Pioneer 668 - en bra eller dålig apparat som CD-spelare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är multispelaren Pioneer 668 enligt din uppfattning en bra eller en dålig CD-spelare?

Omröstningen slutade 2005-03-28 16:56

Jag tycker att det är en bra CD-spelare!
65
84%
Jag tycker att det är en dålig CD-spelare!
12
16%

Antal röster : 77

Användarvisningsbild
RMA

Re: Pioneer 668 - en bra eller dålig apparat som CD-spelare?

Inläggav RMA » 2016-03-16 14:53

Morello skrev:Jag tycker däremot att det är fasligt ful maskin som är alltför nedlusad med knappar och sådant för att jag skulle vilja äga en.
Dessutom gillar jag inte sådana där fula mute-kretsar som medför onödigt stor utgångsimpedans.

Vad kan man göra åt mute kretsen? Går det att bara koppla förbi den om man kan leva med lite ploppljud?
Det ligger en 22k till jord efter utgångs kondingen men före mute kretsen, ta ut signalen i den punkten kanske?

Användarvisningsbild
Morello

Re:

Inläggav Morello » 2016-03-16 14:54

IngOehman skrev:Fin stereo och liten TV, den kombinationen borde man undersöka vanligheten av också. :wink:

Jag tror någon (Didrik deGeer närmare bestämt) myntade ett bra namn på en sådan musikanläggning.

Nämligen en konnessör-anläggning!

Noga räknat handlade det om en anläggning helt utan TV.

Jag tyckte det var rätt kul, men måste samtidigt erkänna, att de tre bästa musikanläggningar jag har hört i mitt liv var allihopa hemmabioanläggningar! Det hade jag inte sagt för fem år sedan dock, för då var det inte sant.

Det där med TV och sådant där i sällskap av en riktig musikanläggning har jag nog inte riktigt förstått mig på.
Jag har dock noterat att många av de som har stora TV-skärmar, biodukar och liknande, sällan lyssnar på musik.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-16 14:56

RMA skrev:
Morello skrev:Jag tycker däremot att det är fasligt ful maskin som är alltför nedlusad med knappar och sådant för att jag skulle vilja äga en.
Dessutom gillar jag inte sådana där fula mute-kretsar som medför onödigt stor utgångsimpedans.

Vad kan man göra åt mute kretsen? Går det att bara koppla förbi den om man kan leva med lite ploppljud?
Det ligger en 22k till jord efter utgångs kondingen men före mute kretsen, ta ut signalen i den punkten kanske?

Går säkert att montera ett relä istället, fimpa ett mostånd och ersätt det andra med 75 ohm tex (så matchar det 75 ohms-kablar, som jag brukar tycka är praktiskt då man kan använda samma för analoga som digitala signaler jämte FM-antennen såklart och TV om man har en sådan)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-03-16 15:26

IngOehman skrev:Jadå,självklart.

Men detta skrev du om den:

Bill50x skrev:Den var inte distinkt någonting. Ganska medioker och ospännande i sin återgivning.

Sen påstod du mycket riktigt att det bara var åsikter. Men det var det ju inte. Det var konkreta beskrivningar av påstådda egenskaper.

- - -

Nåväl, det är inte en så viktig fråga tycker jag. Nu vet jag ju att du INTE påstår att den var medioker, ospännande eller odistinkt. Du bara uppfattade det du hörde från en hel för dig okänd kedja, på ett sådant sätt att du gissade att just spelaren av alla apparaterna i kedjan du lyssnade via, var den som stod för det som gav dig intrycket?

Det viktiga är inte hur du formulerade dig utan att jag nu vet vad du menade. Tack.

Vassego.
Nu var ju inte kedjan helt okänd (i första lyssningen), den bestod bland annat av Sentec försteg SC9, NAD 208 och dina högtalare. Det var en markant skillnad mellan 668 och min medhavda Linn-spelare.

Förutom detta, varför ska man direkt behöva skriva varje gång det handlar om ens egna åsikter för att du ska förstå? Handlar det om lyssning, och att man inte redovisar ett resultat från en lyssningssejour med blindtest, protokoll etc, så fattar de flesta att det handlar om personliga åsikter/tyckanden/etc. Det har de andra gjort i denna tråd, så vari ligger ditt problem?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-16 15:46

Om jag minns rätt från testen av 668 så reagerade jag på att den bara lät ypperligt med bra kablar, att den alltså var kabelkänslig, mera än vissa andra apparater, men långt ifrån värst. Men att använda en bra interconnectkabel (inte dyr, bra) var något som kom fram var klokt.

- - -

Kanske minns jag fel men jag tror utimpedansen var strax under 1 kOhm. Det är inte jättehögt, men onödigt högt är det definitivt, och ett skäl att inte dra 10 meter kabel av bristfällig typ.

Vanliga "audio-rate kablar" (såväl lakritssnören som "high end-kablar") har ofta orimligt hög kapacitans (över 300 pF/m förekommer) medan en god kabel av det slag som Morello talar om, snarare har en kapacitans understigande 60 pF/m.

Med utgångsimpedansen bildar kabelbelastningen ett LP-filter som man vill skall verka över 200 kHz om man vill vara rimligt säker på att påverkan inom audioområdet inte blir hörbar.

980 ohm (eller vad 668 nu har för utgångsimpedans) tillsammans med fem meter (tänker mig en installation där brukaren har valt att ha spelaren nära men resten av anläggningen längre bort, inte typiskt men ett bra exempel om man söker worst case) 300 pF/m-kabel ger en övre gränsfrekvens om 108 kHz, vilket definitivt gerhörbar inverkan i högsta diskanten. Eventuella olinjäriteter av det slag som vissa "tysta" audiokablar har, ger förstås även fel av andra slag.

Men lastar man sin 668 med en högklassig kabel (som nästan säkert inte heter audio, high end, guld, audiofil, super, ultra... eller något liknande) och placerar 668an på normalt avstånd från försteget (säg 70 cm) så kommer övre gränsfrekvensen typiskt att hamna över 4 MHz, och helt sakna både hör- och mätbara olinjära artefakter.

Så att bygga om utgångssteget blir då mest en feel good-grej.

Men jag delar Morello uppfattning att en idealisk utimpedans för apparater som arbetar på linjenivå inte ligger på uppåt 1000 ohm (även om det finns värre fall än så, den högsta utimpedans jag stött på var från ett försteg, och utimpedansen var 25 000 ohm*) utan hellre nedåt 100 ohm. Jag brukar välja 100 ohm, men 75 ohm är inte ett sämre val.

Vh, iö

- - - - -

*Just på försteg kan utimpedansen vara extra känslig eftersom det, om det finns någon komponent som oftare än andra har avstånd till resten av anläggningen så är det slutsteget. Det kan vara många meter mellan försteg och slutsteg (jag avråder alltid). Projektorer är väl i och för sig den komponent som nästan undantagslöst befinner sig en bit bort från huvudanläggningen. Och HDMI är inte direkt lättare att överföra än en audiosignal. Förvisso är det bara ettor och nollor, men de går ju liksom undan.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-16 16:17

IngOehman skrev:980 ohm

Cirka400 ohm :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-03-16 16:55

Morello skrev:

Och sedan "mute" genom att dra ner till jord efter nämnda motstånd?

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2016-03-16 17:14

Halloj !

Vet ej om jag röstat i denna tråd men jag kan ge mina reflektioner angående nämda Pioneer 668 spelare
för CD avlyssning, det är den absolut bästa ljudmässiga och hanteringsmässiga spelare jag haft, jag har bara 3st
och 2 av dem går dagligen :D den tredje väntar på att få laserenheten åtgärdad (då har jag en i reserv) :) .

Den är en dröm i hanteringen, har inget att klaga på den överhuvudtaget faktiskt, har en Oppo BDP-95
som är ljudmässigt lika bra, men är en ren katastrof i hanteringen när man skall spela CD skivor, nä så
den är bara en ren "Filmtittarapparat" :D .

Mvh Göran

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-16 17:27

Piotr skrev:
Morello skrev:

Och sedan "mute" genom att dra ner till jord efter nämnda motstånd?

Nix, 200+200 ohm och shunttrissan i mitten.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-16 18:48

Bill50x skrev:Förutom detta, varför ska man direkt behöva skriva varje gång det handlar om ens egna åsikter för att du ska förstå? Handlar det om lyssning, och att man inte redovisar ett resultat från en lyssningssejour med blindtest, protokoll etc, så fattar de flesta att det handlar om personliga åsikter/tyckanden/etc. Det har de andra gjort i denna tråd, så vari ligger ditt problem?

Jag tror att IÖ vill göra poängen att allt inte kan vara en åsikt. Det är liksom inte en rimlig sak att säga att jag tycker att 1+2=4 eller att 1+2=3, för den delen.

Sen finns det förstås en flexibilitet i språket och när, hur och hur mycket energi som bör läggas på språkets detaljer - det är nog subjektiva frågor om vilka man kan ha olika åsikter. Det är en balans som aldrig kan bli perfekt, och det handlar dessutom delvis om preferens.

Plus att man kan ha olika uppfattning i (den begreppsliga) sakfrågan. :)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-03-16 19:39

darkg skrev:Jag tror att IÖ vill göra poängen att allt inte kan vara en åsikt. Det är liksom inte en rimlig sak att säga att jag tycker att 1+2=4 eller att 1+2=3, för den delen.

Det är väl ganska självklart att man inte kan ha åsikter om rena fakta. Men det är inte ren fakta att 668 låter bra. Det är en subjektiv åsikt. Och jag råkar ha motsatt åsikt. Så enkelt är det.

/ B

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2016-03-16 20:00

Det är helt uppenbart vad du menade och dessa ''aspiga' tolkningarna som fyller var och varannan tråd med oväsentliga utläggningar, en masse, är beklagliga. Vad värre är att det i princip är norm och något resten tvingas förhålla sig till på ett sätt som är allt annat än sunt, särskilt på ett diskussionsforum

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2016-03-16 20:06

Morello skrev:
RMA skrev:

Går säkert att montera ett relä istället, fimpa ett mostånd och ersätt det andra med 75 ohm tex (så matchar det 75 ohms-kablar, som jag brukar tycka är praktiskt då man kan använda samma för analoga som digitala signaler jämte FM-antennen såklart och TV om man har en sådan)

Tackar för svar, kan man montera ett relä kopplat till 12v i nätdelen utan att den drar för snabbt för att undvika ploppar i ljudet? Eller bör man ha en viss fördröjning på den?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-03-16 20:29

Hur lång tid tar det för en 668 att börja spela musik från öppen släde?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-03-16 20:30

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:Jadå,självklart.

Men detta skrev du om den:

Bill50x skrev:Den var inte distinkt någonting. Ganska medioker och ospännande i sin återgivning.

Sen påstod du mycket riktigt att det bara var åsikter. Men det var det ju inte. Det var konkreta beskrivningar av påstådda egenskaper.

- - -

Nåväl, det är inte en så viktig fråga tycker jag. Nu vet jag ju att du INTE påstår att den var medioker, ospännande eller odistinkt. Du bara uppfattade det du hörde från en hel för dig okänd kedja, på ett sådant sätt att du gissade att just spelaren av alla apparaterna i kedjan du lyssnade via, var den som stod för det som gav dig intrycket?

Det viktiga är inte hur du formulerade dig utan att jag nu vet vad du menade. Tack.

Vassego.
Nu var ju inte kedjan helt okänd (i första lyssningen), den bestod bland annat av Sentec försteg SC9, NAD 208 och dina högtalare. Det var en markant skillnad mellan 668 och min medhavda Linn-spelare.

Förutom detta, varför ska man direkt behöva skriva varje gång det handlar om ens egna åsikter för att du ska förstå? Handlar det om lyssning, och att man inte redovisar ett resultat från en lyssningssejour med blindtest, protokoll etc, så fattar de flesta att det handlar om personliga åsikter/tyckanden/etc. Det har de andra gjort i denna tråd, så vari ligger ditt problem?

/ B

Gör som jag, tillfoga lämplig signatur! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-03-16 21:20

PerStromgren skrev:Gör som jag, tillfoga lämplig signatur! :D

Jag har tidigare undrat över behovet av en sådan signatur men den börjar bli alltmer behövlig. Speciellt med tanke på vissa personers svårigheter att läsa ren text innantill utan att tolka innehållet.

/ B

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2016-03-16 21:22

PerStromgren skrev:Hur lång tid tar det för en 668 att börja spela musik från öppen släde?

Jag tror inte den kan spela musik från öppen släde, den måste nog in först. :twisted:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2016-03-16 21:41

PerStromgren skrev:Hur lång tid tar det för en 668 att börja spela musik från öppen släde?

Skiva i öppen släde- tryck play- musik efter ca 9.5sek.
Gillar min 668 än :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-03-16 21:42

phon skrev:

Jag tror inte den kan spela musik från öppen släde, den måste nog in först. :twisted:

Usel maskin!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2016-03-16 21:50

PerStromgren skrev:
phon skrev:

Usel maskin!

Visst är den, man måste ju trycka på en knapp... Den borde ju fatta själv om den är så bra......

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-16 23:33

BORIS skrev:Det är helt uppenbart vad du menade och dessa ''aspiga' tolkningarna som fyller var och varannan tråd med oväsentliga utläggningar, en masse, är beklagliga. Vad värre är att det i princip är norm och något resten tvingas förhålla sig till på ett sätt som är allt annat än sunt, särskilt på ett diskussionsforum

I någon mening håller jag med dig, men samtidigt finns det ett antal människor som vägrar att se skillnad på saker som å ena sidan är objektiva, å andra sidan subjektiva - det försvårar meningsutbytet högst väsentligt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-16 23:37

Bill50x skrev:
darkg skrev:Jag tror att IÖ vill göra poängen att allt inte kan vara en åsikt. Det är liksom inte en rimlig sak att säga att jag tycker att 1+2=4 eller att 1+2=3, för den delen.

Det är väl ganska självklart att man inte kan ha åsikter om rena fakta. Men det är inte ren fakta att 668 låter bra. Det är en subjektiv åsikt. Och jag råkar ha motsatt åsikt. Så enkelt är det.

/ B

Jazzå, tycker du det. :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-16 23:42

Ingvar, du har inte funderat på att byta ut DAC-kretsarna mot riktiga multibitare? :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-16 23:44

Ja, men man kanske får låta det gå.

Jag börjar alltmera bli varse att de helt enkelt inte ser, eller kanske ens kan lära sig att se, felet med det de skriver, sätter alltså. Hur noga problemen än påpekas av en, två eller många, så svarar de på sätt som gör att det är tydligt att de inte förstår. De tror DE behöver berätta varför det de skrev var rätt, men kan inte se varför det inte var det. Någon gräns för hur många gånger beteendet repeteras innan det är dags att ge upp (sluta påpeka problemet), måste man kanske dra för sig själv?

Det blir ju till sist tydligt att de heller inte förstår att de som förstår mera, inte kan veta om det som menats. Alltså om det påstått finnas en karaktär eller om det bara berättats att de upplevde något från en kedja och föredrog det de hörde (eller tror de hörde) från samma kedja fast med länken utbytt till en annan länk.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-03-16 23:53

Men att säga att vissa vägrar göra si eller så är faktiskt inte fakta. Det är en åsikt. :-) Men jag tror det är väldigt få om någon alls som inte vet skillnad nellan subjektivt och objektivt. :-) Däremot kan man uttrycka sig på ett sätt för att verka vänskaplig. :-) Ibland påminner forat om en sorts rättegång. 8)
"we have assumed control!"

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2016-03-17 00:09

Jag uppskattar verkligen när forumiter har höga ambitioner gällande precision och självrannsakan när tyckanden, resonemang, gissningar, spekulationer och konstateranden redovisas. Det viktigaste att försöka hålla reda på är vad man inte vet, imo. Man bör också försöka förhålla sig kritiskt till sitt eget vetande och försöka ha en känsla för vilket "vetande" som mest sannolikt är föremål för revidering.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-17 00:13

mrGaskill skrev:Men att säga att vissa vägrar göra si eller så är faktiskt inte fakta. Det är en åsikt. :-)

Här får du jättegärna utveckla. Om du är road. Ingen rättegång här! Att säga "Vissa vägrar göra si eller så" är väl inte alls att ge uttryck för en åsikt? För mig framstår det som en uppfattning om ett sakförhållande. Men det kan hända att jag rör till det.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-03-17 00:25

Inte så noga. Men om jag påstår att en kanot är 3,5 m lång utan att veta facit, är det då falskt eller en åsikt, uppskattning? När man mäter den får man facit. Mätningen blir ju då fakta i någon form. Det beror ju på mätredskapet. Om Bill inte har facit och uppskattar utifrån det han vet och har hört med och utan 668 inkopplad att den i sig låter på ett visst sätt så är det ju en uppskattning? Det är ju inte objektiv fakta. Det bygger väl på skillnader av subjektiva upplevelser? Jag tolkade det så. (D.v.s jag har inte vägrat något. Påstår man det så gissar man ju, dvs det är ens uppfattning och åsikt.)

Om vissa vägrar så ska man väl i ordes rätta bemärkelse leda det i bevis att vissa aktivt motsätter sig att förstå av typ ond vilja? Det beror ju på hur man tolkar "att vägra". "Vissa verkar inte vilja ta in eller förstå" skiljer sig ju lite från att säga att folk vägrar. :-)

Men nu måste jag knoppa. Det är en dag i morgon också. :-)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-17 00:53

mrGaskill skrev:Inte så noga. Men om jag påstår att en kanot är 3,5 m lång utan att veta facit, är det då falskt eller en åsikt, uppskattning? När man mäter den får man facit. Mätningen blir ju då fakta i någon form. Det beror ju på mätredskapet. Om Bill inte har facit och uppskattar utifrån det han vet och har hört med och utan 668 inkopplad att den i sig låter på ett visst sätt så är det ju en uppskattning? Det är ju inte objektiv fakta. Det bygger väl på skillnader av subjektiva upplevelser? Jag tolkade det så.

Om vissa vägrar så ska man väl i ordes rätta bemärkelse leda det i bevis att vissa aktivt motsätter sig att förstå av typ ond vilja? Det beror ju på hur man tolkar "att vägra". "Vissa verkar inte vilja ta in eller förstå" skiljer sig ju lite från att säga att folk vägrar. :-)

Men nu måste jag knoppa. Det är en dag i morgon också. :-)

Tack! Att en kanot är 3,5 m lång kan enligt mig inte vara en åsikt. Det kan vara sant, eller falskt. Det är inte avgörande huruvida det är sant eller falskt eller ens möjligt att ta reda på, en åsikt blir det inte. Det kan uttryckas som något jag vet, eller något jag har drömt, eller gissar, uppskattar. Ofta säger man: jag tror att kanoten är 3,5 m. Det är en uppfattning man har om hur det ligger till. Man kan också säga att man vet att den har den längden, och eventuellt har den det. Det kvittar. Man uttalar sig om någonting objektivt. Man kan ha olika uppfattningar om kanotlängden, och alla kan då ha fel, men alla kan inte ha rätt (om sättet att mäta kanot är definierat osv).

Man kan säga att man tycker att det ser ut som 3,5 m, man kan säga att man tycker att 3,5 m låter orimligt. Men man kan inte tycka att den är 3,5 m. Tycker jag.

Alldeles enkelt är det faktiskt.se ändå inte, bortom kanotlängderna...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-03-17 09:28

Faktiskt-diskussionerna är fantastiskt härliga!

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi