Pioneer 668: En tämligen medioker CD-spelare!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-10-06 09:18

Tja, hur skall man tolka det? Indifferent=ofärgad eller?

Samt att då "the most demanding stereo music fanatics" söker färgad återgivning?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-10-06 09:23

Hotspur skrev:
...fast det riktigt intressanta är väl

...vad vi och andra tycker om Pioneer DV-688, i alla fall i denna tråd. Så här skriver t.ex. What HiFi:
AGAINST: The CD playback could most kindly be described as indifferent

Ungefär som HiFi&Musik beskrev en Rotelförstärkare: En negativ egenskap hos förstärkaren var att den var "för ofärgad"...

T

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-10-06 09:23

Samt att då "the most demanding stereo music fanatics" söker färgad återgivning?

Så kommer förmodligen alla LTS-fanatiker att översätta det, ja...

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-06 09:46

Ja ja ja och en massa tjafs. En del gillar 668 skarpt och en del gör det inte, det är bara att acceptera. Precis som en del gillar Canton RCl (som jag o Hotspur) medans andra gör det inte :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-10-06 10:07

Hotspur!

Jag frågade inte efter din åsikt om hur 'LTS-fanatiker' skulle översätta det.
Jag frågade efter hur ordet indifferent skulle översättas. Den andra meningen är logisk följd av den första, om svaret är ja på den första frågan.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-06 10:25

markih - indifferent är inget speciellt bra ord att använda i en recension eftersom det kan betyda flera olika saker när det används där... blir ganska stor skillnad om man använder det som okänslig, likgiltig, medelmåttig eller dålig. (säkert missat någon betydelse också...)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-10-06 10:33

Dålig kan det inte betyda i detta fall (knappast annars heller?) men däremot likgiltig (ljudåtergivningen berör inte) och medelmåttig. Alltså:

CD-återgivningen kan, om man är väldigt snäll, beskrivas som medelmåttig.
Senast redigerad av Hetsporren 2004-10-06 10:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-06 10:34

Färgar varken bra eller dåligt? :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-10-06 10:38

För övrigt så blir jag snart "galen" av allt tjat om färgning hit och färgning dit, kanske dags att plocka ned denna generaliserande beskrivning i dess fåniga och i allra högsta grad teoretiska beståndsdelar? :evil:

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-10-06 10:50

Indifferent är alltså inget bra ord...det kan användas som "neutral", "varken bra eller dålig", "varken för mycket eller för litet", "likgiltig".

Om man sätter det i ett färgningsperspektiv så skulle det innebära "varken för mycket eller för litet". Sätter man det i lyssnarperspektiv (dvs oftast den subjektiva bedömningen) så hamnar omdömet som "varken bra eller dålig". Hur ska man tolka detta? Tycker ALLA att den är varken bra eller dålig, eller tycker vissa att den är bra och andra att den är dålig? Detta subjektiva omdöme har återigen inget att göra med om spelaren är neutral eller färgande överhuvudtaget utan en i jämförelse med egna åsikter och preferenser. I subjektivisternas värld går det inte per definition att enas om vilka spelare som är bra eller dåliga.

T

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-10-06 10:52

I subjektivisternas värld går det inte per definition
att enas om vilka spelare som är bra eller dåliga

Nej, det är verkligen störande. Man mår ju dåligt bara av tanken...

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-06 10:53

Tycker vi avslutar denna tråd genom att konstatera att Hotspur hyllar 668:an som världens bästa cdspelare.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-10-06 10:58

Hotspur skrev:
I subjektivisternas värld går det inte per definition
att enas om vilka spelare som är bra eller dåliga

Nej, det är verkligen störande. Man mår ju dåligt bara av tanken...

Ja om det stör dig så och du mår dåligt av det så får du väl göra nåt åt saken. :twisted:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-10-06 11:02

Visst, jag kanske skulle konsultera en mätdoktor? En dylik borde
ju vara bra på att bota hemska sjukdomar som subjektivism. :twisted:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-06 11:09

Herregud! Vad snälla ni är mot varandra. Ta nu alla i hand och sjung "We shall overcome" :D

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-10-06 11:12

Jag har bara likgiltiga apparater hemma hos mig. De tycker nämligen ingenting alls. :!:

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-10-06 11:12

Hotspur skrev:Visst, jag kanske skulle konsultera en mätdoktor? En dylik borde
ju vara bra på att bota hemska sjukdomar som subjektivism. :twisted:

Så nu anser du att subjektivism är en sjukdom? Tja om du gör det kan inte jag hjälpa dig.

T

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-10-06 11:29

Förstår inte varför jag käftar med en fundamentalistisk "mätdoktor" (som låtsas missförstå ironi), jag har ju lovat mig själv (och forumet) att inte ödsla tid på dig och ditt torra fjantande... *skärper mig* :evil:

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-10-06 12:45

Hotspur skrev:Förstår inte varför jag käftar med en fundamentalistisk "mätdoktor"

För att du vill "vinna"?

T

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-10-06 13:08

mats skrev:Tycker vi avslutar denna tråd genom att konstatera att Hotspur hyllar 668:an som världens bästa cdspelare.

Skit-bra förslag Mats! Lysande träffsäkerhet :D :lol: Jag är med! Vi kan väl starta en omröstning huruvida vi skall avsluta denna tråd och helt enkelt bestämma att Hotspur hyllar 668'an som världens bästa cdspelare. Så behöver man inte längre försöka övertyga den 'hårdnackade' och 'rebelliska' Hotspur, som verkligen hävdar att han inte tycker att 668'an är bra,..... eller hur nu denna långa tråd egentligen började, det var så länge sedan så jag minns knappt vad jag pratar om...

Eller var det verkligen detta diskussionen egentligen handlade om, att försöka övertyga Hotspur? Not! Var det inte orsaker till intryck, tester och testmetoder som egentligen skulle diskuteras...

God Natt!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-06 13:17

markih skrev:
mats skrev:Tycker vi avslutar denna tråd genom att konstatera att Hotspur hyllar 668:an som världens bästa cdspelare.

Skit-bra förslag Mats! Lysande träffsäkerhet :D :lol: Jag är med! Vi kan väl starta en omröstning huruvida vi skall avsluta denna tråd och helt enkelt bestämma att Hotspur hyllar 668'an som världens bästa cdspelare. Så behöver man inte längre försöka övertyga den 'hårdnackade' och 'rebelliska' Hotspur, som verkligen hävdar att han inte tycker att 668'an är bra,..... eller hur nu denna långa tråd egentligen började, det var så länge sedan så jag minns knappt vad jag pratar om...

Eller var det verkligen detta diskussionen egentligen handlade om, att försöka övertyga Hotspur? Not! Var det inte orsaker till intryck, tester och testmetoder som egentligen skulle diskuteras...

God Natt!

Jag skämtade, det förstod du väl 8) He he ha ha ha :wink:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-06 13:17

markih skrev:

God Natt!

Jag skämtade, det förstod du väl 8) Godnatt, jaså skall du gå och lågga dig så tidigt? :wink:

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-10-06 13:21

Det gjorde jag också Mats! Med viss ironi förstås... :)

Jag skall nog gå och lägga mig, var uppe 0445 i morse, därav mina något syrliga inlägg...

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-06 13:32

Jaha, godnatt då och sussa gott :D Dröm om kabeldebatter o dylikt :lol: Nej nu var jag dum!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-06 14:15

Hej Hotspur!

Det var ju en ganskakonstig test att skriva att en apparat har egenskapen "indifferent". Det vore ju bättre om de hade skrivit med ett par meningar hur den låter. Vet du om det stod några sådana saker i testen? Själv brukar jag inte direkt lita på What HiFis tester... Jag brukar använda mig av deras blaska ibland för att de har otroligt mycket "korttester" av apparater så att man kan snabbt få sig en överblick av vad marknaden har att erbjuda. Det är väl deras grej med tidningen förmodar jag, för att skilja sig från andra hifiblaskor. En bra inriktning ändå tycker jag. Hade testerna varit mer seriösa, hade det inte fått plats lika mycket apparater i tidningen. Då hade man ju lika gärna kunnat köpa en annan tidning. Men deras testresultat vågar jag inte lita på för fem öre... Däremot om de tycker att en viss apparat har konstiga finessegenskaper el.dyl., det säger mer än deras omdöme om ljudet.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-10-06 14:18

Jo om dom testar så mycket apparater borde dom snabbt märka vilka som inte är användarvänliga, osv.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-10-07 08:13

Vet du om det stod några sådana saker i testen?

Hej JL!

Nja, tidningen jag citerar (korrekt) ur är deras sammanställning Ultimate Guide Series 2004 (The A-Z of Hi-Fi Best Buys), som jag köpte i Glasgow förra veckan. Den versionen av blaskan är ju en slags sammanställning av alla positiva tester och därför får man nöja sig med komprimerade recensioner.

Det enda som egentligen skrivs om tvåkanalsljudet, förutom det jag redan hämtat ur "For"/"Against" och "Verdict", är:
The presentation is firmly on the impoverished side.

Återigen en svårtolkad och synnerligen diffus mening, alltså. Å andra sidan strör dom lovord över flerkanalsljudet för att direkt efter konstatera:
Which makes the rather underwhelming stereo performance all the more dissapointing.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-12-02 10:36

Nu fattar jag, äntligen: I en värld där 668 är referens så är det
ju inte så konstigt att 370 hyllas som "tidernas CD-spelarfynd"!
Grattis grabbar, alla ni som funnit hifi-nirvana för 990:-. *avis*

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-12-02 22:32

Hotspur skrev:Nu fattar jag, äntligen: I en värld där 668 är referens så är det
ju inte så konstigt att 370 hyllas som "tidernas CD-spelarfynd"!
Grattis grabbar, alla ni som funnit hifi-nirvana för 990:-. *avis*

Ahhh, äntligen har poletten ramlat ner hos dig :-).... Jag har en arbetskamrat som köpt en dvd-spelare för 595:- och den är superbra. Tycker han. Förstärkaren kostade 1500 och högtalarna 2400 och dom måste ju vara bra för dom har kostat 5000 förut..... Och eftersom de fem lådorna är så små att man kan hänga dom bakom gardinerna och subban under soffan så är frun nöjd åxå...

Jag skulle inte tro att hans anläggning skulle vinna på en bättre dvd-spelare :lol:

Seriöst, jag har själv spelat på mycket enkla billiga cd-spelare senaste åren. Dels har jag min LP12:a att njuta av, dels har jag inte kunnat bestämma mig för enbart dvd-spelare eller dessutom en dedicerad cd-spelare. Min erfarenhet är att vid snabb lyssning, speciellt sk A-B test (blind eller seende), är skillnaden mycket liten mellan Lo-Fi och Dyr-Fi. Men med tiden växer sig ett obehag över en när man lyssnar på den billiga. I synnerhet om den har några hyss för sig, är påträngande på något sätt. En lite mer laid-back återgivning är oftast lättare att fördra. Det senare gäller flera av de billiga Pioneer-spelarna jag haft, kanske därför de så ofta accepteras i även rätt potenta anläggningar? I synnerhet om anläggningen inte har det sista av transparans (innan du går i taket nu, inte LTS tolkning av uttrycket...).

/ B

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-12-03 11:36

Håller med!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi