Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: Peter Steindl?

Inläggav Morello » 2022-06-10 08:11

Tiden går - förra året var det 25 år sedan jag tog studenten och det var stort kalas för alla som tog studenten 1996. Det var oerhört kul att träffa en massa gamla gymnasiekamrater!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-06-10 11:48

Tiden går, skriver du. Det påminner om en Therese Juel-låt på Opus 3; telefonen ringer, jag fumlar efter den osv.
Ingen på forumet har väl hört den låten tidigare, eller? 8)

Vi, d v s två Nacka gymnasium G3-klasser har haft återträffskalas 7/8 gånger med bra uppslutning. Nästa gång blir i september. Några har gått ur tiden, några bor runt om i Världen, USA, Australien, Israel, Singapore, osv.
Nu har alla 1972-studenter nått pensionsåldern. Får se vad det innebär. Det är nu livet börjar och då med pånyttfödelse in i en helt ny epok/aeon.

Planeten verkar just nu ha sina dödsryckningar eller snarast födslovåndor.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2022-06-10 13:03

Livet börjar efter 80, har jag nyligen upptäckt! ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-06-10 14:53

MacBruce skrev:Livet börjar efter 80, har jag nyligen upptäckt! ;-)

Jättebra, hemligheten är att vara tillräckligt frisk. :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2022-06-10 19:07

Jag har inte tålamod att vänta till 80 så jag började livet för länge sedan. Och jag har inga planer på att det ska sluta innan 80, eller 100. Eller någon annan siffra.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-06-10 19:16

pingvinen skrev:Jag har inte tålamod att vänta till 80 så jag började livet för länge sedan. Och jag har inga planer på att det ska sluta innan 80, eller 100. Eller någon annan siffra.

Ja, är man pingvin så är man. :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2022-06-10 21:17

petersteindl skrev:
pingvinen skrev:Jag har inte tålamod att vänta till 80 så jag började livet för länge sedan. Och jag har inga planer på att det ska sluta innan 80, eller 100. Eller någon annan siffra.

Ja, är man pingvin så är man. :)

MvH
Peter

Född i frack men inte redo för träfracken ännu.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2022-06-10 22:03

petersteindl skrev:Tiden går, skriver du. Det påminner om en Therese Juel-låt på Opus 3; telefonen ringer, jag fumlar efter den osv.
[ YouTube ]

Vi, d v s två Nacka gymnasium G3-klasser har haft återträffskalas 7/8 gånger med bra uppslutning. Nästa gång blir i september. Några har gått ur tiden, några bor runt om i Världen, USA, Australien, Israel, Singapore, osv.
Nu har alla 1972-studenter nått pensionsåldern. Får se vad det innebär. Det är nu livet börjar och då med pånyttfödelse in i en helt ny epok/aeon.

Självklart har man hört denna. Skivan ingår ju i den obligatoriska samlingen som vi välljudslyssnare har!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-06-11 00:38

Bill50x skrev:
petersteindl skrev:Tiden går, skriver du. Det påminner om en Therese Juel-låt på Opus 3; telefonen ringer, jag fumlar efter den osv.
[ YouTube ]

Självklart har man hört denna. Skivan ingår ju i den obligatoriska samlingen som vi välljudslyssnare har!

/ B

Den spelades av alla utställare på en hifimässa på Hasselbacken. Tanken var att besökarna skulle kunna jämföra de olika riggarna lätt och smidigt. Blev kanske nåååågot lite tjatigt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-06-22 15:45

Kom nyss in på detta mästerverk. Genuint och autentiskt. Från 1971, det är 51 år sedan. Då gick jag i 2a ring i gymnasiet och LPn snurrade hemma.

Det får mig att tänka på dagens musik och artister.

Görs det sånt här idag? Det kanske finns, men jag har inte hittat något eller någon.

Rekommenderar alla att lyssna på hela låten.
Det finns något speciellt och det är Neils röstläge som är ganska högt, en ljus tenor och trots det finns mängd med värme och musikaliteten är fullkomnad. Inget klipp och klistra eller digital datormastering.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-06-22 16:49

En annan låt som jag tycker om från samma föreställning (tror jag) är "See the sky about to rain" (Live at Massey Hall 1971). Dagens Neil Young är inte lika magisk.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-06-24 03:21

Nu är det sommar.

Här är 2 versioner av samma musiktema. . . typ.

Bild

Jag önskar alla och envar en Glad Midsommarafton.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-06-25 18:35

Detsamma Peter :) Nu har det ju varit en sådan midsommar som alla önskar för en gångs skull, så jag hoppas att alla har haft det trivsamt. :)
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-06-25 19:53

Glad midsommar till dig också Peter. Avnjuter just ny Folk singer med Muddy. Möcke bra! :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-06-26 12:18

Tackar. Sommaren har börjat. Badade i sjön igår, 400 meter härifrån. Tippar 21-22 grader. Jätteskönt att svalka kroppen.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-06-26 18:09

petersteindl skrev:Tackar. Sommaren har börjat. Badade i sjön igår, 400 meter härifrån. Tippar 21-22 grader. Jätteskönt att svalka kroppen.

Mvh
Peter

Begick också badpremiär på Midsommardagen. Kanske i samma havsvik :)
Så om du såg en höjning av vattennivån runt 11-tiden vet du varför!

Edit: Badade faktiskt även på midsommarafton, men ställde inte ut några löften om att alltid göra så, man har ju varit med om något mer kylslagna aftnar.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-06-27 13:02

Sådan här dagar så borde man vara i vattnet hela tiden för det är skönare än denna värme :roll: Jag har 29 grader inne och 30 ute nu.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-06-28 14:45

Vad gäller temperaturer och väder så är dessa bilder lite roliga.

badväder klimathot.jpg
badväder klimathot.jpg (95.63 KiB) Visad 7404 gånger
Lite olika synsätt på lika företeelser.

stadstemperaturer.jpg
stadstemperaturer.jpg (273.06 KiB) Visad 7404 gånger
Temperaturangivelserna kan kanske debatteras, men viss realitet påvisas.
Det finns fördelar med träd och grönska, inte bara visuellt.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-06-28 16:09

Träd och grönska har enorm stor betydelse för att hålla temperaturen för oss på en behaglig nivå.

Jag inhandlade till vår nya lägenhet häromdagen solskydd som det heter idag. För sa man väl persienner. Speciellt i städer blir det värmeöar genom att asfalt och mörka tak skapar värme samt säkert all den spillvärme vi människor skapar.

Leve träden. Plantera träd.

Senast redigerad av Kronkan 2022-06-28 16:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2022-06-28 16:11

Något som håller temperaturen ute är fönstermarkiser - då ligger glaset i fönstret i skugga och det går inte in lika mycket värme.
Persienner sitter på insidan av fönster och då får du in värme genom glaset.

Bara en liten parantes.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-06-28 16:27

[quote="Maccis"]Något som håller temperaturen ute är fönstermarkiser - då ligger glaset i fönstret i skugga och det går inte in lika mycket värme.
Persienner sitter på insidan av fönster och då får du in värme genom glaset.

Bara en liten parantes.[/
Helt rätt men det är kanske inte möjligt om man bor eller flyttar till lägenhet.
Då blir det något ljusare färg på det inre solskyddet som försöker återkasta ljuset utåt men detta fungerar sämre än om man har markiser. Markiser är bäst!

Det kan till och med finnas vissa smakregler. Så den exakta kulören på solskyddet för vår inglasade balkong är bestämd.

...
Förutom på äldreboende så har jag inte hört att man har komfortkyla i en en fastighet för boende. För bättre verksamhetslokaler är ju detta snarare ett krav.

Där jag är just nu, i Torpet har vi komfortkyla. Det vore självklart ett önskemål i vår nya lägenhet. Lägenheten har egen ventilation men något tillval med komfortkyla fanns inte.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2022-06-28 18:41

Kronkan skrev:Träd och grönska har enorm stor betydelse för att hålla temperaturen för oss på en behaglig nivå.

Hos mig är det snudd på olidligt inne nu och det tog ett tag innan jag kom på varför - tidigare hade jag två stora björkar som skuggade, men dem har jag tagit ner. Det var förvisso mer eller mindre nödvändigt av andra skäl men det här var en oönskad bieffekt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-06-28 21:52

Nu är värmeböljan över. Snart regnar det. 22 grader och jag har öppnat allt för korsdrag i min lägenhet. Jätteskönt. :D

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2022-06-29 00:03

Nu är det bara att välja - köra ac:n och inte kunna sova p.g.a. oljudet, eller inte köra ac:n och inte kunna sova p.g.a. värmen… :evil:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-06-29 00:35

Magnuz skrev:Nu är det bara att välja - köra ac:n och inte kunna sova p.g.a. oljudet, eller inte köra ac:n och inte kunna sova p.g.a. värmen… :evil:
:D

Ibland är det bra med öronproppar.

Just nu är det behaglig temperatur i mitt sovrum.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2022-06-29 01:01

I en tidigare lägenhet hade jag alla fönster åt ett väderstreck med sol från ca halv tolv till den gick ned. 1:a året i lägenheten var det vidrigt varmt, över 30 grader inomhus. Som tur var, var lägenheten från 40-talet med "gammelmodiga" delbara fönster med stort avstånd mellan glasen. Det gick bra att installera reflekterande aluminiumbelagda mörkläggningsrullgardinger mellan glasen. Inte så billiga i inköp men väl värda pengen med tanke på komforten, även vid dom varmaste och soligaste dagar gick inomhustemperaturen inte över ca 23 grader.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2022-06-29 02:10

Magnuz skrev:Nu är det bara att välja - köra ac:n och inte kunna sova p.g.a. oljudet, eller inte köra ac:n och inte kunna sova p.g.a. värmen… :evil:

Min ac, en c:a 12 år gammal Electrolux, är bra på en enda sak: den hörs inte när den arbetar. Reglerfunktionen är kass. Den sänker visserligen temperaturen, när jag säger åt den att göra det, men till arktiska nivåer trots att jag har sagt åt den att hålla 21 grader...
Antropomorfiera mera!

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-07-01 10:20

MacBruce skrev:

Min ac, en c:a 12 år gammal Electrolux, är bra på en enda sak: den hörs inte när den arbetar. Reglerfunktionen är kass. Den sänker visserligen temperaturen, när jag säger åt den att göra det, men till arktiska nivåer trots att jag har sagt åt den att hålla 21 grader...

Det behöver nödvändigtvis inte bero på något fel. Den vet inte hur stor yta den skall kyla. Den mäter ju i själva apparaten inkommande värme men kompenserar troligtvis för ett stort rum. Min ac/ värmepump fungerar på detta sätt. Temperaturen i närheten av apparaten stämmer inte.

Men det kan ju också vara att den inte styr helt bra.

Jag vet att du kan sådant bättre än vad jag kan.
En allmän rekommendation är också att rengöra den noggrant.

.....

Nu ligger jag inte i närheten av apparaten. Jag sänker nog temperaturen när vi lägger oss. Man kan ju göra tvärtom också. Kyla hårdare på kvällen och lite lättare mot natten.

Jag kör 22 till 23 grader dag/kväll och 21 grad på natten. Det fungerar väl hos oss. Men det är ju hos oss.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-07-01 10:29

Magnuz skrev:
Kronkan skrev:Träd och grönska har enorm stor betydelse för att hålla temperaturen för oss på en behaglig nivå.

Hos mig är det snudd på olidligt inne nu och det tog ett tag innan jag kom på varför - tidigare hade jag två stora björkar som skuggade, men dem har jag tagit ner. Det var förvisso mer eller mindre nödvändigt av andra skäl men det här var en oönskad bieffekt.[/

Trädets kylande effekt beror inte enbart på skuggning utan den avdunstar också mängder med vatten som den tar från djupare vattenmagasin. Björkar är ju speciellt törstiga också men det finns olika sorter...

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2022-07-01 11:13

Kronkan skrev:
MacBruce skrev:

Det behöver nödvändigtvis inte bero på något fel. Den vet inte hur stor yta den skall kyla. Den mäter ju i själva apparaten inkommande värme men kompenserar troligtvis för ett stort rum. Min ac/ värmepump fungerar på detta sätt. Temperaturen i närheten av apparaten stämmer inte.

Men det kan ju också vara att den inte styr helt bra.

Jag vet att du kan sådant bättre än vad jag kan.
En allmän rekommendation är också att rengöra den noggrant.

.....

Nu ligger jag inte i närheten av apparaten. Jag sänker nog temperaturen när vi lägger oss. Man kan ju göra tvärtom också. Kyla hårdare på kvällen och lite lättare mot natten.

Jag kör 22 till 23 grader dag/kväll och 21 grad på natten. Det fungerar väl hos oss. Men det är ju hos oss.

Den har en fjärrtermometer som sitter där jag vill mäta temperaturen och skickar mätvärdet per IR till AC:n. Jag har en "vanlig" termometer sittande bredvid den och kan konstatera, att vid kylning håller den sig ett par grader under inställd temperatur och vid värme ett par grader över. Det finns visserligen en möjlighet att att ställa in apparaten för automatiskt val av värme eller kyla efter behov, men då ställs börvärdet in till +25 grader, utan möjlighet att ändra... Enligt den tidigare hyresgästen, som fick AC:n installerad, har AC:n varit "knepig" ända från början.
Antropomorfiera mera!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi