Om man nu skall leta fel "som låter rätt", vilket är helt fel.
Moderator: Redaktörer
matson skrev:iö skrev:Men jag vill gärna se några exempel på att någon (annan än just "hämnarna") har skrivit något som antyder att de inte accepterar att alla testar som de vill.
Jag tror inte ens jag vet vad det skulle innebära att inte acceptera att folk testar som de vill? Vad kan man göra åt det? Sitta och gorma framför skärmen?![]()
matson skrev:De exempel jag hittar är mer att man förkastar resultatet eftersom det inte var frågan om en blindtest. Exempelvis:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=197874#197874
Det känns lite sisådär att länka till inlägg av Rydberg men hoppas att han inte tar illa upp. Ber i så fall om ursäkt.
Nu blev det bara ett exempel, av tveksam natur dessutom. Det beror på att min tid är begränsad...
matson skrev:iö skrev:Till slut vill jag fråga: Tycker du inte att du (som jag antydde tidigare i det här svaret) själv bidrag i varje fall liiite, till att gruppera folk?
Jajamän!![]()
Att jag gör mig skyldig till något jag själv ogillar när andra gör är vardagsmat för mig.....![]()
Vh/Mats
screen skrev:Jag misstänker att en häftig baspuckel har störst imponatorfactor.
Om man nu skall leta fel "som låter rätt", vilket är helt fel.
Rundberg skrev:Dock kan jag även förstå att lite kunskap kan vara farligt i det här fallet.
IngOehman skrev:"Lite" är ju alltid för lite
IngOehman skrev:Har alltså även trådskaparen börjat förstå, eller är det bara andra i tråden
som gjort det?
Strauss skrev:IngOehman skrev:Har alltså även trådskaparen börjat förstå, eller är det bara andra i tråden
som gjort det?
Det är nog mest andra tror jag
Krasse kan ALDRIG släppa på sina principer och erkänna att någon annans teorier kanske också kan vara rätt, det är mitt intryck i alla fall.
Strauss skrev:IngOehman skrev:Har alltså även trådskaparen börjat förstå, eller är det bara andra i tråden
som gjort det?
Det är nog mest andra tror jag
Krasse kan ALDRIG släppa på sina principer och erkänna att någon annans teorier kanske också kan vara rätt, det är mitt intryck i alla fall.
Svante skrev:...vilket fick mig att tänka på att det heter "survival of the fittest" vilket felaktigt har översatts med den starkastes överlevnad.
IngOehman skrev:Har alltså även trådskaparen börjat förstå, eller är det bara andra i tråden
som gjort det?
Svante skrev:IngOehman skrev:"Lite" är ju alltid för lite
Nä. Det är ju precis lika fel som att säga att mycket alltid är för mycket.
Svante skrev:"Lite" kan vara något att bygga mycket på.
Svante skrev:Man kan inte få hela kursen på första föreläsningen, man måste börja med "lite".
"Lite" kan räcka till en del saker. Det finns fall där "lite" kan vara optimalt.
"Lite" är utmärkt som intresseväckare.
Svante skrev:"Mycket" däremot kan ta kål på allt intresse.
Svante skrev:Därmed kan "lite" vara bättre än "mycket" eftersom det ger framtidsutsikter.
Svante skrev:Jag tror nog att lagom är bäst iaf.
Svante skrev:...vilket fick mig att tänka på att det heter "survival of the fittest" vilket felaktigt har översatts med den starkastes överlevnad.
IngOehman skrev:Jag kunde inte se att det fanns någon som helst "vetenskap inombords" i varken de angrepp som riktades mot Subjektivisten eller Rickard. Vad missade jag? Det enda jag såg var tarvliga personangrepp och en massa okunnigt pseudo-vetenskaligt nonsens, avsett att "straffa dem" för att de haft åsikter tidigare.
IngOehman skrev:NÄR såg du NÅGON kräva blindtest på högtalare, som du ser som representant på den vetenskapliga falangen?
IngOehman skrev:Det viktiga tycker jag är att inte dra in oskyldiga i sådana här grupperingar, och kanske gjorde jag det mot dig när jag buntade ihop dig (yttert tillfälligt dock) med Kalle dussin. Du höll dock med honom, så... En sorts åsiktsgrupp, om så bara för den frågan, var ni ju.
KarlXII skrev:Haha, spännande läsning.
Krav.
Personangrepp.
Falanger.
Okunnigheter.
Grupper.
Oskyldiga.
Allt för att jag hade fräckheten att föreslå för Richard att han skulle lyssna blint på olika högtalare för att se om "Ino" kanske har viss placeboeffekt.
Det var tydligen att svära i kyrkan.IngOehman skrev:Jag kunde inte se att det fanns någon som helst "vetenskap inombords" i varken de angrepp som riktades mot Subjektivisten eller Rickard. Vad missade jag? Det enda jag såg var tarvliga personangrepp och en massa okunnigt pseudo-vetenskaligt nonsens, avsett att "straffa dem" för att de haft åsikter tidigare.IngOehman skrev:NÄR såg du NÅGON kräva blindtest på högtalare, som du ser som representant på den vetenskapliga falangen?IngOehman skrev:Det viktiga tycker jag är att inte dra in oskyldiga i sådana här grupperingar, och kanske gjorde jag det mot dig när jag buntade ihop dig (yttert tillfälligt dock) med Kalle dussin. Du höll dock med honom, så... En sorts åsiktsgrupp, om så bara för den frågan, var ni ju.
Aja. Kul att Richard - med flera - tyckte det var ett intressant förslag iallafall och det ska bli kul att höra ett eventuellt utfall. Fast efter den svadan lär det väl inte bli något av.
Rundberg skrev:Dock kan jag även förstå att lite kunskap kan vara farligt i det här fallet. Om man dessutom försöker anlägga en kritisk hållning, kan det hela lätt bli missriktat såsom Krasse visat på MHB. Om sen svaret dessutom blir ”du har inte förstått/försöker inte förstå/är en idiot” kan jag förstå att det kan kännas frustrerande. Jag tror inte att den smidigaste vägen till att sprida kunskap är direkt konfrontation, för att sedan låta sin motståndare ta till sig av de argument som ges oavsett hur de är förpackade. Jag är övertygad om att det finns bättre vägar att gå utan att göra avsteg från sanningen.
IngOehman skrev:Svante skrev:"Lite" är utmärkt som intresseväckare.
Du missade kanske min poäng - att "lite" ger luckor som kommer att fyllas med spekulationer, gissningar och regelrätta missförstånd också för den delen - ickekunskaper, som det kommer att bli ett alldeles onödigt besvär att behöva olära senare.
Nja, det beror väl lite på vad man anser vara målet med en diskussion. Om man är ute efter att få andra att förstå är det enkla påståendet ”du har inte förstått” inte alltid den bästa vägen att gå. ü andra sidan, om man t.ex. är ute efter att visa hur bra man själv är så kan det vara effektivt. Eftersom man kan försvåra en konstruktiv fortsättning på diskussionen kan man då påpeka hur obotligt trollaktig motståndaren är och hur omöjligt det är att föra en vettig diskussion…subjektivisten skrev:Nja, jag tycker man får skylla sig själv lite. Startar man en tråd där man påstår att "jag ska bevisa att metod X inte funkar" och bevisen inte håller utan är mest missuppfattningar om själva metoden, så får man nog räkna med folk kommer säga till han. Smidigaste vore om han starta tråden med frågor, istället för påstående som han säger är korrekta.
Intressant vändning - nästan retoriskt skulle en del sägaIngOehman skrev:Okej - handsken är kastad...
Så visa hur det går till att upplysa Krasse! (Och likasinnade)
Jag sätter mig ned, lutar mig bakåt och förbereder mig på att
bli mäkta imponerad.![]()
Vh, iö
Rundberg skrev:Nja, det beror väl lite på vad man anser vara målet med en diskussion. Om man är ute efter att få andra att förstå är det enkla påståendet ”du har inte förstått” inte alltid den bästa vägen att gå. ü andra sidan, om man t.ex. är ute efter att visa hur bra man själv är så kan det vara effektivt. Eftersom man kan försvåra en konstruktiv fortsättning på diskussionen kan man då påpeka hur obotligt trollaktig motståndaren är och hur omöjligt det är att föra en vettig diskussion…
Absolut! Men man bör kanske kvalificera sitt påstående med att resonera kring de felaktigheter som personen drar fram. För en gångs skull måste jag säga att du började tråden på MHB på ett bra sätt eftersom du faktiskt tog dig tid att resonera kring frågorna och missförstånden.subjektivisten skrev:Men om personen inte förstått metodenså bör man kunna påpeka det. Speciellt om han framhåller sina påstående som korrekta. Som vanligt, börjar man med framhäva sig själv och säga andra har fel, så får man faktiskt ta smällen sen.
KarlXII skrev:Haha, spännande läsning.
Krav.
Personangrepp.
Falanger.
Okunnigheter.
Grupper.
Oskyldiga.
Allt för att jag hade fräckheten att föreslå för Richard att han skulle lyssna blint på olika högtalare för att se om "Ino" kanske har viss placeboeffekt.
Det var tydligen att svära i kyrkan.IngOehman skrev:Jag kunde inte se att det fanns någon som helst "vetenskap inombords" i varken de angrepp som riktades mot Subjektivisten eller Rickard. Vad missade jag? Det enda jag såg var tarvliga personangrepp och en massa okunnigt pseudo-vetenskaligt nonsens, avsett att "straffa dem" för att de haft åsikter tidigare.IngOehman skrev:NÄR såg du NÅGON kräva blindtest på högtalare, som du ser som representant på den vetenskapliga falangen?IngOehman skrev:Det viktiga tycker jag är att inte dra in oskyldiga i sådana här grupperingar, och kanske gjorde jag det mot dig när jag buntade ihop dig (yttert tillfälligt dock) med Kalle dussin. Du höll dock med honom, så... En sorts åsiktsgrupp, om så bara för den frågan, var ni ju.
Aja. Kul att Richard - med flera - tyckte det var ett intressant förslag iallafall och det ska bli kul att höra ett eventuellt utfall. Fast efter den svadan lär det väl inte bli något av.
BB skrev:Svante skrev:...vilket fick mig att tänka på att det heter "survival of the fittest" vilket felaktigt har översatts med den starkastes överlevnad.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Naturligt_urval
//BB
Svante skrev:IngOehman skrev:Svante skrev:"Lite" är utmärkt som intresseväckare.
Du missade kanske min poäng - att "lite" ger luckor som kommer att fyllas med spekulationer, gissningar och regelrätta missförstånd också för den delen - ickekunskaper, som det kommer att bli ett alldeles onödigt besvär att behöva olära senare.
Mja, vi beskriver två olika fall. "Lite" kan ge upphov till spekulationer - medhåll. Men inte att det med naturnödvändighet gör det.
Svante skrev:Jag är mycket medveten om att de kvicka fixarnas väg är en återvändsgränd, jag är ju programmerare...
Svante skrev:...men jag är ochså medveten om att för mycket information tar kål på intresset hos många ("men pappa, jag vill inte leka med Meccano mer nu").
Svante skrev:Felet är inte för lite information, utan attityden att lösa problemen med fixar.
IngOehman skrev:Svante skrev:...men jag är ochså medveten om att för mycket information tar kål på intresset hos många ("men pappa, jag vill inte leka med Meccano mer nu").
Oj, det låter som ett trauma du har personlig erfarenhet av. Är det ditt eller någon av dina barns?
Oavsett vilket tror jag att det är mänskligt att ha i varje fall något trauma att falla tillbaka på.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], MPE och 25 gäster