Igår möblerade jag om lite.
Anledningen till ommöbleringen eller framförallt den valda metoden och varför den kräver en förklaring är en lång historia som inte riktigt går att korta ner. Eftersom utrymmet kommer dyka upp på bild när ljudlösningar för dator testats så är det lika bra förekomma eventuella frågor.
För ett par år sedan övertog (nåja köpte) jag en samling bestående av ett par hundra retrodatorer från 80 och 90-tal. Den tidigare ägaren var en skön lirare i Malmö som hade tänkt att starta ett museum vid en ospecificerad tidpunkt "någon gång i framtiden". Han förvarade datorerna i stora staplar i sin lilla hyres-2a på högsta våningen i en hyreskoloss i en av Malmös förorter, så långt så väl.
Den sköna lirarens problem började efter en resa till Asien, där träffade han som så många andra en tjej han gärna ville ha med hem till Sverige. Efter vad jag antar var den sedvanliga byråkratin så dök den nya kvinnan upp i Malmö men hon var till den sköna lirarens stora förvåning inte alls imponerad över travarna med datorer som bokstavligen tog upp så gott som all plats.
Retrodatorer, framför allt av PC-typ är ett av mina stora intressen så när denna samling riskerade att hamna på tippen inledde jag en enmans räddningsaktion. Hur flyttar jag tre ton datorer från från en hyreslägenhet i Malmö till Linköping frågade jag mig själv, med stor möda blev svaret. En del saker har tidigare förvarats på min arbetsplats men lejonparten har sedan räddningsauktionen förvarats i min lägenhet. Jag hade redan sedan tidigare en ansenlig mängd retro datorer så den totala massan är opraktiskt stor.
Min lägenhet är visserligen cirka två och en halv gång så stor jämfört med lägenheten datorerna flyttades ifrån men jag är en man med flera hobbys som alla tar plats. Nästa fråga blev hur undviker jag den sköna lirarens problem innan jag kommer till skott och köper ett hus med källare och vind? (inte problemet med den Asiatiska tjejen utan utrymmesproblemet).
Under en längre tid hyrde jag ut ett av lägenhetens större rum till en bekant som studerade. En kort tid innan jag tog över retrodatorerna så var han klar med studierna, fick jobb och flyttade. Efter en snabb uppfräschning så bestämde jag mig för att göra rummet till mitt nya "arbetsrum" och arbetsbänkarna byggde jag av datorer med bänkskivor ovanpå. Min lösning svalde en ansenlig mängd datorer, resterande förvarades i ett utrymme jag förfogade över på jobbet eller tillsammans med HiFI-bråte i varmförråd, klädkammare samt det minsta rummet i lägenheten som sedan länge agerat magasin.
Enkel matematik ger att det i min 4-rumslägenhet finns två rum kvar förutom kök och hall efter man räknat bort förrådsrum och arbetsrum. De två rummen är dels mitt vardagsrum samt det rum som jag spenderar mest tid i, rummet där jag har den stationära dator jag primärt använder och där jag har min sunkhifihörna. Datorrummet har även sedan tiden jag hade en inneboende agerat som mitt sovrum med en sovalkov bakom en bokhylla som delar rummet i två delar.
Förra våren framfördes önskemål om att jag skulle fixa ett gästrum i min lägenhet. Gästrum var en inte alldeles främmande tanke då det finns andra fördelar med att alltid ha ett välstädat extra sovrum med renbäddad säng. Problemet var att jag som vi alla nog redan vet har tillräckligt med elektronik för att fylla en källare, här krävdes det en del Tetris.
Även mitt datorrum fick en arbetsbänk byggd av datorer och fylld med allehanda bråte och projekt vilket gjorde att anläggningen i lekhörnan fick flytta en halv meter närmare det stora vardagsrumsbord som agerar datorbord, det blev helt enkelt trångt. Senare under hösten påbörjade vi en ombyggnation på jobbet så de prylar jag förvarade där togs hem och gästrummet började åter igen likna ett förråd.
På grund av nybyggnation i området där jag bor förvärrades utrymmesproblemet när det det dök upp en lapp om att kallförråd i anslutning till parkeringen skulle tömmas. Helt plötsligt skulle även golfklubbor, sommardäck, cykel och annan skit få plats i gästrummet, tillbaka på ruta ett.
Nu är vi nästan framme vid gårdagens ommöblering.
Jag hade helt enkelt tröttnat på stöket i datorrummet. Det senaste halvåret har jag tänkt skit samma jag planerar ändå att köpa hus till våren men sen kom Corona och nu är jag som så många andra korttids-permitterad och jobbar 40%, banklån och hus kan jag för tillfället glömma.
Jag vill ogärna flytta mer bråte till gästrummet då mitt kallförråd fortfarande står kvar och planerna på att bygga en ny hyreskolloss på just min parkering har till synes också drabbats av Corona. Hoppet att åter kunna flytta däck, cykel och golfklubbor till en mer lämplig plats lever! Övrig bråte i gästrummet kan flytta till den datorhörna som är gömd bakom bokhyllorna i vardagsrummet.
Datorhörnan i vardagsrummet skapades för att inte min datorhobby skulle ta upp all plats i arbetsrummet och det var där jag testade usla ljudlösningar till datorer för att inte behöva använda min primära dator. Det fina med detta utrymme är att det helt går att avgränsa så att det blir belamrat kvittar. Utrymmet sväljer dock inte både all bråte från datorrum och gästrum utan att renderas helt oanvändbart.
Så nu är problematiken klar, saker måste flyttas för att frigöra utrymme i datorrummet men det finns inget annat rum eller förråd att flytta allt som behöver flyttas till. En stor del av sakerna har ett icke obetydligt monetärt värde och är i vissa fall även historiskt intressanta så att köra prylarna till tippen kommer inte på fråga när de med lite tur inom ett år kan föras i säkerhet (om jag lyckas köpa ett hus) och sparas för en antagligen otacksam eftervärld.
I datorrummet finns redan en avgränsning bestående av en bokhylla mellan dator/sunkhifi-del och sovalkov, varför inte bygga på muren? Efter att ha staplat upp datorerna som tidigare varit arbetsbänk så insåg jag att det fortfarande fanns plats över så lämpliga stereoprylar fick slutföra bygget.
Så det är DÄRFÖR det ser ut som det gör.Datorrum med sovalkov bakom "muren". (Ja, musmattan ser sunkig ut, den har varit med sen 90-talet och blir inte renare än sådär vid diskning!

)

- Datorrum.jpg (671.45 KiB) Visad 12495 gånger
Planen är att återuppta testandet av ljudlösningar för dator.
På bild ser vi den ljudlösning som från och med nu får agera benchmark och som igår ersatte den Marantz-förstärkare som tidigare stått på bordet till höger och de större av de Sony högtalare vi kan skymta som tidigare stått placerade på var sida om skärmen.
Den nya ljudlösningen ska vi titta närmre på senare men det var helt enkelt så att jag för en tid sen snubblade över en MOLT-artikel skriven av självaste ingenjören och tänkte "nämen en sån har jag ju nånstans". Tidigare hade jag sett en tämligen tafflig video av den annars intressanta "Youtubern" Techmoan och även då tänkt, "nämen typ såna har jag ju någonstans". Nu när jag möblerade om kom jag mig för att leta upp prylarna.
Sunkhifi-hörnan flyttade åter bort från datorbordet och närmre panoramafönstret som vetter ut mot balkongen. Perspektivet får det att se ut som avståndet mellan högtalare och fönsterruta är mindre än vad det är. i verkligheten är avståndet cirka 60cm. 3 för tillfället överflödiga skärmar får agera diffusorer.
Sunkhifi-hörnan. Det som ser ut som öl-stänk på enda skyddet till Proson-skåpen är just öl-stänk.

- Datorrum lekhörna.jpg (737.58 KiB) Visad 12495 gånger
Vi avslutar med en solskenshistoria!
Vid sovalkovens kortsida har jag haft en brösthög CD-förvaringsmöbel som jag använt som hylla för deodorant och sånt samt för mobiltelefonen när jag sover. Högst upp på denna hylla hade jag av nån anledning lagt min stora Nikon "inte allt för kompakt-kamera" självklart råkade jag komma åt hyllan och kameran föll i backen. Kameran föll med objektivet först, självklart utan linsskydd på.
Här är nedslagskratern efter kameran.

- Nedslagskratern.jpg (319.71 KiB) Visad 12495 gånger
Det är svårt att se på bilderna men metallen som omsluter zoomobjektivet har nu mera formen av en oval.

- Nikon efter fallet .jpg (310.69 KiB) Visad 12495 gånger

- Nikon efter fallet 2.jpg (429.24 KiB) Visad 12495 gånger
Självklart klagade kameran på objektivfel efter fallet och vägrade starta. Efter lite våld för att få metallen runt objektivet mindre oval så hoppade kameran igång. Fungerar den? Bilderna i dagens post som inte föreställer kameran i fråga är tagna med kameran efter fallet så ja!