där livekänsla, närvaro etc är viktigt. Snacket
om vad hifi är och betyder riskerar istället att skrämma bort potentiella
intressenter och vara en återvändsgränd. Det är ju inte hifiintresserade
som behöver upplysas.

Däremot tycker jag att det är en utmärkt idé att hänga på den standard
som EBU utarbetat och bjuda in till clinics för att visa de påstådda
fördelarna. Vidare kanske ni kan hänga på EBU eller bågot av de andra
organ som är remissinstanser till EU vad gäller de alltid pågående
omarbetningarna av broadcastingdirektivet. Detta har ju anpassats flera
gånger till bl a DAB etc och även vad gäller FM bandet. Eftersom
kompression också har en teknisk sida (odynamiskt material kräver mindre
starka FM sändare men DAB har inte den problemetiken), så kanske det
finns hopp om detta.

Istället för att hålla på och palta med vad ord betyder och ändlösa
definitionsförsök borde ni därför ta kontakt med något ämnesråd på
kommunikationsdepartementet (gärna ljudintresserad) och diskutera
frågan. Eller varför inte med EBU eller någon annan organisation. R128 är
ju bara en rekommendation och inte någon standard som är formellt
normativ. Lobbying helt enkelt :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-07 07:30

IngOehman skrev:
Kronkan skrev:

Håller med både Claes och Harryup om att om man skall ha framgång så
skall man undvika att använda begreppet Hi-fi utan att mera tala om hög
och låg ljudkvalité och snarare ge konkreta exempel.

Men personligen tror jag att det bästa sättet är att uppmärksamma de
artitser/bolag/ljudtekniker som levererar välgjorda helgjutna produkter.
Varför skulle inte exempelvis Rockbjörnen vilja detta. Är det någon som
frågat?

Håller inte med någon av er (även om jag möjligen förstår Claes, om det
är så att hans synpunkter härovan skall ses som en reaktion på försöken
att missförstå hans "hifi" i den här trådens rubrik).
Jag tycker dock att man, snarare än att försöka missförstå det som Claes
menade med "hifi", bör ta varje tillfälle i akt att motverka begreppsförvirr-
ingen som riskerar att en gång för alla och permanemt degenerera hela
begreppet hifi i betydelsen hög fidelitet (genom att om och om igen för-
söka marknadsföra iden att hifi inte betyder hög fidelitet.

- - -

Att man inte skall kunna tala om att sätta hifi på dagordningen utan att bli
missförstådd är trist.

Att vissa anstränger sig för att fortsätta att låtsas missförstå - trots alla de
klargöranden som gjorts om att han (Claes) med hifi menade hög fidelitet.
och inte "stereoapparater" - det är ju rent ut sagt tragiskt!

Det är som om vissa bara deltar i tråden för att förstöra diskussionen.

Vh, iö

- - - - -

PS. Nackdelen med begreppet "ljudkvalitet" är att det används även i helt

kvaliteter som åsyftas.

Jag ser ingen illvilja hos någon i tråden. Däremot finns det inlägg som inte håller med dig. Personligen så ser jag svagheter i resonemanget med att införa "fidelitet" då ordet inte ens finns i SAOL. Du är självklart fri att tycka vad du vill men menar du att det inte skall gälla andra? Och varför skall du återigen recensera andra användares åsikter?

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-07 07:54

Claes skriver i sitt första inlägg
"Vad kan vi som älskar musik och uppskattar ljudkvalitet göra för att riva muren mellan den professionella musik- och ljudbranschen å ena sidan och hi-fi-världen å den andra? "

Ordet används alltså direkt av Claes själv.
Att påstå att någon försöker ramponera "HiFi" som att det inte skulle betyda hög naturtrogenhet kan jag inte se är sant, däremot har det ju inget med trohet att göra. Lika lite som low-fi har någonting med otrohet att göra. Vad vi diskuterar är ju snarare om Ebu- normen ger/garanterar att vi skulle få tillbaka HiFi-återgivning?
Jag kan inte se någon sådan koppling när vi diskuterar utifrån loudness war perspektiv. Om man ökar dynamiken några dB och inte ändrar något annat på Veronica Maggios senaste skiva, får vi då en inspelning med hög naturtrogenhet?
Dåliga inspelningar med hög dynamik är dom naturtrogna?
Och eftersom inte normen hindrar någon ifrån att fortsätta göra Maggioinspelningar så kommer vi ju inte med säkerhet få en ändring i synnerhet om inblandade parter alla är nöjda med resultatet. Däremot undanröjs en konkurrensfördel med att göra en Maggio men det tycker jag är en annan sak. Så på vilket sätt garanterar Ebu-normen higher-fi?
Jag kan bara se att den skulle möjliggöra att fler blev intresserade i produktionsledet av att producera skivor med för oss högre ljudkvalite'.

Mvh/Harryup

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi