pingvinen skrev:Beraneks tegelsten från 1954 står i bokhyllan. Den verkar tidlös, den var kurslitteratur på 80 talet och verkar alltså fortfarande vara referensen.
Hade du den som kurslitteratur? I så fall, vilken kurs gick du då?
Under många år fanns den enbart som begagnat att köpa.
Sedan något år finns en ny upplaga.
Den är tidstypisk skriven som läromedel på högskolor.
Det betyder att varje sak är ganska abstrakt beskrivet och med tidstypisk nomenklatur.
Mycket matematik och formler. Det är inte fel, men det är inte alltid så lätt att applicera matematiken på fysikaliska fenomen. För att kunna göra det, så måste man sätta sig in i fenomenet och för att sätta sig in i fenomenet så krävs ekvationerna. Där finns vilka ingredienser som ingår. Men ingredienser räcker inte för att få insikt om fenomenet. Det finns lösningar på ekvationer inom partiella differentialekvationer som ger lite anmärkningsvärda resultat som kan vara lite svåra att greppa om man inte har full insikt i den fysikaliska problematiken och det från alla håll och kanter. Även till synes enkla fenomen visar sig innehålla rätt anmärkningsvärda lösningar och resultat och speciellt då icke stationära signaler påförs. Exempel på till synes enkla fenomen är stående våg och fenomenet resonans.
Här måste man applicera matematik i det komplexa talplanet och i vektorrummet. Det handlar om reaktiva komplexa vektorsystem, d v s med reaktiva komponenter där vissa kan ha riktning och andra inte, där vissa kan ha riktning under en viss tid för att efter viss tid tappa riktning, där riktning kan finnas inom vissa frekvensintervall men inte utanför dessa intervall. I vissa fall blir resultatet på ett sätt beroende på hur insignal ser ut. Är det brus, är det sinuston, är det impulser, är det musik, är det tal, är det blandad transientrik insignal, osv.
I modernare böcker på området lägger man större vikt på olika typer av korrelation på och mellan signaler/ljud. Begreppet faltning införs.
Sedan ser man på ljud som ett statistiskt fenomen där det finns viss statistisk fördelning och sannolikhetsläran införs då vid behandling av ljud.
För att öka förståelsen än mer måste hörseln involveras. Ljud saknar all form av betydelse om man utesluter hörseln som detektor.
Då hörseln involveras, så införs ytterligare komponenter, såsom exempelvis minnesfunktion.
Spelar man musik med trombon i högtalaren, hur vet man att det är en trombon? Är det ens en trombon? Det är ju en högtalare. Då kan det ju inte vara en trombon, eller?
De musiker i Stockholms filharmoniska orkester som jag kände kallade återgiven musik för musik på burk. Man köper en burk musik. Sedan spelar man burkmusiken över högtalarburkar. I mono är det kanske en högtalarburk, i stereo är det två högtalarburkar. Ljudet kommer fysiskt från 2 högtalare. Spelar man mono på dessa 2 högtalare så låter det som ljudet kommer från en punkt mitt emellan högtalarna, trots att ingen högtalare finns där. Man kallar det för fantomprojicerad ljudkälla. En annan benämning är fantomprojicerat ljudobjekt. Hur det går till, tvistar de lärde. Det finns olika teorier. Viss teori har högre konsensus, även fast man vet att den inte är helt korrekt. I så fall är dörren öppen för ytterligare teorier och förklaringsmodeller.
I moderna böcker om ljud, skrivna av Professorer på Harvard och MIT osv. så kommer man in på Auditory scene analyses.
Det är en helt annan värld än gängse förklaringsmodeller. Den bygger på en synnerligen svårsmält kioskvältare som Bregman skrev på 70-talet och som gäller fortfarande. Han var långt före sin tid. Ämnet är inom psykologin.
Ja, så kan man hålla på att beskriva ljud och vad det är för något, ända tills all kunskap därom är uppnått.
Vi har akustiska ljudkällor i form av högtalare eller hörlurar. Vi har en signaldetektor, i form av hörseln, för företeelsen ljudvågor och ljud.
Det gäller att förstå både ljudkällorna som alstrar ljud och genererar ljudvågor samt ljuddetektorn som avkodar ljudvågor till att bli konkreta ljud. Man kan se kunskapen som instruktionsmanualer. Sedan kan man använda instruktionsmanualerna för att bygga det man vill bygga för att uppnå de resultat man vill uppnå. Målinriktat skapande utifrån lagda förutsättningar.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.