Moderator: Redaktörer
Tangband skrev:Tack för analysen
Är lite förvånad att Sara K har lägre crest- faktor
JB skrev:Tangband skrev:Tack för analysen
Är lite förvånad att Sara K har lägre crest- faktor
Man ska inte stirra sig blind på cresten, tex kan en skiva med hög crest där alla instrument ligger som en gröt i samma frekvensområde låta mycket sämre än en välgjord mix med låg crest.
Nattlorden skrev:JB skrev:Tangband skrev:Tack för analysen
Är lite förvånad att Sara K har lägre crest- faktor
Man ska inte stirra sig blind på cresten, tex kan en skiva med hög crest där alla instrument ligger som en gröt i samma frekvensområde låta mycket sämre än en välgjord mix med låg crest.
Den ser dessutom inte ut att vara toppklippt i maxpartiet.
JB skrev:Tangband skrev:Tack för analysen
Är lite förvånad att Sara K har lägre crest- faktor
Man ska inte stirra sig blind på cresten, tex kan en skiva med hög crest där alla instrument ligger som en gröt i samma frekvensområde låta mycket sämre än en välgjord mix med låg crest.
Morello skrev:JB skrev:Tangband skrev:Tack för analysen
Är lite förvånad att Sara K har lägre crest- faktor
Man ska inte stirra sig blind på cresten, tex kan en skiva med hög crest där alla instrument ligger som en gröt i samma frekvensområde låta mycket sämre än en välgjord mix med låg crest.
Jo, men man bör kanske jämföra samma mix som vansinneskomprimerats med den ickevandaliserade.
Morello skrev:Ja, självklart är det så. Men är det verkligen någon som tror något annat?
Conan skrev:
Annat tips från coachen: Here but I’m Gone med Vanessa Fernandez...
Morello skrev:För mig tillhör bägge spåren kategorin olyssninsgbart mög. Det första spåret lider utöver vansinneskompression av helt befängt klang.
Morello skrev:Ja, det låter mindre dåligt - helt kart!
Som exempel på album jag tycker låter riktigt hyggligt i den tyngre genren är Rush "Moving pictures", men då ska det vara på den tidiga CD-utgåvan (Mercury 800 048-2)
Därtill trumspel av den absoluta högsta klassen.
Morello skrev:Conan skrev:
Annat tips från coachen: Here but I’m Gone med Vanessa Fernandez...
Ja, hennes album brukar ju låta tämligen friskt!
Tangband skrev:Conan skrev:mx skrev:Av den som skapat musiken. Inte konsumenten.
Stämmer, men det är under förutsättning att de som skapat och spelat in musiken gjort sitt jobb och skapar förutsättningar till att det kan låta som dom avsett. Dom som spelar in ett hårdrocksalbum har säkert en grundidé om att det inte ska låta sönderkomprimerat och basfattigt, men så låter det ofta ändå och då kan man ju fundera på hur uppspelningsanläggningen ska vara funtad för att det ska låta som musikerna/inspelningsteknikern/producenten tänkte sig från början...
Här är ett bra exempel på hårdrock som låter bra , komprimerat eller ej. Det är ivarjefall bas på skivan.
Finns på Spotify men den versionen låter lite snällt jämfört med cd:n.
Skruva upp volymen och lyssna på låten Politicalamity.
Conan skrev:Och huvudfrågan är ju fortfarande att om man då spelar upp hårdrockslåten i en högpresterande anläggning, låter det som musiker och ljudtekniker/producent hade tänkt sig? Jag skulle snarare gissa att ”som dom tänkte sig” var vid monitorsystemet som användes vid slutmixningen. Hur bra eller högpresterande den anläggningen var lär vi aldrig få veta.
music4ever skrev:Tangband skrev:Conan skrev:
Stämmer, men det är under förutsättning att de som skapat och spelat in musiken gjort sitt jobb och skapar förutsättningar till att det kan låta som dom avsett. Dom som spelar in ett hårdrocksalbum har säkert en grundidé om att det inte ska låta sönderkomprimerat och basfattigt, men så låter det ofta ändå och då kan man ju fundera på hur uppspelningsanläggningen ska vara funtad för att det ska låta som musikerna/inspelningsteknikern/producenten tänkte sig från början...
Här är ett bra exempel på hårdrock som låter bra , komprimerat eller ej. Det är ivarjefall bas på skivan.
Finns på Spotify men den versionen låter lite snällt jämfört med cd:n.
Skruva upp volymen och lyssna på låten Politicalamity.
Låter bra verkar helt klart vara subjektivt. Enligt mig låter det rätt dåligt. Ingen som helst bas, väldigt ljus och låter jobbig så fort man höjer volymen lite.
Conan skrev:Men plattan med Sara K låter ju inte speciellt bra. Tycker man riktigt hör att dom hottat upp ljudet med komprimering.
Herrejisses förresten vilken tråkig musik! Låten innan på albumet hette nåt med Falling Into Sleep och det borde hela plattan hetat.![]()
Sätt på albumet Closer Than They Appear med samma Sara K, dra upp tills det låter lagomt på t.ex. första låten, lyssna nån minut och växla nu över till valfri lår från senare plattan.![]()
Annat tips från coachen: Here but I’m Gone med Vanessa Fernandez...
JB skrev:Lyssnade lite snabbt nu och det saknas midbas i mixen, låter ihåligt.
egonsmannen skrev:Sara K: den låten går ända ned i källaren. Jävligt fet röst, men mixen är ju luftig så då finns det ju plats för henne.
Tangband skrev:JB skrev:Lyssnade lite snabbt nu och det saknas midbas i mixen, låter ihåligt.
Kanske de som mixade skivan hade mer mid-bas i sina monitorer än neutralt ? Vad tror du ?
JB skrev:Morello skrev:Ja, det låter mindre dåligt - helt kart!
Som exempel på album jag tycker låter riktigt hyggligt i den tyngre genren är Rush "Moving pictures", men då ska det vara på den tidiga CD-utgåvan (Mercury 800 048-2)
Därtill trumspel av den absoluta högsta klassen.
Mm Neil Peart är en grym trummis
Morello skrev:Conan skrev:
Annat tips från coachen: Here but I’m Gone med Vanessa Fernandez...
Ja, hennes album brukar ju låta tämligen friskt!
RogerGustavsson skrev:Morello skrev:Conan skrev:
Annat tips från coachen: Here but I’m Gone med Vanessa Fernandez...
Ja, hennes album brukar ju låta tämligen friskt!
Albummet "When the levee breaks" är härligt dynamisk. Körde ett par låtar i MasVis och de visar helt andra Crest-siffror än nämnda låt med Sara K. 20-23 dB!
RogerGustavsson skrev:Morello skrev:Conan skrev:
Annat tips från coachen: Here but I’m Gone med Vanessa Fernandez...
Ja, hennes album brukar ju låta tämligen friskt!
Albummet "When the levee breaks" är härligt dynamisk. Körde ett par låtar i MasVis och de visar helt andra Crest-siffror än nämnda låt med Sara K. 20-23 dB!
Tangband skrev:Conan skrev:Och huvudfrågan är ju fortfarande att om man då spelar upp hårdrockslåten i en högpresterande anläggning, låter det som musiker och ljudtekniker/producent hade tänkt sig? Jag skulle snarare gissa att ”som dom tänkte sig” var vid monitorsystemet som användes vid slutmixningen. Hur bra eller högpresterande den anläggningen var lär vi aldrig få veta.
...och hur såg deras monitorer ut ?, hade de en dipp vid 3 kHz och subbasar som var inställda rätt högt ?
För att extreem- skivan skulle låta bra ? Använde de horn-diskanter som inte lät pressat utan kanske lite soft istället ?
Vad är då rätt och vad är fel ? Återges musiken i anläggningen som det var tänkt om man har ”raka ” högtalare ?
Kan man bara lyssna på klassisk musik med anläggningar som mäter rakt ? Många frågor och funderingar
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster