Pioneer 668: En tämligen medioker CD-spelare!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2004-10-01 17:50

Är det inte så att CUE-felet är en aning överdrivet för de flesta? Visst, du som kör en schyst CRT-projektor kan säkert se det, men hur många sitter med den utrustningen hemma?

Ungefär lika överdrivet som ljudskillnaderna för många normala användare :? Antagligen är det lättare att se CUE "felet", än att höra skillnaderna mellan olika modeller i "normala" hem.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-01 18:24

subjektivisten skrev:Nattlorden, Juppz, den är i över delen helt klart, har inte sagt något annat. Men den är inte perfekt som testet visar. Finns bättre spelare bildmässigt.

Då förstår jag inte vad det är för problem då... om man köper en CD-spelare och på kuppen får en DVD-spelare i "övre delen". Snacka om bonus! :D

Prioriterar man bild över ljud kan man ju skaffa en spelare med bättre bild och sämre ljud istället.

( Personligen är jag inte så kritisk så jag skulle kalla det där ett problem - möjligtvis som det står helt still i en längre sekvens... men med tanke på hur dåliga varje enskild ruta varit på VHS och Laserdisc men ändå sett bra ut i rörelse. Däremot är jag mycket petig med öronen. )
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2004-10-01 18:32

JonasNilsson skrev:Ungefär lika överdrivet som ljudskillnaderna för många normala användare :? Antagligen är det lättare att se CUE "felet", än att höra skillnaderna mellan olika modeller i "normala" hem.

Så är det kanske. Jag ska slänga i Toy Story i spelaren när jag kommer hem och kolla om jag behöver starkare linser!

Vad betyder förresten "normala"?

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2004-10-01 22:01

Är det inte så att CUE-felet är en aning överdrivet för de flesta?

Vilka är de flesta :?:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-01 22:07

Är CUE-problemet något som endast ger sig till känna när spelaren är pausad?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2004-10-01 22:38

JonasNilsson skrev:Vilka är de flesta :?:

Ja, vad brukar det betyda? De flesta (för att använda samma uttryck igen) sitter väl trots allt med vanliga tv-apparater och utan att vara insatt känns det som att de inte direkt är rätt maskiner för att maxa DVD-formatet, eller?

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2004-10-01 23:00

Vad betyder förresten "normala"?

Ja, vad brukar det betyda? De "normala" (för att använda samma uttryck igen) sitter väl trots allt med vanliga stereo-apparater och utan att vara insatt känns det som att de inte direkt är rätt maskiner för att maxa DVD/CD-formatet, eller?

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-10-01 23:03

Undrar också detta.
Bilden är ju följdaktligen pausad på bildexemplet, eller?

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2004-10-01 23:10

Varför skulle den det?
Har läst igenom artikeln och inte läst något om det, förstår heller inte varför Chroma Upsampling Error (CUE), skulle uppstå bara när spelaren är pausad.

Undrar också detta.
Bilden är ju följdaktligen pausad på bildexemplet, eller?

Blir dj*vligt bökigt att fotografera testresultat om man inte får pausa spelarna :wink:

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-10-01 23:19

Ja men alla vet väl att de flesta dvd-spelare inte återger bilden riktigt likadant i pauseläge som när man spelar filmen, eller är det kanske bara jag som har ovanligt bra syn? :lol:

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2004-10-01 23:34

Jo men.......
Vore inte det det fånigaste testet i världshistorien :?: :?:

"-Denna spelare har universums bästa bild när du ser på film som rör sig. Dumglor du dock på en stillbild i 3 timmar, kommer du att upptäcka hur dålig, kass, rutten och usel den är"

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-01 23:57

Hej!

Att kalla någon som arbetar seriöst och som säljer öppet för dumugglor är på gränsen
till att vara åtalbart för ärekränkning o var som tusan, vem ska bestämma vilka normer
A* ska testa efter? A* är fågelfri att utföra mina tester precis som A* behaga efter
eget tycke och det ska inga LTS? ABX? Nej, det är A* själv som bestämma hur A*
testa mina grejer! För det finns inga lagstadgade eller normerade lagar som förbjuda
dumgloende på stillbild i 3 timmar! Vi lever inte i en totalitär stat, men det kan nästan
verka så att en del vill ha detta.

Mvh A*

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2004-10-02 00:02

JonasNilsson, det vore hemskt trevligt om du ville uttala dig i frågan jag funderar över ovan. Jag har ingen CRT-projektor, så jag tycker det vore intressant med lite seriös input och en jämförelse med en standard-tv.

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2004-10-02 07:25

10.

Jo, men det vore som om jag skulle försöka beskriva hur mycket du hör skillnad mellan olika CD-spelare i ditt hem, med din utrustning. Ruskigt svårt.....
Mycket är relaterat till vilka videoutgångar du har möjlighet att använda, S-video, Composite, Scart, DVI. Vilket avstånd du sitter på relativt bildytan och givetvis vilket bildformat man använder.
Precis som du säger är det säkert svårare att se det på en vanlig 21 tums bildrörstv på 50hz, än på en Barco CRT-projektor.
En del stör sig otroligt mycket på regnbågseffekterna som DLP-maskinerna kan ge, och vissa inte alls (Jag).
Men som du var inne på tidigare, tryck in Toy Story i maskinen hemma och titta, så kan du avgöra om det är något att bry sig om eller ej. :D

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-10-03 12:14

Är det inte så att CUE-felet är en aning överdrivet för de flesta? Visst, du som kör en schyst CRT-projektor kan säkert se det, men hur många sitter med den utrustningen hemma? Jag kan ärligt säga att jag aldrig har tänkt på det hemma på min Panasonic 32" WS, trots att jag vet att det ska finnas där.

Mycket av testerna som görs på t ex förstärkare för LTS är också överdrivna och som få faktiskt kommer uppleva som problem. Same thing.

Jag kom precis på att jag kanske behöver en Sydväst scartkabel för 25 kkr för att se det!

Nej, det räcker med en ganska billig kabel från t ex Marcus Cables, bara den håller 75 ohm rakt igenom.

Nej, det syns när man spelar filmen vanligt. Av ganska förklariga skäl så är det lättare att ta bilden för nätet när den är pausad. :D
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2004-10-03 12:28

subjektivisten skrev:Mycket av testerna som görs på t ex förstärkare för LTS är också överdrivna och som få faktiskt kommer uppleva som problem. Same thing.

Okej.

Nej, det räcker med en ganska billig kabel från t ex Marcus Cables, bara den håller 75 ohm rakt igenom.

Bra, men du missade väl inte ":wink:", eller?

matson

Inläggav matson » 2004-10-03 14:46

subjektivisten skrev:
matson skrev:Men tänk om man gillar CUE-problemet då? Det kanske är bättre just hemma hos mig. Förresten så skall ju även bilder tilltala själen och det går inte att mäta. Nej, smaken är som baken. Allt handlar om att matcha mot rätt TV/Projje. Vilka kablar användes egentligen under testet? Hade varit väldigt konstigt om det inte blev mkt bättre med Nordost/Svecia.
(Flåt skoja bara)

btw....bara för att man mäter så innebär inte det att det blir objektivt.

Tja, skillanden mellan ljud och bild är att vid bild så har man vissa ramar att hålla sig inom. Visst, det släpps skit DVD's med felaktig bild men i stort sett så använder man kalibrerade monitorer för att återge bilden på rättvist sätt. Samma blir det då med uppspelningen av bilden. Såklart kan man föredra en varmare färgton, gör mig inget alls, men att påstå att CUE är rätt är ganska löjligt IMO.

Roligt att se er som kommer med era jäkla "objektiva" trams jämt mummla om detta.
.

Alltså, jag skrev det på skämt. :D

Dock skulle man kunna hävda att man gillar det på samma sätt som man gillar 10%THD eller en frekvensgång som ser ut som en banan.

I båda fallen är det en förvrängning och man kan ju givetvis tycka vad som helst av resultatet. Korrekt återgivning blir det ju inte däremot.

Så fort man tolkar mätresultat så är det subjektiva värderingar inblandade(en del dock mer logiska än andra).

Mvh

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-03 15:17

subjektivisten skrev:Mycket av testerna som görs på t ex förstärkare för LTS är också överdrivna och som få faktiskt kommer uppleva som problem. Same thing.

Nja, tråden handlar ju om hur 668 är som CD-spelare och därför är LTS test självklart mer relevent än om den har eller inte har CUE.
Det gör den ju inte till sämre CD-spelare.

Det är säkert ingen överdriven test, men är nog mer lämplig frågeställning i ett video-forum än i ett audio-forum. Självklart finns det ju folk som överlappar båda (du själv, t.ex.) Hos mig stör nog de inbrända vertikala ränderna (eller vad det ju är för fel) på min 32-tummare mer än CUE. Antingen saknar min H/K den buggen, eller så ser jag det inte helt enkelt.

Tidiga DVD-spelare såg man jaggiga diagonala ränder (dålig antialias på datorspråk), men det tycker jag mig inte notera nuförtiden. Något annat problem har jag aldrig märkt av.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-10-03 23:40

Nattlorden, Ville bara påpeka att spelaren är inte perfekt som DVD. That's it.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-04 09:41

subjektivisten, okej! Det är noterat. Tror inte att någon har försökt påstå det, men det kanske har verkat så.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-04 13:32

Fast jag har läst att många gillar bilden.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-10-04 13:57

Fast jag har läst att många gillar bilden.

...och jag har hört att många gillar ljudet! :twisted:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-04 13:59

Ha ha ha, du är rolig du Hottan, du roar din herre mats :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-10-04 14:44

För att elda på lite granna i denna nu långsamt avsomnande tråd
vassego:
http://www.worldaudiodesign.com/forum/s ... hp?t=18703
Så får ni tjuvkika lite på min favvo rörsajt.
Dimitri
Det är 575-an som avhandlas

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-10-04 14:58

Hm är det bara jag som får intrycket av att dom inte har så stor koll på vad dom syslar med när dom tweakar... Jag ögnade bara snabbt igenom tråden men fick intrycket av att han chansar ganska hejvillt när han byter ut sina komponenter.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-10-05 08:14

Since it is now a full 24 hours old, it is clearly time to start modification.

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-05 09:48

Hotspur skrev:
Since it is now a full 24 hours old, it is clearly time to start modification.

:lol: :lol: :lol:

8O 8O fanatiker :lol: :lol: minst sagt! För sådana personer kvittar det hur bra apparaten är, det skall tweakas för tweakandes skull.

peber

Inläggav peber » 2004-10-05 10:39

...fast det riktigt intressanta är väl att de är så imponerade av spelaren otweakad! 8)

/P (stolt ägare av en 575...)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-05 10:52

peber skrev:...fast det riktigt intressanta är väl att de är så imponerade av spelaren otweakad! 8)

/P (stolt ägare av en 575...)

Håller med

HifiMats (stolt ägare av en 565)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-10-06 09:05

...fast det riktigt intressanta är väl

...vad vi och andra tycker om Pioneer DV-688, i alla fall i denna tråd. Så här skriver t.ex. What HiFi:
AGAINST: The CD playback could most kindly be described as indifferent

och:
A forward-looking player that will exite all but the most demanding stereo music fanatics

:twisted: 8O :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi