usb-kablar mina intryck

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: usb-kablar nya inspelningar

Inläggav Morello » 2020-04-22 23:02

Bill50x skrev:
idea skrev:Detta är ju samma spekulationer som alla "kabelmystiker" för fram - att det skulle vara någon okänd påverkan på signalen som letar sig fram på något annat sätt än genom den ordinarie signalvägen och i fallet med digital överföring så blir det ju bara löjligt. Vad gäller analog överföring så visst kan kablar påverka om de är felaktigt konstruerade för sin uppgift men audio-området är såpass enkelt att konstruera för att det inte krävs särskilt mycket kunskap för att få till det rätt.

Nej.
Såvitt jag märkt är det ingen allmän åsikt att det är någon mystisk/okänd påverkan. Tvärtom försöker man hitta någon acceptabel teori för att förklara de skillnader man hör.
En ganska vanlig förklaring är att det är ngt analogt skräp som distribueras via den digitala kabeln och som stör de analoga stegen som finns före och/eller efter denna digitala kabel. Och det kan ju vara en förklaringsmodell. Jag har svårt att se att en påverkan via en digital-kabel skulle vara "löjlig".
I början av den digitala eran, den som inleddes under slutet av 70-talet/början av 80-talet så var ju den vanliga åsikten att det digitala var perfekt eftersom det bara innehöll ettor och nollor. Det kunde liksom bara inte bli fel. Nu vet vi bättre, det har kommit rön om klockor som kan gå fel och allt möjligt. Ljudet från digitala spelare har blivit allt bättre, hur är det möjligt om det var perfekt från början?
Så varför kan det inte bli fel i en digital anslutning mellan två apparater?

/ B

Nu gjorde du det igen - vem är det som påstår allt detta som du lite slentrianmässigt hänvisar till?

Det borde inte behöva upprepas, men CD-spelare från kompaktskivans begynnelse var långt från att tangera den teoretiska gränsen. Det var till och med så att spelarna inte ens hade DA-omvandlare med en upplösning om 16 bitar, vilket ju krävs för att just tangera den teoretiska gränsen för vad systemet per se kan prestera. Detta vet alla pålästa anno 2020 och så var fallet även anno 1980. Någon gång i mitten av 1990-talet, ungefär när Burr Brown PCM63 såg dagens ljus, började man tangera den teoretiska gränsen i konsumentmaskiner. Det är än idag en DAC, som i en skicklig implementation, är att betrakta som ytterligt högpresterande.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

jansch

Inläggav jansch » 2020-04-23 07:26

Bill50x skrev:
jansch skrev:Sprudel - Du blandar olika begrepp/problemområden så att det blir fulretorik av det.
Då ljudöverföring i sista ledet alltid handlar om analog teknik måste man dela upp problembilden

Helt rätt, någon gång måste man göra en d/a-omvandling, annars hör man inget. Men samma gäller förstås i början av kedjan, någonstans måste den analoga signalen digitaliseras. Och tyvärr sker detta ofta i ett antal omgångar, framför allt sker transformeringar mellan olika digitala format. Detta påverkar iofs inte ett intryck mellan olika kablar men visar ändå att påverkan ändå kan ske i den digitala domänen.
Allt är inte korrekt för att det sker digitalt. Jag ogillar skarpt kritik mot dem som hävdar ljudskillnader i den digitala domänen som omöjligt bara för att just det digitala är ofelbart. För det är det inte.

/ B

Bill50x - Det där är ju också fulretorik.

Man måste skilja på när man gör ett medvetet val och när ett fel uppstår
- Beslut om att överföringen och resultatet skall vara bit correct. Eller...
- om man medvetet tar ett beslut om att viss förvanskning får uppstå och att detta då bedöms som acceptabelt.

Så fungerar ju verkligheten också i andra sammanhang. T.ex accepterar man att att använda tumstock för att mäta längden på en bräda men inte att mäta axialspelet på en bilmotor.
Eller om någon frågar: Vad är det där för en svensk sedel?..... och du svarar att det är en 499,98 kronors sedel (när det är en svensk femhundring). Då vet den som frågade att svaret var fel..... trots att det ändå inte spelar någon praktisk roll (oftast). Vanligtvis tar nog "CRC checken" i hjärnan över och ifrågasätter svaret med en kontrollfråga.

Fundera på när den digitala tekniken förväntas vara korrekt och den fallerar ändå så att du blir lurad.
T.ex när fördes pengar över fel, pga bitfel, senast under de år du har nyttjat internetbank och Swish?
Hur många Terabit sedan var det? Hur många 10tusentals låtar motsvarar det i CD format?
Hur många USB kablar och andra "digitala" kablar har dessa transaktioner nyttjat?

När transformering sker mellan olika format i bankvärlden är den givetvis "lossless" (om man skall använda HiFispråk)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-04-23 07:46

jansch skrev:
Sprudel - Du blandar olika begrepp/problemområden så att det blir fulretorik av det.
Då ljudöverföring i sista ledet alltid handlar om analog teknik måste man dela upp problembilden

1. Digital lagring och digital överföring ( en helt digital värld)
2. Omvandling av digital data till analog signal ( tekniskt sett D/A omvandlaren OBS! digital data , inte digital signal)
3. analog överföring och förstärkning.

Den största utmaningen ligger i steg 2, dock utvecklingen har varit extremt god. idag har man tvärkoll på vad D/A kretsarna presterar. Tyvärr finns det dock vissa utvecklare inom "prestige HiFi" som borde omskola sig.

Den här tråden du skapat handlar om steg 1 och har ingen som helst koppling till CD mediet/ CD avkodning och dess tillkortakommande.

Om du bedömer det som fulretorik tar jag tillbaka det och omformulerar mig.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Re: usb-kablar mina intryck

Inläggav Harryup » 2020-04-23 09:04

Jag tycker att det är fulretorik att jämföra helt digitala system mot ett system som har digital lagring och analog användning.
Utgångspunkten är att sprudel uppfattar en skillnad när han byter kablar, och därmed undrar vad orsaken kan vara.
sprudel har inte påstått någon orsak eller pekat ut någon del som skyldig till möjlig förändring av lyssningsintrycket som han uppfattar det när han lyssnar.
Om det inte finns någon påvisad skillnad så skulle jag inte gå längre än så.
Skulle jag se på detta problem med ISO13485 ögon så skulle jag förstås först testa om det faktiskt finns en skillnad som är upprepbar. Både av andra lyssnare och i andra anläggningar eller med delvis annan utrustning.

/Harry Up

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2020-04-23 09:21

Bill50x skrev:Allt är inte korrekt för att det sker digitalt. Jag ogillar skarpt kritik mot dem som hävdar ljudskillnader i den digitala domänen som omöjligt bara för att just det digitala är ofelbart. För det är det inte.

En sak som ofta upprepas är sann: I allmänhet är digital överföring och lagring perfekt. Inte ofelbar men perfekt; när det blir fel blir det normalt inte en nyansskillnad utan något slags avbrott. Jag skulle nog räkna mig till dem som hävdar att ljudskillnader i den digitala domänen är relativt omöjliga eftersom just det digitala faktiskt är perfekt. Eventuella fel (bitfel) liknar mer hack i skivan än en sliten nål, så att säga.

Det blir mer problematiskt när man tittar på något "digitalt" och förväntar sig att det i alla avseenden är digitalt. I synkron överföring typ S/PDif finns faktiskt en komponent som är odigital eller "odiskret", det finns en egen tråd om det (jitter). Om detta är ur vägen finns det mer eller mindre långsökta möjligheter kvar, att en kabel för digital överföring även påverkar något annat som har betydelse. Inte för att den digitala överföringen är operfekt, utan för att det som betraktas som digitalt kan tänkas ha en annan påverkan vid sidan av.

Om man till exempel har en skivspelare med inbyggd adc och ansluter den digitalt och drar kärleksfullt i kabeln (:oops:) kanske det uppstår något slags rumble-liknande fel i avspelningen. I det avseendet är den kabeln inte ett dugg bättre än en analog signalkabel. Den störningen har dock givetvis inte med den digitala domänen att göra. Och den som förklarar att felet är omöjligt pga digital kabel har ju fel.

Detta långsökta men förhoppningsvis tydliga exempel åsido kan det ju tänkas att kabeln bidrar med någon elakartad elektrisk störning. Även det tycker jag är relativt långsökt, särskilt om felet ska yttra sig som en subtil kvalitetsskillnad (och inte typ brum).
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-04-23 09:48

Några frågor:

1. Chord Qutest drivs med ström genom USB-kabeln, kan USB-kablar vara olika bra på detta, kan det införas en störning där?

2. Är kablarna som Sprudel testat ungefär lika långa?

3. Kan olika USB-kablar föra över olika mängd jitter?

Så vitt jag kan se så är det absolut ingen i den här tråden som tror eller har påstått att ettorna och nollorna i den digitala överföringen skulle vara olika mellan kablarna, om det finns en ljudlig skillnad så är det annat som orsakar det.

Jag finner det besynnerligt att Sprudel hör en skillnad på dessa kablar och jag hade själv velat tro att det var placebo, nu är det dock så att Sprudels fru också hör skillnaden och detta i lite enklare blindtester. När jag dessutom har lyckats höra och prickat in den "sämsta" kabeln vid båda testerna så blir jag ännu mer förvånad.
Ingen av oss har dragit några slutsatser av detta och inväntar mer ingående tester, kanske är det placebo Sprudel råkat ut för, kanske borde Sprudels fru spelat på lotto, och att jag lyckats pricka in den sämsta kabeln vid endast två av två tester är inte något hållbart statistiskt underlag.

jansch

Inläggav jansch » 2020-04-23 10:20

sprudel skrev:
jansch skrev:
Sprudel - Du blandar olika begrepp/problemområden så att det blir fulretorik av det.

1. Digital lagring och digital överföring ( en helt digital värld)
2. Omvandling av digital data till analog signal ( tekniskt sett D/A omvandlaren OBS! digital data , inte digital signal)
3. analog överföring och förstärkning.

Den största utmaningen ligger i steg 2, dock utvecklingen har varit extremt god. idag har man tvärkoll på vad D/A kretsarna presterar. Tyvärr finns det dock vissa utvecklare inom "prestige HiFi" som borde omskola sig.

Den här tråden du skapat handlar om steg 1 och har ingen som helst koppling till CD mediet/ CD avkodning och dess tillkortakommande.

Om du bedömer det som fulretorik tar jag tillbaka det och omformulerar mig.

Sprudel - Ingen fara, jag tycker bara att "debatten" vinner på att vara stringent.

jansch

Inläggav jansch » 2020-04-23 10:57

Harryup skrev:Jag tycker att det är fulretorik att jämföra helt digitala system mot ett system som har digital lagring och analog användning.
Utgångspunkten är att sprudel uppfattar en skillnad när han byter kablar, och därmed undrar vad orsaken kan vara.
sprudel har inte påstått någon orsak eller pekat ut någon del som skyldig till möjlig förändring av lyssningsintrycket som han uppfattar det när han lyssnar.
Skulle jag se på detta problem med ISO13485 ögon så skulle jag förstås först testa om det faktiskt finns en skillnad som är upprepbar. Både av andra lyssnare och i andra anläggningar eller med delvis annan utrustning.

/Harry Up

Precis!
Därför måste man dela upp problembilden som jag skrev i digitalt, D/A omvandling och analogt.

När du testar enligt ISO bygger det på logik och slutledning och mätbarhet.
Du kollar inte om det går ström i en optisk kabel eller om plasthantaget ökar hjärtfrekvensen på en patient.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-04-23 11:17

darkg skrev:... Inte för att den digitala överföringen är operfekt, utan för att det som betraktas som digitalt kan tänkas ha en annan påverkan vid sidan av.

Det är väl precis detta som ofta är ett försök till att förklara hörbara skillnader mellan tex digitalkablar. Just att det är ngt skräp som följer med och stör tex efterföljande analoga delar.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-04-23 11:19

jansch skrev:
Harryup skrev:Jag tycker att det är fulretorik att jämföra helt digitala system mot ett system som har digital lagring och analog användning.

/Harry Up

Precis!
Därför måste man dela upp problembilden som jag skrev i digitalt, D/A omvandling och analogt.

När du testar enligt ISO bygger det på logik och slutledning och mätbarhet.
Du kollar inte om det går ström i en optisk kabel eller om plasthantaget ökar hjärtfrekvensen på en patient.

Om problemet hörs via lyssnings och möjligen märks enbart vid lyssning så skulle jag säkerställa att problemet ens finns först. Inte börja med att dela upp saker i olika delar när man inte ens har verifierat att det finns ett fel.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-04-23 11:48

Harryup skrev:Om problemet hörs via lyssnings och möjligen märks enbart vid lyssning så skulle jag säkerställa att problemet ens finns först.

Precis, exakt, på pricken, ackurat, alldeles riktigt, helt korrekt (så borde man göra)!

Allmänt riktat:
Sidorna rullar på och en massa energi läggs på div vimsiga hittepåförklaringar utan att man (som vanligt) närmar sig målet. -I stället för att t ex (som vore lämpligt i det här fallet) ansluta en liten enkel ljudinspelare med line in till DACens utgångar (ev via grensladdar så att resten av anläggningen kan vara inkopplad som förut) och spela in ljudfiler med lite högre kvalité än den håresande dåliga kvalitén som den slarvigt placerade mobiltelefonen och potentiella felkällorna resulterade i. Så svårt är det inte, om man nu vill veta vad som verkligen pågår dvs. Om skillnaden visar sig finnas är man ett steg på väg mot att kunna få fram en förklaring om vad som pågår. Det gäller inte bara detta fallet.
Varför är det så här i princip varenda gång sådana här påstådda skillnader kommer upp?
-Fundera gärna på det, innan det gapas håll käften igen.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2020-04-23 12:24

goat76 skrev:3. Kan olika USB-kablar föra över olika mängd jitter?

Jitter i en asynkron överföring? :? Jag vet att det fanns synkrona USB-implementationer men de används väl knappast längre.
Class only looks like arrogance from below.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-04-23 12:52

Rydberg skrev:

Jitter i en asynkron överföring? :? Jag vet att det fanns synkrona USB-implementationer men de används väl knappast längre.

Det går att göra en apparat hur dålig som helst... :wink:

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-04-23 12:54

Rydberg skrev:

Så jitter är uteslutet?

Nästa fråga:
1. Chord Qutest drivs med ström genom USB-kabeln, kan USB-kablar vara olika bra på detta, kan det införas en störning där?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-04-23 12:57

RogerJoensson skrev:
Rydberg skrev:

Det går att göra en apparat hur dålig som helst... :wink:

Så jitter är inte uteslutet?

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-04-23 12:59

Vad som helst kan naturligtvis hända i den dålig konstruktion, men det är ändå långsökt att det skulle uppstå tonkurveliknande skillnader (av den kalibern som sägs vara fallet) pga störningar i spänningsmatningen. Med det inget sagt om den aktuella omvandlaren, då ingen test med rimlig teststandard har presenterats ännu. Inte ens från något som skulle kunna ses som en meningsfull förtest. -Precis som vanligt...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2020-04-23 13:05

goat76 skrev:
Rydberg skrev:

Så jitter är uteslutet?

Ja! Då ingen tidsinformation går på USB-kabeln kan du inte få jitter där. Det enda som kan hända att du får så mycket störningar att du inte få tillräckligt många paket över men då blir det tyst.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-04-23 13:08

RogerJoensson skrev:Vad som helst kan naturligtvis hända i den dålig konstruktion, men det är ändå långsökt att det skulle uppstå tonkurveliknande skillnader (av den kalibern som sägs vara fallet) pga störningar i spänningsmatningen. Med det inget sagt om den aktuella omvandlaren, då ingen test med rimlig teststandard har presenterats ännu. Inte ens från något som skulle kunna ses som en meningsfull förtest. -Precis som vanligt...

Visst är du medveten om varför de "meningsfulla" testerna inte har utförts än?
Om inte, slå upp första sidan på din dagstidning.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-04-23 13:10

Rydberg skrev:
goat76 skrev:
Rydberg skrev: Jitter i en asynkron överföring? :? Jag vet att det fanns synkrona USB-implementationer men de används väl knappast längre.

Så jitter är uteslutet?

Ja! Då ingen tidsinformation går på USB-kabeln kan du inte få jitter där. Det enda som kan hända att du får så mycket störningar att du inte få tillräckligt många paket över men då blir det tyst.

Tack, då utesluter vi jitter.

Har du ett svar på den andra frågan jag ställde?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2020-04-23 13:21

goat76 skrev:
Rydberg skrev:
goat76 skrev:
Så jitter är uteslutet?

Att störningar kan fortplanat sig via en USB-kabel har jag redan upplevt. Jag har en dator som verkar störa enormt och störningar hörs tydligt från analogljudet från en Focusrite som jag kopplat till datorn via USB (notera att denna DAC drivs av USB-strömmen). Men det som hörs är just störningar och inte en klangförändring.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-04-23 13:24

goat76 skrev:
RogerJoensson skrev:Vad som helst kan naturligtvis hända i den dålig konstruktion, men det är ändå långsökt att det skulle uppstå tonkurveliknande skillnader (av den kalibern som sägs vara fallet) pga störningar i spänningsmatningen. Med det inget sagt om den aktuella omvandlaren, då ingen test med rimlig teststandard har presenterats ännu. Inte ens från något som skulle kunna ses som en meningsfull förtest. -Precis som vanligt...

Det är ju precis som vanligt (som sagt) när det gäller den här typen av upplevelser. Undantaget den här gången är smittoläget, men alla de andra gångerna?... Detta skulle kunna bli ett synnerligen ovanligt undantag, men det vet vi inte än. Vi skulle ju "fokusera framåt" och se om kommande försök bekräftar något som kan leda vidare, men jag ser mest att fantasierna fortsätter flöda utan att nya fakta tillkommit. Precis som vanligt...

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-04-23 13:41

Rydberg skrev:
goat76 skrev:
Rydberg skrev:Ja! Då ingen tidsinformation går på USB-kabeln kan du inte få jitter där. Det enda som kan hända att du får så mycket störningar att du inte få tillräckligt många paket över men då blir det tyst.

Att störningar kan fortplanat sig via en USB-kabel har jag redan upplevt. Jag har en dator som verkar störa enormt och störningar hörs tydligt från analogljudet från en Focusrite som jag kopplat till datorn via USB (notera att denna DAC drivs av USB-strömmen). Men det som hörs är just störningar och inte en klangförändring.

Det svåra där är ändå att helt säkerställa att störningen verkligen uppstår mellan mellan Focusrite och dator, och inte från Focusrite till analogljudet.
Hör du störningen även i hörlurar kopplade till Focusrite?
Fortsätter störningen om du drar ut datorns nätsladd (förutsatt att det är en laptop)?

I de enkla mobil-inspelningarna Sprudel postade så tyckte jag inte det var någon direkt klangförändring, det lät bara sämre, aningen trasigt från en av kablarna. Kanske Sprudel kan beskriva felet mer utförligt som har tillgång till den "riktiga" lyssningen?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2020-04-23 13:47

goat76 skrev:
Rydberg skrev:
goat76 skrev:

Det svåra där är ändå att helt säkerställa att störningen verkligen uppstår mellan mellan Focusrite och dator, och inte från Focusrite till analogljudet.
Det är bara att lyssna på hörlursutgången direkt på datorn så hör man samma störningar där, dvs de uppstår i datorn eller i dess PSU. Samma Focusrite med samma kabel kopplad till en annan dator uppvisar inte detta problem. Men igen, denna typen av störningar är ju inte direkt hokuspokus. Om det finns störningar som fångas upp eller leds bättre med vissa kablar som kan störa själva omvandlingen hos en delta/signma-omvandlare vet jag inte.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-04-23 14:06

RogerJoensson skrev:
goat76 skrev:

Det är ju precis som vanligt (som sagt) när det gäller den här typen av upplevelser. Undantaget den här gången är smittoläget, men alla de andra gångerna?... Detta skulle kunna bli ett synnerligen ovanligt undantag, men det vet vi inte än. Vi skulle ju "fokusera framåt" och se om kommande försök bekräftar något som kan leda vidare, men jag ser mest att fantasierna fortsätter flöda utan att nya fakta tillkommit. Precis som vanligt...

Det är mycket möjligt att jag p.g.a min okunskap vad gäller USB-kablar ställer felaktiga och dumma frågor, jag försöker bara inringa alternativt utesluta vad skälen KAN vara OM det verkligen existerar en ljudskillnad. Det är nödvändigtvis inte så att just jag tror på varken det ena eller det andra förslaget, jag slänger bara ut diverse teorier som ni experter antingen kan utesluta eller spinna vidare på.

Om jag ställer 10 frågor så finns det ju en liten chans att jag trots min dumhet råkar ställa 1 fråga som är relevant och för oss framåt, kanske kan denna frågeställning sedan tas med i de kommande mer utförligare testerna?
Eller kanske borde jag bara sitta och gnälla, det kanske leder oss framåt? :D

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-04-23 14:10

Rydberg skrev:
goat76 skrev:
Rydberg skrev:Att störningar kan fortplanat sig via en USB-kabel har jag redan upplevt. Jag har en dator som verkar störa enormt och störningar hörs tydligt från analogljudet från en Focusrite som jag kopplat till datorn via USB (notera att denna DAC drivs av USB-strömmen). Men det som hörs är just störningar och inte en klangförändring.

Det är bara att lyssna på hörlursutgången direkt på datorn så hör man samma störningar där, dvs de uppstår i datorn eller i dess PSU. Samma Focusrite med samma kabel kopplad till en annan dator uppvisar inte detta problem. Men igen, denna typen av störningar är ju inte direkt hokuspokus. Om det finns störningar som fångas upp eller leds bättre med vissa kablar som kan störa själva omvandlingen hos en delta/signma-omvandlare vet jag inte.

Då har vi iallafall en möjlig orsak till problemet som kanske borde undersökas när det är dags för testerna.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-04-23 14:35

Jag har hållit på en del med HDMI 4K-kablar och vet att det händer allt möjligt. Enklast är ju att det ibland inte blir bild. Men så finns det en hel del annat också. Typ:
Inget ljud, bilden fryser ibland och står still, bilden fryser ibland och hoppar fram till läget som stämmer med ljudet, bilden fryser och ljudet tystnar, det kommer fram upplysning om upplösning på TV'n ibland, en kabel som inte ger bild med en viss uppsättning fungerar utmärkt i rummet bredvid med samma typ av grejor. En kabel som klarar HDMI 1.0 och inget mer fungerar plötsligt med 4K av någon anledning. Och förstås kan allt detta både lösas eller introduceras med en firmware uppgradering eller möjligen vara opåverkat. Vi har även jordat apparater till det bättre och även lyft jorden till det bättre. I slutänden så har vi fått bild och ljud överallt med det har hänt att en del kombinationer inte gärna går över 1080P för att vara stabila.
Kanske är det något liknande sprudel upplever? Han testar mig veterligen bara ett ex av varje kabel och massfabrikation ger ju inte alltid jämn kvalité. Kan det vara så att en katolsk präst bör närvara vid provningen? Sen finns ju möjligheten att det faktiskt är skillnad också som består hos andra också oavsett anledning.

/Harryup

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-04-23 14:43

Harryup skrev:Typ:
Inget ljud, bilden fryser ibland och står still, bilden fryser ibland och hoppar fram till läget som stämmer med ljudet, bilden fryser och ljudet tystnar, det kommer fram upplysning om upplösning på TV'n ibland, en kabel som inte ger bild med en viss uppsättning fungerar utmärkt i rummet bredvid med samma typ av grejor. En kabel som klarar HDMI 1.0 och inget mer fungerar plötsligt med 4K av någon anledning.
[...]
Kanske är det något liknande sprudel upplever?

Nej, det verkar det inte vara. sprudels upplevelser handlar inte om bortfall av ljud, utan verkar vara mer subtila nyansskillnader.

De problemen du rapporterar är ju mer i linje med hur paketöverföring fungerar: antingen/eller.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-04-23 15:15

Almen skrev:
Harryup skrev:Typ:
Inget ljud, bilden fryser ibland och står still, bilden fryser ibland och hoppar fram till läget som stämmer med ljudet, bilden fryser och ljudet tystnar, det kommer fram upplysning om upplösning på TV'n ibland, en kabel som inte ger bild med en viss uppsättning fungerar utmärkt i rummet bredvid med samma typ av grejor. En kabel som klarar HDMI 1.0 och inget mer fungerar plötsligt med 4K av någon anledning.
[...]
Kanske är det något liknande sprudel upplever?

Nej, det verkar det inte vara. sprudels upplevelser handlar inte om bortfall av ljud, utan verkar vara mer subtila nyansskillnader.

De problemen du rapporterar är ju mer i linje med hur paketöverföring fungerar: antingen/eller.

De subtila nyansskillnaderna kan ju kanske tänkas förklaras med att vissa av USB-kablarna släpper igenom/föra med sig mer störningar som maskerar de finare detaljerna i musiken. Jag som leker en del med inspelningar har då märkt att lite högre brusgolv har en tendens att maskera först och främst de finare detaljerna så som exempelvis rumsljud i inspelningarna, och det behövs inte speciellt mycket. Enligt Sprudels egna beskrivning så är de just på de punkterna han hör störst skillnad mellan kablarna.

sprudel skrev:Mina intryck:
Supra är en bra kabel, mjuk, böjlig, bra kontaktdon, lite dov eller mörk i framtoningen. Jag får en känsla av att Anettes röst är mer här i rummet än att jag är i inspelningsrummet.
Nordost Blue Heaven, styvare kabel, bra kontakter, ljusare, öppnare, jag hör mer detaljer tydligare
Nordost Heimdall2, lika styv som släktingen, bra kontakter, accentuerar de faktorer som Blue Heaven har, men större ljudbild. Här får jag mer en känsla av att jag är i inspelningsrummet än med Supra, hör mer reverb från inspelningsrummet och mer 3D.
Oyaide, styv kabel, bra kontakter, den har en komponent av ”trasighet” eller vasshet i sig. Spelar mer i mitt rum än ger intryck av att jag befinner vid inspelningen.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-04-23 19:03

goat76 skrev:
Rydberg skrev:
goat76 skrev:
Så jitter är uteslutet?

Jitter kan ALDRIG uteslutas när det gäller omvandlingskedjor från analog till digital signal och/eller omvänt. Jag är vore synnerligen intresserad om någon kunde peka på ett transitionsgränssnitt som inte har någon form av läckage mellan resp. signaldomän. Om Jittret är signifikant eller hörbart är en anna fråga, men att det alltid existerar (i dessa sammanhang) är nog att betrakta som ett faktum.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2020-04-23 20:35

hcl skrev:
goat76 skrev:
Rydberg skrev:Ja! Då ingen tidsinformation går på USB-kabeln kan du inte få jitter där. Det enda som kan hända att du får så mycket störningar att du inte få tillräckligt många paket över men då blir det tyst.

Jitter kan ALDRIG uteslutas när det gäller omvandlingskedjor från analog till digital signal och/eller omvänt. Jag är vore synnerligen intresserad om någon kunde peka på ett transitionsgränssnitt som inte har någon form av läckage mellan resp. signaldomän. Om Jittret är signifikant eller hörbart är en anna fråga, men att det alltid existerar (i dessa sammanhang) är nog att betrakta som ett faktum.

Jitter är tidsfel, om transmissionen inte bär någon tidsinformation får du inte jitter. En asynkron USB-överföring introducerar alltså inte jitter men jitter kan naturligtvis införas i efterföljande steg (en svajig klocka exempelvis). Men nu snackar vi om USB-kablar och i den delen av kedjan, givet en asynkron överföring, kan inget jitter introduceras.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi