Svante skrev:petersteindl skrev:Svante, testar du Cubacola mot Pepsi så är det ett rangordnande test. Du skall ju jämföra. Då skall det vara ett blindtest. Detta är precis det jag säger.
Nja, det kan vara rangordnande, men det kan även vara beskrivande. Man kan kalla Pepsi för söt och Cuba cola för kommunistisk. Det senare är troligare i ett öppet test.
Jag säger absolut nej angående detta. Skall det göras en test och själva testuppgiften är:
Testa Cubacola mot Pepsi, så ligger det i sakens natur att det är en jämförelsetest mellan Cubacola gentemot Pepsi. Om däremot upplägget på testet är sådant:
Testa Cubacola och testa Pepsi så kan det röra sig om att colorna skall testas oberoende av varandra och då blir det ett beskrivande test av varje cola för sig. Det är två helt skilda typer av test och kräver två skilda testmetodiker för att få respektive resultat som är så ändamålsenligt och bra som möjligt.
Om jag tror att ett testsubjekt kommer att kalla Cubacola för kommunistisk så utesluter jag detta testsubjekt. Det gäller för testledaren att ge instruktioner till subjekten så att resultatet blir användbart. Jag skulle kunna lägga upp testet på sådant sätt att jag ger svarsalternativ och då får samtliga subjekt samma svarsalternativ. Det skulle i så fall kunna vara dessa alternativ på frågan Hur smakar colan: 1.) Fascistiskt. 2.) Stalinistiskt. 3.) Demokratiskt. 4.) Kommunistiskt. 5.) Teokratiskt. 6.) Anarkistiskt. Vidare är upplägget gjort så att svaren är tvingande d v s subjektet måste ge ett svar och det är endast ett svar som kan ges per testobjekt

Då fås en typ av resultat. Men frågan är om inte det blir så att colorna endast är ett medel för att egentligen testa subjekten ifråga. Då blir ju testet snarast ett psykologiskt test. Så ser jag på saken.
I det andra fallet om man som testledare vill uppnå en beskrivning av kolorna så kan man ha ett testprotokoll med svarsalternativ och låta subjekten fylla i där flera alternativ kan kombineras.
Beroende på testupplägget så får du också resultat och det är inte alls säkert att du får ett korrektare resultat i ett blindtest då varje kola skall beskrivas utan tanke på att det skall jämföras med andra kolor. Smakar denna dryck sött? Välj i så fall sötman på en skala 1-10. Nu är det så att om input i ena fallet är att det testas ett nytt sötningsmedel så kan svaret bli på ett sätt, medans om input är att denna dryck har noll sötningsmedel tillsatt så kan svaret bli ett annat. Man har då med input styrt subjektet. ar man många subjekt så kan man styra subjekten olika och samtidigt mäta nervimpulsaktiviteten för att om möjligt se om det föreligger skillnad.
Svante skrev:petersteindl skrev:Du nämner förväntanseffekter. Om du ser en grön färg så kan du förvänta dig vad som helst men du kommer ändå beskriva färgen som grön, men om du på något sätt skall rangordna färgen så kommer förväntanseffekter in. Om du skall beskriva flygvärdinnan och beskriver i termer av. Blont hår, spetsig näsa. Ungefär hårlängd till axlarna. Längd ungefär 1m75 cm. Vithyad. Bruna ögon. så är det beskrivande och inte rangordnande. Men om du använder termer som snygg, sexig, sinne för humor osv. så är det rangordnande. Dessa båda olika bedömningar sker på olika ställen i hjärnan. Det ena är en objektiv beskrivning och kan ske utan placebo. Det andra är en rangordnande beskrivning och blir lätt färgad av t.ex. pris och status.
Så du tror att det är noll risk att ett vin får beskrivningen "fruktigt" pga placebo? Då menar jag att du har fetfel. Bedömningsskalan (etikett/numeriskt värde) är i princip en annan dimension än blind/öppen och subjektiv/objektiv är en tredje. dimension. Det kan tänkas att dimensionerna inte är ortogonala, men de är ändå olika.
Svante, jag använder ordet "kan". Det kan bli så! Behövs mitt ordval förtydligas?
Svante skrev:petersteindl skrev:Om du tror att det inte spelar roll vilka nervcentra som är involverade så är det samma sak som att tro på tomtar och troll. Så ser jag på saken. Tror du att din upplevelse inte har att göra med dina nervimpulser? Är upplevelse och nervimpulser skilda från varandra enligt din syn? Alltså, nu kommer vi in på existentiella frågor där t.ex. viss form av dualismen gör entre.
Nja, alltså, det är klart att nervcentra spelar roll för vad vi gör för bedömningar, men vad jag menar är att det inte har med debatten att göra. Nervcentra spelar ingen roll för om dimensionen blind/öppen är en annan dimension än subjektiv/objektiv, eller man behöver i alla fall inte dra in dem i debatten.
Har man läst angående tester där man parallelt med testandet mäter av hjärnaktivitet hos subjekten så har man även förstått att man fått förbluffande resultat som direkt kan användas i manipulativt syfte.
Man har alltså utformat testprocedurer på så sätt att man haft två team av försökspersoner som skall prova viner och där man gett olika input av information angående vinerna. Då kan man följa nervimpulserna och se hur skillnaderna blir om det blir skillnader och det blev klara och entydiga skillnader. Resultaten var på sätt och vis skrämmande eftersom det var entydigt så att informationen som gavs innan bestämde resultatet vad gäller jämförandet, men inte vad gäller beskrivandet. Oberoende av input på information så beskrev testobjekten vinerna lika. Man gjorde också så att man hade en felaktig input där man skiftade input mellan två viner och då blev resultatet så att beskrivningen på vinerna fortfarande var oförändrade men jämförelsen mellan vinerna skiftades d v s följde input av information och denna information var i det jämförande testet utslagsgivande trots att den beskrivande delen i testet inte förändrades överhuvudtaget.
Vad betyder detta? Jo, det betyder att själva fasen i perception att beskriva objektet inte ändrades med input, men däremot den bedömande delen blev helt avgörande av input. Nu hör till saken att input gavs extremt subtilt så att subjekten inte kunde veta att det var en del i testen.
Man ville också ta reda på om det är så att det är olika delar i nervcentra som aktiveras beroende på om det är beskrivande eller bedömande. Det var det. Det var också olika nervcentra då informationen skiftades d v s då informationen var falsk kontra då informationen var korrekt.
Vad betyder detta? Jo det betyder att nervimpulserna i nervsystemet går till relästationer och beroende på hur nervpulserna förs vidare d v s sorteras så går de i skilda banor och det betyder att om nervimulserna tidigt skiftar banor så når de ett specifikt område och får svårt att nå andra områden. Nervimpulserna har låst sig till nervbanor. Då har subjektet redan bestämt sig, men det är så att nervimpulserna redan har bestämt sig i vilka nervbanor nervimpulserna kan förflytta sig i och resultaten av detta blir att det levande subjektet tycker något i sitt medvetna. Men nu kommer frågan, styr människan nervimpulserna med någon slags osynlig viljekraft eller är det så att nervimpulserna styr på så sätt att människan egentligen inte har egen viljekraft för att styra nervimpulserna i relästationerna. Dessa relästationer är synapsövergångar och lokala nätverk av nerver. Frågeställningen är kuslig eftersom den behandlar människan som antingen en enskild autonom individ med personlig integritet eller som ett slags djur som styrs av yttre input utan att djuret kan styra om nervimpulserna till andra banor. varje enskilt människodjur skulle i så fall vara manipulerat. Men om det existerar en vilja och om denna vilja, immateriell eller materiell kan styra relästationerna så finns förmågan till egen vilja som har förmågan att kunna ändra nervimpulsernas fortsatta riktning.
Vad blir kontentan. Jo, lär man sig den totala manipulationens konstart så kan man faktiskt med subtil marknadsföring som triggar andras relästationer i nervsystemen få dessa människodjur att följa marknadsföringen och människodjuren har ingen som helst möjlighet att kunna värja sig eftersom viljan är för svag och inte kan styra. Därför kallar jag kunskaper på detta område som lite otäckt. Det kan sammanfattas i ett ord, "manipulation". Nog om detta. Mitt flyg går om några timmar till Italien. Ikväll skall jag [s]manipulera[/s] forma mina synapser och nervnätverk med ett gott vin
MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.