Pear, Randi, Fermer samt Taralabs

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-06 17:06

Ja, vissa kanske skulle läsa mer nogrannt vad man skriver. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-06 17:09

dimitri skrev:Nej MM. Han kan inte höra skillnad mellan Bryston och 208 i BT. Det säger han också. Det är därför han har 208.

Jag tycker att både han och du och flera andra bör läsa inläggen med större strävan till förståelse.

Nja, har ju inte lyssnar på Bryston och 208 i BT så jag vet inte. Jag ANTOG att jag inte skulle höra skillnad, eftersom jag inte tror mig har så extremt bra hörsel (tvärtemot vad många audiofiler tror om sig själva :wink: ) :P
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2008-06-06 17:12

subjektivisten skrev:
Hånar oliktänakde? ALDRIG att jag skulle göra det. Snäll du, du vet inte vem du snackar med när du säger något sånt, det kan jag lova dig. :?

Hmmm, jag kan sträcka mig till att ge dig en hel del pluspoäng för att du i alla fall gör det snyggt och subtilt.
Rega Planet 2000 ; Yamaha RX-V663 ; Quad 12L mkII

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2008-06-06 17:20

Någon som kommer ihåg ämnet? Kanske det är tomgångskörning? :wink:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-06 18:42

Floyd skrev:Hmmm, jag kan sträcka mig till att ge dig en hel del pluspoäng för att du i alla fall gör det snyggt och subtilt.

Ja, och du får minuspoäng för ständiga påhittade påståenden och lögner.

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2008-06-06 18:51

subjektivisten skrev:
Floyd skrev:Hmmm, jag kan sträcka mig till att ge dig en hel del pluspoäng för att du i alla fall gör det snyggt och subtilt.

Var finns mina "ständiga påhittade påståenden och lögner"?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-06 19:04

Du citera dom själv precis. Och flera tidigare saker i trådarna.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-06 19:35

dimitri skrev:Subjektivisten, Karl har en bra poäng. NAD 208 har klarat sig tillräckligt bra i f/e lysning för att jag, liksom Karl, skall kunna hävda att den är oskiljbar i ett blint abx test från Bryston som inte har uppvisat några färgningar. Åtm för oss dödliga. Och åtm fram tills dess att någon har kunna skilja dem åt i ett BT.

Näää! Så får man ju inte göra. Inte om man skall vara vetenskaplig i varje fall. ;)

Man kan inte hävda att två saker är oskiljbara på grundval av att man misslyckats bevisa motsatsen. Det strider mot den första vetenskapliga tesen. Och att hävda det med reservationen "åtminstone tills dess någon har kunnat skilja dem åt i ett BT" är nästan ännu värre, eftersom det antyder att man kan hitta på vad som helst och kalla det sant bara för att det inte falsifierat (ännu). Det blir ju som ett försöka att legitimera ovetenskapliga påståenden "tills vidare". ;)

Man kan däremot välja att gå på den tesen och se framtiden som en testprövning. Men det finns flera hinder kvar fortfarande - en tes är inte sanning, utan bara just en tes. Vill man göra det till en teori måste man finna sig i att det måste vara en tes som går att pröva. En tes som inte går att motbevisa är redan där omöjlig att utveckla till en teori!

Ergo: En tes som säger "A och B är oskiljbara" är inte en för teoribilding vetenskapligt användbar, eftersom det inte kan bekräftas. Den kan bara falsifieras (vilket förvisso är av vetenskapligt intresse, eftersom det kan omformuleras till ett bekräftande, enligt nedanstående).

Motsatsen (A och B går att skilja) är en användbar tes för att visa endera att det är sant (vilket man visar genom att bekräfta det, med någon rimlig statistisk signfikans). Tills dess det inte har bekräftats är det inte en sanning, bara en tes.

dimitri skrev:I din stridslystenhet missar du faktiskt ett spännande faktum. Nämligen att Kalle Dussin hävdar precis det som f/e förespråkarna, alltså även du själv, hävdar. Nämligen att man inte behöver spendera en förmögenhet på en förstärkare för att få en transparent dito. Så visa lite generositet.

Det håller jag med dig om, men jag vill å andra sidan nämna att han inte förnekat det, och så vitt jag såg så sade han heller inte emot vad någon av er sagt, han bara ville klargöra att frågan i sig var baserad på ett antagande som redan falsifierats (nämligen att ingen av förstärkarna skulle ha detekterats i F/E-lyssning).

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2008-06-06 20:06

subjektivisten skrev:Du citera dom själv precis. Och flera tidigare saker i trådarna.

Du har fortfarande inte konkretiserat dina påstenden om mig varandes en lögnare.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-06 20:26

Floyd skrev:
subjektivisten skrev:

Floyd skrev:
subjektivisten skrev:Du citera dom själv precis. Och flera tidigare saker i trådarna.

Du har fortfarande inte konkretiserat dina påstenden om mig varandes en lögnare.

Han kanske tycker det är så att du just påstod att han "hånar oliktänkande om än snyggt och subtilt". Iallafall är det så jag läser det du skriver. Jag kan ju förstå att Subjektivisten inte direkt delar den uppfattningen och anser att det är "påhittat påståenden och lögn":

Floyd skrev:
subjektivisten skrev:
Hånar oliktänakde? ALDRIG att jag skulle göra det. Snäll du, du vet inte vem du snackar med när du säger något sånt, det kan jag lova dig. :?

Hmmm, jag kan sträcka mig till att ge dig en hel del pluspoäng för att du i alla fall gör det snyggt och subtilt.

Iallafall tyckte jag att ditt inhopp i tråden inte direkt gjordes av nått annat skäl än att du ville ge en käftsmäll till subjektivisten igen. Det är ju en vana för dig.

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2008-06-06 20:43

Kaffekoppen skrev:
Floyd skrev:
subjektivisten skrev:

Floyd skrev:

Han kanske tycker det är så att du just påstod att han "hånar oliktänkande om än snyggt och subtilt". Iallafall är det så jag läser det du skriver. Jag kan ju förstå att Subjektivisten inte direkt delar den uppfattningen och anser att det är "påhittat påståenden och lögn":

Floyd skrev:
subjektivisten skrev:

Iallafall tyckte jag att ditt inhopp i tråden inte direkt gjordes av nått annat skäl än att du ville ge en käftsmäll till subjektivisten igen. Det är ju en vana för dig.

....och eftersom jag anser att han verkligen gårt hårt åt (för att vara en smula diplomatisk) oliktänkande så är det ju ingen lögn från min sida.

Vem av oss har rätt? Ptja, där har du problemet tydligt illustrerat , Åsikt mot åsikt, ur hans synvinkel har jag fel, ur min synvinkel har jag rätt, och här finns inte ens någon möjlighet att mäta sig fram till ett objektivt svar. :wink:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-06 21:12

Alla som känner mig VET att är det något jag ogillar så är det när man inte får tycka som man vill. Det finns hundratals trådar på olika forum där jag dagligen skrivit och kämpat för att man ska få tycka precis som man vill. Jag HATAR verkligen när åsikter måste följa en viss mall och det är något jag verkligen avskyr.
Att du sitter och säger att jag är det jag mest hatar, visar bara hur dåligt du känner mig. :(

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2008-06-06 21:46

subjektivisten skrev:Alla som känner mig VET att är det något jag ogillar så är det när man inte får tycka som man vill. Det finns hundratals trådar på olika forum där jag dagligen skrivit och kämpat för att man ska få tycka precis som man vill. Jag HATAR verkligen när åsikter måste följa en viss mall och det är något jag verkligen avskyr.
Att du sitter och säger att jag är det jag mest hatar, visar bara hur dåligt du känner mig. :(

Ok, i så fall får jag konstatera att vi är rätt så lika du och jag. Även om det kanske inte har märkts så väl hittills. Jag känner dig väl inte tillräckligt väl....:wink:

Speciellt
Jag HATAR verkligen när åsikter måste följa en viss mall och det är något jag verkligen avskyr

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-06 21:51

Hade du inte bott i Umeå så kunde du få komma över och lyssna på lite musik. :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-06-06 21:56

Specialare för Umebor eller ? :D

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-06 22:17

Självklart, säldödare gillar jag inte. :wink: 8) :lol:
Eller så är det en bit ifrån Karlstad :P

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2008-06-06 22:26

subjektivisten skrev:Hade du inte bott i Umeå så kunde du få komma över och lyssna på lite musik. :)

Hmm, hur ska jag tolka detta? Nåväl, musik har jag här i Umeå också.....

Sälar? Nej någon sådan har jag inte sett. Nåväl, jag låter det glida för denna gång, jag väljer att sortera in "säldödare" på kontot för "klantiga och harmlösa felskrivningar" :wink:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-06-06 23:17

Verkar nästan som att ni med lite ansträngning skulle
kunna "hitta hem" till varandra ? :wink:

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2008-06-07 00:06

Laila skrev:Verkar nästan som att ni med lite ansträngning skulle
kunna "hitta hem" till varandra ? :wink:

Nä nä, överdriv inte nu. Bara för att vi har skrivit några fredliga inlägg så innebär det naturligtvis inte att vi "hittar hem". Vem ska man då tjafsa med?!?!?!? :wink:

Allvarligt talat, vi står låååååååååångt från varandra i tankesätt och åsikter, och det kommer vi alltid att göra. Men jag gräver ned yxan, orkar helt enkelt inte argumentera mer i en fråga där båda har rätt och båda har fel och där vi aldrig kan nå ett objektivt korrekt svar, mest beroende på att det inte finns något...

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-06-07 00:17

Äh . . nybörjarfel ! :D

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-06-07 14:11

subjektivisten skrev:Hade du inte bott i Umeå så kunde du få komma över och lyssna på lite musik. :)

Är detta någon typ att rasism? Har du något emot norrlänningar. Är vi för manliga här upp så ni söderfjollor inte våga bjuda upp?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-06-07 14:29

meanmachine skrev:

Är detta någon typ att rasism? Har du något emot norrlänningar. Är vi för manliga här upp så ni söderfjollor inte våga bjuda upp?

Oj! säger fabror Mats. Tror du inte Subbe menade att det är lite långt imellan? Fast de kunde bestämt en helg eller så. VArför skall ni missförstå varandra så hela tiden? :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-06-07 14:31

mats skrev:
meanmachine skrev:

Oj! säger fabror Mats. Tror du inte Subbe menade att det är lite långt imellan? Fast de kunde bestämt en helg eller så. VArför skall ni missförstå varandra så hela tiden? :)

Borde jag ha använt en smiley tror du? :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2008-06-07 15:35

mats skrev:
meanmachine skrev:

Nja när han börjar prata om "säldödare"......där måste åtminstone jag börja säga ifrån. :roll:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-06-07 15:52

Floyd skrev:
mats skrev:
meanmachine skrev:

Nja när han börjar prata om "säldödare"......där måste åtminstone jag börja säga ifrån. :roll:

Ja det var inte snällt sagt. Men snälla skaka hand nu. :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-06-07 16:02

meanmachine skrev:
mats skrev:
meanmachine skrev:

Borde jag ha använt en smiley tror du? :wink:

Kanske, men å andra sidan har du och Subbe inte varit bästa polare precis så jag trodde du menade allvar. Bra att det inte var så :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-06-11 22:35

Kunde vara skoj med att maila typ Mythbusters om kabeltester? :)

Hur gör man ?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-06-11 22:37

meanmachine skrev:Kunde vara skoj med att maila typ Mythbusters om kabeltester? :)

Hur gör man ?

Varför vore det kul? De skulle ju inte lyckas bevisa/motbevisa någonting precis som vanligt...
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-06-11 22:38

tvett skrev:
meanmachine skrev:Kunde vara skoj med att maila typ Mythbusters om kabeltester? :)

Hur gör man ?

Varför vore det kul? De skulle ju inte lyckas bevisa/motbevisa någonting precis som vanligt...

Jag tycker de är rätt så bra. Fast kanske ibland lite väl amerikanska.

hifiguru@spray.se

Föregående

Återgå till Generellt om hifi