Chord M Scaler med TT2 eller Dave?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

RogerJoensson

Re: Chord M Scaler ljudprov på sidan 16

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-07 10:21

Strmbrg skrev:Nä, närmast tillhands ligger väl kanske att demosnubben har manipulerat ljudet. Alltså jag ironiserar inte, jag tror det. Men tänker inte lyssna.

Eller så handlar det mycket om just det där att man kan höra skillnad på samma, med rätt förutsättningar runt det hela. Jag har lurat mig själv ett par gånger, trots att jag blindlyssnat rätt mycket och borde veta bättre.

Musik är ett flöde och med rätt sorts musik kan man uppleva skillnader då och då när man växlar vid rätt tidpunkt (trots att alternativen är exakt samma källa/kedja). Det gäller att inte dra förstora växlar på att det ibland (kanske slumpvis) hörs skillnader, utan att undersöka vidare. Om man vill veta, dvs.
En liten paus förstärker skillnaden, ett litet delay förstärker skillnaden, vetskapen att man vilket alternativ man lyssnar på påverkar (oavsett om det stämmer eller inte = självbedrägeri). I det här fallet har man dessutom olika beteenden om beroende på om man växlar upp eller ner och möjligen en mindre skillnad i ljudnivå och fördröjning (svårt att avgöra). Kanske står demonstratören och flaxar med armarna diggandes vid mikrofonerna också.

Skillnaderna krymper ju (för mig) rejält när jag hoppar runt på måfå och inte hör skarvarna eller ser videon (tittar efteråt).
Jag kan inte avgöra om de mindre skillnaderna som ibland ändå upplevs beror på musikens flöde eller något annat eftersom ljudkvalitén är så låg och jag inte kan få lyssna på samma ljudklipp med de bägge alternativen. Det bli ju alltid olika klipp för respektive alternativ (inga omtag).

Skillnaderna jag upplevde handlade inte om djup, utan om klang i mellanregistret/basen och möjligen en mindre förflyttning i sidled eller något annat svårbeskrivet, som skulle kunna bero på att en mindre tidsförskjutning uppstår när man växlar upp som ger en förskjutning, vilket påverkar upplevelsen just vid växlingen. Den typen av effekt kan man ju få om man A/B-växlar före/efter ett kort delay, men det kan som sagt även ha med slumpvisa effekter av att musiken flödar att göra. Växling i andra riktningen har en paus och då hinner hörseln så att säga nollställas och får inte den typen av upplevelse. Det kan bidra till olika upplevelser beroende på växlingsriktning. Inget vilopaus i ena riktningen, men ett långt ljuduppehåll i andra riktningen.
Som gjort för självbedrägeri bara det.

Det är mycket som jag inte tycker håller i den där demonstrationen.
Senast redigerad av RogerJoensson 2020-08-07 10:29, redigerad totalt 1 gång.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-08-07 10:29

Strmbrg borde spela på lotto varje vecka, för likt den otroliga tur han har att pricka in högsta uppskalning vid blindtest varje gång så borde han kunna pricka in lottoraden tillräckligt ofta för att bjuda hela forumet på varsin M Scaler.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-07 10:30

Nu börjar du prata om något annat än videodemonstraonen. Varför då? Och du verkar forfarande inte fatta vilka fallgropar det finns.
Med det inget sagt om hur det låter hos Strmbrg.
Senast redigerad av RogerJoensson 2020-08-07 10:31, redigerad totalt 1 gång.

Tell

Inläggav Tell » 2020-08-07 10:31

goat76 skrev:
Tell skrev:Ja jag hörde också en tydlig skillnad några gånger, men det beror på hur musiken spelas. Vissa gånger lät det nämligen bättre ja (aka, han drog på mer med trumpeten). O iofs så andra gånger lät det istället sämre (musiken kom in i ett lite tystare parti). Att du så gärna vill att såna här apparater ska vara magiska gör ju dessutom "hör" mer skillnad än vad som finns. Du MÅSTE verkligen läsa på om hur det här med suggestion o placebo fungerar.

Nej, det är det omvända i detta fall, du sitter och blockerar dig själv genom att göra allt för att bara lyssna efter det som låter lika, det är vad som sker här.

Strmbrg är inte intresserad av småskillnader, det märker man vad som än diskuteras, men enligt dig ljuger han alltså för oss när han berättar att han blint orickar in högsta uppskalningen varje gång vid egna blindtester.

En sak till, i videon skalas signalen bara upp till en fjärdedel p.g.a att DACen han använder sig av inte tar emot mer, trotts detta hör man skillnaden.

Jag skrev ju precis att jag hörde att det lät bättre. Ibland alltså, för ibland lät det sämre också. Du ger däremot credd till dom gånger det är en tydlig bättre skillnad, men låter dom sämre gångerna passera. Du har fel helt enkelt.
Om han i klippet hade spelat upp hela låtar med skalaren på o hela låtar med den av så hade det varit mycket lättare o lyssna efter eventuella riktiga skillnader o inte bara hittepåskillnader.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-07 10:33

Förutsatt att han inte dansade och flaxade med armarna vid mikrofonerna, olika beroende på om han diggade eller inte. :wink:

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-08-07 10:40

Jag ville bara delge er existensen av den där videon. Dra inga slutsatser av apparatens åstadkommanden baserat videon.
Om jag förstår er rätt - ni som spelat upp videon - så kan man hoppa runt både uppåt och nedåt i samplingsfrekvenserna, dock utan att kunna höra resultatet av den högsta. I verkligheten med dess fjärr så kan jag bara hoppa runt i en riktning, dock börja hoppandet i vilket samplingsläge som helst.
Nå, hör ni att det där by-pass-läget låter högre än de andra? Det skall det tydligen göra, och det hör jag här hemma. Det handlar om 2,8 dB nivåsänkning i alla lägena relativt by-pass-läget och förklaras med att eliminera ljudliga konsekvenser av klippning.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-07 10:41

Jag glömde: Fasskillnader kan också generera irrelevanta skillnader som bara uppstår vid själva A/B-växligen, som t ex fasskillnader i högtalardelningsfilter (som kan ge liknande effekt som ett kort delay). När jag väl upptäckte det en gång i forntiden, övergick jag till att använda en A/B-switch med nolläge för att alltid få en kort paus som "nollade tiden", när jag experimenterade med olika varianter på filter. -För att göra växlingen "demokratisk" oavsett växlingsriktning, så att en fasförskutning inte smittade av sig just vid växlingen och förvrängde bedömningen.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-07 10:44

Strmbrg skrev:Jag ville bara delge er existensen av den där videon. Dra inga slutsatser av apparatens åstadkommanden baserat videon.
Om jag förstår er rätt - ni som spelat upp videon - så kan man hoppa runt både uppåt och nedåt i samplingsfrekvenserna ...

Det verkade som att han växlade fram och tillbaka. Kanske fibblade han snabbt med fjärren så att det blev en växling mellan två lägen bara?

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-07 10:47

Tell skrev:... ger däremot credd till dom gånger det är en tydlig bättre skillnad, men låter dom sämre gångerna passera.

Det är nog inte helt ovanligt att man reagerar så på skillnader. Det kan vara en anledning till att en del aldrig verkar sluta byta grejor i tron att de ständigt uppgraderar.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-08-07 10:49

RogerJoensson skrev:
Strmbrg skrev:Jag ville bara delge er existensen av den där videon. Dra inga slutsatser av apparatens åstadkommanden baserat videon.
Om jag förstår er rätt - ni som spelat upp videon - så kan man hoppa runt både uppåt och nedåt i samplingsfrekvenserna ...

Det verkade som att han växlade fram och tillbaka. Kanske fibblade han snabbt med fjärren så att det blev en växling mellan två lägen bara?

Jaha, jag trodde att man som uppspelare av videon på något vis kunde studsa lite fram och åter mellan lägena. Men det handlar alltså om att spela upp filmen i ett kontinuerligt flöde?
Ursäkta frågorna och jag kan förstå den som föreslår att jag skall ta del av videon själv för att få de önskade svaren. Men det tänker jag som jag sagt tidigare inte göra.
Orsaken - för den som vill veta - är av psykologisk karaktär: Jag vill inte utsätta mig för risken att hamna i något jobbigt funderingsläge. Jag har erfarenhet av hur det kan bli...

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-07 10:56

Jag vet inte om du driver med oss, men jag gör ett försök: Alltså, man kan klicka på valfri plats på videons tidlinje och hoppa runt, lyssna, bedöma och först därefter titta om apparatens lampa lyser eller inte. Om och om igen på måfå. Då slipper man både höra hur det låter i själva skarvarna mellan växlingarna (vilket kan ge korrupta upplevelser på den påverkan som apparaten gör) och påverkan pga av att man vet vilket läge apparaten är i och på förhand vet vad man ska komma att höra.

Man vet alltså inte vid lyssningen vilket läge apparaten är i och påverkas inte av denna vetskap. Det kollar man efter varje nedslag och lyssning. Det gör jämförelsen mer rättvis. Man slipper även effekterna av de olikt ljudande växlingsskarvarna genom att hoppa in mellan själva växlingarna (slipper att höra dessa).

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-08-07 11:20

Tell skrev:...
Om han i klippet hade spelat upp hela låtar med skalaren på o hela låtar med den av så hade det varit mycket lättare o lyssna efter eventuella riktiga skillnader o inte bara hittepåskillnader.

Håller med. Det är bättre att jämföra samma parti med resp inställning istället för att hoppa hit och dit. Inte ens att knpappa runt själv är speciellt lämpligt eftersom det samtidigt, vid varje växling, kopplar loss den egna upplevelsen från musiken. Lyssnar man efter hur bra man hör framförandet så bör man definitivt jämföra samma parti med resp inställning.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Records

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-08-07 11:39

RogerJoensson skrev:Jag vet inte om du driver med oss, men jag gör ett försök: Alltså, man kan klicka på valfri plats på videons tidlinje och hoppa runt, lyssna, bedöma och först därefter titta om apparatens lampa lyser eller inte. Om och om igen på måfå. Då slipper man både höra hur det låter i själva skarvarna mellan växlingarna (vilket kan ge korrupta upplevelser på den påverkan som apparaten gör) och påverkan pga av att man vet vilket läge apparaten är i och på förhand vet vad man ska komma att höra.

Man vet alltså inte vid lyssningen vilket läge apparaten är i och påverkas inte av denna vetskap. Det kollar man efter varje nedslag och lyssning. Det gör jämförelsen mer rättvis. Man slipper även effekterna av de olikt ljudande växlingsskarvarna genom att hoppa in mellan själva växlingarna (slipper att höra dessa).

Åkej, tack! De var så jag tänkte mig att det låg till. Nä, ingen drivning från min sida. :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-08-07 11:58

Tell skrev:
goat76 skrev:
Tell skrev:Ja jag hörde också en tydlig skillnad några gånger, men det beror på hur musiken spelas. Vissa gånger lät det nämligen bättre ja (aka, han drog på mer med trumpeten). O iofs så andra gånger lät det istället sämre (musiken kom in i ett lite tystare parti). Att du så gärna vill att såna här apparater ska vara magiska gör ju dessutom "hör" mer skillnad än vad som finns. Du MÅSTE verkligen läsa på om hur det här med suggestion o placebo fungerar.

Nej, det är det omvända i detta fall, du sitter och blockerar dig själv genom att göra allt för att bara lyssna efter det som låter lika, det är vad som sker här.

Strmbrg är inte intresserad av småskillnader, det märker man vad som än diskuteras, men enligt dig ljuger han alltså för oss när han berättar att han blint orickar in högsta uppskalningen varje gång vid egna blindtester.

En sak till, i videon skalas signalen bara upp till en fjärdedel p.g.a att DACen han använder sig av inte tar emot mer, trotts detta hör man skillnaden.

Jag skrev ju precis att jag hörde att det lät bättre. Ibland alltså, för ibland lät det sämre också. Du ger däremot credd till dom gånger det är en tydlig bättre skillnad, men låter dom sämre gångerna passera. Du har fel helt enkelt.

Det enda av riktig betydelse här är egentligen att vi hör en skillnad, för att verkligen veta hur det låter måste vi vara på plats.
Kul att du medger att det faktiskt hörs en skillnad, då kan vi gå vidare.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-08-07 12:05

Men - hör ni någon nivåskillnad mellan sekvenserna? Det ska ju handla om 2,8 dB mellan by-pass och uppsamlingslägena.
DET - om något - måste väl ändå vara högst påtagligt?
Eller är ni stendöva hela bunten? 8O

:D :D :D

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-08-07 12:11

Conan skrev:
Strmbrg skrev:Du har säkert redan upptäckt dem, men jag bifogar hursom en länk till en Watts-intervju.
Misstänker att det är mer givande att titta på den än på den där mysko ljud-demon.

https://www.head-fi.org/threads/hugo-m- ... 2/page-656

Inget kan förändra det skitskumma att apparaten gör nåt med ljudet mellan de olika lägena som t.o.m. verkar vara hörbart genom Youtube. Då handlar det inte bara om uppsamplning som matar en i övrigt välfungerande och välkonstruerad DAC.

Kan han ha skapat en mirakulös algoritm i sin FPGA som accentuerar accenter och att tydliggörandet av dessa förstärker intrycket av djupdimension?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-07 12:15

Strmbrg skrev:Men - hör ni någon nivåskillnad mellan sekvenserna? Det ska ju handla om 2,8 dB mellan by-pass och uppsamlingslägena.

Frågan är vad han växlade mellan och hur mycket han när kontrollen blinkade blå flaxade med armarna. Det var kanske det senare som fick ljudet att lyfta.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-08-07 12:33

sprudel skrev:
Conan skrev:
Strmbrg skrev:Du har säkert redan upptäckt dem, men jag bifogar hursom en länk till en Watts-intervju.
Misstänker att det är mer givande att titta på den än på den där mysko ljud-demon.

https://www.head-fi.org/threads/hugo-m- ... 2/page-656

Inget kan förändra det skitskumma att apparaten gör nåt med ljudet mellan de olika lägena som t.o.m. verkar vara hörbart genom Youtube. Då handlar det inte bara om uppsamplning som matar en i övrigt välfungerande och välkonstruerad DAC.

Kan han ha skapat en mirakulös algoritm i sin FPGA som accentuerar accenter och att tydliggörandet av dessa förstärker intrycket av djupdimension?

Om ljudprocessningsalgoritmer är att betrakta som mirakulösa vet jag inte, men det finns massvis med sådana. Det är i kategorin: Vad vill ni åstadkomma? OK, det går göra! Om detta sedan blir "bättre" beror på ursprungsmaterial och vad man önskar. Det mesta går att göra (utom att verkligen förbättra en signal).
Senast redigerad av hcl 2020-08-07 12:34, redigerad totalt 1 gång.
Rocred Records

Tell

Inläggav Tell » 2020-08-07 12:34

goat76 skrev:
Tell skrev:
goat76 skrev:

Det enda av riktig betydelse här är egentligen att vi hör en skillnad, för att verkligen veta hur det låter måste vi vara på plats.
Kul att du medger att det faktiskt hörs en skillnad, då kan vi gå vidare.

Dock är det ju samma skillnad som jag hör som när nån går från att spela mjukt till starkt, så dom skillnader jag hör beror alltså inte alls på scalern om det var det du nu fått för dig.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-08-07 12:54

Strmbrg skrev:Men - hör ni någon nivåskillnad mellan sekvenserna? Det ska ju handla om 2,8 dB mellan by-pass och uppsamlingslägena.

Tänkte faktiskt inte på nivåskillnaden. Däremot tyckte jag det var en skillnad och att det växlades till det bättre 11 ggr (under den tid jag orkade testa). Vid 9 av dessa 11 (tyckte det lät bättre-)tillfällen var M-Scalern inkopplad. Därutöver tyckte jag det var sämre emellanåt vid 6 av 7 (tyckte det lät sämre-)tillfällen vår M-Scalern inte inkopplad.

15 av 18 m.a.o. till M-Scalerns fördel verkade det som. Det var väl inte bästa ljudet f.ö., men viss skillnad gick onekligen att höra. Lyssnandet gjordes vid vanlig dator (PC) och med lurar.
Rocred Records

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-07 13:15

Nivåskillnad är en av de vanligaste orsakerna till att man får felutslag vid A/B och blindtestning. A och O om man vill få pålitliga resultat vid jämförelse. Bara någon tiondels dB kan resultera i feldetektion eller skillnadsupplevelse på en och samma. Det är inget ovanligt att man upplever något annat än just nivåskillnad.

Eftersom det inte var samma klipp för båda lägena och paus enbart i ena riktningen och att musiken var som den var, så var det svårt att höra om nivåskillnad var inblandad. En ev nivåökning för lampan lyser blått-läget borde i de flesta fall gett detta läge en fördel.
Man kanske skulle kunna klippa och klistra och analysera fram ett medelvärde, men jag fann det inte värt besväret. Hade det varit samma klipp två gånger så hade jag förmodligen rippat, nivåbalanserat och lyssnat igen.

Användarvisningsbild
miaber

Inläggav miaber » 2020-08-07 13:28

goat76 skrev:
hifikg skrev:
goat76 skrev:
Ja, och se hur det går. :D

Eller inte. Brubeck & Co svänger som f-n, just nu drog Take Five igång... den dängan är det många som tolkat och satt text till mm mm, den behöver inte ens ett par OA52 för att pälsen ska resa sig. Kanske skulle en skalör få knäskålarna att hoppa ur led, men är det verkligen målet med musiklyssning??

Jag är faktiskt ganska tveksam till om hörlurslyssning är det optimala verktyget för att avgöra djup, bredd och separation i ljudbilden. Just dessa saker är hörlurars största problem, djup finns i princip inte alls, bredden och separationen låter redan maximerad oavsett hur musiken än är mixad.

Det måste vara riktigt sunkiga lurar du har, om du inte där hör skillnader mellan uppspelade youtubeklipp som hörs I datorhögtalare. Vettiga lurar borde väl vara ett bättre analysverktyg än ett par Logitech?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-08-07 13:34

miaber skrev:
goat76 skrev:
hifikg skrev:
Eller inte. Brubeck & Co svänger som f-n, just nu drog Take Five igång... den dängan är det många som tolkat och satt text till mm mm, den behöver inte ens ett par OA52 för att pälsen ska resa sig. Kanske skulle en skalör få knäskålarna att hoppa ur led, men är det verkligen målet med musiklyssning??

Jag är faktiskt ganska tveksam till om hörlurslyssning är det optimala verktyget för att avgöra djup, bredd och separation i ljudbilden. Just dessa saker är hörlurars största problem, djup finns i princip inte alls, bredden och separationen låter redan maximerad oavsett hur musiken än är mixad.

Det måste vara riktigt sunkiga lurar du har, om du inte där hör skillnader mellan uppspelade youtubeklipp som hörs I datorhögtalare. Vettiga lurar borde väl vara ett bättre analysverktyg än ett par Logitech?

Jag har inte testat med lurar än, ska göra det senare idag. Men å andra sidan är det inte så viktigt att ta reda på, jag gar redan med lyssning på högtalare hört skillnaden i videon.
Senast redigerad av goat76 2020-08-07 13:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-08-07 13:54

Nä, sluta med det där testandet nu. Det är ett faktum att det är boring att sitta och finlyssna om och om igen på samma stycke. Själv har jag tagit en båttur. Vi har en hyfsad stereo i båten (fanns vid köpet). Har knappt använt den. :)

Användarvisningsbild
miaber

Inläggav miaber » 2020-08-07 13:57

Strmbrg skrev:Nä, sluta med det där testandet nu. Det är ett faktum att det är boring att sitta och finlyssna om och om igen på samma stycke. Själv har jag tagit en båttur. Vi har en hyfsad stereo i båten (fanns vid köpet). Har knappt använt den. :)

+1

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-08-07 15:36

hcl skrev:

Tänkte faktiskt inte på nivåskillnaden. Däremot tyckte jag det var en skillnad och att det växlades till det bättre 11 ggr (under den tid jag orkade testa). Vid 9 av dessa 11 (tyckte det lät bättre-)tillfällen var M-Scalern inkopplad. Därutöver tyckte jag det var sämre emellanåt vid 6 av 7 (tyckte det lät sämre-)tillfällen vår M-Scalern inte inkopplad.

15 av 18 m.a.o. till M-Scalerns fördel verkade det som. Det var väl inte bästa ljudet f.ö., men viss skillnad gick onekligen att höra. Lyssnandet gjordes vid vanlig dator (PC) och med lurar.

Glömde skriva att jag bara lyssnade d.v.s. tittade inte samtidigt på videon.
Rocred Records

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-08-07 16:38

Det gör kanske inte så stor skillnad med tanke på att skarvarna inte gynnar alt missgynnar resp alternativ lika.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-08-07 17:36

goat76 skrev:
miaber skrev:
goat76 skrev:

Jag har inte testat med lurar än, ska göra det senare idag. Men å andra sidan är det inte så viktigt att ta reda på, jag gar redan med lyssning på högtalare hört skillnaden i videon.

Jag måste återkomma till det här, jag svarade i av bara farten då jag var ute och promenerade i trafiken. :)

Det jag sa åt hifikg i ett tidigare inlägg var att lyssning i hörlurar dels överdriver separation och bredd i ljudbilden medans ett eventuellt djup i den samma blir som borttrollat. P.g.a dessa saker skulle jag misstänka att det troligtvis sätter alla de fördelar som Chord M Scaler ger ”ur spel”, det blir då svårare att bedöma eller ens få en hum om ifall existerar en skillnad när dessa grejer blir antingen totalt överdrivna eller icke existerande vid hörlurslyssning.

Jag vet inte vad du haft för lyssning när du hörde klippet, själv lyssnade jag på mitt hifi-ljudsystem, inte på ett par dator-högtalare.

Hörde du skillnad och vad lyssnade du på?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-08-07 18:41

Alltså, den höggradiga detaljåtergivning som Musikskalaren ger, påverkar såklart bland annat djupinformationen. Detta eftersom de små, svaga och lättdrunknande ljud som förmedlar djupet tydliggörs.
Så visst blir ljudet klarare även i lurar, men man kan ju inte förtydliga något som inte existerar.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-08-07 19:09

Är M-Scaler möjligtvis en kompressor? Vore kul att se en masvis på ren respektive processad/uppskalad fil. Har Strömberg en AD omvandlare, möjligtvis? Isf kunde du spela in två filer, med och utan.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi