Har precis kommit hem från en ganska stor upplevelse, öppnat en Tuborg och ska försöka sammla mig lite till en recension.
Lyssningen är utförd hemma hos KarlXII.
Kombatanterna är:
The Dream.
NuForce ref 9 ( V2? )mono block.
Hitachi HMA 7500 mk/2.
Har varnat lite för att Hitachisteget skulle få stryk idag och det blev så i all mening oxå.
Vi började med att lyssna till The Dream.
The Dream spelar med en enorm pondus och lätthet, snärtig o luftig diskant totalt befriad från otyg o avrullning. Vad gällde basen fans där inget att hymmla om, den levererade kraft o botten i ett perfekt emballerat paket utan krussiduller.
Kalles högtalare skäms inte för sig och spelar fantastiskt rent i hela registret och brister visar sig ganska tydligt vilket det oxå gjorde när vi kopplade in Hitachi steget.
Hitachi mäcktade aldrig med att öppna upp ljudet och lät avrullat både i topp som botten. Ordet instängt var det första som föll mig på tungan!
Vet ej vad ålder på gammla kondingar som sitter i denna pjäs har för inverkan på ljudet, men det känns lite avlägset att en renovering av steget skulle lyffta ljudet till drömmens nivå. Allt detta tog bara några sekunder att avgöra o konstatera till drömmens fördel. Inspelningens klang o akustik fattades nästan helt med Hitachi steget.
Vi gick sedan tillbaka till drömmen o lyssnade vidare.
Musiken som spelades var Red Army Choir, en fantastiskt inspelad platta som borde klassas som väldigt krävande och dynamiskt material.
Efter en stund blev det omkoppling till Ref 9 stegen.
Nu kliver jag in i den subjektiva världen o mummlar lite
Var det verkligen nån skillnad dessa imellan
Toppen verkar lika öppen o full av energi som på drömmen och basen lika kraftig och artikulerad. Den ryska armens körsångare står på ett identiskt sätt och bara levererar. Efter en stund så är det nått som är annorlunda, de mannlliga rösterna har en unns mer pondus utan att låta diffust eller färgat på någe konstigt sätt. Bör nämnas att skillnaden är väldigt liten om ens existerande......
placebo?
Det som dock slår mig ganska omgående är allt snack på detta forum om att detta skulle handla om en distpedal

Finns absolut inte en enda tendens till distorsion i denna apprat på de nivåer vi spelade på!
Fruktansvärt imponerande och trevligt blev detta besök med grillade Sambal kryddade burgare, sorunda chorizo, färsk potatis, jordgubbar mm mm... Esspresson var utsökt som vanligt
Kalle Dussin, fyll gärna på med dina tankar kring The Dream, jag är trött o flummig och har nog uttryck mig kunstigt o missat vesäntligheter....