Harryup skrev:
Och någon borde kanske ta kontakt med nationalmuseum och be dom uppgradera gamla målningar med nya modena färger och färgskalor så att dom inte bleks och tål riktigt upplysta lokaler.
mvh/Harryup
Ge dem inga ideer nu...
Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:
Och någon borde kanske ta kontakt med nationalmuseum och be dom uppgradera gamla målningar med nya modena färger och färgskalor så att dom inte bleks och tål riktigt upplysta lokaler.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Nån på skivbolagen i ledningen borde inse att endera gör man allt tillgängligt över webben där man kan köpa komprimerat eller originalutförande om man vill, eller så låter man bli att remastra så grovt. Lite brusbortplock osv kanske man får stå ut med eftersom folk i gemen kommer nog märka det och tycka bruset är mer fel än kompressionen gissar jag.
I vart fall i hörlurar.
mvh/Harryup
gnypp45 skrev:Ska LTS stå där med stånd mitt på torget?
Harryup skrev:Som det är nu, absolut.
Eftersom det är inte något som helst mål för modern musik, vilket "branschen" till största delen producerar.
Nischade småblag kan nog klämma ur sig bra inspelningar fortfarande.
Jag tror att det är betydligt mer mode i kompressionen än vad folk här tror i gemen.
Harryup skrev:EBU normen kommer om den införs ta bort den "radiomässiga" fördelen för komprimerad musik. Men eftersom remastringar inte gör att man plötsligt börjar spela gamla skivor på radio utan dessa är tänkta för allmänheten.
Harryup skrev:Radiokanalerna lär väl redan ha skivorna och komprimerar utsändningen iaf så är det för folks vanliga konsumtion i hörlurar och bilar.
Harryup skrev:Spela Love over Gold i en bil eller hörlurar i T-banan i originalinspelning så misstänker jag att man inte kommer höra särskilt mycket förräns flera minuter in i låten.
Enligt mina egna farhågor.
Harryup skrev:Jag ser ett problem till och det är att faktiskt tycker band inklusive majoriteten att faktiskt låter bättre enligt deras smak och tidsanda ifrån bolagen. Så att man gör det kanske inte bara för att det skall låta högst utan också för att det skall låta "fett".
IngOehman skrev:
Huruvuda det sedan kommer att göra någon stor eller liten skillnad för
framtiden, det beror ju på hur ofta saker mastras/remastras för att få
högt medelvärde, och hur ofta det sker för att soundet är önskat.
Men det är inte något som vi behöver spekulera om. Det kommer vi ju
att få veta. Ju förr medelvärdersbegränsning införs, och ju flera ställen
det sker på, desto snabbare får vi veta.
Vh, iö
Harryup skrev:Ett litet förtydligande då;
Om man har läst på faktiskt så har man nog märkt att folk skriver att dom inte orkar med att lyssna på reklamkanaler för att;
musiken är dålig
kompressionen ger folk huvudvärk
artisterna är ointressanta så man lyssnar i vart fall inte på reklamkanaler
etc.etc
Alltså, faktiskt medlemmar när dom diskusterar här ser en massa problem med reklamkanalerna. Och om man undanröjer fördelen med kompressionen kommer det fortfarande spelas ointressanta artister med kompression pålagd på deras musik osv och programmen kommer iaf inte vara som P1.
Så vad löser EBU om man inte hoppas på att musiken kommer komprimeras mindre? Jo man får ett bättre ljud ifrån kanaler som knappast någon på faktiskt lyssnar på om man skall tro diskussionerna.
Kommer man vara nöjd då?
Därför ser jag det som EBU kan vara starten men det kommer med automatik att lösa ingenting för en faktisktanvändare som lyssnar på P1 även om det skulle fungera utmärkt i tänkt avseende.
mvh/Harryup
Harryup skrev:IngOehman skrev:
Huruvuda det sedan kommer att göra någon stor eller liten skillnad för
framtiden, det beror ju på hur ofta saker mastras/remastras för att få
högt medelvärde, och hur ofta det sker för att soundet är önskat.
Men det är inte något som vi behöver spekulera om. Det kommer vi ju
att få veta. Ju förr medelvärdersbegränsning införs, och ju flera ställen
det sker på, desto snabbare får vi veta.
Vh, iö
Jag tycker inte heller att man behöver spekulera om det utan snarare undersöka det innan man talar om för folk att dom gillar fel saker.
Harryup skrev:Smak är ingen teknisk fråga som man kan bara ändra på.
Harryup skrev:Ingen äldre generation har sedan jazzen introducerades visat någon förståelse för den yngre generationens musik. Jag fortsätter själv i den banan och tycker att det mesta av rapp och hipphopp är bara ren skit.
mvh/Harryup
IngOehman skrev:...
Denna fråga handlar inte om att göra musik bättre - bara om att ge dem
som skapar musiken möjligheter och frihet.
Vh, iö
IngOehman skrev:Nej, ...
Vh, iö
Strmbrg skrev:Frågor från en prestigelös "dumbom", som kanske fortfarande har missuppfattat hela grunden till diskussionen.
Sannolikt frågor som redan besvarats dessutom..:
Om man inte tryckte ihop musiken, hur skulle det då bli att avlyssna musiken i bullriga miljöer där mycket av musiken avlyssnas. Tex i lurar i ogynnsam miljö; i radio samtidigt med diverse andra aktiviteter; och i bilen.
Strmbrg skrev:Eller, kan man kanske utgå från ett ickehoptryckt fonogram och därefter - i tex ovan nämnda sammanhang - trycka ihop den så att det fungerar att ta till sig den?
Alltså att fonogrammet i sig är ickehoptryckt, men att man bearbetar själva avspelningen vid behov.
Är det en metod som skulle göra alla nöjda och glada?
IngOehman skrev:Nej, de får inte bestämma det själva, inte fritt, i en värld där skivbolagen
insisterar på mastring, eftersom radiostationer skickar tillbaka musik som
är för dynamisk med argumentet att den inte är radiomässig.
IngOehman skrev:P2 har additiva kompressionsalgoritmer!
Alltså sådana som inte förstör transientdynamiken men som hjälper de
svaga passagerna på traven en smula, eller mer än en smula till och med.
Fast jag tror nog att det kan ha funnits flera faktorer som skiljde...
Bland annat så plockar min telepatiska förbindelse till dig, upp att det ju
inte ens var samma inspelning, ju! Så det kan nog ha påverkat utfallet en
del det också.
Vh, iö
bassman skrev:IngOehman skrev:Nej, de får inte bestämma det själva, inte fritt, i en värld där skivbolagen
insisterar på mastring, eftersom radiostationer skickar tillbaka musik som
är för dynamisk med argumentet att den inte är radiomässig.
Ok att musiken/genren kanske inte är rätt för radio kan jag absolut ta.
Men om man nu snackar radio och utsändning så har dom väl sina egna burkar som dom kör musiken genom så luften försvinner och musiken blir platt som en pannkaka, även om det fanns dynamik innan så packas det ihop och blir en sjunken sufflé..!
Särskilt dom kommersiella kanalerna av typen RadioRix, Bandit osv.. Funkar hyfsat endast om man skall lyssna på musik och bila upp ett golv samtidigt
SR har betydligt skonsammare ställda burkar tycker jag mig höra.
Strmbrg skrev:Jag har noterat att det är jättesvårt att ta till mig "klassisk musik" via CD i bilen.
Slet med mig Gurrelieder av Schönberg en gång, och det gick inte att hitta en nivå som fungerade. Dvs där de svaga passagerna hördes utan att de starka blev påfrestande.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster