Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Vem är "man".
Jag avfärdar ingenting. Jag beskriver problemen, och anförde för detta
ett stort antal sakliga argument. De verkar stå sig.
Ingen har anfört någon konkret invändning mot något av dem. Och det
jag skrev var så långt ifrån fyrkantigt man kan komma. Hade jag skrivit
någonting fyrkantigt så hade du ju med stor lätthet kunnat komma med
någon konkret invändning. Inte bara ett svepande misstroende.
Men grunden till mitt inlägg är ju att jag har arbetat med de här sakerna
under mycket lång tid och har personlig erfarenhet av problemen från en
väldig massa olika metoder att testa saker.
Kanske måste andra testa lite själva innan de märker att det jag skriver
är riktigt. Helt okej i så fall. Jag ser gärna att folk undersöker saker själv
eller fungerar själv och inte bara tror på det jag skriver.
Vh, iö
BORIS skrev:Vad jag förstår så är det denne IngOehman som utvecklat F/E-lyssningstestet. För sisådär 30 år sen?
Stämmer detta?
Och sitter fortfarande och försvarar den med näbbar och klor, förkastar alla möjliga betänkligheter och förslag på förändringar. Bara detta faktum att denna och otaliga andra trådar finns tyder på att testmetoden ingalunda är tillfredsställande.
BORIS skrev:Vad jag förstår så är det denne IngOehman som utvecklat F/E-lyssningstestet. För sisådär 30 år sen?
Stämmer detta?
Och sitter fortfarande och försvarar den med näbbar och klor, förkastar alla möjliga betänkligheter och förslag på förändringar.
BORIS skrev:Bara detta faktum att denna och otaliga andra trådar finns tyder på att testmetoden ingalunda är tillfredsställande.
LeifB skrev:Jag tycker det är stora brister vid snabba kabelbyten t.ex.
Krävs oftast att elektroniken stängs av vid dessa tester. Elektroniken jobbar bäst i ett normalvarmt tillstånd, plus att kablar mår inte alls bra av att flyttas runt, spela in faktorn blir påmind.
Öhman, har du samma uppfattning?
IngOehman skrev:Svante skrev:Jag skulle vilja testa högtalare helblint, så att lyssnarpanelen inte vet vad det är för högtalare som spelar. Detta skulle göra att omdömena blev helt ofärgade av eventuella förväntanseffekter.
Ingalunda. Bara för att du inte vet vilka förväntanseffekter som finns
så försvinner de inte. De kan vara beroende på vad som har hänt
tidigare samma dag eller på grund av något annat.
IngOehman skrev:Och den sorts blindhet som du beskriver duger helt enkelt inte alls för att göra sig av med förväntanseffekter. Tror du att man klarar sig med att inte berätta vad för medicin man testar och därmed slipper förväntanseffekter?
Då har du illa fel.
När man testar läkemedel så räcker det INTE att hålla preparatet
hemligt (det är inte ens nödvändigt att göra det) utan man måste
jämföra med ett placebo (det som saknar de påverkanseffekter som
man vill studera).
BÅDA drabbas nämligen av förväntanseffekter, men genom att tillse
att blindhet föreligger MELLAN dem, så slår det lika på båda.
(I en F/E-lyssning kan man likna F med placebot. Det är referensen
för "ickepåverkan".)
Stämmer detta?
Och sitter fortfarande och försvarar den med näbbar och klor, förkastar alla möjliga betänkligheter och förslag på förändringar. Bara detta faktum att denna och otaliga andra trådar finns tyder på att testmetoden ingalunda är tillfredsställande.
Martin skrev:Om man gör ett test, är det tillförlitligt då?
Som jag ser det kanske man ställer fel frågor. Man behöver titta på det specifika fallet och tycka något om det. Ett test är bara så tillförlitligt som man bedömer att det är utifrån utförandet i det enskilda fallet och vad man tycker kring det. Man kan ha vilka invändningar som helst, redan upptäckta och ännu ej upptänkta då testet kan brista på så många olika sätt.
Ett test är bara tillförlitligt för de som tycker att de kan lita på just det testet.
DQ-20 skrev: Om alla studier betraktas som partikulära så frånhänder vi oss möjligheterna att ihopfoga olika resultat till ett gemensamt kunskapsbygge. Men det gör ingen vettig människa vare sig privat eller "i vetenskapens tjänst".
/DQ-20
single_malt skrev:DQ-20 skrev: Om alla studier betraktas som partikulära så frånhänder vi oss möjligheterna att ihopfoga olika resultat till ett gemensamt kunskapsbygge. Men det gör ingen vettig människa vare sig privat eller "i vetenskapens tjänst".
/DQ-20
Var det där en känga åt IÖ:s "Forskining"?
Nyper mig i armen...
DQ-20 skrev:IngOehman skrev:Svante skrev:Jag skulle vilja testa högtalare helblint, så att lyssnarpanelen inte vet vad det är för högtalare som spelar. Detta skulle göra att omdömena blev helt ofärgade av eventuella förväntanseffekter.
Ingalunda. Bara för att du inte vet vilka förväntanseffekter som finns
så försvinner de inte. De kan vara beroende på vad som har hänt
tidigare samma dag eller på grund av något annat.
Istället för att snöa in på "förväntanseffekter" så låt oss tala om effekter som inte har med ljudstimulit att göra utan som är relaterade till information om DUT. Inverkan av dessa effekter är okända och det är dessa som man vill få bort med "äkta" bilndtest eftersom de till 100% korrelerar med ljudstimulit "efter" i de kognitiva processer som ger upphov till ett visst svar. Övriga effekter kan vi inte påverka med blindtest men dessa är heller inte korrelerade med DUT. De är också okända men kan randomiseras bort.IngOehman skrev:Och den sorts blindhet som du beskriver duger helt enkelt inte alls för att göra sig av med förväntanseffekter. Tror du att man klarar sig med att inte berätta vad för medicin man testar och därmed slipper förväntanseffekter?
Då har du illa fel.
När man testar läkemedel så räcker det INTE att hålla preparatet
hemligt (det är inte ens nödvändigt att göra det) utan man måste
jämföra med ett placebo (det som saknar de påverkanseffekter som
man vill studera).
BÅDA drabbas nämligen av förväntanseffekter, men genom att tillse
att blindhet föreligger MELLAN dem, så slår det lika på båda.
(I en F/E-lyssning kan man likna F med placebot. Det är referensen
för "ickepåverkan".)
Som jag uppfattar det hela har detta inte med saken att göra. Det har egentligen inte alls med lyssningstest att göra eftersom det i medicinska test ALLTID finns en förväntan om att medicin skall göra något. Det är det som är unikt för medicinsk testning. Den förväntan MÅSTE finnas eftersom det skulle vara oetiskt att ge människor medicin utan att ge dem information om vad den är tänkt att påverka. Placebo är främst ett problem i medicinsk testning.
Problemet för F/E-lyssning är istället att man kan misstänka att man inte anstränger sig lika hårt för att detektera före och efter om man VILL att apparaten skall vara svår att detektera, baserad på information om DUT. Det får vara hur det vill med detta i verkligheten, det finns ju åtminstone anekdotiska bevis på motsatsen, men man kan åtminstone inte utesluta det såvida inte testet är åtminstone enkelblint i förhållande till DUT.
/DQ-20
IngOehman skrev:single_malt skrev:Det är endast vid snabba byten mellan tämligen okomplexa stimuli vår förmåga att HÖRA skillnader kan registreras. I andra fall registreras förmågan att MINNAS skillnader..
Om man minns en skillnad och den hade fysikaliska orsaker så är det
ju samma sak som att ha hört den. Det handlar om att jämföra hörsel-
intryck i båda fallen, jämförelsen sker bara via olika delar av minnet.
Vid snabba jämförelser använder vi ljudminnet - där minnesbilden är
ett komplett ljud. Vi hör musiken klinga kvar i huvudet väldigt tydligt.
Men när pauserna blir längre så kan vi bara jämför vi antingen minnet
av känslan eller minnet av ljudet.
Stämmer detta?
dimitri skrev:single_malt skrev:DQ-20 skrev: Om alla studier betraktas som partikulära så frånhänder vi oss möjligheterna att ihopfoga olika resultat till ett gemensamt kunskapsbygge. Men det gör ingen vettig människa vare sig privat eller "i vetenskapens tjänst".
/DQ-20
Nyper mig i armen...
faktiskt, tvärtom käre Patrik
single_malt skrev:DQ-20 skrev:Om alla studier betraktas som partikulära så frånhänder vi oss möjligheterna att ihopfoga olika resultat till ett gemensamt kunskapsbygge. Men det gör ingen vettig människa vare sig privat eller "i vetenskapens tjänst".
/DQ-20
Var det där en känga åt IÖ:s "Forskning"?
Nyper mig i armen...
Svante skrev:BORIS skrev:Vad jag förstår så är det denne IngOehman som utvecklat F/E-lyssningstestet. För sisådär 30 år sen?
Stämmer detta?
Ingvar har gett testet ett namn. Metoden i sig har han knappast hittat på. Man lyssnade nog före/efter band så fort det fanns bandspelare, dvs innan Ingvar var född.
petersteindl skrev:DQ-20 skrev:Problemet för F/E-lyssning är istället att man kan misstänka att man inte anstränger sig lika hårt för att detektera före och efter om man VILL att apparaten skall vara svår att detektera, baserad på information om DUT. Det får vara hur det vill med detta i verkligheten, det finns ju åtminstone anekdotiska bevis på motsatsen, men man kan åtminstone inte utesluta det såvida inte testet är åtminstone enkelblint i förhållande till DUT.
/DQ-20
+1, ja, som jag ser det det är ett av problemen med LTS F/E-lyssning såsom testet är upplagt.
Mvh
Peter
single_malt skrev:Vad jag vet är det inte känt(av LTS) hur effektiv den processen är jämfört med JND.
DQ-20 skrev: Men hans slutsatser verkar inte stå någon direkt motsats till andra texter i ämnet och han för ju logiska och sammanhängade resonemang när det gäller hans specialområden.
single_malt skrev:dimitri skrev:single_malt skrev:DQ-20 skrev: Om alla studier betraktas som partikulära så frånhänder vi oss möjligheterna att ihopfoga olika resultat till ett gemensamt kunskapsbygge. Men det gör ingen vettig människa vare sig privat eller "i vetenskapens tjänst".
/DQ-20
Nyper mig i armen...
Förklara för en fåkunnig är du snäll.
DQ-20 skrev:single_malt skrev:Vad jag vet är det inte känt(av LTS) hur effektiv den processen är jämfört med JND.
Skrev inte Svante nyss att JND inte har med saken att göra? Att JND gäller enskilda parametrar medan LTS F/E-lyssningar gäller helheten, oavsett vilken parameter som bidrar till den uppfattade skillnaden. I vilket fall som helst verkar de flesta apparater kunna detekteras i LTS F/E-test, vilket tyder på att testet har god känslighet. Detta gör ditt påpekande mindre relevant än om det INTE kunnat detektera skillnader mellan F och E.
/DQ-20
dimitri skrev:single_malt skrev:dimitri skrev:single_malt skrev:DQ-20 skrev: Om alla studier betraktas som partikulära så frånhänder vi oss möjligheterna att ihopfoga olika resultat till ett gemensamt kunskapsbygge. Men det gör ingen vettig människa vare sig privat eller "i vetenskapens tjänst".
/DQ-20
Nyper mig i armen...
Förklara för en fåkunnig är du snäll.
det är rent språklig mening i DQs formulering, utan bäring på någon speciell aktör egentligen
single_malt skrev:DQ-20 skrev:single_malt skrev:Vad jag vet är det inte känt(av LTS) hur effektiv den processen är jämfört med JND.
Skrev inte Svante nyss att JND inte har med saken att göra? Att JND gäller enskilda parametrar medan LTS F/E-lyssningar gäller helheten, oavsett vilken parameter som bidrar till den uppfattade skillnaden. I vilket fall som helst verkar de flesta apparater kunna detekteras i LTS F/E-test, vilket tyder på att testet har god känslighet. Detta gör ditt påpekande mindre relevant än om det INTE kunnat detektera skillnader mellan F och E.
/DQ-20
Att jag drar upp JND handlar om validitet. Skillnaden mellan vad man uppfattar i FE-test och JND är okänd. Därmed blir det också öppet för kritik av typen "Det hörs när man sitter hemma i lugn och ro men inte i ett test"
Det är kanske petigt av mig men eftersom jag, och ingen annan heller verkar känna till vad man kan upptäcka och inte i testet så vill jag påpeka det.
DQ-20 skrev:Såvitt jag kan se har IÖ använt sig av metoder med hög validitet (ur flera olika aspekter) vare sig man vill kalla dem "vetenskapliga" eller inte.
Thomas_A skrev:Något som brukar tas upp är lågbaskapacitet. Jag försökte tidigare hitta några studier för detta som visserligen inte handlar om hörbarhet, men JND för vad kroppen kan detektera i skillnader i form av ljudtryck/vibrationer. Vad jag minns hittade jag inga, bara studier på vibrationer mot skallbenet.
Svante skrev:Thomas_A skrev:Något som brukar tas upp är lågbaskapacitet. Jag försökte tidigare hitta några studier för detta som visserligen inte handlar om hörbarhet, men JND för vad kroppen kan detektera i skillnader i form av ljudtryck/vibrationer. Vad jag minns hittade jag inga, bara studier på vibrationer mot skallbenet.
Men på vilket sätt har JND för lågbaskapacitet med LTS FE-lyssningar att göra? Eller mer specifikt: Vad skulle vi ha ett sådant JND-mått till? (Och vilken enhet har det isf?)
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 46 gäster