Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:
Vh, iö
IngOehman skrev:Du menar att du tog bort allt som var för jobbigt att svara på...
Vh, iö
IngOehman skrev:Den sorts tro han refererar till, och den jag talar om också (ehuru i motsatt riktning), är inte den mjuka "vet inte"-tro du talar om, utan en övertygelse. Läs det han skriver i hela sitt sammanhang.
PerStromgren skrev:För er information
Denna tråd har hittills givit upphov till 12 anmälningar på inlägg.
Svante skrev:IngOehman skrev:Den sorts tro han refererar till, och den jag talar om också (ehuru i motsatt riktning), är inte den mjuka "vet inte"-tro du talar om, utan en övertygelse. Läs det han skriver i hela sitt sammanhang.
Ja, ok, när jag läser det han skriver verkar det faktiskt som att han vet. Man kan veta utan att ha testat själv. Faktum är att jag tror att även jag vet.
IngOehman skrev:
100 meter kabel (inte alls ovanligt i t ex biografer) blir 2,5 mm.
Svante skrev:IngOehman skrev:Den sorts tro han refererar till, och den jag talar om också (ehuru i motsatt riktning), är inte den mjuka "vet inte"-tro du talar om, utan en övertygelse. Läs det han skriver i hela sitt sammanhang.
Ja, ok, när jag läser det han skriver verkar det faktiskt som att han vet. Man kan veta utan att ha testat själv. Faktum är att jag tror att även jag vet.
IngOehman skrev:...så blev det en fördröjning mellan kanalerna på hälften av 1/176 400 sekund. ...
IngOehman skrev:[...]100 meter mera i en kanal är förstås dessutom halvextremt.
RogerJoensson skrev:IngOehman skrev:[...]100 meter mera i en kanal är förstås dessutom halvextremt.
Halv-extremt?
RogerJoensson skrev:Mycket tro och tro om tro på denna sida...
IngOehman skrev: 100 meter kabel är rätt så mycket, och 2,5 mm gångväg i luften är inte mycket. Det är lätt att sucka och pusta och lova ("veta") att det KAN inte spela någon roll!!!
Men - jag erinrar mig en test av CD-spelare som jag höll i under det glada 80-talet, tror det var 1983. Kan minnas fel om året dock. Hursomhelst så klagade lyssnarna (undertecknad inkluderad) på att kanalbalansen var fel på en av spelarna.
Jag ville inte att en sådan faktor skulle påverka testen av ljudkvalitet (som var huvudmålet att kunna bedöma), så jag mätte kanalbalanserna på alla de testade spelarna#. Jag hittade märkvärdigt nog (tyckte jag då) inga signifikanta skillnader (inga så stora att det kunde förklara upplevelsen) och den spelare som uppfattades ha balansfel, hade faktiskt ett litet nivåfel i "den andra" riktningen!![]()
Det hela var väldigt förbryllande, ändå tills det visade sig att en av spelarna hade en gemensam DAC för båda kanalerna*, och tillsammans med den kvadrupla översamplingen (44 100 x 4 = 176 400 Hz) så blev det en fördröjning mellan kanalerna på hälften av 1/176 400 sekund.
Det motsvarar knappt 1 mm gångväg i luften. Jag har för mig att det var vänster kanal som låg före i tiden.
Åter till om kablar: Andra fenomen i kabeln kan självklart vara viktigare än dispersion, och exemplet med 100 meter mera i en kanal är förstås dessutom halvextremt. Men det är MYCKET svårt att sätta gränser för sådant här, hörgränser. Det är därför som man gärna talar om JND, som är lättare att studera och som man när det behövs får sänka. Att ha ett värde på JND betyder inte att det är för evigt. En vecka senare kan JND måsta sänkas en faktor 10 gånger - för att man har lärt sig mera. Det kan handla om att man lärt sig om hur signalen skall se ut för att ge större utslag.
#Första saken vi gjorde var dock att försöka kompensera snedvridningen med balanskontrollen, men hur man än försökte så blev resultatet avvikande. Balansen gick att centrera, men det lät snett på annat sätt...
*Minnet kan bedra mig men jag tror att det var en Philipsmaskin som hette CD303. Den var samtida med CD100 men såg större och dyrare ut. Men den var enklare uppbyggd. Som sagt, detta var många år sedan och jag kan missminna mig om spelarens namn. Men jäsiken vad förvånade vi blev då tidsskillnaden mellan kanalerna visade sig vara orsaken till förskjutningen i ljudbilden.
Egentligen kanske det inte är så förvånande med tanke på hur stora skillnader även mcket små justeringar i högtalarplacering kan ge. Men ändå blev vi överraskade.
IngOehman skrev:De fördröjningseffekter som jag berättat om tidigare i tråden, som beror på att en vanlig tvåledare ger en signifikant högre karakteristisk impedans än högtalaren och därför agerar LP-filter, vilket alltså ger en längdproportionell fördröjning - finns ju där samtidgt. Så det blir lite som att dispersionen spelar andrafiol, på samma sätt som att även skineffekten blir liten bredvid effekten av induktansen i kabeln.
Så även om dispersionen under vissa förutsättningar som faktiskt kan inträffa i hemliknande miljöer, skulle kunna gå att höra, så kan det vara svårt att göra en kabel som inte samtidigt har andra mera påverkande egenskaper.
Svante skrev:RogerJoensson skrev:Mycket tro och tro om tro på denna sida...
Tror du det?
Svante skrev:Ah, ok, där skrev du ju det.IngOehman skrev:De fördröjningseffekter som jag berättat om tidigare i tråden, som beror på att en vanlig tvåledare ger en signifikant högre karakteristisk impedans än högtalaren och därför agerar LP-filter, vilket alltså ger en längdproportionell fördröjning - finns ju där samtidgt. Så det blir lite som att dispersionen spelar andrafiol, på samma sätt som att även skineffekten blir liten bredvid effekten av induktansen i kabeln.
Så även om dispersionen under vissa förutsättningar som faktiskt kan inträffa i hemliknande miljöer, skulle kunna gå att höra, så kan det vara svårt att göra en kabel som inte samtidigt har andra mera påverkande egenskaper.
Dispersionen är alltså oviktig.
Morello skrev:RogerJoensson skrev:IngOehman skrev:[...]100 meter mera i en kanal är förstås dessutom halvextremt.
Halv-extremt?
Det är inte bara extremt, utan verklighetsfrånvänt.
IngOehman skrev:Svante skrev:Ah, ok, där skrev du ju det.IngOehman skrev:De fördröjningseffekter som jag berättat om tidigare i tråden, som beror på att en vanlig tvåledare ger en signifikant högre karakteristisk impedans än högtalaren och därför agerar LP-filter, vilket alltså ger en längdproportionell fördröjning - finns ju där samtidgt. Så det blir lite som att dispersionen spelar andrafiol, på samma sätt som att även skineffekten blir liten bredvid effekten av induktansen i kabeln.
Dispersionen är alltså oviktig.
Det kan man tro. Jag tror det. Du tror det.
Skillnaden är att du tror att du vet det.
Vh, iö
IngOehman skrev:Morello skrev:RogerJoensson skrev:Halv-extremt?
Biografer kan ha 100-tals meter kabel. Skillnad mellan kanalerna blir förstås mindre, typ bara max 40 meter om duken är på +30 meter och kablarna kommer från sidan. Men notera då också att tidsskillnaden i CD-spelarfallet var signifikant mindre än dispersionen ger.
Vh, iö
Morello skrev:Äpple versus apelsin.
Jag brukar ju skäga att analogiersällan blir bra; ännu en gång har vi en analogi som tyder på det.
Almen skrev:Morello skrev:Äpple versus apelsin.
Jag brukar ju skäga att analogiersällan blir bra; ännu en gång har vi en analogi som tyder på det.
Det korrekta uttrycket är "som att jämföra äpplen och päron". Användandet av frukten "apelsin" tyder på en hopblandning av motsvarande engelska uttryck: "mixing apples and oranges"
Detta idiomatiska uttryck är för övrigt en... just det, en analogi.
Svante skrev:Almen skrev:Morello skrev:Äpple versus apelsin.
Det korrekta uttrycket är "som att jämföra äpplen och päron". Användandet av frukten "apelsin" tyder på en hopblandning av motsvarande engelska uttryck: "mixing apples and oranges"
Detta idiomatiska uttryck är för övrigt en... just det, en analogi.
Apelsin är väl ett äpple från kina?
Morello skrev:IngOehman skrev:Morello skrev:
Biografer kan ha 100-tals meter kabel. Skillnad mellan kanalerna blir förstås mindre, typ bara max 40 meter om duken är på +30 meter och kablarna kommer från sidan. Men notera då också att tidsskillnaden i CD-spelarfallet var signifikant mindre än dispersionen ger.
Vh, iö
Det är oklart vad CD-spelaren har med dispersion att göra. Dispersion betyder att våghastigheten har ett frekvensberoende. I CD-spelaren beskrev du att kanalerna hade en frekvensoberoende tidsskillnad mellan kanalerna. Äpple versus apelsin.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster