Nu verkar det ju som att ekonomin hos skivbolagen var allsmäktig bestämmare över vem som ska göra vad. Om ingen reagerar över det blir jag förvånad! Indirekt innebär det ju att artisterna bara vill "släppa en produkt med mitt namn på" inte "släppa mitt konstverk". Jag quote'ar mig själv:
Slartibartfast skrev:Jag ser inte att en studioman har ett kreativt arbete i sig, han har bara åtagit sig uppgiften att förmedla kreativiteten hos musikskaparna anser jag! Problemet är att många inspelnings"tekniker"* vill skaffa sig en stjärnstatus á la producent tror jag -men det är bara en gissning från min sida.
Om någon här arbetar som studioman och anser att de ska tillägga ett sound till en musikers verk får de gärna säga varför de ska göra detta.
Jag står jag fortfarande fast vid min syn på studioteknikerns* arbete. Alltså att det ska vara ett rent objektivt sådant -men jag märker att skivbolagen inte anser det (ingen annan i tråden heller verkar det som). Det som menas med kreativt i min quote ovan är alltså att lägga till ett "eget sound" -vilket en producent i mina ögon får göra!
Eftersom alla verkar anse att studioteknikerns jobb är att producera (till en viss del -alltså inte bara vara ett verktyg) så blir min efterföljande fråga aldeles ointressant! Jag som inspelande musiker anser den dock vara av väldigt stor vikt ty det är svårt att övertyga de studioteknikers jag "anlitat" att inte "lägga till" ett eget sound.
popedh, tro inte att jag skriver här för att trycka till den enda som kan svara (mig veterligen)! Min inställning till ditt arbete skiljer sig kanske bara väldigt åt från din.
/J
*Jag ska inte vara varken hård eller envis, jag bara reagerade lite frågande själv, när jag skulle skriva tjänstens namn.
EDIT: Nagrania, jag har totalmissat att du pratat om dig själv som studiotekniker. Då kanske du vill svara?
Popedh´s lilla text:>> Jag borde veta bättre än att hänga här>>
Är väl inte ett bra moto för något alls? Det innebär ju att man känner till hur dum man är och ändå gör dumheten! Varken roligt för sig själv eller för andra (när det låter som att faktiskt skulle vara det dumma stället att vara på, i min ögon).