Tillrättavisning bra kablage

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Tillrättavisning bra kablage

Inläggav petersteindl » 2016-07-03 01:38

hifikg skrev:
petersteindl skrev:
hifikg skrev:Själv köper jag emellanåt onödigt dyra viner, men jag inbillar mig aldrig att jag kommer bli mer berusad pga priset, däremot är det feelgood att rycka korken o hälla upp en Grand Reserva istället för vanligt rödtjut. Skulle någon påstå att det dyrare ger en skönare berusning skulle jag sparka bakut. I afton blev det en Lat 42, Grand Reserva, Rioja. Schmeckt gut mit der entrecôt

Dyrare? Om någon säger att det vin du tycker är godast ger en skönare berusning skulle du fortfarande sparka bakut?

Ofta är det dyrare godare, fast ibland gör jag förstås felköp när jag jagar nya sensationer, så det är nog samma sak. Fast... inte sällan inmundigas de dyrare vinerna i trevligt sällskap och med extra god mat, faktorer som kan påverka den subjektiva känslan av berusning. Får nog blindtesta, bara jag inte spiller...

För att knyta an till kabelfrågan då, en snyggare kabel kan absolut vara just det. Snyggare. Och om den säljs (dyrt) med det som argument är det helt okej, men påstår någon att min lyssningsupplevelse förändras pga kabeln synar jag bluffen och inbjuder till blindtest :-)

Du svarade inte på frågan. Du kan svaras ja eller nej.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-07-03 01:40

petersteindl skrev:

Ja
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-07-03 02:17

hifikg skrev:
petersteindl skrev:

Ja

Jag ser helt diametralt motsatt på saken.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-07-03 07:12

adagio skrev:Klart man inte blir fullare! Men din upplevelse av såväl smak och feelgood är väl olika beroende på vilket vin du väljer oavsett prisklass. Inte fan kräver man ett blindtest av personalen på bolaget eller att vinproducenterna ska presentera ett test där deras vin ska detekteras

Jo men skillnaden här är att duktiga vinprovare faktiskt KAN skilja olika viner åt i blindtester, och då inte bara hemgjort fulvin mot grand reservan, utan mellan olika årgångar av samma vin. Och dom verkar kunna göra det utan att flippa ur av utmattning och prestationsångest :wink: . Även de mest fintrimmade och välrevaxörade guldöronen KAN INTE skilja två högtalarkablar på samma sätt.

Tänk vilket snack det hade varit om ingen nånsin i blindtest hade kunnat skilja Åkesson Nr 22653 Terra dell'Oro Rosso (den billigaste tetran) mot Château Pétrus (dyraste rödtjutet). Frågan är alltså inte vilken man föredrar, utan att ens inte kunna skilja dem åt.

Sannolikheten att upplevda intryck som försvinner i samband med blindtest skulle bero på stress och ångest orsakade av själva testsituationen är betydligt mindre än att intrycken faktiskt berodde på placebo hela tiden.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-07-03 07:21

petersteindl skrev:Då man lyssnar på lågnivåkablar, hur vet man att det är kabeln som påverkar ljudintrycket och inte kontakterna eller båda?

Om inte den riktiga (nordpolen, nissar, renar mm) jultomten kommer på julafton, beror det mest sannolikt på:

1. Tomten är försenad med sin släde eftersom det är flygförbud över Tjetjenien
2. Ett par av renarna har fått en släng av mul & klövskukan
3. Du har glömt att sanda taket
...eller... trumvirvel...
4. Jultomten finns inte

Om man hör skillnad mellan två normalt konstruerade lågnivåkablar i normala längder, beror det mest sannolikt på:

1. Ledningsmaterialet
2. Skärmens beskaffenhet
3. Kontakternas konstruktion
4. Placebo

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-07-03 09:59

Conan skrev:
petersteindl skrev:Då man lyssnar på lågnivåkablar, hur vet man att det är kabeln som påverkar ljudintrycket och inte kontakterna eller båda?

Om inte den riktiga (nordpolen, nissar, renar mm) jultomten kommer på julafton, beror det mest sannolikt på:

1. Tomten är försenad med sin släde eftersom det är flygförbud över Tjetjenien
2. Ett par av renarna har fått en släng av mul & klövskukan
3. Du har glömt att sanda taket
4. Jultomten finns inte

Om man hör skillnad mellan två normalt konstruerade lågnivåkablar i normala längder, beror det mest sannolikt på:

1. Ledningsmaterialet
2. Skärmens beskaffenhet
3. Kontakternas konstruktion
4. Placebo

Frågan var ställd till de som beskriver hörbara skillnader på kablar.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-07-03 10:45

petersteindl skrev:Frågan var ställd till de som beskriver hörbara skillnader på kablar.

Jo men den ledde ingenstans vettigt typ: "om du inte får besök av jultomten, har du provat med grövre sand på taket?".

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-03 10:50

Conan skrev:
petersteindl skrev:Frågan var ställd till de som beskriver hörbara skillnader på kablar.

Jo men den ledde ingenstans vettigt typ: "om du inte får besök av jultomten, har du provat med grövre sand på taket?".

Du har härmed gett begreppet "vettigt" en ny innebörd.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-07-03 12:23

Conan skrev:

Frågan är inte ställd till dig. Jag vet att du inte kan ge ett tillämpbart eller vettigt svar. Jag anser för övrigt att du heller inte kan svara för de som anser sig ha hört skillnad. Låt dem gärna svara. De är väl myndiga, eller? De har väl någon form av integritet, eller?

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-07-03 12:42

Inlägget kom efter mitt. Men jag hör ingwn vidare skillnad på olika kablar. Jag har/ har haft antennkabel, rg62, linn, oasis, och några fler. Jag trodde mig höra skillnad mellan oasis och linn. Linn mjukare och oasis lite hårdare. Men jag vette tusan. Sen tror jag mig hört skillnad mellan lakritssnöre utan skärm och de med skärm. De med skärm låter lite mer definierat. Men jag skulle nog inte hör någon större skillnad i blindtest, tror jag. Ergo, sikta på det med låg prislapp är min ide.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-07-03 13:09

mrGaskill skrev:Inlägget kom efter mitt. Men jag hör ingwn vidare skillnad på olika kablar. Jag har/ har haft antennkabel, rg62, linn, oasis, och några fler. Jag trodde mig höra skillnad mellan oasis och linn. Linn mjukare och oasis lite hårdare. Men jag vette tusan. Sen tror jag mig hört skillnad mellan lakritssnöre utan skärm och de med skärm. De med skärm låter lite mer definierat. Men jag skulle nog inte hör någon större skillnad i blindtest, tror jag. Ergo, sikta på det med låg prislapp är min ide.

Det du skriver låter rationellt. Det enda som jag undrar över hur det kan överföras signal i lakritssnöre utan skärm. Hur kopplade du kabeln då? :) Finns det flerpoliga lakritssnören? Hur får man isär ett lakritssnöre utan att sabba kontakterna? Har du lött om den och bytt kontakter?

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-07-03 13:36

Ah, kunskapsbläcka. Den fungerar väl så ja rent elektriskt medskärm och ledare för att det ska gå en signal överhuvudtaget. Någon förklarade på faktiskt för länge sedan hur signalen faktiskt leds i en signalkabel. Men det fanns inte där idag. Men en sån väldigt tunn liten lakritsstump brukar låta luddigt. Men om jag har hört fel där, så är väl det egentligen bra?

Så det blir nej och vet inte på alla dina frågor. :-)

Ah, jag borde ha hittat på att jag menade dubbelskärm för att rädda situationen. Men jag har varit med så länge här så jag ids inte. :-) Det ligger inte för mig att ljuga.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-03 13:45

mrGaskill skrev:Ah, kunskapsbläcka. Den fungerar väl så ja rent elektriskt medskärm och ledare för att det ska gå en signal överhuvudtaget. Någon förklarade på faktiskt för länge sedan hur signalen faktiskt leds i en signalkabel. Men det fanns inte där idag. Men en sån väldigt tunn liten lakritsstump brukar låta luddigt. Men om jag har hört fel där, så är väl det egentligen bra?

Ah, jag borde ha hittat på att jag menade dubbelskärm för att rädda situationen. Men jag har varit med så länge här så jag ids inte. :-) Det ligger inte för mig att ljuga.

Du kunde ha räddat dig genom att säga att du hade en tillfällig jordslinga via gemensam nätjord, men nu är det nog för sent. :wink:

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-07-03 13:51

Ja. Från jord är man kommen och så. Nu kan man titta upp mot himlen och tala med gudarna som hövding Satangkai gjorde i Macahans innan han la sig i tunnelbanan. :-)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-07-03 13:54

mrGaskill skrev:Ah, kunskapsbläcka. Den fungerar väl så ja rent elektriskt medskärm och ledare för att det ska gå en signal överhuvudtaget. Någon förklarade på faktiskt för länge sedan hur signalen faktiskt leds i en signalkabel. Men det fanns inte där idag. Men en sån väldigt tunn liten lakritsstump brukar låta luddigt. Men om jag har hört fel där, så är väl det egentligen bra?

:D Det är helt ok.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-07-03 14:01

adagio skrev:Ha en bra lördag du med! :)
Inget förakt, tvärtom

Nej alltså, du pinkar ned en hel yrkeskår genom att påstå att densamma kan ersättas av ett datorprogram. Menar du det på riktigt eller ville du bara "mucka gräl"?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-03 14:04

Morello skrev:
adagio skrev:Ha en bra lördag du med! :)
Inget förakt, tvärtom

Nej alltså, du pinkar ned en hel yrkeskår genom att påstå att densamma kan ersättas av ett datorprogram. Menar du det på riktigt eller ville du bara "mucka gräl"?

Sluta nu Morello. Du skämmer ut dig.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-07-03 14:09

Hm. Men innan jag ska induceras att skämmas ihjæl över något som nog är ett missförstånd så har jag för mig att jag trots allt haft oskärmade rca-kablar. Jag tycker mig sett någon twisted pair construction? Jag får en känsla av att: De kan funka och är tunna. :-) Det var säkert förklaringen och tonen här förut som gjorde mig förvirrad bara. Jag tror ärligt talat det. 8)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-07-03 14:23

Conan skrev:Även de mest fintrimmade och välrevaxörade guldöronen KAN INTE skilja två högtalarkablar på samma sätt.

Din argumentation verkar utgå från något slags axiom att man inte kan höra skillnad på kablar, utifrån den utgångspunkten är din argumentation riktigt men jag ifrågasätter starkt detta axiom. Man kan bråka om kablarnas absoluta magnitud av påverkan och vad den får lov att kosta men att det finns en påverkan, som är hörbar, är det många som är överens om (vilket i sig naturligtvis inte är ett argument). Senast igår kunde jag själv förundras över de ljudmässig skillnaderna mellan CT100 och RG142 B/U.

Testa att köra ett blindtest med filerna jag postade för några sidor sedan i tråden, jag jämförde "direkt" med Cardas och prickade rätt 9 ggr i rad (ABX). Tänk då även att detta testförfarandet verkligen skapar felkällor och potentiellt undertrycker skillnaderna (A/D -> D/A, dator etc) men redan där är det hörbart!
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-07-03 14:34

Problemet med filerna är att dom inte har samma nivå.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-07-03 14:40

Tycker man måste skilja på att kunna höra skillnad på kablar till att den ena alltid låter "bättre" än den andra.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-07-03 14:43

Petersteindl, jag kan försöka leta på den tunna kabwln eller kablarna, skära itu den/dem och se hur den är konstruerad. Om du är intresserad. Men jag kan tro att du inte är det. :-)

Jag behöver de nog inte till någonting ändå.

Ja, ja. Ugh, ugh. Dörrarna stängs.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-07-03 15:03

Morello skrev:Problemet med filerna är att dom inte har samma nivå.

Fast det finns effekter som man kan höra oavsett nivå i dem. Det var t.ex. en panorering från vänster till höger som var mycket mer fokuserad via direkt jämfört med via Cardas. Den var den jag lyssnade på och där var det tämligen enkelt (nåja) att höra skillnaden. Tar med några längder RG 142 i sommar, kanske kan övertala dig till att testa dem :lol:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-03 15:06

Morello skrev:Problemet med filerna är att dom inte har samma nivå.

Jo, om du menar filerna på sidan www.connect.de.

foobar2000 1.3.10 / Dynamic Range Meter 1.1.1
log date: 2016-07-03 15:01:01

--------------------------------------------------------------------------------
Analyzed: ? / ?
--------------------------------------------------------------------------------

DR Peak RMS Duration Track
DR9 -1.86 dB -12.81 dB 1:31 ?-16 Direct_01
DR9 -1.82 dB -12.81 dB 1:31 ?-16 Wireworld Plat_01
DR9 -1.85 dB -12.81 dB 1:32 ?-16bit_Source_Wireworld Eclipse 7
DR9 -1.90 dB -12.81 dB 1:31 ?-Audioquest_01
DR9 -1.81 dB -12.81 dB 1:31 ?-Cardas_01
DR9 -1.79 dB -12.81 dB 1:31 ?-Clearaudio_01
DR9 -1.81 dB -12.81 dB 1:30 ?-Goldkabel_01
DR9 -1.86 dB -12.81 dB 1:31 ?-In Akustik_01
DR9 -1.87 dB -12.81 dB 1:31 ?-Kimber Kable_01
DR9 -1.82 dB -12.81 dB 1:31 ?-Mogami Exc_01
DR9 -1.78 dB -12.81 dB 1:31 ?-Oehlbach_01
DR9 -1.85 dB -12.81 dB 1:31 ?-Silent Wire_01
DR9 -1.87 dB -12.81 dB 1:31 ?-Std Beipack_01
DR9 -1.92 dB -12.81 dB 1:31 ?-Straight Wire_01
DR9 -1.81 dB -12.81 dB 1:31 ?-The Chord Comp_01
DR9 -1.91 dB -12.81 dB 1:31 ?-Van den Hul_01

Number of tracks: 16
Official DR value: DR9

Samplerate: 96000 Hz
Channels: 2
Bits per sample: 24
Bitrate: 4608 kbps
Codec: PCM
================================================================================

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-07-03 15:21

Harryup skrev:Tycker man måste skilja på att kunna höra skillnad på kablar till att den ena alltid låter "bättre" än den andra

Jo men det är väl bra att börja med att kunna verifiera att det överhuvudtaget är en skillnad, innan man börjar uttala sig om hur det skillnaden låter och vad det som "låter" ev. kan bero på? Annars blir det igen som att spekulera i varför tomten är försenad, innan man vet om det överhuvudtaget finns nån tomte... :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-07-03 15:41

mrGaskill skrev:Petersteindl, jag kan försöka leta på den tunna kabwln eller kablarna, skära itu den/dem och se hur den är konstruerad. Om du är intresserad. Men jag kan tro att du inte är det. :-)

Jag behöver de nog inte till någonting ändå.

Ja, ja. Ugh, ugh. Dörrarna stängs.

Nej, det behövs inte. Jag vet ganska väl hur lakritssnören är konstruerade. Det var därför jag frågade hur du burit dig åt för att få ljud utan skärm. Jag har ett gäng liggandes som följer med olika apparater.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-07-03 15:53

Ah. Du vet hur alla är konstruerade.

Jag har inte burit mig åt på något sätt. Jag har haft väldigt tunna kablar med RCA-kontakter. Jag trodde det inte var så lätt att få in ledare, isolering och skärm i ett sådant litet tväranitt.. Jag gissade att det var jord, signal men utan regwlrätt skärm. Vad bra att du vet bättre. :-)

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2016-07-03 15:57

Conan skrev:
Harryup skrev:Tycker man måste skilja på att kunna höra skillnad på kablar till att den ena alltid låter "bättre" än den andra

Jo men det är väl bra att börja med att kunna verifiera att det överhuvudtaget är en skillnad, innan man börjar uttala sig om hur det skillnaden låter och vad det som "låter" ev. kan bero på? Annars blir det igen som att spekulera i varför tomten är försenad, innan man vet om det överhuvudtaget finns nån tomte... :)

Att HiFi-tomten finns vet vi ju iaf.

Bild
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-07-03 16:06

Men då är det ju bra då att även tunna kablar borde låta som andra kanske då. Inte annorlunda av det skälet att de saknar skärm. Bussigt Peter. Då kanske det var kontakterna då. De var ju faktiskt på den tiden inte guldpläterade, de jag ägde då. Möjligen hade man behövt finjustera dem med en aggregatsblend. (aggregatsblend lånat från när Kalle Sändare skulle köpa en gitarr och undrade om den var v-strängad.)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-07-03 19:26

Rydberg skrev:
Conan skrev:Även de mest fintrimmade och välrevaxörade guldöronen KAN INTE skilja två högtalarkablar på samma sätt.

Din argumentation verkar utgå från något slags axiom att man inte kan höra skillnad på kablar, utifrån den utgångspunkten är din argumentation riktigt men jag ifrågasätter starkt detta axiom. Man kan bråka om kablarnas absoluta magnitud av påverkan och vad den får lov att kosta men att det finns en påverkan, som är hörbar, är det många som är överens om (vilket i sig naturligtvis inte är ett argument). Senast igår kunde jag själv förundras över de ljudmässig skillnaderna mellan CT100 och RG142 B/U.

Testa att köra ett blindtest med filerna jag postade för några sidor sedan i tråden, jag jämförde "direkt" med Cardas och prickade rätt 9 ggr i rad (ABX). Tänk då även att detta testförfarandet verkligen skapar felkällor och potentiellt undertrycker skillnaderna (A/D -> D/A, dator etc) men redan där är det hörbart!

Jag har lyssnat igenom filerna nu både via högtalare och lurar öppet (inte bt) och hör ingen som helst skillnad hur mycket jag än vill. Jag är däremot inte främmande för att verklig lyssning med levande kablar mellan säg ett för- och ett slutssteg skulle kunna säga något annat.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi