Strmbrg skrev:Nä, närmast tillhands ligger väl kanske att demosnubben har manipulerat ljudet. Alltså jag ironiserar inte, jag tror det. Men tänker inte lyssna.
Eller så handlar det mycket om just det där att man kan höra skillnad på samma, med rätt förutsättningar runt det hela. Jag har lurat mig själv ett par gånger, trots att jag blindlyssnat rätt mycket och borde veta bättre.
Musik är ett flöde och med rätt sorts musik kan man uppleva skillnader då och då när man växlar vid rätt tidpunkt (trots att alternativen är exakt samma källa/kedja). Det gäller att inte dra förstora växlar på att det ibland (kanske slumpvis) hörs skillnader, utan att undersöka vidare. Om man vill veta, dvs.
En liten paus förstärker skillnaden, ett litet delay förstärker skillnaden, vetskapen att man vilket alternativ man lyssnar på påverkar (oavsett om det stämmer eller inte = självbedrägeri). I det här fallet har man dessutom olika beteenden om beroende på om man växlar upp eller ner och möjligen en mindre skillnad i ljudnivå och fördröjning (svårt att avgöra). Kanske står demonstratören och flaxar med armarna diggandes vid mikrofonerna också.
Skillnaderna krymper ju (för mig) rejält när jag hoppar runt på måfå och inte hör skarvarna eller ser videon (tittar efteråt).
Jag kan inte avgöra om de mindre skillnaderna som ibland ändå upplevs beror på musikens flöde eller något annat eftersom ljudkvalitén är så låg och jag inte kan få lyssna på samma ljudklipp med de bägge alternativen. Det bli ju alltid olika klipp för respektive alternativ (inga omtag).
Skillnaderna jag upplevde handlade inte om djup, utan om klang i mellanregistret/basen och möjligen en mindre förflyttning i sidled eller något annat svårbeskrivet, som skulle kunna bero på att en mindre tidsförskjutning uppstår när man växlar upp som ger en förskjutning, vilket påverkar upplevelsen just vid växlingen. Den typen av effekt kan man ju få om man A/B-växlar före/efter ett kort delay, men det kan som sagt även ha med slumpvisa effekter av att musiken flödar att göra. Växling i andra riktningen har en paus och då hinner hörseln så att säga nollställas och får inte den typen av upplevelse. Det kan bidra till olika upplevelser beroende på växlingsriktning. Inget vilopaus i ena riktningen, men ett långt ljuduppehåll i andra riktningen.
Som gjort för självbedrägeri bara det.
Det är mycket som jag inte tycker håller i den där demonstrationen.