av IngOehman » 2016-03-16 15:46
Om jag minns rätt från testen av 668 så reagerade jag på att den bara lät ypperligt med bra kablar, att den alltså var kabelkänslig, mera än vissa andra apparater, men långt ifrån värst. Men att använda en bra interconnectkabel (inte dyr, bra) var något som kom fram var klokt.
- - -
Kanske minns jag fel men jag tror utimpedansen var strax under 1 kOhm. Det är inte jättehögt, men onödigt högt är det definitivt, och ett skäl att inte dra 10 meter kabel av bristfällig typ.
Vanliga "audio-rate kablar" (såväl lakritssnören som "high end-kablar") har ofta orimligt hög kapacitans (över 300 pF/m förekommer) medan en god kabel av det slag som Morello talar om, snarare har en kapacitans understigande 60 pF/m.
Med utgångsimpedansen bildar kabelbelastningen ett LP-filter som man vill skall verka över 200 kHz om man vill vara rimligt säker på att påverkan inom audioområdet inte blir hörbar.
980 ohm (eller vad 668 nu har för utgångsimpedans) tillsammans med fem meter (tänker mig en installation där brukaren har valt att ha spelaren nära men resten av anläggningen längre bort, inte typiskt men ett bra exempel om man söker worst case) 300 pF/m-kabel ger en övre gränsfrekvens om 108 kHz, vilket definitivt gerhörbar inverkan i högsta diskanten. Eventuella olinjäriteter av det slag som vissa "tysta" audiokablar har, ger förstås även fel av andra slag.
Men lastar man sin 668 med en högklassig kabel (som nästan säkert inte heter audio, high end, guld, audiofil, super, ultra... eller något liknande) och placerar 668an på normalt avstånd från försteget (säg 70 cm) så kommer övre gränsfrekvensen typiskt att hamna över 4 MHz, och helt sakna både hör- och mätbara olinjära artefakter.
Så att bygga om utgångssteget blir då mest en feel good-grej.
Men jag delar Morello uppfattning att en idealisk utimpedans för apparater som arbetar på linjenivå inte ligger på uppåt 1000 ohm (även om det finns värre fall än så, den högsta utimpedans jag stött på var från ett försteg, och utimpedansen var 25 000 ohm*) utan hellre nedåt 100 ohm. Jag brukar välja 100 ohm, men 75 ohm är inte ett sämre val.
Vh, iö
- - - - -
*Just på försteg kan utimpedansen vara extra känslig eftersom det, om det finns någon komponent som oftare än andra har avstånd till resten av anläggningen så är det slutsteget. Det kan vara många meter mellan försteg och slutsteg (jag avråder alltid). Projektorer är väl i och för sig den komponent som nästan undantagslöst befinner sig en bit bort från huvudanläggningen. Och HDMI är inte direkt lättare att överföra än en audiosignal. Förvisso är det bara ettor och nollor, men de går ju liksom undan.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).