Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
i

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav i » 2020-04-11 23:05

Jamo?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2020-04-11 23:50

i skrev:Jamo?

Nej. Danmark är nästan kusligt exakt lika långt från målet som Japan är.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-04-12 00:42

England då?
Lite Radford över konstruktionen
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-04-12 01:19

Perfector skrev:England då?

Hur är det med geografin? :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-04-12 01:25

petersteindl skrev:
Perfector skrev:England då?

Hur är det med geografin? :)

Sorry, jag skyller på blodsockret och att det lät engelskt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2020-04-12 01:30

Klipsch?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2020-04-12 06:46

Magnavox?
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2020-04-12 09:16

Ett par bra gissningar!

Nu börjar vi närma oss rätt svar i alla fall!

Vi tar till ytterligare ett par ledtrådar.

Grundaren till företaget som tillverkat slutsteget har (hade) ett efternamn som i mina öron klingar Polskt.

Det engelska ordet för jordbävning kan vara en ledtråd i dubbel, ja kanske till och med trippel bemärkelse.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2020-04-12 09:49

Kan det vara JBN?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2020-04-12 09:52

HenrikTornquist skrev:Kan det vara JBN?

Nej! :D
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-04-12 09:56

Quad?

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2020-04-12 10:00

Nej :D

Vi tar en sista ledtråd.

Det sägs att företaget tillverkade den första kommersiella transistorförstärkaren.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Svempa

Inläggav Svempa » 2020-04-12 10:07

Cerwin Vega A-400?

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2020-04-12 10:14

Svempa skrev:Cerwin Vega A-400?

Nästan helt rätt svar. :)

Det är lillebror Cerwin Vega A-200! Med VU mätare heter samma slutsteg M-200.

2x125W 8ohm samt 2x200W 4ohm så det finns lite krut även i minstingen!

CW M200.zip
(1.73 MiB) Nerladdad 150 gånger

Här är en bild (från Wikipedia) på grundaren Gene J. Czerwinski och några av hans alster.

Gene_Czerwinski_at_AES_Convention.jpg
Gene_Czerwinski_at_AES_Convention.jpg (154.87 KiB) Visad 13543 gånger
Presentation kommer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2020-04-12 12:37

Så de kunde ha hetat Czerwin Vega!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2020-04-22 13:54

darkg skrev:Så de kunde ha hetat Czerwin Vega!

Det gjorde de nog i några dagar/månader fram till de första investerarna försökte uttala namnet! :D

Jag tänkte att det kunde vara en bra ide att lite snabbt jämföra JBL TLX8 med ytterligare ett par 3-vägs högtalarmodeller från 80-talet för att se om det går att dra några slutsatser. Egentligen hade jag velat jämföra med flera modeller än så men på grund av utrymmesbrist i lekhörnan går det inte riktigt att jämföra rättvist mot fullstora golvhögtalare. Resterande större 3-vägshögtalare i "bokhylle-format" i min ägo lider av ruttna skumkanter och/eller av att befinna sig för långt in/ner i staplarna med bråte i mitt varmförråd.

Först ut är Sansui S-710 som här kan skådas i Sansuis katalog från 1985. De slutna lådorna känns förhållandevis välbyggda men massan är låg.

Sansui S-710 i Sansui-katalogen 1985.jpg
Sansui S-710 i Sansui-katalogen 1985.jpg (388.51 KiB) Visad 13267 gånger

Modellen är enligt mig tämligen attraktiv rent optiskt. Det finns så klart även frontskydd för eventuella katter att vässa klorna på.

Sansui S-710.jpg
Sansui S-710.jpg (578.74 KiB) Visad 13267 gånger

Högtalarna uppställda.

JBL vs Sansui.jpg
JBL vs Sansui.jpg (595.11 KiB) Visad 13267 gånger

Här är det inget snack om resultatet, Sansui-högtalaren låter alldeles för tunt för att ha en chans, sluten låda mot basreflex är nog en del av förklaringen. Utan subwoofer skulle jag ha svårt att leva med Sansui S-710 och inte ens flitigt användande av Sharp-förstärkarens 7-bands equalizer kan helt parera för modellens tillkortakommande i det lägre registret. På plussidan kan nämnas att övriga register inte låter illa och att grannarna omöjligen kan bli störda. Den upplevda verkningsgraden var åter igen i princip exakt den samma som för JBL TLX8.

Jag gillar egentligen inte att länka den här typen av video men vill man se elementen och insidan av högtalaren var det allt jag kunde finna.

Nästa högtalare vi ska titta på lider av handikappet att vara utrustad med en 8"-bas mot övriga modellers 10"-are. Tillverkaren är Goodmans och just den här modellen som dök upp 1987 heter Sterling Point 5. Goodmans hade sin storhetstid på 60 och 70-tal men precis så som många andra en gång (mer eller mindre) kompetenta tillverkare gick man helt vilse i budgetträsket efter oljekrisen.

Goodman Sterling Point 5.jpg
Goodman Sterling Point 5.jpg (614.94 KiB) Visad 13267 gånger

Lådorna av basreflextyp känns skapligt stadiga men elementen lider av rost, ett problem som är tämligen vanligt på just Goodmans-högtalare.

Goodman Sterling Point 5 rust.jpg
Goodman Sterling Point 5 rust.jpg (902.9 KiB) Visad 13267 gånger

Här är en bild jag hittade som visar alla element. Basen ser ut att ha en massa jämförbar med de i Pioneer och Sansui-högtalarna... tillsammans.

Goodmans Sterling Point 5 element.jpg
Goodmans Sterling Point 5 element.jpg (140.42 KiB) Visad 13267 gånger

Här kan man klart se att det är en viss skillnad i storlek mellan JBL TLX8 och Goodmans Sterling Point 5. Perspektivet förstärker dock skillnaden.

JBL vs Goodman.jpg
JBL vs Goodman.jpg (509.15 KiB) Visad 13267 gånger

Efter att ha lyssnat på lite olika material så står det klart att inte heller Sterling Point 5 kan mäta sig med "världens sämsta högtalare". Goodmans-modellen låter betydligt tunnare trots bakåtriktad basreflex port och försök att justera avståndet till väggen gav inget nämnvärt resultat. Här märktes också en betydande skillnad i verkningsgrad som fick pareras med volymkontrollen när jag panorerade från ena högtalaren till den andra, Sterling Point 5 är klart mindre effektiv. Precis som Sansui S-710 så låter Goodmans-högtalaren inte direkt illa och det är möjligt att utfallet blivit ett annat om en subwoofer fått täcka upp där det helt brister.

För att vara världens sämsta högtalare så står sig JBL TLX8 förvånansvärt bra mot några slumpmässigt utvalda konkurrerande budgethögtalare från samma tidsperiod. Detta var nog vad jag redan misstänkte från början. Jag tror inte man kan dra några andra slutsatser än att 80tals-högtalare konstruerade med enbart tillverkningskostnad i åtanke i allmänhet inte har några andra större kvalitéer än just det låga priset och i vissa fall ett för målgruppen tilltalande yttre.

Vi avslutar med lite musik. "Mega Hits" (MHLP 1) lät lovande och visst fanns det ett par spännande låtar på skivan!

Mega Hits MHLP 1.jpg
Mega Hits MHLP 1.jpg (710.57 KiB) Visad 13267 gånger

Falco - Jeanny (part 1)

Matia Bazar - Ti sento

Lee Marrow - Shanghai

Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2020-04-24 18:04

Nu arbetar jag som så många andra i dessa Corona-tider bara 40% så tiden tillgänglig för allehanda pyssel har ökat rejält!

Idag blir introduktionen till inlägget en så kallad "täxtvägg" med risk för "TLDR". Det kan inte hjälpas, bakgrund skapar sammanhang.

Den förstärkare jag använt som effektkälla för mitt ljudsystem till datorn har sedan ett par år tillbaka varit en Technics SA-200K (K för svart) från 1978. Denna förstärkare har varit igång i princip dygnet runt och har alltid fungerat perfekt. Kvalitén på ljudförstärkningen har jag upplevt som felfri helt utan hum, pop, eller brus.

SA-200(K) med 2x25w angiven märkeffekt tror jag var Technics instegsmodell på den svenska marknaden 1978 även om modellserien också innehöll den mera leksaksbetonade SA-100(K) som ger 2x15w med oacceptabelt hög distorsion. Anledningen till detta antagande är att jag aldrig stött på någon SA-100(K) medans jag sett fler SA-200(K) än någon annan enskild förstärkarmodell.

Jag fortsätter att göra vad jag kan för att hjälpa stans krisande second hand-butiker. Vid ett besök i en av de lite mer oorganiserade affärerna vars elektronikavdelning just nu ser ut som ett slagfält så bokstavligen snubblade jag på vad jag först trodde var just en Technics SA-100K.

Eftersom jag lyckats sparka sönder en av de usla högtalarterminalerna så var det bara att ta upp eländet och gå mot kassan. På förstärkaren fanns två prislappar, en med ett högst rimligt pris och en med det dubbla beloppet. När jag ska betala visar det sig att han som har hand om elektroniken inte är där och tanten i kassan vet inte vilken prislapp som gäller. Jag suckar och betalar den högre summan inte helt nöjd med mitt köp.

När jag kommit hem upptäcker jag att förstärkaren inte heter Technics SA-100K utan Technics SA-101, det visar sig vara en betydande skillnad. Technics SA-101 var instegsmodellen i nästa års ersättande modellserie och där SA-100(K) använder Sanyo STK4121II som ger 2x15W med 0.4% THD vid 8 ohms last så har SA-101 ärvt kretslösningen med Sanyo darlington-moduler från den tidigare SA-200(K).

Technics SA-101

Technics SA-101.jpg
Technics SA-101.jpg (602.99 KiB) Visad 13151 gånger

Technics SA-101 baksida

Technics SA-101 baksida.jpg
Technics SA-101 baksida.jpg (671.73 KiB) Visad 13151 gånger

En skruv saknades och övriga bestod av en salig blandning. Fel skruvar är alltid ett "gott tecken"...

Technics SA-101 skruvar.jpg
Technics SA-101 skruvar.jpg (365.91 KiB) Visad 13151 gånger

Technics SA-101 insida

Technics SA-101 insida.jpg
Technics SA-101 insida.jpg (785.94 KiB) Visad 13151 gånger

Vad har nu den nyare mer påkostade kretslösningen för praktisk betydelse? Istället för 15W är märkeffekten nu 18W och istället för 0.4% THD är distorsionen angiven till <0.04%. Om vi läser i databladet för förstärkarens Sanyo STK-0025 darlington-moduler ser vi att dessa är specificerade för >23W och <0.05% THD vid 8 ohms last.

Det finns ännu en intressant detalj! Den amerikanska 120V, 60Hz -modellen av Sa-101 har en angiven effektförbrukning på 110W. Enheten jag köpt är avsedd för världsmarknaden och har en helt annan för det ändamålet lämplig transformator med 250W specificerad effektförbrukning. Om man väljer att plåga denna förstärkare med jobbiga laster är gissningsvis den klena kylningen en flaskhals men knappast transformatorn.

Eftersom jag misstänkte att förstärkaren är underspecificerad och i verkligheten ger mer effekt än vad som Technics angivit så plockade jag fram mitt Tektronixs 465 B oscilloskop.

Mätutrustning samt två seriekopplade 4ohms 100W effektmotstånd som får agera konstlast. En CD-spelare används som signalgenerator.

Mätutrustning.jpg
Mätutrustning.jpg (754.64 KiB) Visad 13151 gånger

På grund av faktorer bortom min kontroll så som mängder av W-lan, mina grannars billiga kinesiska nätdelar och en närradiostation som sänder från en plats ett par hundra meter från min lägenhet så duger inte oscilloskop-mätningarna till mycket annat än att se när förstärkaren klipper. En Fluke 8050A "true RMS"-multimeter och en 16 år gammal Mastech MY64 "kinamätare" som dubbelkoll används för att fastslå effekten strax innan klippningsgränsen.

Tektronixs 465 B mäter på Technics SA-101

Tektronix 465 B mäter 1 Khz Sinus.jpg
Tektronix 465 B mäter 1 Khz Sinus.jpg (655.11 KiB) Visad 13151 gånger

En liten bit under klippningsgränsen mäter jag 15.775 volt med Fluke 8050A och 15.6 volt med kinamätaren. Vid 1000Hz sinus ger förstärkaren alltså (V^2)/8 = 31W effekt med 8 ohms last och en kanal driven. Jag har flera effektmotstånd så jag kan bygga en till konstlast men eftersom dessa STK-moduler inte går att få tag på idag (annat än "kinakopior") så vill jag inte pressa modulernas kylning som består av en tunn plåtbit. Med dynamiskt material tror jag inte förstärkaren klipper under 30W när båda kanalerna är i drift.

Här där förstärkaren är uppställd för lyssningstest kan man se att förstärkaren är tämligen kompakt.

Technics SA-101 testas.jpg
Technics SA-101 testas.jpg (534.55 KiB) Visad 13151 gånger

Förstärkaren fungerar utmärkt och klarar att driva världens sämsta högtalare så högt som jag vågar spela i min lyhörda lägenhet. Jag kommer nog att använda denna lite mer luggslitna maskin vid datorn och låta min Technics SA-200K som är i perfekt skick vila på en hylla ett tag.

Jag äger en del skivor som måste följt med i nåt paketköp, "Billy Joel - An Innocent Man" är en sådan.

Billy Joel - An Innocent Man.jpg
Billy Joel - An Innocent Man.jpg (663.58 KiB) Visad 13151 gånger

Spännande låtar på skivan? Nej!

Istället så lyssnar vi på en bakgårdsspelning i 6 delar från 2017 med Joanna Connor Band featuring Ryan Hartt.

Del 1. Klicka på Youtube-symbolen för att komma till Youtube och övriga delar av spelningen.

Presentation kommer

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2020-04-24 19:47

Coolt, en Technics SA-400K(2x48W) var min andra förstärkare, efter JVC casseivern på 2x15W. Den drev Ljudex 5 till DIsco-nivåer utan märkbar klippning, redigt högt.

Jag har faktiskt kvar en Technics SU-V4X i garderoben, som av Technics-entusiaster anses vara den mest välljudande power module stärkaren Technics någonsin gjorde. Den är på 2x65W med superlåg dist på 0.00x-någonting och har exklusiv kylning i form av en rejäl heatpipe med väldimensionerade fenor. Den är DC-kopplad och med mikroprocessor styrd bias.

Så här såg den ut när jag släpade hem den för några år sen:

Bild
Bild
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2020-04-24 21:38

xeizo skrev:Coolt, en Technics SA-400K(2x48W) var min andra förstärkare, efter JVC casseivern på 2x15W. Den drev Ljudex 5 till DIsco-nivåer utan märkbar klippning, redigt högt.

Jag har faktiskt kvar en Technics SU-V4X i garderoben, som av Technics-entusiaster anses vara den mest välljudande power module stärkaren Technics någonsin gjorde. Den är på 2x65W med superlåg dist på 0.00x-någonting och har exklusiv kylning i form av en rejäl heatpipe med väldimensionerade fenor. Den är DC-kopplad och med mikroprocessor styrd bias.

Så här såg den ut när jag släpade hem den för några år sen:

Ja jag tror att alla Technics-modellerna med Sanyo darlington-moduler är kanonförstärkare! SA-200(K) har STK-0029 och SA-400(K) har STK-0050. Samma serie av darlington-moduler sitter i vissa samtida välljudande Marantz-modeller.

Din Technics SU-V4X är troligen en bättre förstärkare rent mätmässigt än någon egentligen behöver så länge man klarar sig med effekten den ger. Både "New Class-A" och "Class-AA" förstärkare har förbluffande låg distorsion. Min Technics SU-V90D är specificerad till 0.0007% THD vid 1000Hz och full effekt vid 8 ohm (det är inte ett typo, det är inte en nolla för mycket).

Jag tänkte att när vi ändå håller på kan vi ta oss en titt på Technics SA-200K

På insidan är saker vänt 180 grader jämfört med lillebror och vi finner STK-0029 istället för STK-0025.

Technics SA-200K insida 1.jpg
Technics SA-200K insida 1.jpg (891.84 KiB) Visad 13105 gånger

STK-0029 är specificerad till just SA-200Ks märkeffekt 25W, bara två watt mer än STK-0025 i lillebror.

Technics SA-200K insida 2.jpg
Technics SA-200K insida 2.jpg (920.83 KiB) Visad 13105 gånger

Här är båda förstärkarna på samma bild så man kan se skillnaden i storlek.

Technics SA-200K vs SA-101.jpg
Technics SA-200K vs SA-101.jpg (589.99 KiB) Visad 13105 gånger

Den mest spännande frågan måste ju vara om Technics SA-200K med 25W märkeffekt och sin större nätdel med 300W som angiven förbrukning ger mer effekt än den mindre SA-101 som har en märkeffekt på ynka 18W.

Svaret är ja, SA-200K ger mer effekt men exakt hur mycket mer är oklart. Problemet som visade sig vid effektmätningen är att SA-200K har en stegad volymkontroll. Lösningen hade så klart varit att rota fram en CD-spelare med reglerbar utnivå som signalkälla men jag var helt enkelt för lat. :oops:

Med den signalnivå CD-spelaren jag använder ger (gissningsvis 2V) så klipper inte förstärkaren på det 13e steget på volymkontrollen men en aning på det 14e. Gissningsvis finns det några extra watt att plocka ut mellan steg 13 och 14 då volymkontrollen känns ganska "grovstegad".

På steg 13 på volymkontrollen mätte jag 16.15V vilket ger 32.6W men det finns som sagt troligtvis några watt till. Stegade volymkontroller som inte är riktiga "attenuators" är något jag inte förstår, kanske är det för att ge en "exklusivare känsla"?.

Nu när jag ändå testade andra förstärkare passade jag på att serva den Sharp SA-1000 förstärkare som jag normalt använder i lekanläggningen.

De problem jag upptäckt är att balanskontrollen på EQ-kortet inte tystar vänster högtalare helt varje gång i ändläget, gissningsvis på grund av oxid i skjutreglaget. Ett annat mindre problem är att knappen som väljer 10W eller 200W "range" på effektmätarna också är lite oxiderad och ibland får man klicka ett par gånger för att få mätaren att byta till 10W läget.

I övrigt är alla knappar, EQn och volymkontrollen utan skrap eller glapp, men det är kanske bäst att spruta deoxit där man kommer åt.

Efter många självgängade skruvar varav ett par svåra att komma åt är den loss, nåt svart följde med ut...

Sharp SM-1000 EQ-kort.jpg
Sharp SM-1000 EQ-kort.jpg (738.06 KiB) Visad 13105 gånger

Deoxidering på alla skjutreglage utförd! Hur satt nu den svarta plast prylen? Kanske någonting åt det här hållet?

Sharp SM-1000 EQ-kort montering 1.jpg
Sharp SM-1000 EQ-kort montering 1.jpg (791.31 KiB) Visad 13105 gånger

Puh! EQ-kortet på plats igen, nu ska bara skruvarna skruvas tillbaka.

Sharp SM-1000 EQ-kort montering 2.jpg
Sharp SM-1000 EQ-kort montering 2.jpg (827.5 KiB) Visad 13105 gånger

När det gäller kortet som sköter "range" för effektmätarna gav jag upp. Följande bilder visar hur den "lätta" skruven sitter, den andra når man inte utan att demontera "source"-kortet. Jag tror inte det spelar någon roll just denna knapp bör vara en egen loop som ljudsignalen inte passerar på vägen från källa till högtalare. Men jag passade på att spruta lite deoxit i volymkontrollen.

Sharp SM-1000 power meter range control-kort 1.jpg
Sharp SM-1000 power meter range control-kort 1.jpg (728.32 KiB) Visad 13105 gånger

Sharp SM-1000 power meter range control-kort 2.jpg
Sharp SM-1000 power meter range control-kort 2.jpg (570.63 KiB) Visad 13105 gånger
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2020-04-26 18:27

Solen skiner ute! Bäst att hålla sig inne och göra lite HiFi-sysslor så man inte bränner sig!

Nu efter det att jag mätt effekt på några förstärkare så var jag lite nyfiken om de resultat jag kommit fram till stämmer någorlunda eller om de är helt åt skogen. Jag sökte lite på effektmätning och hittade en tråd på Carlssonplanet där medlemmen Howard Johnstone uppmätt effekten på en Sonab R2000 förstärkare i originalskick (N.O.S) till 26W vid 8ohm och 32W vid 4ohm (märkeffekt 30W DIN @4ohm).

https://www.carlssonplanet.com/forum/viewtopic.php?t=4511

Eftersom jag äger just en sådan maskin som jag köpt som defekt så tänkte jag att det var dags att se vad som eventuellt var fel med förstärkaren. När jag för en tid sen såg denna Sonab R2000 i en av stadens second hand butiker så tänkte jag att "felet" kanske helt enkelt var att förstärkaren uteslutande har DIN-kontakter, det skulle i så fall inte vara första gången.

Efter ett snabbt funktionstest hittade jag inget annat fel än att det ploppar lite när man med hjälp av knappen kopplar till högtalarutgången med förstärkaren på. Det är nog en väl genomtänkt "feature" att knappen kortsluter utgången under bråkdelen av en sekund. Eftersom förstärkaren är från mitten av 70-talet mätte jag också om det fanns DC-spänning över högtalarutgångarna, det gjorde det icke.

Min Sonab R2000 är utvändigt i perfekt skick sånär som på en saknad knapp (de sitter inte direkt stenhårt).

Sonab R2000.jpg
Sonab R2000.jpg (622.87 KiB) Visad 12974 gånger

100% DIN. Som bonus ett av de knepigare antennuttagen för 300ohms antenn att hitta en passande kontakt till, turligt nog har jag även en sådan.

Sonab R2000 baksida.jpg
Sonab R2000 baksida.jpg (691.15 KiB) Visad 12974 gånger

På insidan är allt rent och snyggt. Samtliga kondensatorer är av märket ELNA förutom en som är Nippon Chemi-Con. Den fula ankungens lödning ser ut att vara original.

Sonab R2000 insida.jpg
Sonab R2000 insida.jpg (748.56 KiB) Visad 12974 gånger

Den bockade biten plåt som ska kyla slutstegstrissorna inger inte förtroende men med tanke på att jag bara mäter effekt på en kanal vid 8ohm så bör det inte vara någon fara.

Strax under gränsen för klippning mätte jag 14.2V vilket ger 25.2W, ett resultat nära nog de 26W Howard Johnstone fick vid 8 ohm.

När jag rotade fram min Sonab R2000 så fanns det ett par andra mindre förstärkare i samma trave i varmförrådet. En av maskinerna var en gullig liten Yamaha A-07 som jag inte riktigt minns var eller när jag införskaffat och som jag inte tror jag testat. Jag bestämde mig för att även testa och mäta effekten på Yamaha-förstärkaren.

Yamaha A-07 från 1984. 2x30W 20Hz till 20KHz vid 8ohm med 0.09% THD märkeffekt. Vikt mäktiga 4.6KG.

Yamaha A-07.jpg
Yamaha A-07.jpg (703.02 KiB) Visad 12974 gånger

Baksidan, inte mycket spännande finner vi här.

Yamaha A-07 baksida.jpg
Yamaha A-07 baksida.jpg (691.35 KiB) Visad 12974 gånger

På insidan är allt enkelt och lättservat! Slutstegstrissorna Sanken 2SA1104 + 2SC2579 gömmer sig under plåtbiten.

Yamaha A-07 innsida.jpg
Yamaha A-07 innsida.jpg (680.97 KiB) Visad 12974 gånger

Jag gjorde om effektmätningen ett par gånger eftersom jag mätte en klart högre spänning än vad jag räknat med men resultatet gick att upprepa.

Yamaha A-07 mätte 19.8V strax under gränsen för klippning vilket ger exakt 49W vid 8 ohm med en kanal driven, inte illa!

Ska jag mäta på förstärkare starkare än så här bör jag nog kyla de två 100W effektmotstånden...

En annan sak jag hittade i varmförrådet var lite fler 3-vägs-högtalare.

Jag gjorde en snabb jämförelse mellan JBL TLX8 och JVC S-66 som är en billigt byggd 8ohms basreflexhögtalare med 8"-bas från 80-talet.

En närbild på JVC S66. Lådan är nog den lättaste utav de 3-vägare jag testat så här långt. Jag hittade ingen bild på filter eller elementen sedda bakifrån.

JVC-S66.jpg
JVC-S66.jpg (620.75 KiB) Visad 12974 gånger

JBL TLX8 vs JVC S66. Grannen under ska också få möjlighet att höra...

JVC S66 vs JBL TLX8.jpg
JVC S66 vs JBL TLX8.jpg (646.09 KiB) Visad 12974 gånger

Jag hade inte riktigt förväntat mig att JVC-högtalaren skulle ha så mycket att komma med men den stod sig förvånansvärt bra. Det jag upplever som dessa båda modellers största problem är viss distorsion när man spelar duktiga kvinnliga vokalister som Celine Dion eller Sarah Brightman men skränig rock eller infekterade svampar går bra. JVC S66 har jämförbar effektivitet med JBL TLX8 men klarar så klart inte samma effekt som den större JBL-högtalaren.

JVC S66 ska klara 50W DIN / 100W "Music" enligt specifikationen. Jag spelade inte högre än drygt 25W (@8) i topparna men redan där började mellanregistret att låta ansträngt, volymen är då för en lägenhet väldigt hög så det kan förlåtas.

JBL TLX8 går vinnande även ur denna strid, framförallt på grund av bättre effekttålighet men också för att jag föredrar hur TLX8 låter i basregistret jämfört JVC-S66 som låter lite "hårt".

Skivspelaren är under service för att lösa ett mindre svaj-problem som visar sig ibland men vi kan lyssna på ett par låtar från en av de CD-skivor jag nu använder som referens.

Vi som växte upp under 80 och 90-tal känner säkert alla till DJ Bobo?

Det visar sig att DJ Bobo fortsatte att göra musik långt efter vi tröttnat. Dagens skivtips är ett album som heter "Level 6" och släpptes 1999. Nedan finns två låtar som smakprov.

DJ BoBo - Do You Believe

DJ BoBo - Summertime

Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2020-04-28 23:10

Nu börjar det bli dags för sidbyte innan det blir för många bilder på en sida.

I dagens inlägg blir det ytterligare ett par bilder, det kan inte hjälpas men jag tänkte mig en gissningslek där kunskap om retro eller sunk-HiFi inte är nödvändigt för att kunna vara med och gissa.

Först så blir det en bild på en ny pryl jag köpt, en ny multimeter! Min Fluke 8050A har aldrig varit riktigt frisk, och nu var det dags att byta ut den. Jag köpte den gamla Fluke bordsmultimetern på Tradera för en massa år sen och när jag fick den testade jag bara lite snabbt att mäta lite spänningar vilket fungerade fint, annat fungerade mindre fint. På senare tid har Fluken blivit än mer nyckfull och mäter oftast men inte alltid AC-spänningar korrekt men ger helt orimliga värden när jag mäter DC-spänningar.

Min enda andra fungerande multimeter är en Mastech MY64 (gamla varianten) fyndad i fyndkorgen på ELFA i Linköping 2005 (stängde 2006) för en larvigt liten summa. Mastech-multimetern har bland annat legat ute i regn, varit borttappad i en möglig skrotbil under 4 års tid samt tappats på hårt underlag och trampats på vid upprepade tillfällen. Efter torkning om fuktig eller batteribyte om slut har multimetern alltid fungerat perfekt igen och vid mätning av så väl AC som DC-spänning gett värden väldigt nära de jag fått med Fluke 8050A.

Jag gillar inte tanken på att bara ha en multimeter eftersom jag vill kunna dubbelkolla mätvärden ibland. Att blint lita på en 15 år gammal lågbudget DMM känns helt enkelt dumt. Biltema säljer en Multimeter som heter Biltema DMM 1000P för 699:- vilket är exakt samma DMM som den dubbelt så dyra Extech 505. Tillverkaren är kinesiska "Shen Zhen Everbest Machinery Industry" (CEM) som även säljer denna DMM under eget namn som CEM DT-9917T. Kärt barn har många namn och det finns mängder av företag som köper mätutrustning av CEM för att sälja under egna varumärken.

Även om CEM har tveksamt rykte när det gäller kvalitetskontroll för de mätverktyg de tillverkar åt andra företag så tror jag inte det går att hitta en bättre multimeter ny för 700:-.

Biltema DMM 1000P, Fluke 8050A samt Mastech MY64

Multimetrar.jpg
Multimetrar.jpg (787.36 KiB) Visad 12840 gånger

Nu när jag mätt effekt på några vintage-förstärkare så tänkte jag att vi kunde mäta på lite plast från mer modern tid.

Det första objektet är en mikrostereo med Minidisc-spelare från 1999. Inköpt i nån secondhand-butik helt enkelt för att jag gillar Minidisc.

JVC CA-MXS5RMD

JVC MD System CA-MXS5RMD.jpg
JVC MD System CA-MXS5RMD.jpg (727.15 KiB) Visad 12840 gånger

JVC MD System CA-MXS5RMD baksida.jpg
JVC MD System CA-MXS5RMD baksida.jpg (732.53 KiB) Visad 12840 gånger

JVC CA-MXS5RMD.zip
(1.61 MiB) Nerladdad 137 gånger

Den enda mikrostereo jag någonsin mätt på skulle ge 2x10W RMS vid 4ohm men klippte redan vid mindre än 2W med 1000Hz sinus @8ohm och en kanal driven.

Som vi kan läsa i manualen ska JVC-maskinen ge 2x30W @1000Hz vid 6ohm och <1% THD.

Men hur mycket tror vi den ger vid 8 ohm och 1000Hz innan den klipper med en kanal driven?

Jag har inte fuskat och mätt på maskinen än så jag är med och gissar, jag gissar på 35W.

Gissa på så vi får en ny sida, eller i alla fall lite luft!
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2020-04-29 22:21

Hmm spännande! Jag tror 25w rms en kanal 8ohm :D

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2020-04-30 10:50

Jag gissar på 16w

Henrik

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2020-05-01 01:49

27W.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-05-01 07:22

Hmm

Jag gissar på ca 13.5v = ca 23W vid 8ohm och då THD antagligen ligger aningens lägre vid samma utspänning men högre impedans så justerar jag upp effekten till mitt slutgiltiga bud: 30w vid 8ohm :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2020-05-01 11:00

20W @8ohm går det nog att skrämma ut i alla fall, så det borde bli 26,666...W i 6ohm.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2020-05-01 13:08

Bra gissat alla!

Jag funderade på att vänta med mätningen tills en ny kyl pryl jag snubblade över dyker upp, en pryl som kan mäta lite mer så att säga. Nu när jag fick en beräknad ankomsttid med Postslow i mitten på nästa vecka samt att jag såg alla gissningar så kunde jag inte hålla mig längre.

Efter utförd mätning kommer jag nästan framstå som en fuskare men så är inte fallet! Jag tänkte att den här prylen ger säkert ungefär lika mycket bonuswattar som tidigare mätta förstärkare då enhetens vikt inte är obetydlig. Hade jag velat fuska hade jag gissat "sämre"! :D

Det här var ett bra tillfälle att testa den nya Biltema-multimetern! Jag har så klart testat mätaren tidigare men bara på DC-spänning och resistans. Biltemamätaren är "true RMS" men officiellt bara upp till 400Hz, här mäter vi på Sinus så det kvittar. Det visade sig att Biltema DMM 1000P mäter så gott som identiskt med min Mastech MY64 som i sin tur mäter så gott som identiskt med min Fluke 8050A så allt är väl.

JVC MD System CA-MXS5RMD mätt med Mastech MY64

JVC MD System CA-MXS5RMD mäts med Mastech MY64.jpg
JVC MD System CA-MXS5RMD mäts med Mastech MY64.jpg (532.37 KiB) Visad 12561 gånger

JVC MD System CA-MXS5RMD mätt med Biltema DMM 1000P

JVC MD System CA-MXS5RMD mäts med Biltema DMM 1000P.jpg
JVC MD System CA-MXS5RMD mäts med Biltema DMM 1000P.jpg (613.43 KiB) Visad 12561 gånger

Även denna maskin har stegad volymkontroll (i det här fallet en encoder) men den är tämligen fint stegad. Steg 38 på volymkontrollen klippte inte men steg 39 klippte tydligt så jag tror vi ligger ytterst nära klippningsgränsen vid mätning.

På oscilloskopet ser vi en bonuskurva som jag väljer att ignorera. För att utesluta att det är DC-spänning på mätobjektet vi ser mätte jag även DC-hela vägen upp till klippning, det fanns ingen. Det är gissningsvis en vanlig 100Hz AC-kurva från en nätdel vi ser, mätobjektets eller någon annans. Bonuskurvan följer inte med när jag vrider på volymkontrollen men vandrar upp och ner av sig självt utan att den med multimetern mätta spänningen rör sig alls. Om denna bonusspänning ligger på högtalarutgången i form av distorsion bör vi kunna ta reda på detta när min nya pryl anländer, ingen av nuvarande multimetrar hittar något spännande.

1.4 millivolt DC på högtalarutgången ca 1 minut efter att vridit upp volymen till maxeffekt, innan jag vred ner igen efter ytterligare en minut hade det sjunkit till 0.6 millivolt.

JVC MD System CA-MXS5RMD DC-spänning vid maxeffekt.jpg
JVC MD System CA-MXS5RMD DC-spänning vid maxeffekt.jpg (610.61 KiB) Visad 12561 gånger

Resultatet blev alltså att förstärkaren ger 16.6V innan klippning med 8ohms last vilket är 34.5W. Jag får konstigt nog utse mig själv till värdig vinnare med DVD-ai på god andra plats, grattis och ära till oss! :D

För ett par dagar sen testade jag ytterligare en 3-vägshögtalare. Denna heter Technics SB-F860, såldes med "Class AA"-systemet X860 och är en sluten design med 7" bas.

Technics SB-F860.jpg
Technics SB-F860.jpg (557.16 KiB) Visad 12561 gånger

Jag har tidigare i tråden testat en liknande Technics-modell (SB-CS6) som lät tråkigt men som tålde massor av effekt och kunde spela väldigt starkt för sin storlek. Den här högtalaren är lik sin släkting, den låter riktigt tråkigt, har låg effektivitet men tål 50++ Watt utan att klaga och kan skapa ett ordentligt ljudtryck för sin ringa storlek.

Jakten på en bättre sunkhögtalare än världens sämsta högtalare fortsätter!

Eftersom jag inte orkat ta tag i skivspelaren så nöjer vi oss med ett Youtubeklipp. Det är en live-spelning bestående av en enda låt.

X-Japan - Art of Life. Det här är versionen som inte är ett hopklipp av två efterföljande dagars spelningar så den innehåller ett par misstag.

Presentation kommer

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-05-01 13:36

De här 34 watten, var det med en eller bägge kanalerna lastade till full effekt ?
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2020-05-01 13:55

peterh skrev:De här 34 watten, var det med en eller bägge kanalerna lastade till full effekt ?

En kanal, 1000Hz och 8ohm som tidigare angetts som förutsättning för mätningarna av samtliga förstärkare (och även som förutsättning för denna gissningslek). Med två kanaler drivna får man nog vara glad om förstärkaren ger 25W! :)

Jag ska se om jag kan knåpa ihop en till konstlast så kan vi kolla två kanaler. Jag föreställer mig att denna maskin har skyddskretsar som inte tillåter den att ta livet av sig så här vågar jag i alla fall försöka.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2020-05-01 20:45

Igår möblerade jag om lite.

Anledningen till ommöbleringen eller framförallt den valda metoden och varför den kräver en förklaring är en lång historia som inte riktigt går att korta ner. Eftersom utrymmet kommer dyka upp på bild när ljudlösningar för dator testats så är det lika bra förekomma eventuella frågor.

För ett par år sedan övertog (nåja köpte) jag en samling bestående av ett par hundra retrodatorer från 80 och 90-tal. Den tidigare ägaren var en skön lirare i Malmö som hade tänkt att starta ett museum vid en ospecificerad tidpunkt "någon gång i framtiden". Han förvarade datorerna i stora staplar i sin lilla hyres-2a på högsta våningen i en hyreskoloss i en av Malmös förorter, så långt så väl.

Den sköna lirarens problem började efter en resa till Asien, där träffade han som så många andra en tjej han gärna ville ha med hem till Sverige. Efter vad jag antar var den sedvanliga byråkratin så dök den nya kvinnan upp i Malmö men hon var till den sköna lirarens stora förvåning inte alls imponerad över travarna med datorer som bokstavligen tog upp så gott som all plats.

Retrodatorer, framför allt av PC-typ är ett av mina stora intressen så när denna samling riskerade att hamna på tippen inledde jag en enmans räddningsaktion. Hur flyttar jag tre ton datorer från från en hyreslägenhet i Malmö till Linköping frågade jag mig själv, med stor möda blev svaret. En del saker har tidigare förvarats på min arbetsplats men lejonparten har sedan räddningsauktionen förvarats i min lägenhet. Jag hade redan sedan tidigare en ansenlig mängd retro datorer så den totala massan är opraktiskt stor.

Min lägenhet är visserligen cirka två och en halv gång så stor jämfört med lägenheten datorerna flyttades ifrån men jag är en man med flera hobbys som alla tar plats. Nästa fråga blev hur undviker jag den sköna lirarens problem innan jag kommer till skott och köper ett hus med källare och vind? (inte problemet med den Asiatiska tjejen utan utrymmesproblemet).

Under en längre tid hyrde jag ut ett av lägenhetens större rum till en bekant som studerade. En kort tid innan jag tog över retrodatorerna så var han klar med studierna, fick jobb och flyttade. Efter en snabb uppfräschning så bestämde jag mig för att göra rummet till mitt nya "arbetsrum" och arbetsbänkarna byggde jag av datorer med bänkskivor ovanpå. Min lösning svalde en ansenlig mängd datorer, resterande förvarades i ett utrymme jag förfogade över på jobbet eller tillsammans med HiFI-bråte i varmförråd, klädkammare samt det minsta rummet i lägenheten som sedan länge agerat magasin.

Enkel matematik ger att det i min 4-rumslägenhet finns två rum kvar förutom kök och hall efter man räknat bort förrådsrum och arbetsrum. De två rummen är dels mitt vardagsrum samt det rum som jag spenderar mest tid i, rummet där jag har den stationära dator jag primärt använder och där jag har min sunkhifihörna. Datorrummet har även sedan tiden jag hade en inneboende agerat som mitt sovrum med en sovalkov bakom en bokhylla som delar rummet i två delar.

Förra våren framfördes önskemål om att jag skulle fixa ett gästrum i min lägenhet. Gästrum var en inte alldeles främmande tanke då det finns andra fördelar med att alltid ha ett välstädat extra sovrum med renbäddad säng. Problemet var att jag som vi alla nog redan vet har tillräckligt med elektronik för att fylla en källare, här krävdes det en del Tetris.

Även mitt datorrum fick en arbetsbänk byggd av datorer och fylld med allehanda bråte och projekt vilket gjorde att anläggningen i lekhörnan fick flytta en halv meter närmare det stora vardagsrumsbord som agerar datorbord, det blev helt enkelt trångt. Senare under hösten påbörjade vi en ombyggnation på jobbet så de prylar jag förvarade där togs hem och gästrummet började åter igen likna ett förråd.

På grund av nybyggnation i området där jag bor förvärrades utrymmesproblemet när det det dök upp en lapp om att kallförråd i anslutning till parkeringen skulle tömmas. Helt plötsligt skulle även golfklubbor, sommardäck, cykel och annan skit få plats i gästrummet, tillbaka på ruta ett.

Nu är vi nästan framme vid gårdagens ommöblering.

Jag hade helt enkelt tröttnat på stöket i datorrummet. Det senaste halvåret har jag tänkt skit samma jag planerar ändå att köpa hus till våren men sen kom Corona och nu är jag som så många andra korttids-permitterad och jobbar 40%, banklån och hus kan jag för tillfället glömma.

Jag vill ogärna flytta mer bråte till gästrummet då mitt kallförråd fortfarande står kvar och planerna på att bygga en ny hyreskolloss på just min parkering har till synes också drabbats av Corona. Hoppet att åter kunna flytta däck, cykel och golfklubbor till en mer lämplig plats lever! Övrig bråte i gästrummet kan flytta till den datorhörna som är gömd bakom bokhyllorna i vardagsrummet.

Datorhörnan i vardagsrummet skapades för att inte min datorhobby skulle ta upp all plats i arbetsrummet och det var där jag testade usla ljudlösningar till datorer för att inte behöva använda min primära dator. Det fina med detta utrymme är att det helt går att avgränsa så att det blir belamrat kvittar. Utrymmet sväljer dock inte både all bråte från datorrum och gästrum utan att renderas helt oanvändbart.

Så nu är problematiken klar, saker måste flyttas för att frigöra utrymme i datorrummet men det finns inget annat rum eller förråd att flytta allt som behöver flyttas till. En stor del av sakerna har ett icke obetydligt monetärt värde och är i vissa fall även historiskt intressanta så att köra prylarna till tippen kommer inte på fråga när de med lite tur inom ett år kan föras i säkerhet (om jag lyckas köpa ett hus) och sparas för en antagligen otacksam eftervärld.

I datorrummet finns redan en avgränsning bestående av en bokhylla mellan dator/sunkhifi-del och sovalkov, varför inte bygga på muren? Efter att ha staplat upp datorerna som tidigare varit arbetsbänk så insåg jag att det fortfarande fanns plats över så lämpliga stereoprylar fick slutföra bygget.

Så det är DÄRFÖR det ser ut som det gör.

Datorrum med sovalkov bakom "muren". (Ja, musmattan ser sunkig ut, den har varit med sen 90-talet och blir inte renare än sådär vid diskning! :D )

Datorrum.jpg
Datorrum.jpg (671.45 KiB) Visad 12495 gånger

Planen är att återuppta testandet av ljudlösningar för dator.

På bild ser vi den ljudlösning som från och med nu får agera benchmark och som igår ersatte den Marantz-förstärkare som tidigare stått på bordet till höger och de större av de Sony högtalare vi kan skymta som tidigare stått placerade på var sida om skärmen.

Den nya ljudlösningen ska vi titta närmre på senare men det var helt enkelt så att jag för en tid sen snubblade över en MOLT-artikel skriven av självaste ingenjören och tänkte "nämen en sån har jag ju nånstans". Tidigare hade jag sett en tämligen tafflig video av den annars intressanta "Youtubern" Techmoan och även då tänkt, "nämen typ såna har jag ju någonstans". Nu när jag möblerade om kom jag mig för att leta upp prylarna.

Sunkhifi-hörnan flyttade åter bort från datorbordet och närmre panoramafönstret som vetter ut mot balkongen. Perspektivet får det att se ut som avståndet mellan högtalare och fönsterruta är mindre än vad det är. i verkligheten är avståndet cirka 60cm. 3 för tillfället överflödiga skärmar får agera diffusorer.

Sunkhifi-hörnan. Det som ser ut som öl-stänk på enda skyddet till Proson-skåpen är just öl-stänk.

Datorrum lekhörna.jpg
Datorrum lekhörna.jpg (737.58 KiB) Visad 12495 gånger

Vi avslutar med en solskenshistoria!

Vid sovalkovens kortsida har jag haft en brösthög CD-förvaringsmöbel som jag använt som hylla för deodorant och sånt samt för mobiltelefonen när jag sover. Högst upp på denna hylla hade jag av nån anledning lagt min stora Nikon "inte allt för kompakt-kamera" självklart råkade jag komma åt hyllan och kameran föll i backen. Kameran föll med objektivet först, självklart utan linsskydd på.

Här är nedslagskratern efter kameran.

Nedslagskratern.jpg
Nedslagskratern.jpg (319.71 KiB) Visad 12495 gånger

Det är svårt att se på bilderna men metallen som omsluter zoomobjektivet har nu mera formen av en oval.

Nikon efter fallet .jpg
Nikon efter fallet .jpg (310.69 KiB) Visad 12495 gånger

Nikon efter fallet 2.jpg
Nikon efter fallet 2.jpg (429.24 KiB) Visad 12495 gånger

Självklart klagade kameran på objektivfel efter fallet och vägrade starta. Efter lite våld för att få metallen runt objektivet mindre oval så hoppade kameran igång. Fungerar den? Bilderna i dagens post som inte föreställer kameran i fråga är tagna med kameran efter fallet så ja! :)
Senast redigerad av jonaz81a 2020-05-01 21:12, redigerad totalt 1 gång.
Presentation kommer

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi