Moderator: Redaktörer
JM skrev:.......................
Peter kan du beskriva vad Stig sökte i ljudet. Vilka var hans subjektiva ljudmål?
Du har berättat att han lyssnade i sin lgh med högtalarna på lång väggen och satt tämligen nära högtalarna.
Min tolkning av ovan är att han sökte markant direktljud samt dämpade o försenade laterala reflexer. Stämmer detta?
JM
matssvensson skrev:Som jag har tolkat det Stig sa, skrev och vad andra skrivit om hans konstruktionstankar hade han koll på hur diffuserande högfrekvensreflexer skulle fördröjas och adderas till det återskapade ljudet. Med tiden ökade också hans intresse för först balansen mellan direkt och reflekterat ljud med sina stereohögtalare och sen även för ett tonkurvejämt direktljud i hans sista skapelser som jag förstått det.
Jag har inte hittat något i hans konstruktionstankar som inte senare studier stödjer och bekräftar gällande att försöka återskapa illusionen av en inspelning med hjälp av en normal hemmiljö. Det vill säga om man tror på idén att lyssningsrummet ska vara en naturlig del i återskapandet och inte något som ska kompenseras bort.
mvh, mats
FBK skrev:Måste säga att Peter Steindl högtalare är det bästa jag hört även om den inte var en optimal uppställning. Rekommenderar dem starkt.
JM skrev:Fakta är att han övergav vanliga "högfrekventdirektljudstrålande" lådhögtalare för att addera mer högfrekvent reflexljud till direktljudet. Hur tänkte Stig där? Hade han koll på att högfrekventa reflexljudet skulle dämpas och försenas samt hur?
JM
JM skrev:Peter kan du beskriva vad Stig sökte i ljudet. Vilka var hans subjektiva ljudmål?
JM
petersteindl skrev:JM skrev:Fakta är att han övergav vanliga "högfrekventdirektljudstrålande" lådhögtalare för att addera mer högfrekvent reflexljud till direktljudet. Hur tänkte Stig där? Hade han koll på att högfrekventa reflexljudet skulle dämpas och försenas samt hur?
JM
Stig bestämde sig för att mäta fram vad felen i tonkurvan berodde på och hur de skulle åtgärdas.
Felen låg i direktljudet från 300 Hz till 3kHz. En stor dip vid 300 Hz och en top vid 3kHz.
Mvh
Peter
JM skrev:petersteindl skrev:JM skrev:Fakta är att han övergav vanliga "högfrekventdirektljudstrålande" lådhögtalare för att addera mer högfrekvent reflexljud till direktljudet. Hur tänkte Stig där? Hade han koll på att högfrekventa reflexljudet skulle dämpas och försenas samt hur?
JM
Stig bestämde sig för att mäta fram vad felen i tonkurvan berodde på och hur de skulle åtgärdas.
Felen låg i direktljudet från 300 Hz till 3kHz. En stor dip vid 300 Hz och en top vid 3kHz.
Mvh
Peter
Tack Peter för att du delar dina intressanta möten.
Uppenbarligen mätte han på något sätt vid detta tillfälle direktljud utan reflexljudet. Du skriver att huvud mätmetoden var registrering av totalljudet i lyssningspositionen. Ingick separat direktljuds registrering efter denna tidpunkt eller fanns direktljudet som separat mätning redan tidigare?
Insåg Stig efter dessa erfarenheter att totalljudsregistrering enligt ovan med mätmikrofon i lyssningspositionen inte speglar hur vi hör och att direktljudet måste vara utan dippar och toppar.
JM
petersteindl skrev:. . . Det handlar om Stigs hela utvecklingshistoria och om varför Stig ändrade sina högtalare och om vilka kriterier Stig hade i sina olika epoker. Jag fanns ju där i kretsarna på den tiden, d v s från ung 1968/9 då jag flitigt frekventerade Jon Idestam Almqvists butik. Till Stig började jag ringa 1070/71. Jag minns inte exakt när, men jag kan fortfarande känna känslan eller snarast ängslan jag hade inför mitt första telefonsamtal till Stig Carlsson. Andra som var med på den tiden och som kände både mig och Stig har berättat att det var 1070/71.
Jag har hela Stigs historiebeskrivning och jag har Jons historiebeskrivning vad gäller Popboxen. De stämmer helt överens.
Popboxen var helt och hållet Jon Idestam Almqvists projekt. Han hade vissa designkrav vad gäller högtalarelementplacering, som jag pratade med Jon om i förra maj på hans 80-årsdagJon Idestam Almqvist visste bara att han ville att högtalaren skulle vara fyrkantig som en klump som han uttryckte det. Ulf Rosenberg blev sedermera involverad av Jon, först och främst angående formgivning av högtalarna. Slutstegets formgivning fixade Jon själv. Jon och Stig var vänner. På den tiden fanns bara Kolboxen som var Stig Carlssons högtalare och de var dyra och tillverkades bara i en ytterst begränsad upplaga. Jon Idestam Almqvist hade slutstegen som kunde användas tillsammans med en förenklad version av Kolboxen. Jon ville presentera ett förhållandevis billigt alternativ till konsument som Jon kunde erbjuda i sin butik på söder. IDEA hette Jons butik. Det var tänkt som byggsats och det presenterades så småningom d v s 1964 i Radio & Television.
Popboxen var tänkt att bli en billig variant av Kolboxen. Diskanterna i kolboxen var monterade runt mellanregisterelementet. Det var Jons utgångspunkt för en billigare variant. Därför skulle diskanterna placeras runt mellanregistret. Avståndet från diskant och mellanregistret till vägg var nu den springande punkten där Stig och Jon hade lite skild uppfattning. Men inte desto mindre tyckte Stig om Jons projekt.
Stig Carlsson hade sina egna krav och kriterier. Stig hade redan nya idéer om hur man kunde ändra formgivningen på Kolboxen. Stig var även i färd med att ändra mellanregistrets placering i förhållande till väggen där högtalarna skulle placeras. Det gemensamma mellan popboxen och Stigs konstruktioner var Stigs patent vad gäller basreflexavstämningen. Där snyltade Jon Idestam Almqvist på Stigs patent, Jons egna ord var att det var ren stöld, fast det var med Stigs goda minne. Stig var alltså inte emot Jon och popboxen och krävde heller inget av Jon. Stig tyckte att Jons projekt var intressant och Stig var behjälplig vid mätningarna i det nya mätlabbet på KTH. Popboxarna var för övrigt premiärhögtalarna som mättes i Stigs nya laboratorium. Det var Sven Eriksson som då var Stigs assistent och utförde mätningarna. Det tog månader enligt Jon och det blev åtskilliga mätningar. Stig ville skaffa sig erfarenhet inför mätningar på sina egna kommande högtalare.
Peter
petersteindl skrev:mapem skrev:Inga högtalare jag haft har samverkat lika bra med rummet som mina popboxar. De skapade en osannolik rumslig känsla liknande den man upplever på en konsert med levande musiker.
I de avseendet (och även andra) tyckte jag de överträffade OA6 typ II som jag hade tillfälle att jämföra med. OA6 typ II har samma placering av elementen på toppbaffeln som OA5.
Kanske var det en fördel att diskanterna på popboxen satt något närmare väggen och bredbandarn något längre ut än på OA6/OA5? Kanske var det också en fördel från fasriktighetssynpunkt att diskanterna satt närmare (runt) bredbandselementet i stället för i en cirkel en bit ifrån som på OA5/OA6? En gissning bara.
Jag borde förstås ha behållit mina popboxar. Om man får tro senaste nyhetsbrevet (kom i natt) från CarlssonPlanet om "OA5 typ3" verkar finnas förutsättningar för enastående återgivningsförmåga med de nya elementen.
Ja, Jon Idestam Almqvist hade sina egna preferenser då han valde högtalarplacering.
Jag vill passa på att kommentera lite, OA6 typ I har likartad placering av elementen på toppbaffeln som OA6 typ II och OA5 typ I och typ II, men OA6 typ I (29 cm bred) har en större toppbaffel vilket innebär att diskanterna kommer någon cm bredare isär än på OA-6 typ II och OA-5 typ I och typ II som är 24 cm breda.
Sedan är de väsentliga måtten de från mellan/bas till närstående vägg och från de två diskantparen till närstående vägg. Man får se de 4 diskanterna som dubbla parvisa diskanter. 2 diskanter pekar framåt in i rummet mot lyssnaren medans det andra paret pekar bakåt mot den närliggande väggen och skall således ge reflekterat ljud.
Använder man istället 2 st högtalare i stereo, så pekar 1 av diskanterna i paret framåt in i rummet mot lyssnaren medans den andra diskanten i det paret pekar mot dess sidovägg. Det blir spegelsymmetriskt mellan höger och vänster högtalarplacering.
Om vi nu går tillbaks till Kolboxen lite, obs inte popboxen, så pekar de 4 diskanterna utåt, d v s från varandra. Diskanterna i Kolboxen är således vridna 180 grader gentemot efterföljande generation. Det var ju Kolboxen som stod som referens och som det skulle byggas vidare på, både för Stig Carlsson med hans efterföljande högtalare och för Jon Idestam Almqvist med Popboxen. I Kolboxen är de 4 diskanterna runt mellanregistret som sagt utåtvända. Varför valde Stig Carlsson och även Jon Idestam Almqvist att vända på diskanterna tvärtemot Kolboxens princip?
Jo, det är för att båda ville få det diskantpar som pekar mot bakre vägg (högtalarväggen) d v s som de som skall ge di tidiga reflexerna så lång bort ifrån denna bakre vägg som möjligt för att reflexionen från dessa diskanter skulle kunna komma senare i tiden d v s inte för tidigt i förhållande till direktljudet. Det är huvudanledningen till att alla 4 diskanterna vändes 180 grader. Stig Carlsson patenterade sin lösning. Kan också nämnas att OA6 typ I är 8 cm djupare än sina efterföljare, så där kommer diskanterna ännu längre ut från vägg.
Stig Carlsson ville då även att mellanregistret och inte bara basen skulle placeras nära vägg. Det var en väsentlig förändring gentemot Kolboxen.
Jon Idestam Almqvist gick dock mer på Kolboxens princip vad gäller mellan/bas och ville ha mellanregistret ut från vägg. Jon gick enbart på lyssning. Stig gick dels på lyssning, dels på sina resonemang angående di tidiga reflexerna och kvoten mellan direktljud och reflekterat ljud.
Ja det var en del av de gamles berättelser som jag hade privilegiet att ta del av, strax efter den tiden det begav sig.
. . .
MvH
Peter
hifikg skrev:"Make Love to Your Ears" är poetiskt värre
Var det Stig som skrev på engelska, eller är det en översättare med i spelet? Och isåfall, hur löd originaltexten?
Wendy in South Park skrev:Fuck Gregory! Fuck him right in the ear!
Almen skrev:hifikg skrev:"Make Love to Your Ears" är poetiskt värre
Var det Stig som skrev på engelska, eller är det en översättare med i spelet? Och isåfall, hur löd originaltexten?Wendy in South Park skrev:Fuck Gregory! Fuck him right in the ear!
petersteindl skrev:
Men Carlssonljudet då?
Fortsättning följer . . .
MvH
Peter
JM skrev:petersteindl skrev:
Men Carlssonljudet då?
Fortsättning följer . . .
MvH
Peter
Fanns det en vetenskaplig grund för att skapa högtalare med mer högfrekventa reflexer än vad de då vanliga lådhögtalare skapade?
Fanns det andra mer högfrekvens reflekterande högtalare vid den tiden som inspirerade Stig?
Varför tog Stadsföretag över Sonab? Var Stig socialdemokrat?
Det finns indicier på att det fanns en politisk inblandning relaterat till Stig på något oklart sätt.
JM
JM skrev:Nu började jag på KTH E in mitten av 1970-talet för att fördjupa mig i Akustiksidan. På samma våning som jag jobbade extra som studievägledare låg Institutionen för Talöverföring. Talöverföring och OCR var heta ämnen då ffa Wallenberg och Eriksson hade ett stort inflytande på utbildningen. Akustiksidan var i princip borta under slutet av 1970-talet när jag vara där.
Stig hade en kulturlägenhet invid Mariaberget på Söder. Dessa kommunala lägenheter tilldelades bara politiskt trogna kulturarbetare.
Innan KTH tiden jobbade jag parallellt med psykologstudierna på foto/hifi avdelningen på PUB som säljare. I samband med Sonab köptes av Stadsföretag skissades planer på att göra en specialavdelning för visning av Sonab produkter på koperationens högborg PUB. Vi hade en ansats till detta på PUB med där Sonabs produkter var placerade på en vägg och på en annan vägg med sämre akustiska förutsättningar fanns ffa Marantz högtalare (dåliga JBL kopior). Nya Sonab produkter visades ofta först på PUB. Vi sålde nästan bara Sonab vilket var meningen enligt plan. Då kunde jag absolut inte förstå varför PUB som var en obetydlig aktör på hifi marknaden skulle vara huvudvisningsstället för Sonab i Sverige.
Anar nu någon form av nepotism.
JM
JM skrev:Nu började jag på KTH E in mitten av 1970-talet för att fördjupa mig i Akustiksidan. På samma våning som jag jobbade extra som studievägledare låg Institutionen för Talöverföring. Talöverföring och OCR var heta ämnen då ffa Wallenberg och Eriksson hade ett stort inflytande på utbildningen. Akustiksidan var i princip borta under slutet av 1970-talet när jag vara där.
Stig hade en kulturlägenhet invid Mariaberget på Söder. Dessa kommunala lägenheter tilldelades bara politiskt trogna kulturarbetare.
Innan KTH tiden jobbade jag parallellt med psykologstudierna på foto/hifi avdelningen på PUB som säljare. I samband med Sonab köptes av Stadsföretag skissades planer på att göra en specialavdelning för visning av Sonab produkter på koperationens högborg PUB. Vi hade en ansats till detta på PUB med där Sonabs produkter var placerade på en vägg och på en annan vägg med sämre akustiska förutsättningar fanns ffa Marantz högtalare (dåliga JBL kopior). Nya Sonab produkter visades ofta först på PUB. Vi sålde nästan bara Sonab vilket var meningen enligt plan. Då kunde jag absolut inte förstå varför PUB som var en obetydlig aktör på hifi marknaden skulle vara huvudvisningsstället för Sonab i Sverige.
Anar nu någon form av nepotism.
JM
petersteindl skrev:...Angående kulturlägenheten eller snarast hela det K-märkta huset.
Det hus på Kattgränd/Torkel Knutssonsgatan 15 som Stig bodde i från 1974 var till stor del Hans Wagners förtjänst att Stig vann kampen om för att få. Stig Carlsson ville flytta till det huset.
Från början var adressen till det huset; Kattgränd. Minns inte vilket nr på Kattgränd.
Hans Wagner var VD för Sonab under en tid. Det var med Hans Wagners insats som Stig skaffade sig en stark ekonomi på 70-talet.
Huset var egentligen bokat till Hjalmar Mehr, men i dragkampen mellan Stig Carlsson och Hjalmar Mehr, så kunde Hans Wagner hjälpa Stig till att få kontraktet att hyra den K-märkta fastigheten på Kattgränd. Stig Carlssons inflyttning skedde 1974. Vad var det speciella med huset. Jo, en sak är bästa utsikten över Stadshuset rakt över Mälaren, från Söder Mälarstrand till Norr Mälarstrand. Stig ville inte ha adressen Kattgränd eftersom ingen transportfirma hittade den adressen, eller ville leverera till Kattgränd nerför trapporna. Stig fick igenom adressändringen på det K-märkta huset. Det är väldigt få som känner till.
Den här signerade originaltavlan/etsningen såldes på aktion i november 2021 för 200 spänn. https://auctionet.com/sv/1878271-theddy-skog-kattgrand-stockholm-etsning-signerad
Nu har hifikg svimmat. Är han i koma? Hade jag veta om aktionen så hade tavlan hängt på väggen hos mig.![]()
MvH
Peter
xmag skrev:Jag köpte OA5-2 1973 med tillhörande Sonab 4000-2 förstärkare och skivspelaren som hörde till. Har fortfarande förstärkaren kvar och manualen till den. Ett av mina barnbarn vred upp volymen på max och satte på den, POFF lät det i åsknivå i hela huset och sen gick inte den mer.
Till saken:
Mina OA5:or var halvmattsvarta. Enligt Carlssonplanet tillverkades inga OA5:or som var svarta?! Tyvärr har jag inga foton på dem men de var verkligen svarta. Jag kom i en lugn dispyt med den som svarade på Carlssonplanet om detta. Han menade att jag lackat dem själv men det hade ju jag vetat i så fall. De var svarta vid köpet! Punkt!
Ni som vet en massa om Carlsson och Sonab, tillverkades det Svarta OA5:or "typ två" någon gång runt 1973?
petersteindl skrev:xmag skrev:Jag köpte OA5-2 1973 med tillhörande Sonab 4000-2 förstärkare och skivspelaren som hörde till. Har fortfarande förstärkaren kvar och manualen till den. Ett av mina barnbarn vred upp volymen på max och satte på den, POFF lät det i åsknivå i hela huset och sen gick inte den mer.
Till saken:
Mina OA5:or var halvmattsvarta. Enligt Carlssonplanet tillverkades inga OA5:or som var svarta?! Tyvärr har jag inga foton på dem men de var verkligen svarta. Jag kom i en lugn dispyt med den som svarade på Carlssonplanet om detta. Han menade att jag lackat dem själv men det hade ju jag vetat i så fall. De var svarta vid köpet! Punkt!
Ni som vet en massa om Carlsson och Sonab, tillverkades det Svarta OA5:or "typ två" någon gång runt 1973?
Det finns 2 typer av svarta Sonabhögtalare. Ena var svartbetsat trä, troligtvis ask och de var verkligen svarta. Jag var själv tvungen att titta 2 ggr för att förvissa mig, det andra var svart lack.
Minns inte vilka modeller det var. OA5-2 har jag för mig fanns i en del udda varianter och även speciallackade, d v s även lackade med mönster som konstverk.
Mer info än så kan jag i nuläget inte ge.
MvH
Peter
xmag skrev:petersteindl skrev:xmag skrev:Jag köpte OA5-2 1973 med tillhörande Sonab 4000-2 förstärkare och skivspelaren som hörde till. Har fortfarande förstärkaren kvar och manualen till den. Ett av mina barnbarn vred upp volymen på max och satte på den, POFF lät det i åsknivå i hela huset och sen gick inte den mer.
Till saken:
Mina OA5:or var halvmattsvarta. Enligt Carlssonplanet tillverkades inga OA5:or som var svarta?! Tyvärr har jag inga foton på dem men de var verkligen svarta. Jag kom i en lugn dispyt med den som svarade på Carlssonplanet om detta. Han menade att jag lackat dem själv men det hade ju jag vetat i så fall. De var svarta vid köpet! Punkt!
Ni som vet en massa om Carlsson och Sonab, tillverkades det Svarta OA5:or "typ två" någon gång runt 1973?
Det finns 2 typer av svarta Sonabhögtalare. Ena var svartbetsat trä, troligtvis ask och de var verkligen svarta. Jag var själv tvungen att titta 2 ggr för att förvissa mig, det andra var svart lack.
Minns inte vilka modeller det var. OA5-2 har jag för mig fanns i en del udda varianter och även speciallackade, d v s även lackade med mönster som konstverk.
Mer info än så kan jag i nuläget inte ge.
MvH
Peter
OK!
Då kan det vara beställda så av en inköpskedja utan att någon annan kände till det, förutom konsumenterna som köpte dem.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster