Moderator: Redaktörer
Kronkan skrev:Nu verkar det i affärsplanen finnas att man skall finnas i offentliga miljöer. Verkar enligt bilderna också vara att så att man vill etablera sig i ambitiösa mIljöer så att kvalificerat ljud blir en del av denna ambitiösa miljö. Då blir inredare och akustiker väl en målgrupp.
Fast jag vet inte hur Peter som affärsman tänker.
Jag bor i ett lägenhetskomplex där ljud (tyvärr) är en del av miljön. Även hissen har ljud. Det är inte bra ljud plus att jag inte normalt vill ha musik i bassängen eller vid boulebanan. Men skall det finnas så är det bättre med bra ljud. Alltid.
Nu är musiken avstängningsbar förutom i hissen.
Men intressant om affärsplanen innehåller att man skall försöka etablera sig i ambitiösa offentliga miljöer om jag förstår saken rätt.
juanth skrev:Spännande. När de monteras rygg mot rygg så kompletteras de av sub?
Eller räknas det som fullt tillräckligt ”fullregister” i den typen av miljö?
Dvs när de inte har väggstöd.
petersteindl skrev:juanth skrev:Spännande. När de monteras rygg mot rygg så kompletteras de av sub?
Det finns 2 fenomen gällande ”stöd”. Det ena är väggstöd, det andra är rumsstöd.
Om 1 högtalare spelar i frifält finns inget stöd, förutom högtalarbaffeln som kan ses som ett väggstöd för höga frekvenser, ofta från 1-2 kHz och uppåt.
För inwall och onwall utökas baffelstödet neråt i frekvens, exempelvis ner till 30-40 Hz. Om jag håller mig till Bremens ägg monterat på vägg, så kan man se väggen som en akustisk spegel där det finns ett ägg i spegelbilden rygg mot rygg mot det verkliga ägget. Låt säga att väggen är oändligt stor. Låt säga att man faktiskt monterar ett ägg till fast på andra sidan väggen på samma position som spegelbilden. Då har man 2 identiska ägghalvor på varsin sida om den oändliga väggen. Den ena spelandes i ena halvan av rymden och den andra i andra halvan av rymden där rymden delas av väggen. Man skickar in samma signal i båda äggen.
Då är det så att man kan ta bort väggen helt utan att resultatet ändras. Väggen gör således ingenting. Man kan se det som att man har ersatt väggen med en reell högtalare.
Mvh
Peter
Goldfinger skrev:petersteindl skrev:juanth skrev:Spännande. När de monteras rygg mot rygg så kompletteras de av sub?
Det finns 2 fenomen gällande ”stöd”. Det ena är väggstöd, det andra är rumsstöd.
Om 1 högtalare spelar i frifält finns inget stöd, förutom högtalarbaffeln som kan ses som ett väggstöd för höga frekvenser, ofta från 1-2 kHz och uppåt.
För inwall och onwall utökas baffelstödet neråt i frekvens, exempelvis ner till 30-40 Hz. Om jag håller mig till Bremens ägg monterat på vägg, så kan man se väggen som en akustisk spegel där det finns ett ägg i spegelbilden rygg mot rygg mot det verkliga ägget. Låt säga att väggen är oändligt stor. Låt säga att man faktiskt monterar ett ägg till fast på andra sidan väggen på samma position som spegelbilden. Då har man 2 identiska ägghalvor på varsin sida om den oändliga väggen. Den ena spelandes i ena halvan av rymden och den andra i andra halvan av rymden där rymden delas av väggen. Man skickar in samma signal i båda äggen.
Då är det så att man kan ta bort väggen helt utan att resultatet ändras. Väggen gör således ingenting. Man kan se det som att man har ersatt väggen med en reell högtalare.
Mvh
Peter
Är det de rundstrålande egenskaperna för lågfrekvent ljud som ligger till grund för spegeleffekten du pratar om, att varje enhet sprider basen mer halvmånelikt för att det sitter en annan monterad i 180 grader i samma fas?
petersteindl skrev:I en affärsplan ingår det även att kort avhandla konkurrens. Då beskriver man respektive konkurrerande märke och ger deras omsättningssiffror och kanske beskriver/analyserar deras svagheter.
I det här fallet är Bose marknadsledande på området och troligtvis Värdens mest kända varumärke på högtalare. Då kan man beskriva dem i text och jämföra dessa med ens egna produkter.
Då det gäller engelska språket med kommatecken och användande av ord som ”and” och”or” så är det inte lätt och det skiljer även en smula mellan Amerikanska och Engelska.
Mvh
Peter
Michael skrev:Snyggt!
En liten kommentar på nåt som jag reagerade lite på (sid 26). Jag tycker det är märkligt att nämna en annan högtalartillverkare. Tycker heller inte att det tillför något. Det som avses kommer väl fram utan detta. Sedan är väl inte användningen av komma tecken och "or" helt konsekvent i det stycket (men jag är inte alls super bra på engelska).
//Michael
Eri skrev:Angående detta med att placera högtalare rygg mot rygg för att kompensera för frånvaro av vägg placerades även de tidiga Carlsson högtalarna ( OA5,OA6 ) så när dom användes i större rum, lokaler där väggplacering inte var möjlig.
music4ever skrev:Angående de olika modellerna, finns det någon enkel genomgång skillnaden mellan dem? Och priserna?
Ska bygga ett nytt vinterbonat uterum till våren/sommaren och funderar om jag skulle ha en schysst anläggning där.
eljulio skrev:Snyggt med vita elementskydd Peter! Finns sådana att beställa nu?
hifikg skrev:Vore kul att få läsa om fler nöjda äggare, nä, ägare heter det väl? Börjar det inte bli dags att skala bort de här dåliga skämtförsöken och komma till pudelns gula. Hur bra låter de nya äggen? Kommer det något test i MoLT eller H&M snart?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster