Vinyl vs CD?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Vinyl vs CD?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-01-21 10:50

Det gjordes tre skivor med Harry James på Sheffield. LAB-3, LAB-6 och LAB-9. Totalt 32 låtar under åren 1976-1979. Varken Spotify eller Tidal har alla spåren. Det finns alltså CD från analogt band och CD från vinyl utgivna. På Tidal var det tidigare de från analogt band nu utbytta till de från vinyl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-21 12:30

Det är Sheffield CD-3 jag refererar till.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2018-01-21 13:02

Spisar Madonna nu. Immaculate Collection i DPro Logic Music. Vinylen saknar i princip helt knaster och låter väldigt bra i jämförelse med digitala versioner.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-01-21 13:06

Morello skrev:Det är Sheffield CD-3 jag refererar till.

Nå, kan vi få en initierad recension av trumspelet på Cherokee? :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2018-01-21 17:23

Hade man gjort rätt vid introduktionen av laserdisc spelar och inte låtit girighet
och prispressnings initiativ göra att man valde den compacta CD versionen hade vi aldrig haft denna diskussionen.

12" laser diskar i attraktiv förpackning hade varit ett samlar objekt som kunde mäta sig med Lp vilket CD med sin
oattraktiva plastiga förpackning och lågbudget känsla aldrig kan bli :twisted:

Till på köpet drog den igång helar racet mot mer och mer snuttifierade produkter LP => CD => MiniDisc => Mp3 => Streaming

När CD slog igenom stort på slutet av 80-talet tyckte jag att det var ett jättesteg framåt idag tycker jag det var ett felsteg!

Utan CD hade de stora Högtalarna fortfarande varit ett dominerande inslag i våra Vardagsrum istället för de små Sonos kuberna som inte får synas,
Girigheten och viljan att sälja inget för mycket pengar hade aldrig brett ut sig, Kvalitet hade varit värdesatt, Människor hade varit starka och självständiga,
Framtidstron hade varit fortsatt stark, Inställningen att det var bättre förr hade aldrig brett ut sig, Trump hade inte kommit till makten, Tredje Världskriget hade uteblivit :roll:
Ja det är i vart fall vad jag tror :oops:

Bild
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2018-01-21 18:16

Thomas_A skrev:Spisar Madonna nu. Immaculate Collection i DPro Logic Music. Vinylen saknar i princip helt knaster och låter väldigt bra i jämförelse med digitala versioner.

Varför i DPro Logic Music?

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2018-01-21 18:19

Jag spelade 8-9 st album igår, flera var 2-LP. Det var sällan någon skiva hade speciellt mycket knaster. En hel del var så "rena" att vanligt folk skulle aldrig tro det var LP. De knäpp som ibland fanns, hoppas jag kunna slippa med Sweetvinyl sugar cube. Om det funkar som de påstår, så är det en revolution för LP-avspelning. :D

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2018-01-21 18:20

dewpo skrev:Hade man gjort rätt vid introduktionen av laserdisc spelar och inte låtit girighet
och prispressnings initiativ göra att man valde den compacta CD versionen hade vi aldrig haft denna diskussionen.

12" laser diskar i attraktiv förpackning hade varit ett samlar objekt som kunde mäta sig med Lp vilket CD med sin

Tror att omslaget är bara en del. Detta med armen och nålen som följer ljudspåret, är nog en till stor anledning många gillar LP.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2018-01-21 19:38

music4ever skrev:
dewpo skrev:Hade man gjort rätt vid introduktionen av laserdisc spelar och inte låtit girighet

Tror att omslaget är bara en del. Detta med armen och nålen som följer ljudspåret, är nog en till stor anledning många gillar LP.

Kompaktskivan hade under de första åren stark premiumproduktprägel. Ny teknik, litet format, närapå perfekt återgivning, helsilverskivor (nåja, aluminium), exklusiva etiketter och tjocka plastaskar gjorde att formatet osade kvalitet. Det är också förklaringen till att dessa tidiga cd-utgåvor har stort samlar- och brukarvärde i dag. Tyvärr gick cd:n på 90-talet samma väg som vinylskivan på 70-talet - massproduktion, sämre ljudkvalitet och taffligare framställning av konvolut. Minns dock att kompaktskivan inte slogs ut av vinylens återkomst - som för övrigt är en marginell företeelse - utan av konkurrens från nedladdning. Med detta avklarat bör det upprepas att cd för den vill ha sin musik som fysisk produkt är ett oerhört mycket bättre format än vinyl och det förtjänar vårt stöd. Att så mycket av diskussionen om cd kontra vinyl uppehåller sig kring vinyens förmenta fördelar i form av hantering och stora konvolut är trist för oss ljudkvalitetsvänner, liksom det återkommande gripandet efter halmstrån (spelare, skivtvättar och knasterborttagningsapparatur för tiotusentals kronor) för att kurera ett från början bristfälligt format - när en begagnad cd-spelare för 100 kronor spelar skjortan av vinylen. Jag själv vill förstås ha bästa möjliga avspelning av vinylplattor från gångna år - flera Faktiskt-medlemmar bidrar konstruktivt, vilket uppskattas - men formatet hör helt enkelt inte hemma på skivmarknaden år 2018. Sluta att köpa skräpet och begär att få vettiga utgåvor på cd, det vill sådana som erbjöds fram till 1990, eller på nedladdningsbara filer.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2018-01-21 20:22

Det är ju relativt vanligt att det till vinylerna medföljer en nedladdningskupong, så den som vill ha sin uppspelning oknastrad kan lyssna på nedladdningen i stället. Gärna samtidigt som man bläddrar bland bilderna och läser textrader utan fickmikroskop. Kanske till och med doftar lite på skivan. Det bästa av två världar, om man så vill.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2018-01-21 20:24

Jo, det kan man ju köpa, även bokstavligen, förutsatt att den nedladdningsbara filen håller god kvalitet. Men även det är tristare än en god cd-skiva.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-01-21 21:39

PekkaJohansson skrev:Kompaktskivan hade under de första åren stark premiumproduktprägel. Ny teknik, litet format, närapå perfekt återgivning, helsilverskivor (nåja, aluminium), exklusiva etiketter och tjocka plastaskar gjorde att formatet osade kvalitet. Det är också förklaringen till att dessa tidiga cd-utgåvor har stort samlar- och brukarvärde i dag. Tyvärr gick cd:n på 90-talet samma väg som vinylskivan på 70-talet - massproduktion, sämre ljudkvalitet och taffligare framställning av konvolut. Minns dock att kompaktskivan inte slogs ut av vinylens återkomst - som för övrigt är en marginell företeelse - utan av konkurrens från nedladdning. Med detta avklarat bör det upprepas att cd för den vill ha sin musik som fysisk produkt är ett oerhört mycket bättre format än vinyl och det förtjänar vårt stöd. Att så mycket av diskussionen om cd kontra vinyl uppehåller sig kring vinyens förmenta fördelar i form av hantering och stora konvolut är trist för oss ljudkvalitetsvänner, liksom det återkommande gripandet efter halmstrån (spelare, skivtvättar och knasterborttagningsapparatur för tiotusentals kronor) för att kurera ett från början bristfälligt format - när en begagnad cd-spelare för 100 kronor spelar skjortan av vinylen. Jag själv vill förstås ha bästa möjliga avspelning av vinylplattor från gångna år - flera Faktiskt-medlemmar bidrar konstruktivt, vilket uppskattas - men formatet hör helt enkelt inte hemma på skivmarknaden år 2018. Sluta att köpa skräpet och begär att få vettiga utgåvor på cd, det vill sådana som erbjöds fram till 1990, eller på nedladdningsbara filer.

Väldigt bra skrivet. Det är underhållande att notera att efter något års bortavaro från faktiskt diskuteras fortfarande vinyl vs cd, en debatt som egentligen borde vara fullständigt stendöd. Det finns egentligen inte så mycket mer att diskutera längre. För precis så här är det: en begagnad cd-spelare för en hundring spelar skjortan av vinylen. That's it folks.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2018-01-21 21:39

Vinyl och CD är ointressanta massproducerade format. Nu är det 8-track som gäller. 8)
Ghost släppte precis sitt nya live-album på 8-track.
ghost.jpg
ghost.jpg (124.18 KiB) Visad 4569 gånger

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-01-21 21:44

Fast alternativen numera är ju mera vinyl eller typ spotify, CD köper väl inte så särskilt många längre.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-21 21:46

Riktigt bös!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2018-01-21 21:48

jonasp skrev:Väldigt bra skrivet. Det är underhållande att notera att efter något års bortavaro från faktiskt diskuteras fortfarande vinyl vs cd, en debatt som egentligen borde vara fullständigt stendöd. Det finns egentligen inte så mycket mer att diskutera längre. För precis så här är det: en begagnad cd-spelare för en hundring spelar skjortan av vinylen. That's it folks.

Tror få på faktiskt skulle hävda att en skivspelare återger bättre än en billig CD-spelare. Men det verkar lika svårt för vissa att inse att alla tycker som de. För det första så kan det finnas de som föredrar ljudet som en viss pickup eller dyl ger. Eller att en del skivor som är söndermasterade på CD kan upplevas som lite bättre på vinylutgåvan.
Eller som anser omslaget är en stor del av upplevelsen. Eller samlandet. Eller hanteringen av skivan.

Folk har olika smak och intressen. Jag kan tycka det är onödigt att lägga massa pengar på en klocka. Den finns i mobilen, men folk fortsätter med sina mekaniska onödigheter. 8)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-21 21:48

PekkaJohansson skrev:Jo, det kan man ju köpa, även bokstavligen, förutsatt att den nedladdningsbara filen håller god kvalitet. Men även det är tristare än en god cd-skiva.

Med vänlig hälsning

Pekka

Jag syndade och köpte en LP med Stan Getz i London för några år sedan.
Häromdagen plockade jag fram kupongen och laddade ned *lång trumvirvel* - en MP3!!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-21 21:49

music4ever skrev:
mekaniska onödigheter. 8)

:P
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2018-01-21 22:04

music4ever skrev:
Thomas_A skrev:Spisar Madonna nu. Immaculate Collection i DPro Logic Music. Vinylen saknar i princip helt knaster och låter väldigt bra i jämförelse med digitala versioner.

Varför i DPro Logic Music?

Jag gillar vissa album i det formatet helt enkelt. Blir maffigare.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2018-01-21 22:07

music4ever skrev:Jag spelade 8-9 st album igår, flera var 2-LP. Det var sällan någon skiva hade speciellt mycket knaster. En hel del var så "rena" att vanligt folk skulle aldrig tro det var LP. De knäpp som ibland fanns, hoppas jag kunna slippa med Sweetvinyl sugar cube. Om det funkar som de påstår, så är det en revolution för LP-avspelning. :D

Finns också någon som själv gjort en realtids-knasterborttagare som verkar fungera:

http://forums.stevehoffman.tv/threads/r ... up.566674/

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2018-01-21 22:10

Thomas_A skrev:Finns också någon som själv gjort en realtids-knasterborttagare som verkar fungera:

http://forums.stevehoffman.tv/threads/r ... up.566674/

Såg det, men jag satsar nog på sweetvinyl istället. Har haft HTPC och är trött på alla sk "möjliga fördelar" som en "egenbyggd PCs" ger. :twisted:

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-01-22 01:46

Vinyl, rör, horn och konstiga kablar ligger väl i stora världen i en slags fin-zon, som skriver sina egna regler. De upplysta själarna på faktiskt.se är illa trängda mellan denna guldgrå skvadron och lifestyle-arméns infanteri.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-01-22 07:31

music4ever skrev:
jonasp skrev:Väldigt bra skrivet. Det är underhållande att notera att efter något års bortavaro från faktiskt diskuteras fortfarande vinyl vs cd, en debatt som egentligen borde vara fullständigt stendöd. Det finns egentligen inte så mycket mer att diskutera längre. För precis så här är det: en begagnad cd-spelare för en hundring spelar skjortan av vinylen. That's it folks.

Tror få på faktiskt skulle hävda att en skivspelare återger bättre än en billig CD-spelare. Men det verkar lika svårt för vissa att inse att alla tycker som de. För det första så kan det finnas de som föredrar ljudet som en viss pickup eller dyl ger. Eller att en del skivor som är söndermasterade på CD kan upplevas som lite bättre på vinylutgåvan.
Eller som anser omslaget är en stor del av upplevelsen. Eller samlandet. Eller hanteringen av skivan.

Folk har olika smak och intressen. Jag kan tycka det är onödigt att lägga massa pengar på en klocka. Den finns i mobilen, men folk fortsätter med sina mekaniska onödigheter. 8)

Förstå mig rätt. Jag gillar att spela vinyl. Jag gillar att spela CD också. Och strömmad musik. Man kan väl få spela vad man vill typ. :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2018-01-22 11:58

music4ever skrev:

Jodå, men det förutsätter att man inte bara spelar rockmusik som skramlar på utan uppehåll via en anläggning av lägre kvalitet, t.ex. med en medelmåttig hembioreceiver som nav.
Då tänker främst på tystnaden mellan toner, djupledsinformation mm. som inte bara märks i så kallad seriös eller klassisk musik utan även en del välinspelad singer/songwritermusik.
Däremot kan nog den bästa CD-spelare som går att hitta för under 5.000 kr ny eller begagnad ge vinylriggar för mer än tio gånger så mycket en tuff match även i dessa avseenden.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-22 12:51

Jag som lyssnar både på rockmusik och seriös musik är av den uppfattning att när det gäller återgivning av seriös musik passar ingentin sämre än just vinyl. Detta på grund av terassdynamiken samt glesheten.

Vinylen fungerar minst dåligt med rock/pop, dvs musik som inte tarvar lika stort dynamiskt omfång. Ha i åtanke att god vinylåtergivning är att jämföra med digitala PCM-system med ett bitdjup om ungefär 8-9 bitar.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2018-01-22 13:57

Så dåligt bitdjup antar jag kommer från måttligt välvårdade skivor som inte heller körts i en bra vinyltvätt just före mätning, med lite småknaster i bakgrunden, som den vane vinyllyssnaren knappt tänker på, men som mätningen registrerar.
En riktigt ren ren skiva med något enda svagt knäpp på en hel skivsida borde motsvara ca. 12 bitar, anser jag och det räcker för nästan all musik utom den extremaste.
Jag minns inte var jag läst det, men det lär finnas undersökningar som visar att tränade lyssnare kan detektera information vid mer än 10 dB negativt signal/brusförhållande.
Även om helt knäpptyst och brusfri återgivning är bättre (tekniskt sett) gissar jag att vana lyssnare uppfattar tillräckligt många pusselbitar nere i bruset för att i sin hjärna rekonstruera en fullödig musikupplevelse väl så ofta från vinyl.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-22 14:00

Inte en chans att man når 72dB relativt typisk utstyrning.
Hur har du mätt när du kom fram till detta?

Mina mätningar är gjorda med helt nya testskivor.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2018-01-22 14:27

Morello skrev:Inte en chans att man når 72dB relativt typisk utstyrning.

Vad har du för signal/brus förhållande och dynamiskt omfång på din anläggning 'hela kedjan inklusive högtlararna' digtalt?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-22 15:14

dewpo skrev:
Morello skrev:Inte en chans att man når 72dB relativt typisk utstyrning.

Vad har du för signal/brus förhållande och dynamiskt omfång på din anläggning 'hela kedjan inklusive högtlararna' digtalt?

Relativt full utstyrning? Försteg till slutsteg rör det sig om cirka 120 dBA.
Men CD sätter såklart gränsen till 96dB.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-22 15:15

lennartj skrev:Även om helt knäpptyst och brusfri återgivning är bättre (tekniskt sett) gissar jag att vana lyssnare uppfattar tillräckligt många pusselbitar nere i bruset för att i sin hjärna rekonstruera en fullödig musikupplevelse väl så ofta från vinyl.

Visst, jag kan spisa musik i min rörbestyckade bordsradio från 1956 och lägga pusslet, men vad har detta för relevans?
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi