Floyd skrev:subjektivisten skrev:Floyd skrev:Jag är förmodligen alltför
a) Korkad
b) Egocentrisk
c) Mytomanisk
d) Socialt obegåvad
e) Provokativ
f) Troll-liknande
för att förstå vad dessa påstådda lögner består av.
Det är fritt för varje läsare att välja 3-4 av ovanstående alternativ
A-F skulle jag tro. Du påstod att jag sagt man inte får tycka som man vill, vilket äen en LÖGN som jag motsagt mig flera gånger och sagt till dig att komma med inlägg där jag säger så eller så ber du om ursäkt. Inget av det har du gjort utan fortsätter ditt pinsamma trollande.
Jag må ha uttryckt mig alltför generellt tidigare, för det har du / faktiskt.se min ursäkt.
Rakryggat av dig.
Floyd skrev:MEN det finns ju en del exempel (och det vet även du) på personliga åsikter (obs åsikter, ej påståenden) som direkt monteras ned i småbitar om de inte kan backas upp med konkreta argument.
Det kanske det finns, men jag kan inte minnas att jag sett några sådana fall. Så det vet inte även jag (man kanske subjektivisten gör det, som du påstår?). Har du lust att komma med några exempel på det? Det vore kul att veta vad det är du åsyftar.
Alltså exempel på åsikter (och inte spekulationer/påståenden med objektiva inslag) som kritiserats på det sätt du antyder.
Floyd skrev:Självklart råder åsiktsfrihet, men vad jag menade var att man löper ganska stor risk att få sin åsikt angripen här inne. Det är en extremt stor skillnad på åsikt och påstående.
Håller med om att det är extemt stor skillnad på åsikt och påstående, men menar också att det finns fall då folk försökt maskera påståenden som åsikter.
T ex genom att säga "jag tycker att den färgar kraftigt" eller liknande. Det är fortfarande en spekulation/påstående om att en färgning finns där, och personen gör anspråk på att faktiskt kunna höra den. Att han valt att starta meningen med "jag tycker" är ju bara ett retoriskt irrbloss för att kunna hävda att det vara var en åsikt - medvetet eller undermedvetet eller utan medvetenhet överhuvudtaget. Oavsett vilket är det ju ett uttalande som ger falska förespeglingar om det är felaktigt. Därför måste det få bemötas, för det är inte en subjektiv åsikt som har yttrats, utan ett påstående. Även om orden "jag tycker" inluderats.
Floyd skrev:Men om min åsikt är att BMW M5 är en bättre bil än en Ferrari F40 så är det en åsikt som har all rätt att respekteras.
Håller med.
Men - menar du att det dessutom, som den åsikt det är, inte får leda till andras nyfikenhet och fortsatt diskussion?
Det vill säga säger du att det inte räcker med att andra respekterar uppfattningen, utan att de dessutom måste lämna det med det? Att den inte får undra och fråga vad det är som gör att personen tycker M5 är en bättre bil?
Vh, iö