sprudel skrev:Jag tycker som du.
Frågan är bara vad det är du tycker som mig?
Är det att fler borde våga vara med och leka?
Är det så du också uppfattar dina inspelningar?
Är det så du upplever det vid den riktiga lyssningen?
Frågorna är många.

Moderator: Redaktörer
sprudel skrev:Jag tycker som du.
goat76 skrev:sprudel skrev:Jag tycker som du.
Frågorna är många.
idea skrev:Borde inte denna tråden vävas ihop med plattjordstråden - det är väl samma "fenomen" aktivt i båda fallen![]()
![]()
sprudel skrev:goat76 skrev:sprudel skrev:Jag tycker som du.
Frågorna är många.
På A svarar jag, Ja.
På B svarar jag, vet inte
På C svarar jag , ja
idea skrev:Samma förnekande av den fysikaliska verkligheten - likt bakgrunden till de flesta HiFi-tweaks, kabelmystik mm.
goat76 skrev:idea skrev:Samma förnekande av den fysikaliska verkligheten - likt bakgrunden till de flesta HiFi-tweaks, kabelmystik mm.
Om det vid vidare fördjupade tester visar sig att det även finns en mätbar skillnad, kommer du då börja tro att jorden är platt?
sprudel skrev:Har på sista tiden spelat en och samma låt för att verkligen lyssna in mig, nämligen ”Without permission” från Anette Askviks album ”Liberty”. Det är bra låt, går an att lyssna på men nu är jag ganska less på den.
Morello skrev:Om du lyckas skilja dessa i blindtest och dessutom associera rätt anekdot med rätt kabel lovar jag att skriva ut en check om minst 10 000 kr.![]()
Det är helt enkelt så att digitala kablar aldrig kan fungera som IIR/FIR-filter och medföra klangliga skillnader. I värsta fall kommer datat inte fram och då blir det avbrott i uppspelningen, men ingenting av det som rapporteras bär sannolikhetens prägel.
sprudel skrev:Morello skrev:Om du lyckas skilja dessa i blindtest och dessutom associera rätt anekdot med rätt kabel lovar jag att skriva ut en check om minst 10 000 kr.![]()
Det är helt enkelt så att digitala kablar aldrig kan fungera som IIR/FIR-filter och medföra klangliga skillnader. I värsta fall kommer datat inte fram och då blir det avbrott i uppspelningen, men ingenting av det som rapporteras bär sannolikhetens prägel.
Jag blindtestar nog med en jämförelse mellan två kablar, sannolikt Supra och Oyaide.
sprudel skrev:Jag nöjer mig med att vi sänker några GT och Riesling tillsammans lyssnande på ett välljudande rörförsteg.
sprudel skrev:Summering av lyssningar på olika usb hos mig.
Skillnaderna är inte enorma men de finns, kanske? Ska bli kul att senare se om jag kan ta dem i ett blindtest, men det får bli efter öring- och mtb-säsongen.
Mina intryck:
Supra är en bra kabel, mjuk, böjlig, bra kontaktdon, lite dov eller mörk i framtoningen. Jag får en känsla av att Anettes röst är mer här i rummet än att jag är i inspelningsrummet.
Nordost Blue Heaven, styvare kabel, bra kontakter, ljusare, öppnare, jag hör mer detaljer tydligare
Nordost Heimdall2, lika styv som släktingen, bra kontakter, accentuerar de faktorer som Blue Heaven har, men större ljudbild. Här får jag mer en känsla av att jag är i inspelningsrummet än med Supra, hör mer reverb från inspelningsrummet och mer 3D.
Oyaide, styv kabel, bra kontakter, den har en komponent av ”trasighet” eller vasshet i sig. Spelar mer i mitt rum än ger intryck av att jag befinner vid inspelningen.
Har på sista tiden spelat en och samma låt för att verkligen lyssna in mig, nämligen ”Without permission” från Anette Askviks album ”Liberty”. Det är bra låt, går an att lyssna på men nu är jag ganska less på den.
idea skrev:goat76 skrev:idea skrev:Samma förnekande av den fysikaliska verkligheten - likt bakgrunden till de flesta HiFi-tweaks, kabelmystik mm.
Om det vid vidare fördjupade tester visar sig att det även finns en mätbar skillnad, kommer du då börja tro att jorden är platt?
Har missat att svara på detta men jag hoppas du ser var resonemanget körde i diketTips - "... mätbar skillnad ..."
goat76 skrev:... tycker du inte det är ganska intressant att min beskrivning av det jag hörde på Sprudels inspelningar överensstämmer helt med de skillnader han upplever i den riktiga lyssningen?
Morello skrev:Det blir svårt när man tillämpar inadekvata testmetoder och sedan försöker dra relevanta slutsatser från testerna - det går inte!
Bill50x skrev:goat76 skrev:... tycker du inte det är ganska intressant att min beskrivning av det jag hörde på Sprudels inspelningar överensstämmer helt med de skillnader han upplever i den riktiga lyssningen?
Skams till sägande har jag inte lyssnat på dessa filer men tycker ändå att det ändå är intressant att det överhuvud går att höra skillnad mellan olika kablar i den digitala domänen. Jag är fortfarande färgad av åsikten att "ettor och nollor" är som dom är, dessutom felkorrigeras det så det kan bara inte bli fel. Eller hur? Oavsett har jag en gnagande känsla av det ändå kan bli fel någonstans även om jag inte riktigt har accepterat att bordet som switchen står på kan ha del i det ljudande resultatet
Men vem påstod att livet för en välljudsknarkare skulle vara lätt?
/ B
goat76 skrev:...och jag tvivlar på att speciellt många verkligen har gjort några djupgående tester då de flesta är så pass "säkra" på att ingen skillnad kan finnas.
Bill50x skrev:goat76 skrev:...och jag tvivlar på att speciellt många verkligen har gjort några djupgående tester då de flesta är så pass "säkra" på att ingen skillnad kan finnas.
Vi får inte glömma att placebo fungerar åt båda hållen. Dvs man är så övertygad att inga skillnader finns så därför hör man inga skillnader, trots att de kanske finns.
/ B
goat76 skrev:Bill50x skrev:goat76 skrev:... tycker du inte det är ganska intressant att min beskrivning av det jag hörde på Sprudels inspelningar överensstämmer helt med de skillnader han upplever i den riktiga lyssningen?
Skams till sägande har jag inte lyssnat på dessa filer men tycker ändå att det ändå är intressant att det överhuvud går att höra skillnad mellan olika kablar i den digitala domänen. Jag är fortfarande färgad av åsikten att "ettor och nollor" är som dom är, dessutom felkorrigeras det så det kan bara inte bli fel. Eller hur? Oavsett har jag en gnagande känsla av det ändå kan bli fel någonstans även om jag inte riktigt har accepterat att bordet som switchen står på kan ha del i det ljudande resultatet
Men vem påstod att livet för en välljudsknarkare skulle vara lätt?
/ B
Jag är/var av samma uppfattning som du, nu är jag inte lika säker längre och inväntar kommande tester med stort intresse. Vad kan det månne vara ifall testerna visar på skillnader?
Jag vet ingenting om hur olika USB-kablar är uppbyggda och vilka olika material-val som kan finnas i ledare och kontakter eller om det kan ske någon typ av spänning då dessa kablar även kan leda ström. Jag tror då inte att någon förändring sker alls i den digitala signalen vad gäller ettor och nollor, men kanske för olika kablar med sig mer eller mindre av annat skräp som sedan påverkar de analoga delarna i apparaterna som kopplas ihop?
Om man endast mäter en signalen i dessa kablar från ände till ände så tror jag inte man skulle upptäcka någon skillnad.
Detta var bara mina lösa spekulationer och jag tvivlar på att speciellt många verkligen har gjort några djupgående tester då de flesta är så pass "säkra" på att ingen skillnad kan finnas.
idea skrev:Detta är ju samma spekulationer som alla "kabelmystiker" för fram - att det skulle vara någon okänd påverkan på signalen som letar sig fram på något annat sätt än genom den ordinarie signalvägen och i fallet med digital överföring så blir det ju bara löjligt. Vad gäller analog överföring så visst kan kablar påverka om de är felaktigt konstruerade för sin uppgift men audio-området är såpass enkelt att konstruera för att det inte krävs särskilt mycket kunskap för att få till det rätt.
Bill50x skrev:idea skrev:Detta är ju samma spekulationer som alla "kabelmystiker" för fram - att det skulle vara någon okänd påverkan på signalen som letar sig fram på något annat sätt än genom den ordinarie signalvägen och i fallet med digital överföring så blir det ju bara löjligt. Vad gäller analog överföring så visst kan kablar påverka om de är felaktigt konstruerade för sin uppgift men audio-området är såpass enkelt att konstruera för att det inte krävs särskilt mycket kunskap för att få till det rätt.
Nej.
Såvitt jag märkt är det ingen allmän åsikt att det är någon mystisk/okänd påverkan. Tvärtom försöker man hitta någon acceptabel teori för att förklara de skillnader man hör.
En ganska vanlig förklaring är att det är ngt analogt skräp som distribueras via den digitala kabeln och som stör de analoga stegen som finns före och/eller efter denna digitala kabel. Och det kan ju vara en förklaringsmodell. Jag har svårt att se att en påverkan via en digital-kabel skulle vara "löjlig".
I början av den digitala eran, den som inleddes under slutet av 70-talet/början av 80-talet så var ju den vanliga åsikten att det digitala var perfekt eftersom det bara innehöll ettor och nollor. Det kunde liksom bara inte bli fel. Nu vet vi bättre, det har kommit rön om klockor som kan gå fel och allt möjligt. Ljudet från digitala spelare har blivit allt bättre, hur är det möjligt om det var perfekt från början?
Så varför kan det inte bli fel i en digital anslutning mellan två apparater?
/ B
sprudel skrev:Bill50x skrev:idea skrev:Detta är ju samma spekulationer som alla "kabelmystiker" för fram - att det skulle vara någon okänd påverkan på signalen som letar sig fram på något annat sätt än genom den ordinarie signalvägen och i fallet med digital överföring så blir det ju bara löjligt. Vad gäller analog överföring så visst kan kablar påverka om de är felaktigt konstruerade för sin uppgift men audio-området är såpass enkelt att konstruera för att det inte krävs särskilt mycket kunskap för att få till det rätt.
Nej.
Såvitt jag märkt är det ingen allmän åsikt att det är någon mystisk/okänd påverkan. Tvärtom försöker man hitta någon acceptabel teori för att förklara de skillnader man hör.
En ganska vanlig förklaring är att det är ngt analogt skräp som distribueras via den digitala kabeln och som stör de analoga stegen som finns före och/eller efter denna digitala kabel. Och det kan ju vara en förklaringsmodell. Jag har svårt att se att en påverkan via en digital-kabel skulle vara "löjlig".
I början av den digitala eran, den som inleddes under slutet av 70-talet/början av 80-talet så var ju den vanliga åsikten att det digitala var perfekt eftersom det bara innehöll ettor och nollor. Det kunde liksom bara inte bli fel. Nu vet vi bättre, det har kommit rön om klockor som kan gå fel och allt möjligt. Ljudet från digitala spelare har blivit allt bättre, hur är det möjligt om det var perfekt från början?
Så varför kan det inte bli fel i en digital anslutning mellan två apparater?
/ B
Den digitala domänen och uppspelandet av musik är inte så problemfritt som en del tycks göra gällande.
Håller med Bill här, problemet ansågs löst när CD-mediet introducerades, man visste allt redan då.
jansch skrev:Sprudel - Du blandar olika begrepp/problemområden så att det blir fulretorik av det.
Då ljudöverföring i sista ledet alltid handlar om analog teknik måste man dela upp problembilden
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 32 gäster