Moderator: Redaktörer
Claes skrev:Frågan
Vad kan vi som älskar musik och uppskattar ljudkvalitet göra för att riva muren mellan den professionella musik- och ljudbranschen å ena sidan och hi-fi-världen å den andra?
Och varför är inte fler hi-fi-människor intresserade av att bli en del av musikbranschen? Hi-fi-perspektivet behövs! Och nu och de närmaste fem åren mer än någonsin om ljudkvalitetens unika möjligheter ska kunna tas tillvara när EBU-normen införs.
http://tech.ebu.ch/docs/techreview/trev ... amerer.pdf
Tacksam för synpunkter och tips
Claes
Strmbrg skrev:Nu hittar jag det inte, men någon liknade mig (min hållning) vid ett "sänke" i diskussionen.
1 Jag vill nog hellre betrakta mig som ett "lod". Alltså, i bemärkelsen att loda ner i frågan.
2 Svante uppfattar mig tydligen som att jag efterlyser en lösning, eller kanske att jag försöker se detta som ett problem.
---
1 Mitt resonemang handlar om hur man får den gemene konsumenten:
Att uppleva ett rådande kvalitetsproblem.
Att värdera det problemet såsom angeläget att komma till rätta med.
Att göra intryck på produktionsledet i så måtto att produktionsledet hörsammar och agerar.
Det är just den frågan (de frågorna) som jag har svårt att se potential i.
Men, det kanske inte är där skjortan stramar?
2 Jag inser att det är ett komplext problem, med flera delproblem och dellösningar. Jag kanske har varit otydlig då jag pratat om detta kluster som ett problem och en lösning, då jag buntat ihop alltsammans och talat om just ett problem.
Claes skrev:Kronkan, du tänker öppet och konstruktivt tycker jag. Såväl jag själv som person som Ljudtekniska Sällskapet och Studio Blue har under lång tid varit inne på just sådana initiativ som du nämner, plus många likande. Mycket har också gjorts i den riktningen. Det ska inte uppfattas som att dialogen är obehövlig för jag tror den behövs och är mycket viktig.
Vidare tänker jag att du (liksom Ingvar tidigare varit inne på) har helt rätt i att upplevelsen är en nyckel i sammanhanget. Den som bara uppfattar frågan om bättre ljud som en teoretisk eller hi-fi-nördig angelägenhet kommer sannolikt inte att bry sig om den. Den som däremot genom en egen positiv upplevelse känner att högre ljudkvalitet kan betyda något skulle kunna bidra till att göra skillnad; tror jag.
sportbilsentusiasten skrev:Ni har glömt en stor grupp som man behöver påverka - de som postar på Nätet (tex youtube)
gnypp45 skrev:sportbilsentusiasten skrev:Ni har glömt en stor grupp som man behöver påverka - de som postar på Nätet (tex youtube)
Här tänker vi väl fel igen? Det skulle räcka att påverka Youtube så att de inför medelvärdesbegränsning då materialet spelas upp i datorn (gärna tex. enligt EBU R128).
Motiveringen kan framför allt vara att det blir en förbättring för lyssnaren som då slipper kasta sig på volymkontrollen titt som tätt. Youtube innehåller som bekant material av vitt skilda slag, uppladdade av personer med varierande grad av teknisk kompetens. Ibland kommer filmer där man knappt hör nånting alls (mycket brus), och ibland är det nån idiot som överstyr sitt material fullständigt till klippning. I alla fall jag skulle uppskatta en medelvärdesbegränsning redan av detta enkla skäl.
Som en positiv bieffekt så motverkar man samtidigt Loudness War.
Svante skrev:Youtube måste antagligen göra en omkodning för att kunna ändra volymen, och man råkar därmed ut för kaskadkodning.
sportbilsentusiasten skrev:Ni har glömt en stor grupp som man behöver påverka - de som postar på Nätet (tex youtube)
Då konkurrensen hela tiden ökar tvingas de som inte vill drunkna i "bruset" ta till värre o värre medel för att synas&höras.
Denna trend är solklar.
Reklamen blir mer extrem.
TVprogrammen likaså.
Porren är väl en tydlig indikator![]()
Så även om de stora producenterna samt skiv, TV o radiobolag kan övertygas ÄGS ju framtidens media av ALLA som postar musik/video på nätet.
Hur ska dessa påverkas? Hart själv inga bra svar.
Kvalitet vs att tjäna snabba kortsiktiga pengar tror jag blir en svår nöt att knäcka - tyvärr!
gnypp45 skrev:Svante skrev:Youtube måste antagligen göra en omkodning för att kunna ändra volymen, och man råkar därmed ut för kaskadkodning.
Måste man göra en omkodning för att justera volymen?![]()
Det man behöver göra är alltså att multiplicera amplituden i varje sample med en konstant, en konstant som först räknats fram för hela vidon (enligt exempelvis R 128). Skulle det medföra kaskadkodning, en potentiell försämring ljudet?
gnypp45 skrev:sportbilsentusiasten skrev:Ni har glömt en stor grupp som man behöver påverka - de som postar på Nätet (tex youtube)
Här tänker vi väl fel igen?
gnypp45 skrev:Det skulle räcka att påverka Youtube så att de inför medelvärdesbegränsning då materialet spelas upp i datorn (gärna tex. enligt EBU R128).
sportbilsentusiasten skrev:gnypp45 skrev:sportbilsentusiasten skrev:Ni har glömt en stor grupp som man behöver påverka - de som postar på Nätet (tex youtube)
Trist inledning på ditt svar.![]()
sportbilsentusiasten skrev:gnypp45 skrev:Det skulle räcka att påverka Youtube så att de inför medelvärdesbegränsning då materialet spelas upp i datorn (gärna tex. enligt EBU R128).
Du verkar missa att jag skrev TEX!!!
Finns ju en massa andra kanaler för "den vanliga människan" att ladda upp musik/video. Och man kan vara säker på att fler kommer.
Hur ska man hålla koll på dessa och deras kvalitet?
gnypp45 skrev:sportbilsentusiasten skrev:gnypp45 skrev:sportbilsentusiasten skrev:Ni har glömt en stor grupp som man behöver påverka - de som postar på Nätet (tex youtube)
Sorry! Det var verkligen inte meningen att du, eller någon annan skulle ta illa upp. Jag ber om ursäkt för att det lät snipigt.![]()
Jag ville bara betona att man inte behöver påverka alla som postar videor utan snarare sajterna som det postas på. Youtube är den ledande av dessa och därför viktig. Google Videos en annan.
Det var faktiskt menat som en analogi med de alternativa strategierna som vi diskuterat i denna tråd för att motverka Loudness War på CD-skivor: Antingen påverkar man alla lyssnare att efterfråga bättre ljudkvalitet, eller så försöker man istället påverka de som distribuerar musiken icke-fysiskt (radio, Spotify mfl.) att medelvärdesbegränsa. Det senare låter som en framkomligare väg, i alla fall i mina öron.
sportbilsentusiasten skrev:gnypp45 skrev:Det skulle räcka att påverka Youtube så att de inför medelvärdesbegränsning då materialet spelas upp i datorn (gärna tex. enligt EBU R128).
Du verkar missa att jag skrev TEX!!!
Finns ju en massa andra kanaler för "den vanliga människan" att ladda upp musik/video. Och man kan vara säker på att fler kommer.
Det vet jag förstås inte, men man kan ju hoppas att fördelarna för konsumenten och bekvämligheten med medelvärdesbegränsning gör att andra sajter följer efter Youtube i detta. Jag har svårt att tro att musikutgivare skulle bojkotta Youtube, eller att konsumenter skulle välja bort Youtube för att de medelvärdesbegränsar. Hoppas jag inte har fel.
sportbilsentusiasten skrev:Finns ju en massa andra kanaler för "den vanliga människan" att ladda upp musik/video. Och man kan vara säker på att fler kommer.
Kronkan skrev:Som du kan se i mitt försök att betrakta frågan så reflekterar jag på ett annorlunda sätt. De stora musikförläggarna har nog inget intresse av att det utvecklas gratis musikprodukter med hög kvalité som kan sprdas på nätet. De har ju gjort vad de kunnat för att hindra en sådan utveckling. De vill ha betalt. De får de vad jag förstår av Spotify. Men de begränsar utbud och kvalité ändå.
De är inte onda utan de agerar mera efter sin natur. Alltså de vill ha betalt för sitt arbete, lokaler och ägaren för sitt kapital.
Så jag tror att Yuotobe skulle få en påringning om de ville öka sin kvalité. Om de kan hindra en kvlaitetsöknin vet jag inget om.
Harryup skrev:Jag ser ett problem till och det är att faktiskt tycker band inklusive majoriteten att faktiskt låter bättre enligt deras smak och tidsanda ifrån bolagen. Så att man gör det kanske inte bara för att det skall låta högst utan också för att det skall låta "fett".
Vet nån i hur många % av fallen det faktiskt är för soundet?
Mvh/Harryup
gnypp45 skrev:Kronkan skrev:Som du kan se i mitt försök att betrakta frågan så reflekterar jag på ett annorlunda sätt. De stora musikförläggarna har nog inget intresse av att det utvecklas gratis musikprodukter med hög kvalité som kan sprdas på nätet. De har ju gjort vad de kunnat för att hindra en sådan utveckling. De vill ha betalt. De får de vad jag förstår av Spotify. Men de begränsar utbud och kvalité ändå.
De är inte onda utan de agerar mera efter sin natur. Alltså de vill ha betalt för sitt arbete, lokaler och ägaren för sitt kapital.
Jo, men jag vill inte blanda ihop äpplen och päron, dvs. snålkodning och dynamikstympning. Som jag ser det, så är det förra är en oerhört mycket mindre problem än det senare. Jag är visserligen betalande permiumkund, men ljudkvaliteten i standardversionen av Spotify (ca 160 kbit/s OggVorbis) är inget aber för mig. Jag har själv gjort blindtester och övertygat mig om detta. (Det stora ljudkvalitetsproblemet med Spotify är att uppspelningen inte är gapless!! Prova att spela en tex. Wagner-opera i Spotify...)
Däremot blir jag tex. rent sagt förbannad när jag köper en återutgiven CD ("Sol Niger Within" (inspelad 1997), ursprungutgåvan sedan länge slutsåld) där någon slentrianmässigt massakrerat (dvs. "remastrat") tvåkanalsmixen ytterligare 3dB och beskurit basen så att det låter skit. Förstörelse av ett konstverk helt i onödan. Där behövs inga blindtester för att höra hur illa det låter! En halvsunkig 128 kbit/s CBR MP3 av originalet låter ojämförligt mycket bättre än en FLAC av den remastrade versionen. Till och med den hårt snålkodade originalversionen på Youtube är att föredra. För dynamiken, toppfaktorn finns kvar.
Denna sorts förstörelse gör ju skivbolagen gladeligen själva, på originalet!, alltså innan snålkodningen. Det finns därmed inget bättre att tillgå, på något medium, för de som nu vill ha och betala för det.Så jag tror att Yuotobe skulle få en påringning om de ville öka sin kvalité. Om de kan hindra en kvlaitetsöknin vet jag inget om.
Youtube levererar, som du säger, vad de får av skivbolagen. Om de försöker höja ljudkvaliteten (snålkoda mindre, antar jag att du menar) så gör det ju inte nånting ogjort som skivbolaget redan förstört med sin mastering. Å andra sidan, om de inför medelvärdesbegränsning så påverkas inte heller någonting i ljudkvaliteten på det befintliga materialet (om möjligt försämras den ytterligare pga kaskadkodning, som Svante påpekade). Däremot försvinner ju incitamentet att tokmastra bort toppfaktorn på allt nytt material som läggs upp, eftersom det inte kommer låter starkare än motsvarande, dynamiskt material. Jag förstår inte hur nån skulle förlora på detta.
gnypp45 skrev:sportbilsentusiasten skrev:gnypp45 skrev:sportbilsentusiasten skrev:Ni har glömt en stor grupp som man behöver påverka - de som postar på Nätet (tex youtube)
Sorry! Det var verkligen inte meningen att du, eller någon annan skulle ta illa upp. Jag ber om ursäkt för att det lät snipigt.![]()
Harryup skrev:Jag ser ett problem till och det är att faktiskt tycker band inklusive majoriteten att faktiskt låter bättre enligt deras smak och tidsanda ifrån bolagen. Så att man gör det kanske inte bara för att det skall låta högst utan också för att det skall låta "fett".
Vet nån i hur många % av fallen det faktiskt är för soundet?
Mvh/Harryup
gnypp45 skrev:
Däremot blir jag tex. rent sagt förbannad när jag köper en återutgiven CD ("Sol Niger Within" (inspelad 1997), ursprungutgåvan sedan länge slutsåld) där någon slentrianmässigt massakrerat (dvs. "remastrat") tvåkanalsmixen ytterligare 3dB och beskurit basen så att det låter skit. Förstörelse av ett konstverk helt i onödan. Där behövs inga blindtester för att höra hur illa det låter! En halvsunkig 128 kbit/s CBR MP3 av originalet låter ojämförligt mycket bättre än en FLAC av den remastrade versionen. Till och med den hårt snålkodade originalversionen på Youtube är att föredra. För dynamiken, toppfaktorn finns kvar.
Denna sorts förstörelse gör ju skivbolagen gladeligen själva, på originalet!, alltså innan snålkodningen. Det finns därmed inget bättre att tillgå, på något medium, för de som nu vill ha och betala för det. .
Richard skrev:Jag tycker hififabrikörerna borde göra som en del firmor redan gjort- tillverka nätverkspelare för att kunna spela upp vad som helst i vilken kvalitet som helst.
Lansering via nätet är helt gratis, visserligen får artisten inget betalt men kvaliteten kan bli betydligt bättre än cd, tekniskt sett.
Det verkar vara en del i denna tråd som tror att artister får betalt för sina skivor, så att de kan försörja sig.
Det är helfel.![]()
Tåget har för länge sedan gått, och nästan alla artister tjänar sina pengar på spelningar istället. Gagen har istort fördubblats pga detta.
STIM är en ytterst marginell inkomstkälla om du inte är världsberömd.![]()
Jag tycker inte att det är speciellt olyckligt att skivindustrin gått i graven. Kvaliteten var dålig, profiten var för stor och priset var för högt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster