The Dream

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-07-17 09:32

Enl. mina erfarenheter så håller man sig på en någorlunda låg dist... så låter det öppet. Har man rätt material att spela upp låter det också öppet.
Spelar man upp med lurar elektrostater som max har 0,2% ===öppet.

Jag förmodar att skivorna som spelades var rätt utvalda.

Hur är det med s:en dom blev inte bättre.

Det känns också så att det är övergångsdist.. som framkallar detta oljud. Har man maskin som inte har denna så kan det låta riktigt bra.
Transientåtergivningen tillsammans med över.... är två saker som har stor betydelse enl. mina erfarenheter, hur kan jag veta det? Jo jag har strävat efter att minimera detta ut fysikaliskt perspektiv.
Drömlådan är inte nådig då transienterna inte blir tillräckligt snabba, den slår till direkt och minimerar.

Närhet i musiken skapas av en höjning i mellanreg. får hoppas att inte Drömmen har fått en sådan smyg....?

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-07-17 09:37

paa skrev:
DS skrev:Musiken som spelades var Red Army Choir, en fantastiskt inspelad platta som borde klassas som väldigt krävande och dynamiskt material.
Har du någon info att meddela om den, var finns det sådana, skivbolag, skivnummer eller annat?

Tyvärr, inte mer än att spår nummer 1 är den kända Kalinka.

Vid intresse kan man skicka PM, och om man är snäll får man kanske en .............

kopia
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-17 09:45

Hum skrev: Drömlådan är inte nådig då transienterna inte blir tillräckligt snabba, den slår till direkt och minimerar.

Hörrödu Svammel. Din drömlåda tror jag har skit i förgasaren efter din senaste lavemang. Du sög väl aldrig rent slangarna innan du började lira igen. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-17 09:49

Hum skrev: Närhet i musiken skapas av en höjning i mellanreg. får hoppas att inte Drömmen har fått en sådan smyg....?

Risken att du vet vad du pratar om är mycket liten! :D

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-07-17 09:51

Flintis du är inte så bevandrad i skall vi kalla det för fysiska lagar!? För min del hade jag lilla a i både fysik och kemi. Var intresserad av lite sådant på den tiden. Säger egentligen inte så mycket eftersom jag inte studerat så mycket men någon grund har man och efter det kör man med empiriskt och det är jag en hejare på.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-17 09:56

Flummis. Din logik är som en benikemaskspäckad braxen i en 100 liters sumpsjö.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-07-17 09:58

Flint skrev:
Hum skrev: Närhet i musiken skapas av en höjning i mellanreg. får hoppas att inte Drömmen har fått en sådan smyg....?

Risken att du vet vad du pratar om är mycket liten! :D

Då innebär det att ditt vet vad du pratar om är mycket större? kan mycket väl tänkas.
Fast du har ju inte så stora tankar om Drömlådan, för min del anser jag att det visar en rätt stor brist. Större än man i sin vildaste fantasi skulle kunna tänka sig Flintis, var du sjuk då dom hade principer om Drömlådan på schemat? 8O

Han var mer sjuk än vanligt!
Detta sista var kanske i grövsta laget, men rätt kul.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-17 10:01

Flummis.
Hur kommer det sig att du som har hävt ur dig så mycket tokig dynga i alla inlägg helt plötsligt låtsas att du förstår något. Har du problem med personlighetsklyvning? Hur många är du egentligen?

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-07-17 12:03

Jag ser att du Flintis har asat fram den fetaste Bertan du har så nu får man ligga lågt. :D :D

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-17 12:08

Hum skrev:Jag ser att du Flintis har asat fram den fetaste Bertan du har så nu får man ligga lågt. :D :D

Ta god tid på dig Flummis. Bettan är apterad. :D

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-07-17 12:39

DS och jag körde ju en lyssningsvända igår.
Jag trodde det skulle bli flera än så men tydligen inte. :D

Hursomhelst har ju DS redan skrivit det mesta.
Hitachin var brutalt mycket sämre än Drömmen.
Tänk kassettband, Philips Ferro C-60. Det kanske inte brusade lika mycket men det lät som det var kraftfullt beskuret frekvensmässigt.

Det var jämnare mellan Nuforcestegen och Drömmen, men vissa små skillnader tycker jag ändå att det är. Fast det är svårt att sätta tummen på vad. Vi skulle ha nivåmatchat och fixat men orkade och hann inte riktigt. Dessutom borde vi fått till snabbare byten..

Så vi får köra lite ultrasubjektiva tankar istället.
Drömmen är lite roligare att lyssna på. Man får känslan av att den spelar renare, och tonerna bara rinner ur högtalarna. Jag tyckte mig känna mer vibrationer i soffan, och kanske lite mer fläsk i cymbalerna när vi spelade Drömmen, men kanske spelade vi då lite starkare. Det upplevdes dock inte starkare.
Ljudet upplevs alltså som kristallklart och väldigt...naturligt. Distorsion är inte ens första tanke, och inte den andra heller. Det låter helt enkelt klockrent, och jag får ofta rysningar av välbehag när jag lyssnar. Jag har ju kört på den i snart en vecka med olika slags musik och inget låter illa, konstigt eller på något sätt udda, vilket i min värld utesluter enahanda färgningar. Allt låter lika bra eller dåligt som materialet tillåter. Som sagt, svårt att sätta fingret på vad det är som gör att det är så skönt att lyssna på den men det skulle inte vara svårt att stå ut med i längden. ;) Det här med rörglöd och mysig rördist hör till forntiden. Klockan har passerat tolv och nu är det nya tider.

Största abret är väl storleken, strömförbrukningen och den ickebefintliga fjärrkontrollen, ja, om man bortser från priset dårå. Ljudet och funktionen är iallafall tiptop.

Det har varit jättekul att få ha den här och testa, synd bara att inte fler har haft möjlighet att höra den. Skulle vara intressant att se om man så lätt utesluter rörförstärkare ur seriös ljuddiskussion efter det. 8)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2009-07-17 12:49

Var det en blindtest? 8)

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-07-17 13:39

KarlXII skrev:Skulle vara intressant att se om man så lätt utesluter rörförstärkare ur seriös ljuddiskussion efter det. 8)

Nog inte speciellt svårt att utesluta en 190 000 kr förstärkare med rätt lite effekt. För mig så är det överprissatt utan dess like och det är ointressant om den är bra för att vara rör, för mig.
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-07-17 13:43

MattiasKarlsson skrev:
KarlXII skrev:Skulle vara intressant att se om man så lätt utesluter rörförstärkare ur seriös ljuddiskussion efter det. 8)

Nog inte speciellt svårt att utesluta en 190 000 kr förstärkare med rätt lite effekt. För mig så är det överprissatt utan dess like och det är ointressant om den är bra för att vara rör, för mig.

Nähä? För dig? Vilken överraskning. :)

Om du tittar lite närmare ser du att jag skriver "rörförstärkare" i obestämd form. Jag menar alltså moderna rörförstärkare i allmänhet, ingen nämnd, ingen glömd.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2009-07-17 14:02

MattiasKarlsson skrev:

Jo, du skiter ju fullständigt i hur det låter.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-07-17 14:06

Kalle 12, Jag ser.
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-07-17 14:14

Flint skrev: Din logik är som en benikemaskspäckad braxen i en 100 liters sumpsjö.

8O Säg det där fort 10 gånger ....

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-07-17 15:32

Flintis du menar kanske binnikemask? Är det något uttryck du lärde dig på ett tidigt stadium här i livet?
Du tror inte det är hal is på sumpsjön för din del? Nej Flintis vet alltid bäst i alla läge.

Men det hindrar inte att jag berättar av min erfarenheter, Flintis yppar också sina från binnikemask till sumpsjöar, inte visste jag att du var så bevandra i dessa? Folk har dom mest "mystiska begivenheter" att förmedla.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-17 15:55

Hum skrev:Flintis du menar kanske binnikemask?

Nej flummis jag stavade på din egen nivå, av medlidande så att du skulle känna dig hemma och inte borta. Du har väl nog ändå med att vara intrasslad i dina avloppsslangar. :) Men håll dig borta nu och sluta förstöra den här tråden. Det är förstås ditt mål men låt bli.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-17 17:10

DS skrev:The Dream spelar med en enorm pondus och lätthet, snärtig o luftig diskant totalt befriad från otyg o avrullning. Vad gällde basen fans där inget att hymmla om, den levererade kraft o botten i ett perfekt emballerat paket utan krussiduller.

Det där är sammanfattningen på en bra förstärkare. Trissesteg göre sig icke bevär i den divisionen.

Användarvisningsbild
Empire
inaktiv

Inläggav Empire » 2009-07-17 18:29

[quote="Hum"]Flintis du menar kanske binnikemask? Är det något uttryck du lärde dig på ett tidigt stadium här i livet?
Du tror inte det är hal is på sumpsjön för din del? Nej Flintis vet alltid bäst i alla läge.

Men det hindrar inte att jag berättar av min erfarenheter, Flintis yppar också sina från binnikemask till sumpsjöar, inte visste jag att du var så bevandra i dessa? Folk har dom mest "mystiska begivenheter" att förmedla.[/quot

Du har med all önsklighet och tydlighet visat var du befinner dig på skalan från ett till noll. Närmare noll kan man inte komma så låt oss slippa dina inlägg på nollnivå. :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

//E

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-07-17 18:33

och du borde fila lite på citeringstekniken :D

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2009-07-17 18:42

Flint skrev:
DS skrev:The Dream spelar med en enorm pondus och lätthet, snärtig o luftig diskant totalt befriad från otyg o avrullning. Vad gällde basen fans där inget att hymmla om, den levererade kraft o botten i ett perfekt emballerat paket utan krussiduller.

Det där är sammanfattningen på en bra förstärkare. Trissesteg göre sig icke bevär i den divisionen.

haha, det där låter något dogmatiskt och generaliserande av trissor :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-17 18:48

Lazyworm skrev:haha, det där låter något dogmatiskt och generaliserande av trissor :)

Japp, om du jämställer erfarenhet med dogmatik så. Ska bli kul att se/höra/följa jämförelsen mellan The Dream och ditt och Morellos trissebygge när det blir dags. Helt övertygad om att ni inte har en chans i annat än Matias Karlssonmangel på 120-130dB genomsnittsnivå. I övrigt tror jag att The Dream sopar mattan med er så det skriker omet. :D

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2009-07-17 18:57

mjo, alltså med din inställning så har ju redan Drömmen vunnit oavsett resultat pga. att du är så insnöad på rör.

Det räcker ju att läsa poster från nu å förr för att veta var du står så att säga :)

Angående effekt så är det bara en bonus, slagorden är att den ska ha brus och distorsion i paritet med ett riktigt bra försteg men ändå kunna leverera effekter när det krävs.

Men jag tycker vi lämnar triss steg igen, det var bara så väntat att du skulle skriva något sånt som jmf med Transistorer vs rör :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-07-17 19:00

Go Flint Go ! :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-17 19:05

Lazyworm
För mig är det här ingen tävling. Jag bara lyssnar och reagerar på vad som låter bäst och som ger mest musikaliskt utbyte. Hur lätt som helst. Tävlingen överlåter jag till er.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-07-17 19:05

Enligt en del på forumet är det ju ingen konst att tillverka ett billigare trisse-steg som låter exakt som en rörare. Jag skulle vilja veta om det har gjorts? Om inte skulle jag vilja veta varför?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-07-17 19:09

Jag försöker inte förstöra denna tråden så Flintis har fel.
Är det någon som försöker förstöra så är det Flintis, inte tråden utan mina tillfäller att uttala mig.
Får verkligen hoppas att jag har samma rätt att vara med som alla andra.
Ok har jag inte det så meddela min detta utan en massa skitsnack.
Är det någon som snackar skit så är det Flintis, men det är klart att tycker ni inte som jag i det fallet så....

Jag skall inte fråga vad som Denne har kommit med för teorier som ni inte tål höra, det tycker jag är för lågt enl . mitt tycke.
Läs en gång till vad jag skrivit om Drömmen och tänk så det knakar och kommer ni fram till något som är förstörande för tråden så blir jag mycket förundrad.

Förstöra i förhållande till Flintis är löjligt. Men svara med samma mynt som Flintis är fel, jo jag tackar jag. Är det någon som skall ta igen sig så är det Flintis.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-17 19:10

Tack flummis!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi