Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76

Re: Fan vad mycken ”popmusik” låter trist

Inläggav goat76 » 2020-11-09 01:17

Conan skrev:
Belker skrev:Ni skämtar, va? :D

Ni menar väl inte på fullt allvar att ett av tiotalets mest påkostade och minutiöst producerade album skulle fallit igenom all kvalitetskontroll så totalt? Upphovsmännen är extremister när det gäller ljudåtergivning.

The proof is in the pudding. Varför låter det så obalanserat om albumet? Varför är det låga värden på dynamiken i DR Database? Några ljudåtergivningsextremister verkar inte ha varit i farten... :wink:

Vad är det som är obalanserat med albumet, är det ett problem att den består av låtar med varierande karaktär och att dessa inte har likartad mängd bas?

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2020-11-09 01:24

Belker skrev:Här är Daft Punks ”källare” http://www.daftpunk-anthology.com/music/the-studios
Vi talar om en multimiljondollarindustri här, inte en enskild mastringstudios dåliga dag eller undermåliga lyssning. Det låter som det gör för att det ska låta som det gör. Gilla eller ej.

Ursäkta...
Men vad säger länken om hur det låter i kontrollrummet?
Eller omsättningen?
"Electric Lady" har till exempel, i alla fall tidigare, kört stenhårt med Yamaha NS 10.
Likt en hel värld av multimiljonindustri.

Sveriges överlägset största publika musikevenemang årligen är Mello.
Betyder det att vi där hittar den överlägset bästa musiken?

Nästan alla studior jag varit i - och det är många, har undermålig basåtergivning.
Mycket mer regel än undantag.

Man behöver inte ens gå till sådana krångliga grejjor som bas.
Jag har själv stått med typ 30 pers från Swedish Sound Engineers Society på en demo arrangerad av SAE Sweden AB,
där bara TRE pers noterade att höger högtalare i kontrollrummet var... trasig. :roll:

Så... det är uppenbarligen både knepigt och grollifikeringst det här med ljud...
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2020-11-09 02:06

goat76 skrev:
Conan skrev:
Belker skrev:Ni skämtar, va? :D

Ni menar väl inte på fullt allvar att ett av tiotalets mest påkostade och minutiöst producerade album skulle fallit igenom all kvalitetskontroll så totalt? Upphovsmännen är extremister när det gäller ljudåtergivning.

The proof is in the pudding. Varför låter det så obalanserat om albumet? Varför är det låga värden på dynamiken i DR Database? Några ljudåtergivningsextremister verkar inte ha varit i farten... :wink:

Vad är det som är obalanserat med albumet, är det ett problem att den består av låtar med varierande karaktär och att dessa inte har likartad mängd bas?

Primär lyssning i lurar ger mig inget intryck av överbetonad bas.
Snarare Jippiee - det finns bas!
Ska kolla ordentligt när grannarna är vakna...

(vilket är en helt annan sak än det där med multidollar-kontrollrum)
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-11-09 07:32

Ogjort skrev:
goat76 skrev:
Conan skrev:

Jag har inte heller lyssnat så noga, jag blir bara lite förvånad att några här vill att alla låtarna ska ha precis samma mängd bas. Varför det?
Det är ju olika låtar där basdunket/basslingan antagligen har olika mycket betydelse i de individuella låtmixarna. :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-11-09 08:19

Lyssnar ni överhuvudtaget på något annat än bas?

8O

...AJ!!

Man kan väl få fråga och raljera lite utan att bli påhoppad...
:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-11-09 08:37

Strmbrg skrev:Lyssnar ni överhuvudtaget på något annat än bas?

8O

...AJ!!

Man skulle även kunna säga att basen är musikens fundament, så saknas den så saknas musiken..... Så vad vill du ha? Musik eller inte? 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-11-09 08:56

Ok, så för att sammanfatta nattens möte:
-Daft Punk måste sluta mixa och mastra med hörlurar och NS10.
-Vissa av deras låtar har för mycket bas.
-Det kan vara så att medlyssningen är trasig.

Vem ringer Thomas Bangalter och resten av produktionen och berättar detta, i all oförmäten välmening från faktiskt finest?

Ps. Jag har inte hört Gateway Masterings monitorer, men de ser ut att kunna spela en del bas. Men de kanske står i ett värdelöst rum?
http://egglestonworks.com/products/the-ivy-signature/

-Sagt med :wink: , Ogjort jag vet att du har koll på detta, men, med all respekt, det har Daft Punk också.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-11-09 10:36

Egglestone i en musikstudio - man baxnar.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-11-09 10:39

Belker skrev:-Sagt med :wink: , Ogjort jag vet att du har koll på detta, men, med all respekt, det har Daft Punk också.

Hur vet du det? En snabblyssning ger något helt annat vid handen.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2020-11-09 10:44

Nu har jag lyssnat på Daft Punk (Random access memories) för första gången. Och visst är det mycket energi i basen, vilket ger en massiv ljudklang. Jag hör inte direkt någon djupbas, men samtidigt inte mer överbetonad bas än att det säkert kan vara såhär man vill ha det. Det är inte direkt svårlyssnad musik, men inte riktigt min tekopp. Ljudkvalitén är bättre än mycket annat och det går att dra upp rejält utan att få ont i öronen, men jag tycker mig höra att det ändå är ganska så komprimerat jämfört med riktigt dynamisk musik. Nu är det ju svårt att bedöma musik man inte har någon relation till, men sammanfattningsvis - ganska lättlyssnad, bastung musik med hyfsad (om än inte direkt god) ljudkvalitet.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-09 10:49

Håller med vad I-or och Morello skrivit att basen är svullen och har lite väl hög nivå på vissa av låtarna på Daft Punk-albumet, men jag kan inte helt utesluta att det är ett konstnärligt val. Var rätt skönt att dra på, sjunka ner i soffan och få en ryggmassage.

Eggleston som studiomonitor ger mig lite lätt panik, dock.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-11-09 11:09

Belker skrev:Här är Daft Punks ”källare” http://www.daftpunk-anthology.com/music/the-studios
Vi talar om en multimiljondollarindustri här, inte en enskild mastringstudios dåliga dag eller undermåliga lyssning. Det låter som det gör för att det ska låta som det gör. Gilla eller ej.

Tittar man på bilderna hittar man några av de sämsta högtalare som hittat in en musikindustrin - Yamaha NS10 och Auratone.
Dessutom en länk till Gateway mastering (med marodören Bob Ludwig) , som kanske förstört mer populärmusik än någon annan masteringstudio.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2020-11-09 11:26

Morello skrev:Egglestone i en musikstudio - man baxnar.

jonasp skrev:Eggleston som studiomonitor ger mig lite lätt panik, dock.

Känner inte till Eggleston alls, vad gör de illa lämpade som monitorer här?
Senast redigerad av shifts 2020-11-09 13:17, redigerad totalt 2 gånger.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-11-09 11:37

Vad är det här? De stora, alltså?
pages-studios_gateway1.jpg
pages-studios_gateway1.jpg (93.64 KiB) Visad 4217 gånger

https://www.bbc.co.uk/music/articles/48f880e8-d8b3-4e4f-9fa3-3005ae0910a2

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2020-11-09 11:40

Ser ut som några stora Dunlavy-högtalare.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-11-09 11:43

Belker skrev:Vad är det här? De stora, alltså?
pages-studios_gateway1.jpg

Kan vara Dunlavy, men icke desto mindre är Bod Ludwig en charlatan som förstört kopiösa mängder populärmusik.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-09 13:08

Det har han, men han brukar hävda att han var nödd och tvungen till detta. Den främsta anledningen till att just han och hans bolag har förstört så många album på senare tid är nog att han räknades som Mr Mastering och fick många fler uppdrag än andra. På 80-talet, före Loudness War, fick han ur sig en hel del hyggliga produktioner. Krig skördar många offer, som bekant, även om Bob säkerligen inte var någon hjälte när han såg chansen att tjäna lite extra pengar genom tokkomprimering.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-11-09 13:11

Visst, men om mannen hade haft någon moral i kroppen så skulle ha vridit om nyckeln och stängt ned verksamheten - det måste finnas andra möjligheter för honom.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-09 13:25

Det är lite lustigt att han håller föredrag inom ämnen som high resolution audio och samtidigt massakrerar musikproduktioner på löpande band.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-11-09 13:28

I-or skrev:Det är lite lustigt att han håller föredrag inom ämnen som high resolution audio och samtidigt massakrerar musikproduktioner på löpande band.

Därtill verkar han ha ordentligt dåligt omdöme ifråga om val av apparater/högtalare.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-09 14:00

Ja, det är helt otroligt vilka tekniska tomterier som tycks pågå i hans studio, men vilka tror vi att vi är egentligen som sågar en sådan prisbelönt storhet? 8)

Tell

Inläggav Tell » 2020-11-09 15:15

Jag gillar ljud väldigt mycket, men jag är ändå betydligt mer bildbög. Bra bild är alltså väldigt hög prio för mig o älskar filmer så som Samsara, Blade Runner 2049, Mad Max Fury Road, The Revenant, 1917, Spiderman into the Spider-verse, Hugo, Benjamin Button etc för att dom ser så jävla bra ut, men det hindrar ändå inte mig att se filmer som är betydligt visuel sämre, både rent cinematografiskt och tekniskt. Det går ju att se förbi såna flaws om själva storyn fortfarande är trevlig. För visst vill jag att allllt ska vara filmat med av Roger Deakins med en Arri Alexa 65 o att det inte blir en lika bra upplevelse om det är filmat med en DV-kamera med taskig grading, men det blir inte helt osebart.
Så för att återgå till ljud så har jag ju själv en del musik som jag hör skulle kunna låta tekniskt bättre, men jag lyssnar ju fortfarande på det. Skulle säkert lyssna mer om det lät tekniskt bättre, men det krävs ändå rätt mycket för att jag inte vill lyssna alls. Ni klarar alltså inte det? Det musikaliska försvinner helt bara för att det är en kompressor som ligger för hårt, eller en EQ som är suboptimal?

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2020-11-09 15:33

Tell skrev:Jag gillar ljud väldigt mycket, men jag är ändå betydligt mer bildbög. Bra bild är alltså väldigt hög prio för mig o älskar filmer så som Samsara, Blade Runner 2049, Mad Max Fury Road, The Revenant, 1917, Spiderman into the Spider-verse, Hugo, Benjamin Button etc för att dom ser så jävla bra ut, men det hindrar ändå inte mig att se filmer som är betydligt visuel sämre, både rent cinematografiskt och tekniskt. Det går ju att se förbi såna flaws om själva storyn fortfarande är trevlig. För visst vill jag att allllt ska vara filmat med av Roger Deakins med en Arri Alexa 65 o att det inte blir en lika bra upplevelse om det är filmat med en DV-kamera med taskig grading, men det blir inte helt osebart.
Så för att återgå till ljud så har jag ju själv en del musik som jag hör skulle kunna låta tekniskt bättre, men jag lyssnar ju fortfarande på det. Skulle säkert lyssna mer om det lät tekniskt bättre, men det krävs ändå rätt mycket för att jag inte vill lyssna alls. Ni klarar alltså inte det? Det musikaliska försvinner helt bara för att det är en kompressor som ligger för hårt, eller en EQ som är suboptimal?

För mig är det helt obegripligt att någon kan tänkas sitta och njuta (även om man tycker att musiken är toppen) av The Mamas eller tex Black Sabbaths senaste album. Många fler exempel finns.

Det som retar mig är att ljudet (troligtvis, när det gäller rock\pop) sabbas efter det att inspelningen lämnat studion.

På tal om film, ljudet i The Hornet är så dåligt att det inte går att se den. Lika illa är det på tv när det gäller TV 3, 6, 8 och 10. Åtminstone i stereo. Kanske låter det bättre i 5.1. Tidningsprassel låter lika högt som när någon smäller igen en dörr.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-11-09 16:11

Nattlorden skrev:

8O

...AJ!!

Man skulle även kunna säga att basen är musikens fundament, så saknas den så saknas musiken..... Så vad vill du ha? Musik eller inte? 8)

Även på en sonat för soloviolin?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-11-09 16:23

petersteindl skrev:
Nattlorden skrev:

8O

...AJ!!

Även på en sonat för soloviolin?

Jag har sonat nog för mina försök till att spela soloviolin, tack!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-09 16:33

Tell skrev:Jag gillar ljud väldigt mycket, men jag är ändå betydligt mer bildbög. Bra bild är alltså väldigt hög prio för mig o älskar filmer så som Samsara, Blade Runner 2049, Mad Max Fury Road, The Revenant, 1917, Spiderman into the Spider-verse, Hugo, Benjamin Button etc för att dom ser så jävla bra ut, men det hindrar ändå inte mig att se filmer som är betydligt visuel sämre, både rent cinematografiskt och tekniskt. Det går ju att se förbi såna flaws om själva storyn fortfarande är trevlig. För visst vill jag att allllt ska vara filmat med av Roger Deakins med en Arri Alexa 65 o att det inte blir en lika bra upplevelse om det är filmat med en DV-kamera med taskig grading, men det blir inte helt osebart.

Tja, jag har haft en ca 70 kg tung, högklassig, CRT-projektor upphängd i taket sedan -00. Numer används den dock inte och ska väl med tiden ersättas med något mer lämpligt. Har jag någonsin valt bort en film p.g.a. låg bildkvalitet? Nej. Har jag någonsin valt bort ett album p.g.a. låg ljudkvalitet? Lika självklart nej. Jag är rätt säker på att detta gäller samtliga som klagar på ljudkvaliteten här.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2020-11-09 16:43

I-or skrev:[...]Har jag någonsin valt bort ett album p.g.a. låg ljudkvalitet? Lika självklart nej. Jag är rätt säker på att detta gäller samtliga som klagar på ljudkvaliteten här.

Jag klagar på ljudkvalitet ibland och jag väljer verkligen bort att lyssna på musik ibland för att det låter illa. För mig är det inte njutbart att lyssna på musik som inte låter bra, alltså undviker jag detta.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2020-11-09 16:46

I-or skrev:

Tja, jag har haft en ca 70 kg tung, högklassig, CRT-projektor upphängd i taket sedan -00. Numer används den dock inte och ska väl med tiden ersättas med något mer lämpligt. Har jag någonsin valt bort en film p.g.a. låg bildkvalitet? Nej. Har jag någonsin valt bort ett album p.g.a. låg ljudkvalitet? Lika självklart nej. Jag är rätt säker på att detta gäller samtliga som klagar på ljudkvaliteten här.

Tyvärr väljer jag ofta bort musik pga av dåligt ljud som orsakats av överdriven dynamikreducering. :(

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2020-11-09 17:02

goat76 skrev:
Ogjort skrev:
goat76 skrev:

Jag har inte heller lyssnat så noga, jag blir bara lite förvånad att några här vill att alla låtarna ska ha precis samma mängd bas. Varför det?
Det är ju olika låtar där basdunket/basslingan antagligen har olika mycket betydelse i de individuella låtmixarna. :)

Nu har jag lyssnat - "på riktigt"
Det är ju jättekul ju!
Bas på en popskiva - hurra :)

Och vaddå ingen djupbas? På t.ex. Doin´it right, är vi ju riktigt långt ner och mumsar.

Men självklart är det subjektivt.
Men kan inte tänka mig att detta INTE är medvetet valt.
Jag tycker det är glädjande.
Jag själv mixar generellt med MYCKET starkare bas än vad som brukar vara vanligt.
(och starkare trummor)

Resten är lite väl "presat", som så ofta. Men den starka basen mildrar upplevelsen lite.
Generellt låter det ändå påtagligt bättre än pop/rock överlag.

Men att basnivån skulle bero på misstag, eller "fel", tror jag inte alls.
Snarare gott omdöme - dom gillar väl mig, antar jag :roll:

"Mötet" skulle säkert tycka att jag har alldeles för kraftig bas i mina mixar.
Men det är från min sida absolut inget misstag. Jag gillar det.

Minns en platta där jag var tvungen att hålla ner basen väldans - eftersom basisten spelade goddag yxskaft, rytmiskt.
Å vad jag hade önskat tillräcklig studiotid för att reparera istället.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-11-09 17:21

Ja, Random Access Memories har en hel del bas, men egentligen är det bara 3 låtar som har megasuperöverdriven dito av extra jobbig "one-note"-typ (egentligen 2-3 toner eller smala brusband). Nedan framgår tersbandsspektra för samtliga låtar. Det framgår tydligt att det är 3 låtar som sticker ut i 50-hz-tersbandet (Lose Yourself to Dance, Doin it Right och Contact). Denna bas hamnar precis i det frekvensområde där frekvensgången i typiska svenska bostäder tenderar att variera mest. Beroende på uppställning kommer många Faktiskt-medlemmar att ha en ordentlig topp eller dal just här, vilket gör att omdömena också kommer att variera en hel del.

För mig framstår det som självklart att basen på disco-manér medvetet ska vara mycket hög, även om det förstås är tänkbart med en viss inverkan från frekvensgången i mixnings-/mastringspositionen, speciellt när det handlar om ett smalt frekvensband som för ovanstående 3 låtar.

RAM2.jpg
RAM2.jpg (35.9 KiB) Visad 4011 gånger

Som synes prickar 50 Hz-tersbandet nästan perfekt toppen/dalen i rumsfrekvensgångskurvorna nedan. Det blir ingen principiellt avgörande skillnad runt 50 Hz om rumsdimensionerna eller högtalar-/lyssningspositionerna avviker upp till kanske en halvmeter från mina antaganden.

RoomFR.jpg
RoomFR.jpg (30.06 KiB) Visad 4011 gånger

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi