Pioneer 668 - en bra eller dålig apparat som CD-spelare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är multispelaren Pioneer 668 enligt din uppfattning en bra eller en dålig CD-spelare?

Omröstningen slutade 2005-03-28 16:56

Jag tycker att det är en bra CD-spelare!
65
84%
Jag tycker att det är en dålig CD-spelare!
12
16%

Antal röster : 77

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-06-11 17:40

Det gick en beggad på eBay idag för 300 EUR jämnt. Synd att man var för bakis för att ropa hem den... :?
11010000

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-06-11 17:49

IngOehman skrev:En Denver? :wink:

Jajamän 8O :lol:
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-06-12 04:04

marbrink skrev:Pinnick: I Sverige heter motsvarigheten DV-585 om jag inte har fel för mig. Det är en helt ny spelare som är efterföljare till den väldigt populära och hyllade DV-575.

Någon som vet någonting om DV-585? Om den skiljer till det bättre/sämre från DV-575? Vad som skiljer tekniskt osv?

tack för infon jag slår nog till på en 585 även om det enligt den inte alltid helt korrekta pricerunner.com fanns en 588 för ca 1700.

jag hör f.ö. ingen skillnad (inte mycket i alla fall) på ett DVD/CD-romläsare/ljudkort i en dator, en hk 7525, eller en dvd-recorder alla spelade genom coaxial-utången på respektive pryl. Men.. tja pioneeren -kanske-blir ett lyft? :)

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2005-06-12 15:09

Det kommer nog snart hem en SVART 668 till mig! 8)
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-06-12 18:10

Det verkar som om Fyndbörsen nu fått in Pioneer 585;

Bild

Som jag fattat det är det samma spelare som 575 med ett annat yttre.

Vh
11010000

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2005-06-13 02:05

LarsR,

Det kommer nog snart hem en SVART 668 till mig! 8)

Kul för dig! Var kan man beställa en svart modell av Pioneer DV-668:an..?

Mvh Greensleeves

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2005-06-13 10:19

Vet faktiskt inte om man kan beställa den via nätet? Tycker själv att det är svårt att hitta janpanska sidor, har testat japanska google med dålig resultat.

Min kommer genom en bekant som jobbar där för tillfället! :)

Finns det kanske fler som är intresserade? :roll:

//Lars
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-06-13 11:14

Mr_Ekan skrev:Det verkar som om Fyndbörsen nu fått in Pioneer 585;

Bild

Som jag fattat det är det samma spelare som 575 med ett annat yttre.

Vh

Tyckte jag läste nåt om nya chip nånstans, men är inte säker... :?

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Bra eller dålig...

Inläggav Amit » 2005-06-22 16:05

Det var väl Svante som skrev att han inte hade lyssnat på apparaten (668an)?
Jag tycker att det inlägget försvann för snabbt i mängden, även om IÖ kommenterade det.

Det är ett par saker jag reagerar på.

Först till frågan om Pioneer DV-668AV är en bra eller dålig som CD-spelare.
Det kan jag inte svara på, för jag tror - precis som Svante - att jag inte har hört den. Jag är rätt övertygad om att andra delar i min ljudåtergivningskjedja färgar ljudet på ett sätt som maskerar de eventuella färgningar nämnda spelare åstadkommer.
Jo, faktiskt har jag hört den i en uppställning där ljudåtergivningskjedjan varit ambitiöst utvald - inkluderande lyssningsrummets akustiska egenskaper. Nu råkar jag vara cellist och tonsättare till yrket och jämför alltså inte apparater med varandra, utan har så att säga verkligheten som referens. Helt subjektivt måste jag säga att jag inte har något emot 668an. Helt enkelt därför att jag inte kan säga att jag har hört den - och inte heller önskar att höra den.

Men ska man ägna sig åt att märka ord eller åt hårklyveri så kan man kanske säga att den har flera egenskaper som jag ogillar; Den kunde ha varit svart; den kunde ha kostat lite mindre; och den är på tok för tung för att bära med sig och så saknar den batteridrift. Saker som jag önskar av en CD spelare. Att den startar snabbt efter att jag lagt in en CD-skiva uppskattar jag dock. Fast det var väl de ljudåtergivande egenskaperna som denna miniundersökning avsåg?
Å andra sidan verkar 'att hålla sig till ämnet' inte vara en utmärkande egenskap för den här tråden :wink:

Vilket osökt leder till frågan om F/E lyssning som undersökningsmetod för att avgöra en apparats ljudåtergivningskaraktär.

Jag har full förståelse för att priset, färgen, eller ryktet om en apparat påverkar ljudupplevelsen. Det är inget konstigt med det. Upplevelser är en mycket subjektiv historia. Men om ambititonen är att försöka isolera en faktor och sen avgöra hur denna enskilda faktor, i det här fallet ljudåtergivningsförmåga, står sig mot andra apparaters ljudåtergivningsförmåga, så går det över mitt förstånd hur någon över huvud taget kan ifrågasätta själva idén, att lyfta bort så många andra faktorer som möjligt?!
Om man vill veta hur något återger ljud så måste man väl ändå acceptera att man i möjligaste mån måste bortse från de "utomljudliga" faktorer som kan påverkar ljudupplevelsen?!
Jag har själv blivit lurad ett antal gånger, så jag vet hur det är att så att säga bli ertappad med byxorna nere. Men jag kan i alla fall skryta med att jag har erkänt att jag har misslyckats, att jag har haft fel. I själva verket är jag rätt stolt över det, eftersom det är först då jag har möjlighet att lära mig något!

Sen, när jag eller ännu bättre - någon vars stringens och metodik jag litar på! - har hittat en apparat som är rimligt trensparent (oavsett pris eller märke) så kan jag köpa den och om den då har varit för billig så köper jag någon dyr sak, till exempel guld eller ännu hellre några små diamanter som inte har nackdelen att vara av metall och så limmar jag fast dem inne i apparaten. Då är den både modifierad och mycket dyrare! Så har även den subjektiva sidan fått sitt.

Med önskan om ett skarpare tänkande till alla... även mig själv.

Amit

P.S. För tydlighetens skulle så är mitt inlägg en röst på Pioneer DV-668AV som varandes "en bra CD-spelare". D.S.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-22 16:14

Hej Amit!

Det där med att det är viktigt att isolera korsverkan mellan olika faktorer framgick med önskvärd tydlighet alldeles nyss.

När jag läste "pingstkyrkan i hammenhög", och ögonblicket efteråt tittade på din bild tyckte jag att du såg väldigt mycket ut som en pastor. Du riktigt strålade av religion, tyckte jag mig se. :wink:

En som där trygg typ som ler, lägger handen på ens axel och säger att allt skall bli bra.

Vh, Ing. Öhman

PS. Välkommen till faktiskt Amit!
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Lennart

Inläggav Lennart » 2005-06-27 15:28

Kanske lite OT: Hur gör man för att koppla DV-668 via component till både projektor och plasma?

Har läst i manualen att Scartutgången är avstängd vid val av component samt att ev. HDMI-anslutning stänger av Component-utgången om det är NTSC media.

Kan det fungera med en vanlig "hemmagjord" Y-splitter eller måste man ha en mer avancerad och dyrare "aktiv" splitter?

/Lennart

Bjarven

Inläggav Bjarven » 2005-06-27 22:53

Har med intresse bläddrat igenom inläggen om 668.
Det är väl kanske inte så aktuellt längre men kan inte låta bli att delge mina intryck.Har haft maskinen ca ett år och har inte varit helt nöjd under tiden. Jämfört med min förra avspelare (PD-S06) har jag som många andra upplevt 668 som tunn i basen . Och finns där ingen bas , ja då låter ju resten skit också. Så gick jag och bytte upp mig på förstärkarsidan - och nu hände det plötsligt saker. Det spelade bas som aldrig förr , djupt , tajt och detaljerat som den.
Inte på alla skivor, de som hade dålig bas i inspelningen förblev lite tunna. Spelar för övrigt på ett hornsystem som inte har nån bas som ligger och rullar i onödan. Men när det finns i inspelningen så märker man det. Och jag tror det är just det som är grejen med 668. Den varken lägger till eller drar ifrån något. Det är med andra ord inget område som sticker ut , men allt finns där.
Men brister det i kringutrustningen så tro inte att 668 kompenserar för det. Min anläggning skulle just nu behöva något lite mer värme i mellanregistret, men där tror jag det är nya förstärkaren som busar så jag anklagar inte 668 för det. (hade inte det behovet med den gamla förstärkaren). Skulle jag önska något mer av spelaren så skulle det vara lite mer jävlar anamma, dynamik och energi.
Men det vore väl konstigt om man fick allt för ca 6000 kr.
Så om jag skulle lämna nåt tips får det bli:

1. Den behöver lång inspelningstid, minst en månad för att blomma.
(PD-S06 var om möjligt ännu värre)

2. Syna resten av anläggningen (se hur det var för mig)

vänligen/B

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-06-27 23:11

Skulle jag önska något mer av spelaren så skulle det vara lite mer jävlar anamma, dynamik och energi.

Du menar alltså att 668:an ska färga hörbart? :wink:

PS. Dynamik och anslag återges utomordentligt bra när det finns bevarat på inspelningen. Tyvärr komprimeras det absurt idag så på många plattor finns det inte mycket dynamik för 668:an att reproducera.
Jag skulle vilja påstå att 668:an "låter" grymt bra på alla dynamikrika inspelningar. Det är högtalare och förstärkare (förutsatt en fin inspelning) som sätter begränsningarna för hur mycket dynamik man vill kunna ta del av när 668:an är källa.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-06-28 00:01

Visst är det så Bjarven. 668 är en bra medieåtergivare, sedan om alla gillar den, det beror på ens preferenser.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2008-08-26 14:50

Hadde 668 en tid innan jag skaffade en Primare cd21
och i jämförelse med cd 21 så låter 668 som ett nintendo

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-08-26 15:00

migu1971 skrev:Hadde 668 en tid innan jag skaffade en Primare cd21

Utveckla gärna. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IAmAWalRus

Inläggav IAmAWalRus » 2008-08-26 15:03

Hihi, roligast idag :D
"Jag har spelat över alldeles för mycket" - Jean-Claude Van Damme

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-08-26 15:18

Bjarven - intressant jämförelse, eftersom det är de spelarna jag själv sitter med. Har inte spelat mycket musik över 668:an eftersom jag behöver den som DVD-spelare fortfarande, men när jag hade den inkopplad så ansåg jag den vara mer avslappnad/naturlig, bättre på att presentera pauser i musiken och vara mer dynamisk är PD-S06. Men som sagt, jag har bara gjort litet test och det är ett tag sedan nu.

Tror dock att anläggningen är bra nog att lösa upp skillnaderna däremellan
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-08-26 15:25

Nattlorden skrev:Bjarven - intressant jämförelse, eftersom det är de spelarna jag själv sitter med.

Bjarven har inte varit här på tre år...
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-08-26 15:46

Intresant val av fösta inlägg som medlem och det i en 3år gammal tråd 8O

Välkommen iaf till faktiskt :)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2008-08-26 17:36

Är det dags att ge CD-spelarna en renässans nu i dessa klämbox tider? :D

Vet inte riktigt om 668:an har så mycket gemensamt med ett nintendo. Däremot är jag inte riktigt så impad av Playstation 3 ljudmässigt, lyssnade under ej perfekta förhållande dock.. Däremot var bilden betydligt bättre än min videoserver, framförallt klarar den ju 24p direkt till projjen. Men jag håller ut, jag hade tänkt vänta till Wireless N kommer till PS3.. nån gång.. :)
100% Digital

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-27 15:29

En av de tu är trasig eller gravt felkonstruerad om de skiljer sig åt så mycket. Pioneer 668 är inte gravt felkonstruerad. Snarare tvärtom.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nasjo

Inläggav Nasjo » 2008-08-27 16:19

IngOehman skrev:

En av de tu är trasig eller gravt felkonstruerad om de skiljer sig åt så mycket. Pioneer 668 är inte gravt felkonstruerad. Snarare tvärtom.

Vh, iö

Tror snarare att han spelade nintendo-musik som spelades, och ljudet som kom ut ur 668:an lät precis som... Nintendo-musik.

Hej förresten!

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2008-08-27 19:46

Nintendo var väl å ta i men jag tycker inte att den spelar så bra som det har sagts om den.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-08-27 19:51

migu1971 skrev:Nintendo var väl å ta i men jag tycker inte att den spelar så bra som det har sagts om den.

Har du förstått vilken sorts "bra" den är? Att det är relativt kravet på ofärgad återgivning som den är bra. Inte på "framlyssnad färgning"s-sätt bra.

Det är ju inte alls säkert att du gillar ofärgad återgivning. Eller att du har en anläggning i övrigt som mår bra av att du stoppar in en mer ofärgad spelare än vad den byggts upp kring.

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2008-08-27 20:10

Jag är ingen hifi expert på något sätt men i min anläggning lät den inte bra i allafall. Primare I20 samt Thiel cs 3.6, tycker att cd 21 an låter bra mycket trevligare. Men ingen skada skedd köpte den beg för 2500 kr
och den fugerar bra till dvd. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-08-27 20:12

migu1971 skrev:Jag är ingen hifi expert på något sätt men i min anläggning lät den inte bra i allafall. Primare I20 samt Thiel cs 3.6, tycker att cd 21 an låter bra mycket trevligare. Men ingen skada skedd köpte den beg för 2500 kr
och den fugerar bra till dvd. :)

Ställde du om "mode" på den, eller körde du den bara rakt av?

Användarvisningsbild
migu1971

Inläggav migu1971 » 2008-08-27 20:13

Stängde av alla så kallade ljudförbättrande filter å så

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-27 21:03

migu1971 skrev:Nintendo var väl å ta i men jag tycker inte att den spelar så bra som det har sagts om den.

Tycker den funkar kanon. Har inte märkt något konstigt med den alls.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2008-08-27 22:32

668:an: Ypperlig maskin. Billig (beggad), tar många format, ganska snygg (faktiskt) och ljudmässigt tycker jag att den återger musiken verklighetstroget, så vitt jag kan bedöma. Transparent, för att använda ett ord som inte syns så ofta här på faktiskt :wink: . Måste instämma i Amits lysande formulering att jag inte jämför den med andra apparater utan med verkligheten. Jag är inte musiker men har varit "musikant" (när man inte spelar på yrkesmässig nivå) när jag spelade violin från åtta års ålder till 18. Lyssnar även mycket på musik live. Riktigt skoj numera att lägga i en CD och lyssna igenom hela utan att hoppa mellan låtarna som man ofta gör med Squeezeboxen.

/stefan

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi