Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Både CD- och DTS-versionerna är väldigt dåliga.
SACD-versionen är den bästa (men kom ihåg att det är programmaterial som är >33 år gammalt, när ljudteknikbetyget sätts).
Vh, iö
Almen skrev:Roger: Faktum är att det verkar som att den allra första CD-utgåvan har sämst ljud. Högst rekommendation på SACD-utgåvan, följd av återutgivningen på CD som kom 1998(?).
Och Alan Parsons, som han faktiskt heter.Han står som tekniker (Pink Floyd står som producent. Förresten, vem av dem är egentligen Pink?)), men hade säkert mycket kreativ input att komma med under inspelningen.
Svaret på fråga 2 är Hugh Padgham. En doldis, men icke desto mindre en personlig favorit.
Haakan_W skrev:floyd har man ju alltid haft som en av referenserna då man testar nya saker eller andras anläggningar
Jocke skrev:Håller med Max - min lirar också schysst. 20th Anniversery digital remastered.
/Jocke
PS. För att inte Svante ska bli vansinnig på OT igen så måste jag fråga om någon känner till vilka kompressorer som använts?
Skall vi överhuvud taget fortsätta att diskutera detta måste ni sluat blanda ihop kompression, limitering och bricklimitering... annars kommer ingen tillslut att fatta nånting alls.. inklusive mig själv;) *börjar bli förvirrad.()
ljudatervinning skrev:En skicklig sångare/musiker behöver sällan dynamikbegränsas, då man kan hantera både röstens dynamik, samt kan kompensera sin volymökning genom att flytta sig längre från micken i starka partier...
Bill50x skrev:ljudatervinning skrev:En skicklig sångare/musiker behöver sällan dynamikbegränsas, då man kan hantera både röstens dynamik, samt kan kompensera sin volymökning genom att flytta sig längre från micken i starka partier...
Men, detta är ju en form av komprimering! Varför? Jag menar, sjunger man högt så sjunger man högt. Sjunger man lågt så sjunger man lågt. Varför ska det maskeras genom att variera avståndet till mik´en?
Är det så att normal avspelningsutrustning inte kan hantera denna dynamik? Eller vill man att sången ska ha samma nivå hela tiden i fonogrammet men att det låter som om artisten sjunger högt (starkt) ibland och lågt (svagt) ibland? Jag har inspelningar där man från bildmaterialet ser att artisten står ganska långt från mik´en hela tiden (tex Opus3) och det känns väldigt naturligt när artisten "klämmer i". Nu går väl inte just det förfarandet (lång mikrofonavstånd) så bra vid tex högljudd rockmusik, men borde inte det dynamiska innehållet vara detsamma?
/ B
sztation skrev:Bill50x skrev:ljudatervinning skrev:En skicklig sångare/musiker behöver sällan dynamikbegränsas, då man kan hantera både röstens dynamik, samt kan kompensera sin volymökning genom att flytta sig längre från micken i starka partier...
Men, detta är ju en form av komprimering! Varför? Jag menar, sjunger man högt så sjunger man högt. Sjunger man lågt så sjunger man lågt. Varför ska det maskeras genom att variera avståndet till mik´en?
Är det så att normal avspelningsutrustning inte kan hantera denna dynamik? Eller vill man att sången ska ha samma nivå hela tiden i fonogrammet men att det låter som om artisten sjunger högt (starkt) ibland och lågt (svagt) ibland? Jag har inspelningar där man från bildmaterialet ser att artisten står ganska långt från mik´en hela tiden (tex Opus3) och det känns väldigt naturligt när artisten "klämmer i". Nu går väl inte just det förfarandet (lång mikrofonavstånd) så bra vid tex högljudd rockmusik, men borde inte det dynamiska innehållet vara detsamma?
/ B
Sjunger han högt nära miken så kanske det blir föör högt?
Ja, man vill ha rösten och sången som den LÅTER när man sjunger starkt, men inte högre VOLYM. Är det så konstigt och onaturligt?
Men om vi säger att han fortfarande står vid samma mikposition. Men då kan man ha fingret på regeln och sänka just där så att låten blir som den bör. Eller koppla in en kompressor vilket skulle ge samma resultat ungefär.
Ett skrik eller rop i samma volymnivå som vanligt tal uppfattas dessutom ändå högre av psykologiska orsaker.
Och en komprimering här EFTER mixning skulle ju vara detsamma som UNDER inspelning om tex det var en gitarr och gitarren var det enda instrumentet.
Och jag håller med popedh. Man får skilja på komprimering och komprimering.
Det sker ju säkerligen i viss mån komprimering även i mikrofoner och dolby brusreducering som använts väldigt mycket ÄR komprimering och expandering. Och detta har ju inte alls med effekten av Waves ultramaximizer att göra. Man kan inte dra all komprimering över en kam.
popedh skrev:Så här är det, en gång för alla!!!!
Den volymökning som vi pratar om här, som skapar intermodulationsdistortion och allmänt kaos är orsakade av brickwall-limitern, inte av traditionella kompressorer/limiters.
Varken en optisk, Fet eller VCA bestyckad kompressor limiter kan höja meddelnivån på detta sätt, eftersom dom helt enkelt inte hinner agera tillräckligt snabbt på transienter, (attacktid). (ok det funkar på icke transienta ljud) Det är oxå därför som de äldre masteringarna är lika giftigt limiterade, det gick inte helt enkelt.... sen kom datorerna in i masteringsstudiorna. Det är i samband med detta som bla, waves hittar på Brickwall limitern... en limiter med "look Ahead" funktion... den kikar helt enkelt efter vad som skall hända, innan det verkligen händer. (jo det går eftersom en signal är fördröjd i en dator). Då går det plötsligt att limitera helt utan attacktid... o pang... nu kan man höja hela medelnivån med bara en liten regel... och den som vågar höja mest är bäst;)
Å på den vägen är det!!
E ni med?
sztation skrev:popedh skrev:Så här är det, en gång för alla!!!!
Den volymökning som vi pratar om här, som skapar intermodulationsdistortion och allmänt kaos är orsakade av brickwall-limitern, inte av traditionella kompressorer/limiters.
Varken en optisk, Fet eller VCA bestyckad kompressor limiter kan höja meddelnivån på detta sätt, eftersom dom helt enkelt inte hinner agera tillräckligt snabbt på transienter, (attacktid). (ok det funkar på icke transienta ljud) Det är oxå därför som de äldre masteringarna är lika giftigt limiterade, det gick inte helt enkelt.... sen kom datorerna in i masteringsstudiorna. Det är i samband med detta som bla, waves hittar på Brickwall limitern... en limiter med "look Ahead" funktion... den kikar helt enkelt efter vad som skall hända, innan det verkligen händer. (jo det går eftersom en signal är fördröjd i en dator). Då går det plötsligt att limitera helt utan attacktid... o pang... nu kan man höja hela medelnivån med bara en liten regel... och den som vågar höja mest är bäst;)
Å på den vägen är det!!
E ni med?
Hehe, jag är med
Det är därför jag vill skilja på komprimering och komprimering(brickwall-limitering)
Om man drar det ännu ett steg i frågan. Vad tycker du/ni om följande då?
Ultramaximizer/brickwall-limitering förstör ljudkvaliteten/signalen men den upplevda dynamiken behöver inte ha minskat vid en måttlig limitering.. även om signalen ser mer odynamisk ut än originalet när man tittar på den.
popedh skrev:
Nej!! INTE KOMPRIMERING OCH KOMPRIMERING...
KOMPRIMERING OCH LIMITERING...
Visst är kompressorn släkt med limitern.. men inte mer,)
sztation skrev:popedh skrev:
Nej!! INTE KOMPRIMERING OCH KOMPRIMERING...
KOMPRIMERING OCH LIMITERING...
Visst är kompressorn släkt med limitern.. men inte mer,)
En kompressor ställd i ratio "evighet:1" och med oändligt snabb reaktionstid blir ju en limiter, eller?. Så den är nära släkt. Men jag är med på att det i praktikten inte är samma sak. Men jag tror inte resten av oss är med på detta iallafall.
<I>"Vet någon vad de använt för kompressor? Knappast "Bricklimiter" vid den tidpunkten! "</I>
Kan vi inte säga Ultramaximizer då?
Dessutom så handlar första inlägget om komprimering medans det har glidit över till brickwall-limitering utan att någon riktigt har förstått skillnaderna känns det som.
Morello skrev:popedh,
Tråden handlar väl ursprungligt om programmaterial med klen dynamik på grund av excessiv komprimering och/eller limitering? Det går ju som bekant att sabbotera dynamiken med olika medel, även om hårdlimitering är värre än en snällare kompressor..
IngOehman skrev:Jag tror att världen är ryggen på en sköldpadda, och nu vill jag har fram bevis för att det är så!!!
IngOehman skrev:Allvarligt talat:
Man kan tro vad som helst. Men att starta en diskussion med en hypotes, och sedan diktera att den inte får ifrågasättasutan bara stärkas med nya spekulationer, det är ett väldig märkligt och helt ovetenskapligt agerande.
IngOehman skrev:Jag som undersökt de psykoakustiska fenomenen tämligen noga med avseende på kompression, våga säga att:
Jag VET att praktiskt taget INGEN föredrar en komprimerad version, annat än om man fråntas makten över volymkontrollen (det vill säga att det blir starkare på grund av komprimeringen).
Detta ovanstående gäller för komprimering efter mixning, och det gäller oavsett anläggning - och det gäller oavsett musik! Jag har hittills faktiskt aldrig stött på några undantag.
IngOehman skrev:Att då se att hypotesen om motsatsen lanceras som en "sanning som inte behöver bevisas" (som inte ens får ifrågasättas i tråden) är störande. Att se det framställas som ett axiom alltså, som skall ges stöd för och som skall "förklaras psykoakustiskt" i tråden! Det blir nästan en absurd upplevelse att se ett sådant trådämne.
IngOehman skrev:
Att saker komprimeras är förstås inte beroende på någon slump, det har orsaker. Med de har ingenting med psykoakustik att göra - det har med radiolyssningsbeteenden att göra.
Folk som lyssnar på radio rör ju inte på volymkontrollen medan de letar efter nya stationer.
IngOehman skrev:
Det är detta beteende som lett till det escallerande komprimeringsvansinnet, och (här kommer något viktigt!):
Det är något som inte bara hifi-människor reagerat på - detsamma gäller för många, många som arbetar professionellt med musikproduktion (musiker, producenter och i synnerhet ljudtekniker!).
Jag som ritar inspelningsstudior stöter på denna diskussion nästan varenda vecka nuförtiden, och att kalla detta för en konflikt mellan hifi-människor och ljudtekniker är helt verklighetsfrånvänt. Det finns ett litet antal ljudtekniker jag stött på (och lite flera mastringstekniker) som försvarar även de värsta avarterna av musikstympning med hjälp av kompressorer, men den övervägande majoriteten står på samma sida som hifi-människorna!
Därmed vill jag säga att hela idén att "lära känna sin fiende" är kontraproduktiv. Fienden är ett fenomen - det är inte några grupper människor. Möjligen skulle man kunna säga att den enda riktigt stora fienden är "bristen på regel för radioutsändning som begränsar medelvärdet till -20 dB".
Får vi en sådan regel så kommer kompressionsvansinnet att vara ett minne blott*.
Vh, iö
- - - - -
*Fast bruket av kompressorer i konstens tjänst kommer förstås inte att upphöra, ej heller "missbruk på grund av okunskap", men det viktiga är att ett idiotiskt incitament att förstöra kommer att försvinna.
Svante skrev:
- Dammsugareffekten. Om man vill höra både svaga och starka partier i musiken utan att störas av ett "för starkt" ljud, så är det ju bra om nivån är konstant.
- Lyssna-tyst-effekten. Om man sänker nivån jämfört med originalet hamnar det svaga under hörtröskeln. Förstärk de svaga partierna. Kompression.
- Samma sak: vid höga nivåer komprimerar örat. Vid starka ljud drar en liten muskel i mellanörat ner nivån. Spelar man svagt så gör inte örat det. Kompression kan lura en att tro att det fortfarande är starkt, i någon mening. Starkt=bra.
- Efterklang. Den upplevs ofta som bra, varför finns det annars så många reverbenheter? Kompression lyfter fram de svaga partierna, när efterklangen klingar efter ett strakt ljud. Efterklangen verkar längre och ljudet starkare.
- Minskade krav på spelaren. Om toppfaktorn är låg, behöver återgivaren inte ha kapacitet att återge kraftiga toppar. Det går att spela starkt på en klockradio.
Morello skrev:popedh,
Tråden handlar väl ursprungligt om programmaterial med klen dynamik på grund av excessiv komprimering och/eller limitering? Det går ju som bekant att sabbotera dynamiken med olika medel, även om hårdlimitering är värre än en snällare kompressor..
ljudatervinning skrev:En skicklig sångare/musiker behöver sällan dynamikbegränsas, då man kan hantera både röstens dynamik, samt kan kompensera sin volymökning genom att flytta sig längre från micken i starka partier, medan en mindre duktig inte kan detta.
Svante skrev:ljudatervinning skrev:En skicklig sångare/musiker behöver sällan dynamikbegränsas, då man kan hantera både röstens dynamik, samt kan kompensera sin volymökning genom att flytta sig längre från micken i starka partier, medan en mindre duktig inte kan detta.
Sug på den där meningen en stund. Är den riktig?
sztation skrev:Ja, man vill ha rösten och sången som den LÅTER när man sjunger starkt, men inte högre VOLYM. Är det så konstigt och onaturligt?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 42 gäster