Pioneer 989 ersättare till 668, 868!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-11-07 12:36

Blue skrev:UrSv: "Att sedan några extremt teknikkunniga, objektiva och pragmatiska människor har en annan uppfattning är ju kanske varken konstigt eller förvånande."

:lol:

Nattlorden: "* AudioNet's gamla runda toppmatade drive + en dCS upsampler&D/A combo".

:lol:

Ni är bara för sköna, pågar!

Det är ju trevligt att man kan roa. Jag är inte säker på vad det roliga var i mitt uttalande men det är ju inte nödvändigt naturligtvis.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-11-07 12:44

Jaha... int' var de' mening' o' roa, men he bjud ja' på.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-07 13:05

Harryup skrev:Jag har varit med om att blindtesta 668 mot 868, en Audionet och en Forsell. Folk föredrog dom i omvänd ordning. Alla tyckte 668 lät för ljust och tunnt.

Det finns ju många saker att väga in här, hur var apparaterna inställda? Tänker främst på 668 och 868, som kan fås att låta lite olika om de inte är rätt inställda.

668 och 868 har jag AB-testat mellan flera gånger, och alla gångar har 868 varit den som låtit ljusare.

Alla sådana där "enkla intryck" (ljust/mörkt) är ju kombinatoriska dock. De är en redovisning av kedjans totalintryck, inte av någon enskildhet. Så jag undrar - i vilken anläggning gjordes testen? (Jag frågar bara för att det ju lät rätt påfallande ljust (vilket fick sin förklaring mätmässigt) när jag var och lyssnade hos dig sist.)

Om det inte var hos dig som jämförelsen gjordes - vilka apparater fanns mer i kedjan?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-11-07 14:09

en cdspelare är ju extremt svårt att jämföra, vad är det som säger att det inte är rummet isig som förvanskar signalen till den grad att det låter ljust? i ett annat rum kanske dom andra spelarna är för "mörka"?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-11-07 15:46

IÖ:
Nä, det va inte hos mig. Anläggningen bestod av Audionet förstärkare och Pioneer samt Heco högtalare. Vet tyvärr inte vad modellerna heter.
Och jag vet inte inställningarna heller annat än vi lyssnade på alla olika utgångar lika ställda jämfört med 868.
Tycker inte 668 var dålig men den lät ljusast jämfört med dom andra 3,
och vi föredrog alla 868 istället. Så prisvärd ja, fantastisk nä.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-11-07 15:58

Haakan_W
Nä. Så är det inte att man (jag) kommer tycka 668 är neutral om man har varit i konserthuset och lyssnat. Då märker man att verkligheten är lite mörkare än man tror.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-11-07 16:04

Harryup skrev:Haakan_W
Nä. Så är det inte att man (jag) kommer tycka 668 är neutral om man har varit i konserthuset och lyssnat. Då märker man att verkligheten är lite mörkare än man tror.

absolut! menade mer på att omgivningen förvanskar ju signalen 100000ggr mer så det är ju svårt å dra några slutsatser om cd spelare överhuvudtaget

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-11-07 16:27

Fonogrammet tex?

För att spinna vidare på harryups utsago att verkligheten är mörkare så kom jag att tänka på Telarcs gamla 80-tals digitalupptagningar av klassisk musik som är rena "straight-wire" upptagningar rätt in i 3M-bandarna. Inte ett linjesteg emellan, bara sladd.

Dom låter mörkt, tom mycket mörkt om man jämför med samtida DG och Decca, EMI lät tveklöst skrikigast på den tiden, Decca lät övertydligt men åtminstone aldrig hårt. Jag gillade Decca mest av dom klassiska på den tiden, på musikaliska meriter inte hifi-skäl.

Men Telarc-inspelningarna är intressanta om man har en riktigt bra anläggning. Med en sämre anläggning finns risk att man tycker att det låter som bakom ett duntäcke, då vinner Decca lätt.

Bara en liten reflektion på att det där med mörkt/ljust inte är helt enkelt. Sen var det ju på sätt och vis ett problem att det var fulldynamik på Telarc, man måste dra upp volymen väldigt högt i dom lugna partierna.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-11-07 17:34

xezio:
japp, inte helt lätt. Lyssnar man på pop så finns ju inte originalet ens.
Men lyssnar man på klassiskt akustiskt i ett konserthus så låter det ju förstås olika beroende på en hel del faktorer, olika salar, besättningar, plats i salongen etc.
Men jag har aldrig hört att det låter ljusare än man skulle gissa innan man går in. Och för mörkt i en stereo låter instängt vilket gör att man gärna vill ha lite ljusare för att det låter öppnare.
Konsertsaltrohet vid avspelning hemma är inte helt lätt.

Du får faktiskt ursäkta Haakan men jag fattar inte vad du menar. Kan man inte höra den skillnad man hör? :-) Och nej, jag kommer inte någonsin tycka att 668 är den mest felfria CD spelare som finns. Sen kanske jag skulle gilla den i någon blindtest, javisst. Har aldrig sagt att den är dålig, men andra apparater föredras av många i blindtest.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-11-07 17:37

Harryup skrev:Du får faktiskt ursäkta Haakan men jag fattar inte vad du menar. Kan man inte höra den skillnad man hör? :-) Och nej, jag kommer inte någonsin tycka att 668 är den mest felfria CD spelare som finns. Sen kanske jag skulle gilla den i någon blindtest, javisst. Har aldrig sagt att den är dålig, men andra apparater föredras av många i blindtest.

självklart kan man höra skillnaden...men om du lyssnar på en cdspelare hos nån annan kan du aldrig avgöra vad den kommer tillföra i ditt system

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-11-07 17:47

Haakan.
Ok du menar såå.
Nåja, jag har faktiskt lyssnat på ett flertal hemma hos mig också.
Men om man är bekant med ett system och känner igen hur ett objekt låter som man testar emot så skulle jag inte vilja säga att en test är meningslös.
Och jag kommer fortfarande inte höja 668 till skyarna om det är det du är ute efter.
Fast eftersom en CD inte skall samverka akustiskt med rummet torde tester gå att göra annorstädes.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-11-07 17:53

nä jag är inte ute efter det heller :D jag har ingen å kommer inte ha heller, för dyr tycker jag

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-11-07 19:24

De skivor jag har som är utgivna från Telarc låter extremt bra och instrumenten klingar väldigt naturligt. Dynamik får man så det räcker och blir över också :) .

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-11-07 20:49

Det är sant, men så har du en bra stereo också, eller hur? 8)

Telarc låter inte riktigt lika bra på skräpstereo, eller det beror på vad man gillar, men det låter mörkt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-19 01:45

Skulle vilja säga att Telarc från slutet av 70-talet och fram till om med sisådär 1986-87 nästan undantagslöst lät mycket bra. Därefter har kvaliteten varierat mera.

Synpunkten om klangen är intressant dock, således att man kan undra hur någon kan spela ett antal fonogram och jämföra med (sitt minne av) "verkligheten", och sedan döma ut just en specifik CD-/DVD-spelaren som ljust klingande?

Detta trots att de flesta inspelningar i själva verket (inte den nämnda tidsperiodens Telarc-inspelningarn dock) klingar kanske 200 ggr ljusare än de nyansskillnder som spelarna uppvisar...

Så: Varför bestämmer man sig för att anse att en specifik DVD-spelare klingar lite för ljust medan en annan klingar mera neutralt? Orsaken kan ju lika gärna ligga någon annanstans i kedjan, inklusive i fonogrammen.

De troligaste orsakerna är väl i själva verket just fonogrammen, och högtalare/rum förstås.

Förutsatt att man inte gjort F/E-lyssning vill säga, för då är det ju möjligt att detentera även mikroskopiska färgningskällor (och att ge dem rätt färgpolaritet!) mycket noggrannt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-11-19 12:49

IngOehman skrev:De troligaste orsakerna är väl i själva verket just fonogrammen, och högtalare/rum förstås.
Vh, iö

Är inte riktigt med på hur du menar här. Om i ett visst rum, en viss anläggning och en viss inspelning, endast exempelvis signalkällan byts ut, och man upplever skillnader vid dessa byten, kan detta då härledas till att orsakas av rummet, anläggningen eller inspelningen? Hur går det till isåfall?

Edit: eller förresten, jag tror jag fattar. 8) Alltså skillnaderna existerar relativt signalkällorna, däremot går det inte att uttala sig om skillnaderna relativt ett normvärde, det neutrala. Att apparat A är ljusare än apparat B är visserligen ett faktum, men att A upplevs som för ljus i den aktuella testsituationen medan B upplevs som neutral kan lika gärna bero på att övriga delar (rum, anläggning, inspelning) är för ljusa, A neutral och B mörkare än neutralt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-11-19 17:00

Vi bestämde inte innan att vi skulle tycka så. Men den stod ut ifrån dom andra och vi upplevde den för ljus i flera anläggningar jämfört med dom andra. Rätt eller fel, tja. Möjligen valde vi fel då, men vi blev nöjda ändå.
F/E test av förstärkare kan jag köpa som en testmöjlighet F/E test av CD med bränning osv har jag inte satt mig in i och är totalt ointresserad av efter tester av olika A/D:ar som skiljde sig åt kraftigt trots att dom borde vara hyggligt neutrala. Men blindtester är väl bra, eller är dom dåliga för att man kan välja fel nu eftersom någon annan tycker sig ha facit?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-11-19 17:20

Harryup skrev:Men blindtester är väl bra, eller är dom dåliga för att man kan välja fel nu eftersom någon annan tycker sig ha facit?

Blindtester är bra av ett enda skäl: man riskerar inte att bli påverkad av sina förväntningar. Däremot går det inte att avgöra t.ex. vilken CD-spelare som förvränger minst bara genom att blindtesta olika CD-spelare mot varandra, man måste jämföra med ett original på något sätt (tyvärr inte helt enkelt).

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-19 17:28

När kommer LTS testa den nya cd-spelaren.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-11-19 17:32

På Pioneer's hemsida ser det mer ut som det är en ännu dyrare modell än 868 och inte någon ersättare.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-11-19 17:59

Callisto: "När kommer LTS testa den nya cd-spelaren."

Är det inte en så kallad dvd-spelare (som även spelar cd) vi snackar om?

:wink:

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-11-19 19:24

Äh, vem är intresserad av bilden här? Dom kan ju dra till hembioforum :roll: :wink: :lol: :lol: :lol:

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-19 19:56

Blue skrev:Callisto: "När kommer LTS testa den nya cd-spelaren."

Är det inte en så kallad dvd-spelare (som även spelar cd) vi snackar om?

:wink:

point taken! 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-19 22:53

rhenrics skrev:
IngOehman skrev:De troligaste orsakerna är väl i själva verket just fonogrammen, och högtalare/rum förstås.
Vh, iö

Är inte riktigt med på hur du menar här. Om i ett visst rum, en viss anläggning och en viss inspelning, endast exempelvis signalkällan byts ut, och man upplever skillnader vid dessa byten, kan detta då härledas till att orsakas av rummet, anläggningen eller inspelningen? Hur går det till isåfall?

Edit: eller förresten, jag tror jag fattar. 8) Alltså skillnaderna existerar relativt signalkällorna, däremot går det inte att uttala sig om skillnaderna relativt ett normvärde, det neutrala. Att apparat A är ljusare än apparat B är visserligen ett faktum, men att A upplevs som för ljus i den aktuella testsituationen medan B upplevs som neutral kan lika gärna bero på att övriga delar (rum, anläggning, inspelning) är för ljusa, A neutral och B mörkare än neutralt.

Du fattar prima!

Exakt så menade jag.

Vh, iö

Föregående

Återgå till Generellt om hifi