Moderator: Redaktörer
MacBruce skrev:Livet börjar efter 80, har jag nyligen upptäckt!
pingvinen skrev:Jag har inte tålamod att vänta till 80 så jag började livet för länge sedan. Och jag har inga planer på att det ska sluta innan 80, eller 100. Eller någon annan siffra.
petersteindl skrev:pingvinen skrev:Jag har inte tålamod att vänta till 80 så jag började livet för länge sedan. Och jag har inga planer på att det ska sluta innan 80, eller 100. Eller någon annan siffra.
Ja, är man pingvin så är man.![]()
MvH
Peter
petersteindl skrev:Tiden går, skriver du. Det påminner om en Therese Juel-låt på Opus 3; telefonen ringer, jag fumlar efter den osv.
Ingen på forumet har väl hört den låten tidigare, eller?
[ YouTube ]
Vi, d v s två Nacka gymnasium G3-klasser har haft återträffskalas 7/8 gånger med bra uppslutning. Nästa gång blir i september. Några har gått ur tiden, några bor runt om i Världen, USA, Australien, Israel, Singapore, osv.
Nu har alla 1972-studenter nått pensionsåldern. Får se vad det innebär. Det är nu livet börjar och då med pånyttfödelse in i en helt ny epok/aeon.
Planeten verkar just nu ha sina dödsryckningar eller snarast födslovåndor.
Bill50x skrev:petersteindl skrev:Tiden går, skriver du. Det påminner om en Therese Juel-låt på Opus 3; telefonen ringer, jag fumlar efter den osv.
Ingen på forumet har väl hört den låten tidigare, eller?
[ YouTube ]
Vi, d v s två Nacka gymnasium G3-klasser har haft återträffskalas 7/8 gånger med bra uppslutning. Nästa gång blir i september. Några har gått ur tiden, några bor runt om i Världen, USA, Australien, Israel, Singapore, osv.
Nu har alla 1972-studenter nått pensionsåldern. Får se vad det innebär. Det är nu livet börjar och då med pånyttfödelse in i en helt ny epok/aeon.
Planeten verkar just nu ha sina dödsryckningar eller snarast födslovåndor.
Självklart har man hört denna. Skivan ingår ju i den obligatoriska samlingen som vi välljudslyssnare har!
/ B
petersteindl skrev:Tackar. Sommaren har börjat. Badade i sjön igår, 400 meter härifrån. Tippar 21-22 grader. Jätteskönt att svalka kroppen.
Mvh
Peter
Kronkan skrev:Träd och grönska har enorm stor betydelse för att hålla temperaturen för oss på en behaglig nivå.
Magnuz skrev:Nu är det bara att välja - köra ac:n och inte kunna sova p.g.a. oljudet, eller inte köra ac:n och inte kunna sova p.g.a. värmen…
Magnuz skrev:Nu är det bara att välja - köra ac:n och inte kunna sova p.g.a. oljudet, eller inte köra ac:n och inte kunna sova p.g.a. värmen…
MacBruce skrev:Magnuz skrev:Nu är det bara att välja - köra ac:n och inte kunna sova p.g.a. oljudet, eller inte köra ac:n och inte kunna sova p.g.a. värmen…
Min ac, en c:a 12 år gammal Electrolux, är bra på en enda sak: den hörs inte när den arbetar. Reglerfunktionen är kass. Den sänker visserligen temperaturen, när jag säger åt den att göra det, men till arktiska nivåer trots att jag har sagt åt den att hålla 21 grader...
Magnuz skrev:Kronkan skrev:Träd och grönska har enorm stor betydelse för att hålla temperaturen för oss på en behaglig nivå.
Kronkan skrev:MacBruce skrev:Magnuz skrev:Nu är det bara att välja - köra ac:n och inte kunna sova p.g.a. oljudet, eller inte köra ac:n och inte kunna sova p.g.a. värmen…
Min ac, en c:a 12 år gammal Electrolux, är bra på en enda sak: den hörs inte när den arbetar. Reglerfunktionen är kass. Den sänker visserligen temperaturen, när jag säger åt den att göra det, men till arktiska nivåer trots att jag har sagt åt den att hålla 21 grader...
Det behöver nödvändigtvis inte bero på något fel. Den vet inte hur stor yta den skall kyla. Den mäter ju i själva apparaten inkommande värme men kompenserar troligtvis för ett stort rum. Min ac/ värmepump fungerar på detta sätt. Temperaturen i närheten av apparaten stämmer inte.
Men det kan ju också vara att den inte styr helt bra.
Jag vet att du kan sådant bättre än vad jag kan.
En allmän rekommendation är också att rengöra den noggrant.
.....
Nu ligger jag inte i närheten av apparaten. Jag sänker nog temperaturen när vi lägger oss. Man kan ju göra tvärtom också. Kyla hårdare på kvällen och lite lättare mot natten.
Jag kör 22 till 23 grader dag/kväll och 21 grad på natten. Det fungerar väl hos oss. Men det är ju hos oss.