jonasp skrev:Morello skrev:
Någon som lyssnat?
Låter mycket trevligt - bara lyssnat på skruttify än så länge. Blir köp på den.
Notera att det finns två till utseendet snarlika album med Hyman - köp båda och njut!

Moderator: Redaktörer
jonasp skrev:Morello skrev:
Någon som lyssnat?
Låter mycket trevligt - bara lyssnat på skruttify än så länge. Blir köp på den.
goat76 skrev:Jag vill återigen påpeka att jag finner det underligt att skaparna av musiken inte skulle ha rätt att skapa den musik de själva vill, vill de göra en baskraftig låt så kommer det naturligtvis vara mer energi och högre nivåer i basområdet, som i sin tur kommer visa sig i diverse analyser. Även samma sak gäller de högre frekvenserna där det lika gärna kan vara ett individuellt instrument som medvetet rattats in med mycket energi i ett visst frekvensområde, vilket även det kommer visa sig i en spektrumanalys utan att det är något fel.
Det går inte att titta på dessa grafer och diktera hur de borde se ut, de kommer se ut som musiken är formad och kommer till största del se ut som just musikerna valt att forma sin musik.
Om du läser beskrivningen i MasVis så står det tydligt att musik som är skapad av akustiska instrument i en akustisk miljö ofta har ett något snarlikt sluttande spektra. Man kan inte bedöma elektronisk musik (som inte har något naturligt akustiskt ursprung) efter samma skala, inte heller musik som har tonkontroller som exempelvis en gitarrförstärkare då vi knappast kan råda över hur inställningarna på dessa måste eller bör vara, det är ett fritt konstnärligt formspråk och gitarren får vara precis så ”skrikig” i tonen som gitarristen själv vill. Även detta kommer såklart visa sig i analysen utan att det är något fel.
Det blir ganska konstigt att bedöma musik likt det sätt man bedömer en högtalares frekvensgång, olika musikstycken låter olika och har olika mycket energi i olika delar av frekvensspannet, och kommer därmed även se olika ut i analysen.
Den enda jämförelsen man kan göra i exempelvis MasVis är mellan olika mastringar av samma låt och samma mix, där kan man göra vissa antaganden om att exempelvis något frekvensområde möjlgen har höjts eller sänkts mellan originalet och remastern, eller om andra förändringar har gjorts.
knegen skrev:
Kan du göra en graf för Lose Yourself To Dance? Den har en de mest överdrivna(tjockaste?) basnivåerna jag hört.
Nattlorden skrev:Daft Punk-skivan hade definitivt inte varit lika lyssningsvärd med mindre bas.
Har faktiskt sett en del Youtube-tutorials om att man ska mixa med rosa brus. Går väl ungefär ut på att man ska soloa varje kanal, börja på noll volym, dra igång rosa brus för att sen höja volymen på kanalen tills man börjar höra den genom bruset, o så rinse and repeat tills alla kanaler är justerade. Bra sätt för nybörjare att få ganska bra resultat, men såklart inget som proffs bör pyssla med.I-or skrev:*Lustigt nog är denna spektrumform ungefär likadan som den man får för lätt lågpassfiltrerat rosa brus (om man undantar frekvenser under ca 40 Hz) . Man bör dock inte dra slutsatsen att brus är samma sak som musik, även om åtminstone jag blir tveksam ibland när det gäller vissa musikstilar.
I-or skrev:Nattlorden skrev:Daft Punk-skivan hade definitivt inte varit lika lyssningsvärd med mindre bas.
Mja, basnivån varierar ordentligt mellan låtarna, långt mer än för typiska album, vilket tydligt framgår ovan. Jag gillar bas och tycker att man kan höja tersbandsnivån ett par dB över mellanregistret, men de värsta excesserna gör ljudet lite väl klumpigt i mitt tycke. Ganska jämn men låg bas är extra trevligt.
Morello skrev:Slog på "lose yourself to dance" - ganska komprimerat och riktigt ful, bumlig bas.
Växlar tillbaka till Empire brass på. Telarc
Ogjort skrev:Ramlade oförhappandes på något överraskande, som verkligen kan sägas tillhöra "mainstream".
Ljudet är nästan bra - i jämförelse. Det finns till och med dynamik. Både terass och momentan.
Och ovanpå detta, bästa kånntry-bandet (bluegrass) som jag hört på en svensk produktion.
https://tidal.com/browse/track/22964759
Tomas Ledin alltså! Fascinerande!
I-or skrev:Ogjort skrev:Ramlade oförhappandes på något överraskande, som verkligen kan sägas tillhöra "mainstream".
Ljudet är nästan bra - i jämförelse. Det finns till och med dynamik. Både terass och momentan.
Och ovanpå detta, bästa kånntry-bandet (bluegrass) som jag hört på en svensk produktion.
https://tidal.com/browse/track/22964759
Tomas Ledin alltså! Fascinerande!
Ja, som vanligt dock överkomprimerat men i stora drag oprocessat och bra. Sammantaget den bästa ljudkvalitet jag har hört från hans sida.
Tomas Ledin har för övrigt gjort en hel del musik med någorlunda hygglig ljudkvalitet även tidigare (Tillfälligheternas Spel är t.ex. inte alls dålig i sammanhanget).
I-or skrev:goat76 skrev:Jag vill återigen påpeka att jag finner det underligt att skaparna av musiken inte skulle ha rätt att skapa den musik de själva vill, vill de göra en baskraftig låt så kommer det naturligtvis vara mer energi och högre nivåer i basområdet, som i sin tur kommer visa sig i diverse analyser. Även samma sak gäller de högre frekvenserna där det lika gärna kan vara ett individuellt instrument som medvetet rattats in med mycket energi i ett visst frekvensområde, vilket även det kommer visa sig i en spektrumanalys utan att det är något fel.
Det går inte att titta på dessa grafer och diktera hur de borde se ut, de kommer se ut som musiken är formad och kommer till största del se ut som just musikerna valt att forma sin musik.
Om du läser beskrivningen i MasVis så står det tydligt att musik som är skapad av akustiska instrument i en akustisk miljö ofta har ett något snarlikt sluttande spektra. Man kan inte bedöma elektronisk musik (som inte har något naturligt akustiskt ursprung) efter samma skala, inte heller musik som har tonkontroller som exempelvis en gitarrförstärkare då vi knappast kan råda över hur inställningarna på dessa måste eller bör vara, det är ett fritt konstnärligt formspråk och gitarren får vara precis så ”skrikig” i tonen som gitarristen själv vill. Även detta kommer såklart visa sig i analysen utan att det är något fel.
Det blir ganska konstigt att bedöma musik likt det sätt man bedömer en högtalares frekvensgång, olika musikstycken låter olika och har olika mycket energi i olika delar av frekvensspannet, och kommer därmed även se olika ut i analysen.
Den enda jämförelsen man kan göra i exempelvis MasVis är mellan olika mastringar av samma låt och samma mix, där kan man göra vissa antaganden om att exempelvis något frekvensområde möjlgen har höjts eller sänkts mellan originalet och remastern, eller om andra förändringar har gjorts.
Det intressanta är att även om man utifrån ett teoretiskt perspektiv kan resonera som du gör, så visar det sig ändå att en subjektivt bra klangbalans överensstämmer alldeles utmärkt med en mätmässigt väldefinierad sådan. Hade jag inte själv studerat detta lite mer noggrant för hundratals låtar hade jag inte trott att det skulle vara på det här viset eftersom det är massor av variabler rent signalanalysmässigt och att vi därmed borde acceptera ganska stora skillnader.
Det är helt enkelt så att en viss spektrumform* är hörselvänlig. Denna spektrumform kan förvisso variera några dB hit och dit, men i stora drag är den ganska konstant så länge som vi diskuterar elektrifierad musik.
Nedan ser vi en jämförelse mellan ett par alster som vi tidigare enats om har bra klangbalans, Wishing Well och Sweet Home Alabama, två låtar med helt olika stil och instrumentering, i jämförelse med bastunga/diskantlyfta Get Lucky. Vi noterar den stigande graden av kompression, vilken medför att Get Lucky ligger högst, men också framför allt bastoppen i 50- och 63 Hz-tersbanden. Just discomusik brukar ofta ha en liknande bastopp, men oftast ligger den något högre i frekvens och är dessutom vanligen betydligt lägre i nivå. Notera även det lilla extra bidraget i diskanten, vilket är en följd av bastoppen. Intressant nog tycker vi lyssnare att den övre diskanten måste upp när basen går upp, även om jag tycker att man tog i en liten aning för mycket här. Man blir förvånad hur hörseln reagerar relativt snarare än absolut när man ekvaliserar hit och dit i olika sammanhang.
Daft Punk har dock uppenbarligen velat få till en discopastisch och detta får man respektera även om det låter obalanserat klangmässigt. Som jag skrev ovan tycker jag att ljudkvaliteten är förhållandevis hög på Random Access Memories.
*Lustigt nog är denna spektrumform ungefär likadan som den man får för lätt lågpassfiltrerat rosa brus (om man undantar frekvenser under ca 40 Hz) . Man bör dock inte dra slutsatsen att brus är samma sak som musik, även om åtminstone jag blir tveksam ibland när det gäller vissa musikstilar.
goat76 skrev:Ogjort, det hade varit intressant om du ville ta dig tid och kommentera följande diskussion.
I-or skrev:goat76 skrev:Jag vill återigen påpeka att jag finner det underligt att skaparna av musiken inte skulle ha rätt att skapa den musik de själva vill, vill de göra en baskraftig låt så kommer det naturligtvis vara mer energi och högre nivåer i basområdet, som i sin tur kommer visa sig i diverse analyser. Även samma sak gäller de högre frekvenserna där det lika gärna kan vara ett individuellt instrument som medvetet rattats in med mycket energi i ett visst frekvensområde, vilket även det kommer visa sig i en spektrumanalys utan att det är något fel.
Det går inte att titta på dessa grafer och diktera hur de borde se ut, de kommer se ut som musiken är formad och kommer till största del se ut som just musikerna valt att forma sin musik.
Om du läser beskrivningen i MasVis så står det tydligt att musik som är skapad av akustiska instrument i en akustisk miljö ofta har ett något snarlikt sluttande spektra. Man kan inte bedöma elektronisk musik (som inte har något naturligt akustiskt ursprung) efter samma skala, inte heller musik som har tonkontroller som exempelvis en gitarrförstärkare då vi knappast kan råda över hur inställningarna på dessa måste eller bör vara, det är ett fritt konstnärligt formspråk och gitarren får vara precis så ”skrikig” i tonen som gitarristen själv vill. Även detta kommer såklart visa sig i analysen utan att det är något fel.
Det blir ganska konstigt att bedöma musik likt det sätt man bedömer en högtalares frekvensgång, olika musikstycken låter olika och har olika mycket energi i olika delar av frekvensspannet, och kommer därmed även se olika ut i analysen.
Den enda jämförelsen man kan göra i exempelvis MasVis är mellan olika mastringar av samma låt och samma mix, där kan man göra vissa antaganden om att exempelvis något frekvensområde möjlgen har höjts eller sänkts mellan originalet och remastern, eller om andra förändringar har gjorts.
Det intressanta är att även om man utifrån ett teoretiskt perspektiv kan resonera som du gör, så visar det sig ändå att en subjektivt bra klangbalans överensstämmer alldeles utmärkt med en mätmässigt väldefinierad sådan. Hade jag inte själv studerat detta lite mer noggrant för hundratals låtar hade jag inte trott att det skulle vara på det här viset eftersom det är massor av variabler rent signalanalysmässigt och att vi därmed borde acceptera ganska stora skillnader.
Det är helt enkelt så att en viss spektrumform* är hörselvänlig. Denna spektrumform kan förvisso variera några dB hit och dit, men i stora drag är den ganska konstant så länge som vi diskuterar elektrifierad musik.
Nedan ser vi en jämförelse mellan ett par alster som vi tidigare enats om har bra klangbalans, Wishing Well och Sweet Home Alabama, två låtar med helt olika stil och instrumentering, i jämförelse med bastunga/diskantlyfta Get Lucky. Vi noterar den stigande graden av kompression, vilken medför att Get Lucky ligger högst, men också framför allt bastoppen i 50- och 63 Hz-tersbanden. Just discomusik brukar ofta ha en liknande bastopp, men oftast ligger den något högre i frekvens och är dessutom vanligen betydligt lägre i nivå. Notera även det lilla extra bidraget i diskanten, vilket är en följd av bastoppen. Intressant nog tycker vi lyssnare att den övre diskanten måste upp när basen går upp, även om jag tycker att man tog i en liten aning för mycket här. Man blir förvånad hur hörseln reagerar relativt snarare än absolut när man ekvaliserar hit och dit i olika sammanhang.
Daft Punk har dock uppenbarligen velat få till en discopastisch och detta får man respektera även om det låter obalanserat klangmässigt. Som jag skrev ovan tycker jag att ljudkvaliteten är förhållandevis hög på Random Access Memories.
*Lustigt nog är denna spektrumform ungefär likadan som den man får för lätt lågpassfiltrerat rosa brus (om man undantar frekvenser under ca 40 Hz) . Man bör dock inte dra slutsatsen att brus är samma sak som musik, även om åtminstone jag blir tveksam ibland när det gäller vissa musikstilar.
I-or skrev:Modern musik har generellt sett alldeles för låg likhet med verkligheten (vad det nu är för t.ex. syntar) för att man ska kunna göra några absoluta jämförelser. Jag föredrar när akustiska instrument så långt som möjligt låter någorlunda realistiskt och när dynamiken är hög överallt i produktionen, men när det gäller klang för elektrifierade instrument får man definiera ljudkvalitet utifrån subjektiv balans.
Någon sorts någorlunda väldefinierade riktlinjer för denna balans kan man bara hitta genom jämförelser med välljudande produktioner, även om det definitivt finns en psykoakustisk bakgrund under ytan. Detta framgår tydligt när man jämför frekvensspektra med ljudande intryck, vilket jag har gjort för hundratals låtar i olika genrer.
I-or skrev:Modern musik har generellt sett alldeles för låg likhet med verkligheten (vad det nu är för t.ex. syntar) för att man ska kunna göra några absoluta jämförelser. Jag föredrar när akustiska instrument så långt som möjligt låter någorlunda realistiskt och när dynamiken är hög överallt i produktionen, men när det gäller klang för elektrifierade instrument får man definiera ljudkvalitet utifrån subjektiv balans.
Någon sorts någorlunda väldefinierade riktlinjer för denna balans kan man bara hitta genom jämförelser med välljudande produktioner, även om det definitivt finns en psykoakustisk bakgrund under ytan. Detta framgår tydligt när man jämför frekvensspektra med ljudande intryck, vilket jag har gjort för hundratals låtar i olika genrer.
Strmbrg skrev:Eftersom tråden redan innehåller tips på musik av andra genrer än ”pop”, så passar jag som trådskapare på att tipsa om denna.
goat76 skrev:Strmbrg skrev:Eftersom tråden redan innehåller tips på musik av andra genrer än ”pop”, så passar jag som trådskapare på att tipsa om denna.
Beskriv den med ord.![]()
Vad är det som gör att du tipsar om den, vad gör den speciell musikaliskt och ljudmässigt?
Ogjort skrev:I-or skrev:Modern musik har generellt sett alldeles för låg likhet med verkligheten (vad det nu är för t.ex. syntar) för att man ska kunna göra några absoluta jämförelser. Jag föredrar när akustiska instrument så långt som möjligt låter någorlunda realistiskt och när dynamiken är hög överallt i produktionen, men när det gäller klang för elektrifierade instrument får man definiera ljudkvalitet utifrån subjektiv balans.
Någon sorts någorlunda väldefinierade riktlinjer för denna balans kan man bara hitta genom jämförelser med välljudande produktioner, även om det definitivt finns en psykoakustisk bakgrund under ytan. Detta framgår tydligt när man jämför frekvensspektra med ljudande intryck, vilket jag har gjort för hundratals låtar i olika genrer.
Nja...
Spelar jag in en synth - skruvad hur som.
Så är ju det referensen för hur den låter "i verkligheten".
Spelar jag upp den i ett system där den låter helt annorlunda, så är systemet dåligt på återgivning.
Möjligen kan du hitta något slags statistiskt medelvärde som visar nån slags generell "välljudskurva".
Men det kan ju aldrig appliceras på enskilda produktioner.
Conan skrev:Ogjort skrev:I-or skrev:Modern musik har generellt sett alldeles för låg likhet med verkligheten (vad det nu är för t.ex. syntar) för att man ska kunna göra några absoluta jämförelser. Jag föredrar när akustiska instrument så långt som möjligt låter någorlunda realistiskt och när dynamiken är hög överallt i produktionen, men när det gäller klang för elektrifierade instrument får man definiera ljudkvalitet utifrån subjektiv balans.
Någon sorts någorlunda väldefinierade riktlinjer för denna balans kan man bara hitta genom jämförelser med välljudande produktioner, även om det definitivt finns en psykoakustisk bakgrund under ytan. Detta framgår tydligt när man jämför frekvensspektra med ljudande intryck, vilket jag har gjort för hundratals låtar i olika genrer.
Nja...
Spelar jag in en synth - skruvad hur som.
Så är ju det referensen för hur den låter "i verkligheten".
Spelar jag upp den i ett system där den låter helt annorlunda, så är systemet dåligt på återgivning.
Möjligen kan du hitta något slags statistiskt medelvärde som visar nån slags generell "välljudskurva".
Men det kan ju aldrig appliceras på enskilda produktioner.
Det var ju en diskussion här på forat för ett tag sen om ett album med Sting som nog alla var överens om var slank i basen. Det var väl då två huvudsakliga "läger" kring den återgivningen:
1. Det ska låta så och det är en del av den artistiska friheten att mixa en slank återgivning, även om vissa (många) tycker ljudet är obalanserat bassvagt.
2. Nåt har klickat i mixning/mastring och en bra gissning är en bristande monitorlyssning i studion. Det kan aldrig ha låtit så när dom slutmixade albumet. Artist/musiker/producent skulle där och då aldrig accepterat denna obalanserat slanka återgivning.
Jag lutade och lutar mer åt den andra förklaringen, och tycker då precis samma sak nu om Random Access Memories. Varför skulle dom vilja skapa en så obalanserat basstarkt ljud på skivan? Har dom verkligen lyssnat i bra monitorlyssning och faktiskt hört hur det låter?
Belker skrev:Ni skämtar, va?![]()
Ni menar väl inte på fullt allvar att ett av tiotalets mest påkostade och minutiöst producerade album skulle fallit igenom all kvalitetskontroll så totalt? Upphovsmännen är extremister när det gäller ljudåtergivning.
Conan skrev:Ogjort skrev:I-or skrev:Modern musik har generellt sett alldeles för låg likhet med verkligheten (vad det nu är för t.ex. syntar) för att man ska kunna göra några absoluta jämförelser. Jag föredrar när akustiska instrument så långt som möjligt låter någorlunda realistiskt och när dynamiken är hög överallt i produktionen, men när det gäller klang för elektrifierade instrument får man definiera ljudkvalitet utifrån subjektiv balans.
Någon sorts någorlunda väldefinierade riktlinjer för denna balans kan man bara hitta genom jämförelser med välljudande produktioner, även om det definitivt finns en psykoakustisk bakgrund under ytan. Detta framgår tydligt när man jämför frekvensspektra med ljudande intryck, vilket jag har gjort för hundratals låtar i olika genrer.
Nja...
Spelar jag in en synth - skruvad hur som.
Så är ju det referensen för hur den låter "i verkligheten".
Spelar jag upp den i ett system där den låter helt annorlunda, så är systemet dåligt på återgivning.
Möjligen kan du hitta något slags statistiskt medelvärde som visar nån slags generell "välljudskurva".
Men det kan ju aldrig appliceras på enskilda produktioner.
Det var ju en diskussion här på forat för ett tag sen om ett album med Sting som nog alla var överens om var slank i basen. Det var väl då två huvudsakliga "läger" kring den återgivningen:
1. Det ska låta så och det är en del av den artistiska friheten att mixa en slank återgivning, även om vissa (många) tycker ljudet är obalanserat bassvagt.
2. Nåt har klickat i mixning/mastring och en bra gissning är en bristande monitorlyssning i studion. Det kan aldrig ha låtit så när dom slutmixade albumet. Artist/musiker/producent skulle där och då aldrig accepterat denna obalanserat slanka återgivning.
Jag lutade och lutar mer åt den andra förklaringen, och tycker då precis samma sak nu om Random Access Memories. Varför skulle dom vilja skapa en så obalanserat basstarkt ljud på skivan? Har dom verkligen lyssnat i bra monitorlyssning och faktiskt hört hur det låter?
Belker skrev:Ni skämtar, va?![]()
Ni menar väl inte på fullt allvar att ett av tiotalets mest påkostade och minutiöst producerade album skulle fallit igenom all kvalitetskontroll så totalt? Upphovsmännen är extremister när det gäller ljudåtergivning.
Användare som besöker denna kategori: Ogjort och 13 gäster