Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2022-09-04 10:08

RJohan skrev:
petersteindl skrev:Inom psykoakustiken finns det flera kvinnliga forskare. De är väldigt duktiga och har en bra analys.

Mvh
Peter

De kanske inte grottar ned sig i den senaste USB-kabelns ljudkvalitet...

Korrekt. Det ingår inte i psykoakustiken.
Psykoakustiken som ämnesområde är läran om hörseln. Hörseln är Objektet som studeras av Psykoakustiker och Audiologer, där försökspersonerna är Subjekten. Psykoakustiker studerar hörseln på Subjekt med frisk och normal hörsel medans Audiologer studerar hörseln på Subjekt med skadad och nedsatt hörsel i syfte att försöka få fram hjälpmedel som bättrar på hörseln hos det specifika Subjektet, t.ex. genom val och inställning av hörselapparat.

Produkters ljudegenskaper ingår överhuvudtaget inte i Psykoakustiken. Produkten är här objektet och inte hörseln. Är värderingen via lyssning, så är Subjekten samma. Annars finns det objektiv mätning med mätinstrument som kan användas för att studera Objektens fysikaliska egenskaper.
Att studera produkter såsom Objekt, exempelvis högtalare, förstärkare, kablar, mm. är ett helt annat ämnesområde och ingår inte i psykoakustiken.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

RIP! HM Queen Elizabeth II

Inläggav petersteindl » 2022-09-10 00:32

Jag bara måste lägga upp denna.

Då man ser detta tror man inte det är möjligt. 8O Men det var synnerligen häftigt.

Denna är också väldigt fin. https://www.facebook.com/jamesbondtv/videos/647974063358761

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2022-09-12 07:46

Hej Peter!
Jag försöker linda mitt huvud runt det här med fantomprojicering vad gäller vinklar mellan lyssnare och virtuella ljudkällor (och i förlängningen mikrofoners upptagningskaraktäristik och placering).
Ett par frågor:

Utifrån 46-gradig uppställning av högtalare: innebär det något problem att alla(?) publicerade undersökningar av mellankanaliga tids- och nivåskillnader för fantomprojicering tycks utgå ifrån 60-gradig uppställning av högtalare, eller blir procentsatserna för horisontell placering mellan högtalarna direkt överförbara till 46-gradig uppställning?

De dokument jag har läst som har med mikrofoner och geometrisk distorsion utgår också ifrån 60-gradig högtalaruppställning. Problematiskt?

Hoppas du har överseende med detta gammaldags 46-gradiga oäggande tänkande ;)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-09-12 18:07

Ronnie skrev:Hej Peter!
Jag försöker linda mitt huvud runt det här med fantomprojicering vad gäller vinklar mellan lyssnare och virtuella ljudkällor (och i förlängningen mikrofoners upptagningskaraktäristik och placering).
Ett par frågor:

Utifrån 46-gradig uppställning av högtalare: innebär det något problem att alla(?) publicerade undersökningar av mellankanaliga tids- och nivåskillnader för fantomprojicering tycks utgå ifrån 60-gradig uppställning av högtalare, eller blir procentsatserna för horisontell placering mellan högtalarna direkt överförbara till 46-gradig uppställning?

De dokument jag har läst som har med mikrofoner och geometrisk distorsion utgår också ifrån 60-gradig högtalaruppställning. Problematiskt?

Hoppas du har överseende med detta gammaldags 46-gradiga oäggande tänkande ;)

Mycket bra frågeställning. Detta är ett ämne som jag sedan flera år förberett inlägg om. Just nu mår jag faktiskt alldeles för dåligt i huvudvärk för att skriva. Jag återkommer i frågan då jag mår bra och har erforderlig tid över.

Problematiken är extremt sammansatt och man får börja med vanlig linjär vektoralgebra.
Sedan kommer man in på hörseln och då måste man utreda vilken typ av riktningskod som behövs och då kommer även djupledsinformation in d v s avstånd till ljudkällorna/musikerna in och deras respektive placering sinsemellan.

Återkommer.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-09-12 18:12

Krya!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-09-12 22:10

Tackar! Hoppas på bättring i morgon.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-10-12 20:11

Det bidde inte bättre den 13e september. Däremot hamnade jag på SÖS. :|

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-10-12 20:26

Men nurå? Bättre hoppas jag.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2022-10-12 22:33

petersteindl skrev:Det bidde inte bättre den 13e september. Däremot hamnade jag på SÖS. :|

Mvh
Peter

Hoppas du mår bra nu.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2022-10-12 22:54

petersteindl skrev:Det bidde inte bättre den 13e september. Däremot hamnade jag på SÖS. :|

Mvh
Peter

Hoppas du frisknat till!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-10-12 23:11

Ooops! Instämmer i kören som hoppas att du har tillfrisknat, alternativt är på god bättringsväg! Tyckte väl att det var lite tyst från ditt håll på sistone, men ibland behöver man luta sig tillbaka o bara lyssna också.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-10-13 05:58

Har förstått att du har varit krasslig. Hoppas verkligen att du mår bättre Peter! Njuter av äggen på daglig basis. Fortsatt fantastiskt nöjd. :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2022-10-13 07:16

Mvh
Peter

Oj! :( Hoppas det har bättrat sig.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-10-13 07:47

Aj då, hoppas inte Covid. Krya! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-10-13 22:58

Tackar för alla tillönskningar. :)

Jag kommer sedermera att skriva lite i ämnet. Jag är helt slut och det kommer ta lite tid att bli frisk som förut.

Fick Covid på SÖS. Smittfri var jag den 27e september. Dock fick jag därefter en kraftig förkylning som jag fortfarande tampas med.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-10-14 10:12

Jag hoppa att du tillfrisknar och återfår hälsan!

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2022-10-14 15:06

Har missat detta. Skönt att se nya inlägg från dig igen Peter :) , vilket jag tolkar jag som att det i alla fall gått från dåligt till bättre, även om det fortfarande återstår tid innan du är helt fit for fight igen. (Fick du eller konstaterades det att du hade Covid på SÖS? Ibland sägs det ju att det är vid besök på sjukan som man verkligen blir sjuk.)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-10-14 17:20

Adhoc skrev:Har missat detta. Skönt att se nya inlägg från dig igen Peter :) , vilket jag tolkar jag som att det i alla fall gått från dåligt till bättre, även om det fortfarande återstår tid innan du är helt fit for fight igen. (Fick du eller konstaterades det att du hade Covid på SÖS? Ibland sägs det ju att det är vid besök på sjukan som man verkligen blir sjuk.)

Jag besökte Nacka närakut som skickade mig direkt vidare till SÖS akut. Där tog man covidtest och det var negativt.

Jag fick genomgå en uppsjö olika tester och efter några dagar kom jag in på eget rum på avdelning och då tog man covidtest igen som också var negativt.

Jag låg kvar under dropp och testande för fortlöpande observation. Efter ytterligare 4-5 dagar började temp gå från 37 till 38,3 grader och då gjordes ytterligare en covidtest och det blev positivt.

Egentligen hade jag inga känningar från covid, förutom att jag hade en trötthet som var total och exceptionell. Total utmattning. Svårt att beskriva i ord.

Sedan blev jag utskriven dagen före jag räknades som smittfri. Kring den 2a oktober åkte jag på en kraftig förkylning som fortfarande råder.

Jag hoppas att kunna nå någon form av normaltillstånd inom 2 till 3 veckor, men allra helst fortare.

Jag har alltså legat till sängs nu i över en månad. Ibland tar jag kortare promenader, vilket är ok.

MvH
Peter

Frisk

Inläggav Frisk » 2022-10-14 18:13

Jag har varit dåligt aktiv här, sen möts jag av detta! Skönt att det i alla fall gått åt rätt håll och du har fått komma hem. Hoppas det fortsätter i rask takt i rätt riktning nu!

hifi_nirvana

Inläggav hifi_nirvana » 2022-10-14 19:37

Ibland kan man behöva en liten påminnelse hur tufft det är att bli sjuk. Brukar bli lättare att respektera och uppskatta livet när man sen är frisk. Krya på dig.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2022-10-14 20:48

petersteindl skrev:
Jag besökte Nacka närakut som skickade mig direkt vidare till SÖS akut. Där tog man covidtest och det var negativt.

Jag fick genomgå en uppsjö olika tester och efter några dagar kom jag in på eget rum på avdelning och då tog man covidtest igen som också var negativt.

Men troligen var det covid redan från början alltså? Hur som helst, krya på dig!

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2022-10-14 20:53

Är det inte rätt osannolikt med två på varandra falskt negativa resultat?

Krya på dig, Peter!

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-10-14 20:56

Magnuz skrev:
petersteindl skrev:

Men troligen var det covid redan från början alltså? Hur som helst, krya på dig!

Inte en chans.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-10-15 11:09

E skrev:Är det inte rätt osannolikt med två på varandra falskt negativa resultat?

Det finns ju olika typer test. Snabbtesterna är inte så tillförlitliga och de ordentliga testerna tar tid att analysera.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2022-10-15 13:14

RogerGustavsson skrev:
E skrev:Är det inte rätt osannolikt med två på varandra falskt negativa resultat?

Det finns ju olika typer test. Snabbtesterna är inte så tillförlitliga och de ordentliga testerna tar tid att analysera.

När jag tappade lukten för några månader sedan så provade jag en snabbtest som visade negativt, men frun som låg några dagar efter i processen testade samtidigt positivt!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

nopalfda

Inläggav nopalfda » 2022-10-15 14:06

paa skrev:
RogerGustavsson skrev:

När jag tappade lukten för några månader sedan så provade jag en snabbtest som visade negativt, men frun som låg några dagar efter i processen testade samtidigt positivt!

Jag testade negativt två gånger (snabbtester) innan det till slut blev positivt för covid. Det kan ta ett tag med snabbtesterna,innan dom ger utslag.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-10-16 09:14

Vår som testade tre gånger positivt med snabbtest och därefter negativt med ett "riktigt test".

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-10-16 10:11

Av det som står skrivet här, så skulle jag tippa att resultatet av covidtesterna ligger nära slumpen. Jag kan inte inse att om man testar 3-4 ggr och det blir olika resultat, att man kan dra någon säker slutsats. Om den officiella statistiken till största del bygger på snabbcovidtester, så kan man nog skrota all statistik gällande covid. Varför finns dessa tester överhuvudtaget?

Det är mycket med covid inkl vaccinerna som ger mer frågetecken än svar, verkar det se ut som.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-10-16 10:47

petersteindl skrev:Varför finns dessa tester överhuvudtaget?

I t.ex. Tyskland var dessa snabbtest vardagsrutin under pandemin. De flesta fick göra sådana test varje dag innan de fick tillträde till sina arbetsplatser. Inte för att den formen av nedstängning hindrade pandemin, gav möjligen en falsk säkerhet i kombination med maskbärande. Trots dessa åtgärder och vaccination har flertalet av våra bekanta/släktingar fått covid-19, låt vara med mildare symptom utan sjukhusvistelse.

nopalfda

Inläggav nopalfda » 2022-10-16 10:52

Jag arbetar i norge och under en period var man tvungen att göra en snabbtest när man passerade gränsen. Så snabbt kanske det inte gick då en hel buss
skulle testas.... brukade sitta vid och vänta två, tre timmar lite beroende på om det var bussar före i kön.
Innan så gjorde jag en pcr-test en gång i veckan på företagets bekostnad (500 NOK) Under en period var vi (svenskar) inte välkomna alls.. blev till att
jobba hemifrån för dom som kunde. Det funkade ju bra för mig men det var värre för fabriksarbetare etc.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi