Andren skrev:subjektivisten skrev:Jag är djupt impad av alla möjliga och omöjliga påstående som ska "bevisa" att rör är mer "korrekt". Hur vore det med lite ärlighet och självkritik? Att man gillar en förändrad ljudsignal, är det verkligen så svårt att erkänna?
Ordet transparent verkar också vara svårt för vissa. Det spelare ju INGEN roll hur man upplever ljudet utan det handlar ju endast om man återger ljudet korrekt.
Om man då ska jaga felkällor så känns ju inte förstärkarändan den som bidrar med mest fel, om vi nu ska tala i numeriska termer.
Lägg till högrtalare och rum, samt en lagom volymnivå så är ju distorsionens bidrag till "felen" minimal. Jag tycker vi silar
väldigt mycket mygg och sväljer elefanter här nu. Om nu denna dist/färgning skall vara av någon större betydelse så får man ju ta med fler delar i kedjan och då blir denna dist liten jämfört med övriga faktorer.
Håller med i allt du säger. Men när man kommit så långt att man (nästan) nått vägs ände med högtalare, signalkälla, d/a omvandling och rum då befinner du dig i ett så upplöst system att dessa skillnader är klart märkbara. Men som grundregler enligt någon slags konumentverksråd så är ditt statement obestridligt, enligt mig.
Jag roade mig i går kväll, och i natt

med att byta ut Rotel 991 mot Micromega Tempo2 som driv till mina toppar, i16s. (jag är hemma i stan och får båten lagad, då kan man roa sig med annat).
En annan upplevelse med annan förstärkare, låter roligare på lägre nivåer, mer lyster, inte så grått. Samtidigt lite härligt vilt, men blötare bas, inte lika mycket kraft och pondus, kan inte spela lika högt utan att det låter ansträngt, men himla kul att lira musik, verkligen spelglädje.
Min jakt på ett ett slutsteg till topparna går vidare, men kraft måste det ha, och spelglädje.

It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.
M.Twain
Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!
© 2012 Nelson Pass