Linnträff!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-07-18 12:55

Var har du sett dessa smala uppställningar?
Har en känsla att "trenden" kommer från norlandsbutiken...för jag har då ALDRIG sett några dylika förutom där. Och jag har besökt Linnhandlare åtskilliga gånger i i Sverige och utomlands - och dessutom besökt en mängd privatbostäder.

Tveksamt om den smala uppställningen är bra.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-07-18 13:56

sportbilsentusiasten skrev:Var har du sett dessa smala uppställningar?
Har en känsla att "trenden" kommer från norlandsbutiken...för jag har då ALDRIG sett några dylika förutom där. Och jag har besökt Linnhandlare åtskilliga gånger i i Sverige och utomlands - och dessutom besökt en mängd privatbostäder.

Varför inte, kopplingen mellan högtalarna blir ju snarare bättre, du får också mindre störning från sidoväggarna.
Du kan dessutom sitta närmare högtalarna och på så vis undvika ännu mer av rumsbidragen.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-07-18 15:06

sportbilsentusiasten skrev:Var har du sett dessa smala uppställningar?

Tveksam skriver jag under på! Men det ju "tune" som bestämmer hur dom skall stå ;-) Jag hajar ingenting för jag tycker inte att det låter bra på det sättet.

Nu har jag dragit över grannen järnets Keilidh och ställt upp i Ino-rummet, en helt osannolik setup spelar där nu.

Audion Silvernight som spelar Keilidh genom Inofilter och px2 moduler som drivs av vanligt transistorsteg. PC som källa J-river mediacenter.

Sammantaget spelar det så in i hel**te bra att jag är beredd att ta tillbaka allt ont som jag sagt om keilidh!

Keilidh står brett isär i dämpad miljö och klöser inte ur trumhinnan som jag upplevt dom i tidigare uppställningar. Skitkul att lyssna på helt enkelt!

Nu kan detta vara nyhetens behag och jag får se vart detta landar, rätt vad det är står det ett par Linnburkar där nere och det hade jag inte kunnat tro skulle hända...

:? 8)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-07-23 20:15

Då var det dags för Linnträff igen!

Från Piteå utgick undertecknad samt ett väldigt trevligt resesällskap i form av legedarisk person med stor fiol -utan stråke.

Kosan styrdes ånyo mot Boden där vi tidgare hört ett par Akurate 242 spela illa genom en DS med samma fina tonkontroll som i streamertestet,dvs inte så kul.

Vid dagens tillfälle hade Linnbroder Pekka dukat upp en LP12 med plusmeny som källa och Keltik som språkrör. Broder pekka hade inte sparat på krutet varför ett par Espek hade inhandlats i syfte att jämföra mot Keltik samt för att kunna orientera sig efter tunedemkompassen på bästa sätt.

Linn broder XanLINN från LINN-köping råkade vara på genomresa och gjorde oss den stora äran att bevista Pekkas hem. Jättekul!

Fader Andkan,-LINNtrtesserad och därtill LINN-langare deltog naturligtvis och hade dagen i ära en Klimax Twin av nyaste snitt som vi fick förmånen till att uppleva dess verkningar på församlingen och på högtalarna..

Vid ankomsten spelade redan Espek vackert som en tavla,vi Pitebor hade tagit en genväg via ett militärt övningsområde i hopp om att vinna lite tid, till följd att vi blev aningen försenade och väl masserade av kattskallarna som vägen bestod av. Detta hade till följd att vi missade möjligheten att även avnjuta Broder Lejonklous RIAA steg samt även steget från det lite enklare och billigare Akurate A4200 till Klimax twin.

Det kunde konstateras i vart fall att det spelade gott och att vinyl är kungligt. Det kunde även konstateras att en av mina Creedenceplattor var inget annat än en blek kopia,något som jag till en början försökte beskylla Radikal nätdelen för. Givetvis var det inte så,att inte centrumhålet i min Hotel California platta var borrat på mitten fann vi också rätt omgående.

Pekkas investering i uppgraderande av källa,dvs Radikal hade burit frukt kunde lätt konstateras samt att Andkan hade justerat svarven på mycket gott sätt.

Nu skiftades högtalare till Keltik vilken är en helt annan fågel än Espek. Det låter betydligt enklare än vad det är då kolosserna väger mer än femtio kilo stycket..

Skiftet skedde utan felkopplingar och vi var ånyo på banan med tyngre artilleri. Metallica,Beatles,Cornelis och Lemarc samsades om Sondeken och gjorde inte bort sig det minsta.

Klimax twin fick alternera mellan bas,mellan och diskant och samtliga var nog överens om vilken gudagåva slutsteget var -ja om det just hade varit en gåva och inte behäftat med en nätt prislapp på 88.000:- vill säga.

Fyra sådana klossar på ett par keltik det blir lite pengar..

Jag personligen tyckte det tillförde mest i mellanregistret,dock så var det detekterbart vart man än placerade det.

Flaskhalsar i systemet/systemen bestod vid detta tillfälle av gamla aktiva monokort i LK-låda samt att till RIAA fick en Kolektor duga(instegsförsteg från Linn nästan gratis endast 8000:- på den tiden)
Lejonklou´n hann vi inte lyssna till tyvärr..

Streamern spelades undantagsvis-tolvan var mycket trevligare!

Förhoppningsvis så hittade vi Bassmans förlorade oktav som var borta vid förra lyssningstillfället med Akurate 242 vilken han saknade från en sådan stor och dyr högtalare.

Linnbroder Andreas tillika svåger hade blivit skjuten av Amors pilar och kunde inte vara med,föregående kväll tillbringades hos honom med nytt tillbehör då min fru kört ut mig ur mitt Skotska palats till förmån för sjuksköterskestudent fest i vår stuga. Det hade lirats ytterst välljudande Kaber tills någon gång på natten. Undertecknad var därför lite sliten i dag enär de två kaninerna stört min skönhetssömn.

En ny Linnbroder kanske ser ut att kunna inhåvas då det kommit till vårt sällskaps kännedom att en av stickar-studenternas pojkvän minsann i största hemlighet utan vår vetskap freewheelat med att införskaffa och spela på ett Linnsystem på egen hand utan vår (st)-jälp.

Han heter tydligen Daniel men jag fick inte veta efternamnet då hon var rädd vi skulle förstöra honom för henne..

Dock är byn liten och vi Linnister ska genom vårt nätverk skickligt håva in honom och döpa honom,begjuta hans huvud med vårt heliga elixir..
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
peterbrorsson

Inläggav peterbrorsson » 2011-07-23 20:25

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-07-26 00:12

Kompassen snurrar för fullt i en spiralformad rörelse ner i det ändlösa träsket ner till avgrunden. En listig Linnbroder talade heliga ord i mitt öra varpå jag förstod att en Lingo bara besudlade den ack så ädla Lp12án, det måste till en Radikal förändring om taktstamperiet ska kunna fot-sätta,flåt,fortsätta.

För tänk så tajt det börjat spela. Naturligtvis kan inte motorn gå med annat än ren spänning hädanefter -strikt kontrollerad förstås! I tungor hörs man numera tala om vilken hälbrägdagöresle ett nytt subchassie vore,ack så skönt groove det då skulle bli.. Men då var det ju det här med den arma armen,-trots allt så blir det lite bluddrigt och sluddrigt utan den där bättreaktiga nålhållaren i denna så delikata seismograf för nålar med rörlig spole. På tal om rörligt så stökar en dålig RIAA til det ordentligt varför mindre än en Upohorik bara blir pinsamt. halleljuja,nu kan man vara nöjd ett tag men vänta,en ny nätdel tycks ha kommit,det blir en klar förbättring med den,och hoppsan där dök min eminenta skivspelare ett par hack i värde,bäst jag petar in Dynamik även i motorstyrningen. Sköönt,nu verkar det som man är på mammas gata igen,eller hur var det nu,öhhh,kvicksand!!!!!
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Föregående

Återgå till Generellt om hifi