Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Peter Steindl?

Inläggav Almen » 2022-11-07 10:58

Wow, kul Peter! :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-11-07 12:02

Kronkan skrev:Nu verkar det i affärsplanen finnas att man skall finnas i offentliga miljöer. Verkar enligt bilderna också vara att så att man vill etablera sig i ambitiösa mIljöer så att kvalificerat ljud blir en del av denna ambitiösa miljö. Då blir inredare och akustiker väl en målgrupp.

Fast jag vet inte hur Peter som affärsman tänker.

Jag bor i ett lägenhetskomplex där ljud (tyvärr) är en del av miljön. Även hissen har ljud 8O . Det är inte bra ljud plus att jag inte normalt vill ha musik i bassängen eller vid boulebanan. Men skall det finnas så är det bättre med bra ljud. Alltid.

Nu är musiken avstängningsbar förutom i hissen.

Men intressant om affärsplanen innehåller att man skall försöka etablera sig i ambitiösa offentliga miljöer om jag förstår saken rätt.

Japp, Bremens produkter som t.ex. 3D8 kan med fördel användas i offentlig miljö så som för hemmabruk. B2B samt B2C.

Det har egentligen varit min förhoppning ända från början, men det är nu som jag tagit med B2B starkare i Bremens affärsplan.

Upphängningsanordningen för att montera 2 stycken 3D8 rygg mot rygg tog jag och lilltroll fram i början år 2021 till ett hyfsat stort projekt för en restaurant i Røa i Oslo.

Takupphängning dubbla kedjor 3D8 0v13 med 6mm diameter Long D shackle 3Si group 12mm grå baffel.PNG
Takupphängning dubbla kedjor 3D8 0v13 med 6mm diameter Long D shackle 3Si group 12mm grå baffel.PNG (348.23 KiB) Visad 7186 gånger

Monteringsplattan är i 12 mm Corian och det finns spår frästa för högtalarkabel. Man kan se 2 st skruvar högst upp. Dessa är för låsanordning för högtalarna i baffeln så de inte kan ramla av. Vi 3D-printar vinkelbitar som spänner mot bakstycket på respektive högtalare.
Detta är egentligen näst sista versionen. För att kunna hänga upp högtalarna och ansluta dessa på plats, så måste man stå på stege eller ha en lyftkran som man kan stå på. Oavsett, så måste högtalarna hänga på plats och vara helt monterade innan man hakar i kedjor i schacklarna. Det betyder att vi lade till ytterligare ett hål högst upp i mitten för att kunna vinscha upp hela det monterade paketet med 2 högtalare och bakstycke så det hänger där de skall hänga. Sedan hakar man i kedjor i schacklarna (2st) och ansluter högtalarkablarna från förstärkare till högtalarkabel dragen i Corianskivan som redan är anslutna till högtalarna. Sedan hakar man loss kroken man vinschat upp högtalarpaketet i. Då hänger högtalarna på plats i kedjor i taket. Dessa kedjor skall ha en viss vinkel så att högtalarpaketet inte kan rotera i kedjorna. Det blev ett smidigt system som var enkelt att montera. Det krävde lite tankeverksamhet för att bli ett nyckelfärdigt projekt inklusive monteringen under taket. Man kan lätt haka loss högtalarpaketet och ta ner det vid service om det behövs.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-11-07 14:48

Trevligt att se och gediget gjort :D både ingenjörs och affärsmässigt.

Lite svårt att söka på Bremen eftersom man då hamnar på någon tysk sylta. Inte dåligt i sig. Den enda bilden jag hittar är denna.

Hittar en annan som jag inte lyckas kopiera hit. Det är ett extremt fint bord med extremt fina stolar i en nivå man sällan ser. Och ovan hänger ett dubbelt ägg. :D

Peter, hoppas att du inte misstycker att jag visar bilderna från Glasshuset på Röa torg?

Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-11-07 20:19

:D Kanon kronkan. Den bilden har jag tidigare aldrig sett.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-11-07 21:32

Nu har jag hittat dessa bilder. :D

lofthus_roa_torg_restaurant_expo_nova_5.jpg
lofthus_roa_torg_restaurant_expo_nova_5.jpg (577.99 KiB) Visad 7079 gånger

lofthus_roa_referanse_expo_nova.jpg
lofthus_roa_referanse_expo_nova.jpg (640.39 KiB) Visad 7079 gånger

Har inte sett dessa förut. Fina.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-11-07 22:47

Precis de bilder jag ville visa.

Ekbordet kostar ca 146 000 nkr om det är i valnöt med 4 iläggskivor.

Stolarna i denna variant ca 1585 euro

Bild

Så påkostat sällskap. :D

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-11-08 00:53

Det skall vara: Bordet kostar ...

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-11-08 10:46

Ett litet bildspel är funnen. Så där stor erfarenhet av norska restauranger har jag inte. Men min lilla erfarenheter att det finns sådana med mycket hög nivå på interiören.

https://expo-nova.no/referanser/roa-torg

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-11-08 11:37

Spännande. När de monteras rygg mot rygg så kompletteras de av sub?
Eller räknas det som fullt tillräckligt ”fullregister” i den typen av miljö?

Dvs när de inte har väggstöd.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-11-08 14:36

Måste säga, Fan vad snyggt det blev Peter Steind! :D Dem som driver den restaurangen vill verkligen att gästerna ska trivas "i miljön" också och inte bara av maten och då blir det ännu godare som jag ser det.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2022-11-08 14:43

Det blev bra!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-11-08 17:24

juanth skrev:Spännande. När de monteras rygg mot rygg så kompletteras de av sub?

Det finns 2 fenomen gällande ”stöd”. Det ena är väggstöd, det andra är rumsstöd.

Om 1 högtalare spelar i frifält finns inget stöd, förutom högtalarbaffeln som kan ses som ett väggstöd för höga frekvenser, ofta från 1-2 kHz och uppåt.

För inwall och onwall utökas baffelstödet neråt i frekvens, exempelvis ner till 30-40 Hz. Om jag håller mig till Bremens ägg monterat på vägg, så kan man se väggen som en akustisk spegel där det finns ett ägg i spegelbilden rygg mot rygg mot det verkliga ägget. Låt säga att väggen är oändligt stor. Låt säga att man faktiskt monterar ett ägg till fast på andra sidan väggen på samma position som spegelbilden. Då har man 2 identiska ägghalvor på varsin sida om den oändliga väggen. Den ena spelandes i ena halvan av rymden och den andra i andra halvan av rymden där rymden delas av väggen. Man skickar in samma signal i båda äggen.
Då är det så att man kan ta bort väggen helt utan att resultatet ändras. Väggen gör således ingenting. Man kan se det som att man har ersatt väggen med en reell högtalare.

Nu kommer vi till rumsstödet. Det fås då man inför fler väggar och där dessa skapar ett slutet rum. Då fås tidiga reflexer från de andra väggarna + efterklangstid. Det ger sin typ av stöd. Är rummet mycket stort, med stora avstånd till väggar, golv och tak, så inträffar rumsstödet först vid låga frekvenser, även resonansmönstret i lokalen.

Detta rumsstöd kan vara bra att ha. Där kan man införa viss eq.

Så, väggstödet har man i och med den andra högtalaren, men rumsstödet fixar rummet. I jätterum kan det därför vara lämpligt med subwoofer oavsett om ägget är monterat på vägg eller rygg mot rygg med ett likadant ägg.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-11-08 21:35

Oj, det där var nytt för mig måste jag erkänna. (Det med att ersätta vägg med högtalare) Ljud är verkligen fantastiskt, och nu ännu mera. :idea:
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2022-11-08 22:22

petersteindl skrev:
juanth skrev:Spännande. När de monteras rygg mot rygg så kompletteras de av sub?

Det finns 2 fenomen gällande ”stöd”. Det ena är väggstöd, det andra är rumsstöd.

Om 1 högtalare spelar i frifält finns inget stöd, förutom högtalarbaffeln som kan ses som ett väggstöd för höga frekvenser, ofta från 1-2 kHz och uppåt.

För inwall och onwall utökas baffelstödet neråt i frekvens, exempelvis ner till 30-40 Hz. Om jag håller mig till Bremens ägg monterat på vägg, så kan man se väggen som en akustisk spegel där det finns ett ägg i spegelbilden rygg mot rygg mot det verkliga ägget. Låt säga att väggen är oändligt stor. Låt säga att man faktiskt monterar ett ägg till fast på andra sidan väggen på samma position som spegelbilden. Då har man 2 identiska ägghalvor på varsin sida om den oändliga väggen. Den ena spelandes i ena halvan av rymden och den andra i andra halvan av rymden där rymden delas av väggen. Man skickar in samma signal i båda äggen.
Då är det så att man kan ta bort väggen helt utan att resultatet ändras. Väggen gör således ingenting. Man kan se det som att man har ersatt väggen med en reell högtalare.

Mvh
Peter

Är det de rundstrålande egenskaperna för lågfrekvent ljud som ligger till grund för spegeleffekten du pratar om, att varje enhet sprider basen mer halvmånelikt för att det sitter en annan monterad i 180 grader i samma fas?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-11-08 23:08

Goldfinger skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Är det de rundstrålande egenskaperna för lågfrekvent ljud som ligger till grund för spegeleffekten du pratar om, att varje enhet sprider basen mer halvmånelikt för att det sitter en annan monterad i 180 grader i samma fas?

Nej, det gäller hela frekvensområdet och oavsett spridningsegenskaper. En spegelbild är alltid en spegelbild. All akustisk simulering bygger på denna effekt som en vägg utgör. Denna spegelbild gäller oavsett hur du vrider högtalaren i förhållande till väggen.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2022-11-08 23:51

Snyggt!
En liten kommentar på nåt som jag reagerade lite på (sid 26). Jag tycker det är märkligt att nämna en annan högtalartillverkare. Tycker heller inte att det tillför något. Det som avses kommer väl fram utan detta. Sedan är väl inte användningen av komma tecken och "or" helt konsekvent i det stycket (men jag är inte alls super bra på engelska).

//Michael

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-11-09 01:52

I en affärsplan ingår det även att kort avhandla konkurrens. Då beskriver man respektive konkurrerande märke och ger deras omsättningssiffror och kanske beskriver/analyserar deras svagheter.

I det här fallet är Bose marknadsledande på området och troligtvis Värdens mest kända varumärke på högtalare. Då kan man beskriva dem i text och jämföra dessa med ens egna produkter.

Då det gäller engelska språket med kommatecken och användande av ord som ”and” och”or” så är det inte lätt och det skiljer även en smula mellan Amerikanska och Engelska.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-11-09 08:33

petersteindl skrev:I en affärsplan ingår det även att kort avhandla konkurrens. Då beskriver man respektive konkurrerande märke och ger deras omsättningssiffror och kanske beskriver/analyserar deras svagheter.

I det här fallet är Bose marknadsledande på området och troligtvis Värdens mest kända varumärke på högtalare. Då kan man beskriva dem i text och jämföra dessa med ens egna produkter.

Då det gäller engelska språket med kommatecken och användande av ord som ”and” och”or” så är det inte lätt och det skiljer även en smula mellan Amerikanska och Engelska.

Mvh
Peter

Så är det idag när man skriver affärsplaner.

Om nu Bose m fl är de dominerande aktörern så blir Bremen en invadör. Så i deras strategidokument så kanske Bremen beskrivs såsom en invadör och även de utmärkande egenskaperna hos produkten. Det kan innebära att deras produktutveckling påverkas alternativt att man köper upp företaget om de ser ett väsentligt hot.

Typ.

.....

Det var mycket intressant att läsa om rums- respektive väggstöd.

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2022-11-09 09:06

Michael skrev:Snyggt!
En liten kommentar på nåt som jag reagerade lite på (sid 26). Jag tycker det är märkligt att nämna en annan högtalartillverkare. Tycker heller inte att det tillför något. Det som avses kommer väl fram utan detta. Sedan är väl inte användningen av komma tecken och "or" helt konsekvent i det stycket (men jag är inte alls super bra på engelska).

//Michael

Håller med Peters svar. En affärsplan innehåller inte bara inifrånochutperspektiv (fint ord) utan konkurrens, kunder, distribution, betalningsmetod, mm mm

Edit
Jag använder den här metoden https://en.m.wikipedia.org/wiki/Business_Model_Canvas

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2022-11-09 10:08

Angående detta med att placera högtalare rygg mot rygg för att kompensera för frånvaro av vägg placerades även de tidiga Carlsson högtalarna ( OA5,OA6 ) så när dom användes i större rum, lokaler där väggplacering inte var möjlig.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-11-10 03:03

Eri skrev:Angående detta med att placera högtalare rygg mot rygg för att kompensera för frånvaro av vägg placerades även de tidiga Carlsson högtalarna ( OA5,OA6 ) så när dom användes i större rum, lokaler där väggplacering inte var möjlig.

Japp, så är det. Detta väggstöd, som fungerar som akustisk spegel, gäller faktiskt alla högtalare/ljudkällor oavsett deras placering till vägg även oavsett avstånd till vägg t.ex. 1 meter väggavstånd eller 10 cm eller 5 meter. Det gäller oavsett frekvens d v s det gäller samtliga frekvenser och det gäller oavsett den reella högtalarens utstrålning, d v s det gäller även dipoler och horn.

Detta fysikaliska fenomen får till följd att spegelbilden kan ersättas med en reell ”spegelhögtalare” och väggen kan avlägsnas och då kan man beräkna dessa båda högtalares summering av ljudvågor i frifält d v s i ekofri miljö.

Den akustiska summeringen av båda ljudvågorna ger ett diffraktionsmönster i hela frekvensområdet med kamfiltereffekt som följd där diffraktionsmönstret ser olika ut i olika riktningar och på olika avstånd från högtalarna.

Vid summering måste man naturligtvis beakta avståndslagen där spegelhögtalarens avstånd alltid är längre till mottagaren/lyssnaren, men vid själva spegelväggen är avståndet lika. Detta får till följd att utmed spegelväggen adderas dessa två ljudvågor i fas och förstärker varandra +6 dB vid alla frekvenser.

Med detta i åtanke så kan man titta på en högtalares faktiska placering i ett/sitt lyssningsrum och även definiera lyssnarens position.
Då har man låst högtalaren i förhållande till väggen samt mätpositionen/lyssnarplatsen.
Denna vägg är en akustisk spegelvägg.

Nu kan man ersätta spegelväggen med en reell högtalare.
Då fås en uppställning med 2 högtalare och 1 lyssnare!
D v s det man tror är en högtalare är i själva verket 2 eller fler då högtalaren omges av väggar. Någon eller några av väggarna ger spegelhögtalare som på ett eller annat sätt ingår i direktljudet.

Denna uppställning med 2 högtalare kan faktiskt placeras i ett stort ekofritt rum och lyssnaren kan ersättas med mikrofon. Då kan man mäta frekvensgången så som det skulle se ut i lyssningsrum där 1 vägg ingår.
Då kan man alltså göra mätningar i ekofri miljö med 2 högtalare och få med effekterna av lyssningsrummets vägg som kan tänkas påverka direktljudet från högtalaren i frifält.

Summan av dessa 2 högtalares ljud bildar då direktljudet mot mikrofonen/lyssnaren.

OBS! Detta gäller under vissa förutsättningar. Vinkeln/riktningen på deras respektive vågutbredning mot lyssnaren/mikrofonen måste ligga inom ett visst intervall.

Som jag ser saken bör man mäta ekofritt med 2 högtalare på visst inbördes avstånd för att få en bild av vad lyssningsrummets respektive vägg egentligen ställer till med på direktljudet. Då kan man titta på sidoväggs påverkan i summeringen och/eller högtalarväggens inverkan på direktljudet. Men vad är egentligen direktljud för något?

Det är nu man måste definiera vad direktljud är.
Inte i någon bok eller i någon vetenskaplig artikel jag läst har direktljud definierats som en entydig objektiv fysikalisk storhet med specifik enhet.

På något sätt måste men ringa in mätbara fysikaliska egenskaper/storheter hos det ljud man kallar direktljud. Då får man samla fakta.

Direktljudet har 3 fysikaliska egenskaper varav 2 är dominanta eller åtminstone förhållandevis enkla att få fram:

1. Den har RIKTNING. Det är därmed en vektorstorhet. Riktning mäts t.ex. med enheten grader eller steradianer som är en rymdvinkel. En steradian är rymdvinkeln hos en kon som har sin spets i medelpunkten av en sfär och som skär av ett stycke av sfärens yta som motsvarar en area lika med arean av en kvadrat vars sidor har samma längd som sfärens radie. Jag väljer grader som enhet och tittar på ett plan i stället. En så kallad förenkling, där man i ett senare skede kan gå över till 3 dimensioner. Det är en vektor.

2. Den har FREKVENSGÅNG. Frekvensgång är en amplitud i frekvensplanet. Som amplitud är det ett ljudtryck i en punkt och därmed en skalär storhet med den logaritmiska enheten dB. OBS! Denna logaritmiska enhet redovisas oftast på en linjär skala. Det är inte någon vektor.

3. Man kan mäta fas i varje punkt längs direktljudets riktning, men fasen är ingen dominant egenskap som jag ser det. (Vid stereofoni kan fasen eller snarast fasskillnad mellan kanalerna dock visa sig vara en dominant storhet. Fasen från höger kan skilja sig markant från fasen från vänster i snäva intervall beroende på osymmetrisk reflexion från närbelägna väggar. Då kan man anta att i dessa frekvensintervall ökar den upplevda diffusiteten inklusive att frekvensgång på lyssnarplats skiljer mellan kanalerna.). Det ger således både fel i riktning och frekvensgång vid summering för att få fram fantomprojicering.

Direktljudets riktning utgår alltid från lyssnaren/mottagaren. Mottagaren bildar Origo i detta koordinatsystem..
Direktljudet ger ljudvågens riktning från ljudkälla/högtalare till lyssnare/mottagare/mikrofon.

Då kan man titta på ett ”riktningsintervall”. Hur snävt vinkelintervall bör man inkludera i direktljudet? Det kan t.ex. vara en vinkel på ett plan inom +/- 15 grader. Detta beror på om man skall analysera direktljudets riktning eller direktljudets frekvensgång. (Det kan vara steradian som utgör en kon i en sfär med spetsen i sfärens centrum.)
Inom detta riktningsintervall kan man summera/integrera allt ljud som kommer inom ett visst tidsintervall då man analyserar dess frekvensgång.
Riktningsintervallet är frekvensberoende och det är även tidsintervallet.
(Det gör hela ekvationen svårartad och problematisk. Som vanligt i kurslitteratur och i ingenjörsvärlden införs teoretiska förenklingar då verkligheten blir för komplicerad. Jag har dock funnit att man inte bör förenkla så pass mycket som det oftast/alltid görs i sammanhanget.)

Det får till följd att i verkligheten är riktningsintervallet helt beroende av insignalens beskaffenhet. Är det bredbandiga pulser från 1 ljudkälla så är vinkelintervallet snarast +/- 0,5 grad. Är det bredbandig musik så kan det vara +/- 5 grader. Detta är frekvensberoende.
Är det musik återgiven i stereo med 2 högtalare så handlar det om vinkeln till det upplevda fantomprojicerade ljudobjektet och då handlar det mer om +/- 15 grader och är synnerligen frekvensberoende.

Dessutom är det i stereolyssning egentligen 2 direktljud, en från höger och en från vänster ljudkälla/högtalare som tillsammans skall ge en ”form av direktljud” hos lyssnaren från en inspelad ljudkälla som skall fantomprojiceras.

I det fallet är det insignalens kod i inspelningen med tänkta objektiva positioner på ljudobjekten/röster/musikinstrument som hörseln skall avkoda för att skapa/återskapa riktning.
Man kan se riktning som ovansidan på myntet som är precedence-effekten.

Frekvenskurvan på den akustiska vågen/signalen riktningen är ett annat fenomen som bör analyseras i sig.
Hörseln har en stark integrerande egenskap som dessutom är olinjärt. Detta är andra sidan myntet på precedence-effekten. Gränsen går vid 1 ms (millisekund).

Nu har jag tagit upp riktning ganska mycket. Det är ju självklart att vi kan höra riktning. Det vet alla, men är det verkligen så självklart?

En skalär storhet har ingen riktning!
En vektoriell storhet har riktning!
Tryck/ljudtryck är en skalär storhet och har ingen riktning.
Vi hör ljudtryck.
Det betyder att i det vi hör eller registrerar på respektive trumhinna existerar ingen riktning!?

Man kan se det så här, finns riktning så är det fysikaliskt sett ovillkorligen och otvetydigt en vektor, d v s en vektorstorhet.

Hör vi riktning, så har hörseln ”plockat fram” en vektor d v s en vektorstorhet. På något annat sätt är det inte. Hörseln har alltså inte ”plockat fram” en skalär storhet. Men på varje respektive öra/trumhinna existerar enkom ljudtryck som ju är en skalär storhet och som mäts med enheten SPL.

Att hörseln skulle vara en vektordetektor står inte någonstans i någon litteratur jag sett. Att hörseln hör riktning står dock överallt. Det står i motsatsförhållande till varandra och innebär att man söker psykologiska fenomen som på något sätt bygger upp ljudet. I viss mån är det så, men kanske mindre än man tror, åtminstone om hörseln kan detektera vektorer och att det finns fysikaliska akustiska vektorer i luften.

I min värld har hörseln en egenskap att vara en vektordetektor. Det betyder att hörseln måhända faktiskt detekterar en fysikalisk objektiv akustisk storhet som är en vektor.

Det andra alternativet är att hörseln detekterar skalära storheter i punkter och på något sätt bygger upp en upplevd inre ”fantasivärld/psykologivärld” som av någon anledning påminner om den faktiska yttre världen, ja så pass mycket att likheten är slående. Då förklaras detta med olika psykologiska modeller enligt det man kallar ”top-down” till skillnad från ”bottom-up”. Det är begrepp som används inom organisation samt inom psykologi/neurovetenskap.

Jag har varit på det tåget under lång tid, men i princip lagt en stor del av dessa idéer åt sidan ju mer fakta i målet som dyker upp.

Idag ser jag vissa fysikaliska akustiska fenomen som vektorstorheter som hörseln detekterar i form av vektorer. Hörseln är i så fall ett mätinstrument som mäter vektorer d v s riktning på inkommande akustisk signal/ljudvåg.

Nu gäller det att definiera dessa vektorstorheter. Jag kan tipsa om att det inte är Ljudintensiteten. Hörseln detekterar inte intensitet, inte ens trumhinnorna. Trumhinnorna detekterar tryckförändring d v s skalära storheter, men hörseln detekterar vektorer d v s vektorstorheter d v s riktning.

Nu gäller det att hitta denna akustiska vektorstorhet och ta reda på hur det fungerar då man applicerar vektoranalys och vektoralgebra vid stereofoni och lyssning. Bremen har spenderat flera år av simulering där lilltroll fått tänka till ordentligt och applicera fysikens lagar lite utöver det vanliga.

. . . fortsättning följer.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-11-10 10:48

Intressant.

Jag var tidigare granne med en biolog och forskare bl a på fåglars hörsel. Han dog för ett tag sedan. Jag läste lite av vad han skrivit, pratat med honom och var även med på några exkursioner min dåvarande brf anordnade med honom.

Det är svårt att minnas allt så bara ett litet brottstycke.

Hur kan vi läsa av vektorer? Min förståelse är bl a fas/tidsskillnader används för att beräkna vektorn. Nödvändigtvis behöver det inte alltid vara två öron utan reflexer i ett öra väl kanske skapa tidsskillnader. Även reflexer mot axeln?

M m.

Bara mycket enkla reflektioner.

Ett större problem för mig just verkar vara att en av mina paneler inte verkar fungera. Det blir liksom ingen stereo alls trots att jag har två öron.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-11-10 14:33

Först måste man titta på vektoralgebrans grunder där vektorsummering gås igenom.
Då är det ren algebra utan att man behöver tänka på hörsel eller akustik. Egentligen ren matematik i form av algebra.
Summerar man vanligt så blir 1+1=2. I vågrörelseläran kommer fas med som finns i vågekvationen. Då kan 1+1 bli = 0.

Summerar man vektorer så är det vektorernas riktning och längd som kommer in i ekvationen.
I vektoranalysen kommer man snabbt in på fundamenta som gradient, divergens och rotation.
De flesta har nog hört talas om tryckgradient och temperaturradient.
I detta sammanhang är tryckgradient mest intressant. Jag hade tänkt återkomma till det.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2022-11-11 00:13

Angående de olika modellerna, finns det någon enkel genomgång skillnaden mellan dem? Och priserna?
Ska bygga ett nytt vinterbonat uterum till våren/sommaren och funderar om jag skulle ha en schysst anläggning där.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-11-11 01:54

music4ever skrev:Angående de olika modellerna, finns det någon enkel genomgång skillnaden mellan dem? Och priserna?
Ska bygga ett nytt vinterbonat uterum till våren/sommaren och funderar om jag skulle ha en schysst anläggning där.

Det finns just nu Bremen 3D8 Mk2. Denna utvecklade modell har betydligt bättre högtalarelement än tidigare och betydligt mer påkostat delningsfilter. De nya högtalarelementen är också betydligt dyrare. Tidigare monterade Scan Speak Bremens högtalarelement. Nu är det SB acoustics.
Ber att få återkomma med mer utförligt svar.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-11-12 17:52

Snyggt med vita elementskydd Peter! Finns sådana att beställa nu?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-11-12 20:33

eljulio skrev:Snyggt med vita elementskydd Peter! Finns sådana att beställa nu?

De ljusa som finns på bild är i en ljusgrå nyans och levererades som prov. Det företaget gick i konkurs för mer än 10 år sedan. Vi har ännu inte hittat någon ersättare. Alla grå vi hittat har varit i en ganska ful nyans. Finns det gult i, så ser det begagnat ut och ofräscht. Har man ljusgrått tyg så måste man även gjuta plastdetaljen i en exakt anpassad grå nyans för att det inte skall se konstigt ut.
Vitt tyg funkar inte. Det blir snabbt skitigt och dammigt och blir fult efter 6 månader.

Jag letar vidare efter ett ljust snyggt grått tyg som är akustiskt transparent och stretchbart i båda riktningarna på en yta.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2022-11-13 02:43

Äggoljetempera vore en bra färg.

Hoppas att du gör dig en äggtoddy i helgen, Peter!

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-11-18 10:54

Vore kul att få läsa om fler nöjda äggare, nä, ägare heter det väl? Börjar det inte bli dags att skala bort de här dåliga skämtförsöken och komma till pudelns gula. Hur bra låter de nya äggen? Kommer det något test i MoLT eller H&M snart?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-11-18 11:07

hifikg skrev:Vore kul att få läsa om fler nöjda äggare, nä, ägare heter det väl? Börjar det inte bli dags att skala bort de här dåliga skämtförsöken och komma till pudelns gula. Hur bra låter de nya äggen? Kommer det något test i MoLT eller H&M snart?

Hade ju varit trevligt ja. Jag har ju den nya versionen hemma. De låter förstås utmärkt bra. :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi