Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Det är Sheffield CD-3 jag refererar till.
Thomas_A skrev:Spisar Madonna nu. Immaculate Collection i DPro Logic Music. Vinylen saknar i princip helt knaster och låter väldigt bra i jämförelse med digitala versioner.
dewpo skrev:Hade man gjort rätt vid introduktionen av laserdisc spelar och inte låtit girighet
och prispressnings initiativ göra att man valde den compacta CD versionen hade vi aldrig haft denna diskussionen.
12" laser diskar i attraktiv förpackning hade varit ett samlar objekt som kunde mäta sig med Lp vilket CD med sin
oattraktiva plastiga förpackning och lågbudget känsla aldrig kan bli![]()
music4ever skrev:dewpo skrev:Hade man gjort rätt vid introduktionen av laserdisc spelar och inte låtit girighet
och prispressnings initiativ göra att man valde den compacta CD versionen hade vi aldrig haft denna diskussionen.
12" laser diskar i attraktiv förpackning hade varit ett samlar objekt som kunde mäta sig med Lp vilket CD med sin
oattraktiva plastiga förpackning och lågbudget känsla aldrig kan bli![]()
Tror att omslaget är bara en del. Detta med armen och nålen som följer ljudspåret, är nog en till stor anledning många gillar LP.
PekkaJohansson skrev:Kompaktskivan hade under de första åren stark premiumproduktprägel. Ny teknik, litet format, närapå perfekt återgivning, helsilverskivor (nåja, aluminium), exklusiva etiketter och tjocka plastaskar gjorde att formatet osade kvalitet. Det är också förklaringen till att dessa tidiga cd-utgåvor har stort samlar- och brukarvärde i dag. Tyvärr gick cd:n på 90-talet samma väg som vinylskivan på 70-talet - massproduktion, sämre ljudkvalitet och taffligare framställning av konvolut. Minns dock att kompaktskivan inte slogs ut av vinylens återkomst - som för övrigt är en marginell företeelse - utan av konkurrens från nedladdning. Med detta avklarat bör det upprepas att cd för den vill ha sin musik som fysisk produkt är ett oerhört mycket bättre format än vinyl och det förtjänar vårt stöd. Att så mycket av diskussionen om cd kontra vinyl uppehåller sig kring vinyens förmenta fördelar i form av hantering och stora konvolut är trist för oss ljudkvalitetsvänner, liksom det återkommande gripandet efter halmstrån (spelare, skivtvättar och knasterborttagningsapparatur för tiotusentals kronor) för att kurera ett från början bristfälligt format - när en begagnad cd-spelare för 100 kronor spelar skjortan av vinylen. Jag själv vill förstås ha bästa möjliga avspelning av vinylplattor från gångna år - flera Faktiskt-medlemmar bidrar konstruktivt, vilket uppskattas - men formatet hör helt enkelt inte hemma på skivmarknaden år 2018. Sluta att köpa skräpet och begär att få vettiga utgåvor på cd, det vill sådana som erbjöds fram till 1990, eller på nedladdningsbara filer.
jonasp skrev:Väldigt bra skrivet. Det är underhållande att notera att efter något års bortavaro från faktiskt diskuteras fortfarande vinyl vs cd, en debatt som egentligen borde vara fullständigt stendöd. Det finns egentligen inte så mycket mer att diskutera längre. För precis så här är det: en begagnad cd-spelare för en hundring spelar skjortan av vinylen. That's it folks.
PekkaJohansson skrev:Jo, det kan man ju köpa, även bokstavligen, förutsatt att den nedladdningsbara filen håller god kvalitet. Men även det är tristare än en god cd-skiva.
Med vänlig hälsning
Pekka
music4ever skrev:
mekaniska onödigheter.
music4ever skrev:Thomas_A skrev:Spisar Madonna nu. Immaculate Collection i DPro Logic Music. Vinylen saknar i princip helt knaster och låter väldigt bra i jämförelse med digitala versioner.
Varför i DPro Logic Music?
music4ever skrev:Jag spelade 8-9 st album igår, flera var 2-LP. Det var sällan någon skiva hade speciellt mycket knaster. En hel del var så "rena" att vanligt folk skulle aldrig tro det var LP. De knäpp som ibland fanns, hoppas jag kunna slippa med Sweetvinyl sugar cube. Om det funkar som de påstår, så är det en revolution för LP-avspelning.
Thomas_A skrev:Finns också någon som själv gjort en realtids-knasterborttagare som verkar fungera:
http://forums.stevehoffman.tv/threads/r ... up.566674/
music4ever skrev:jonasp skrev:Väldigt bra skrivet. Det är underhållande att notera att efter något års bortavaro från faktiskt diskuteras fortfarande vinyl vs cd, en debatt som egentligen borde vara fullständigt stendöd. Det finns egentligen inte så mycket mer att diskutera längre. För precis så här är det: en begagnad cd-spelare för en hundring spelar skjortan av vinylen. That's it folks.
Tror få på faktiskt skulle hävda att en skivspelare återger bättre än en billig CD-spelare. Men det verkar lika svårt för vissa att inse att alla tycker som de. För det första så kan det finnas de som föredrar ljudet som en viss pickup eller dyl ger. Eller att en del skivor som är söndermasterade på CD kan upplevas som lite bättre på vinylutgåvan.
Eller som anser omslaget är en stor del av upplevelsen. Eller samlandet. Eller hanteringen av skivan.
Folk har olika smak och intressen. Jag kan tycka det är onödigt att lägga massa pengar på en klocka. Den finns i mobilen, men folk fortsätter med sina mekaniska onödigheter.
music4ever skrev:jonasp skrev:Väldigt bra skrivet. Det är underhållande att notera att efter något års bortavaro från faktiskt diskuteras fortfarande vinyl vs cd, en debatt som egentligen borde vara fullständigt stendöd. Det finns egentligen inte så mycket mer att diskutera längre. För precis så här är det: en begagnad cd-spelare för en hundring spelar skjortan av vinylen. That's it folks.
Tror få på faktiskt skulle hävda att en skivspelare återger bättre än en billig CD-spelare. Men det verkar lika svårt för vissa att inse att alla tycker som de. För det första så kan det finnas de som föredrar ljudet som en viss pickup eller dyl ger. Eller att en del skivor som är söndermasterade på CD kan upplevas som lite bättre på vinylutgåvan.
Eller som anser omslaget är en stor del av upplevelsen. Eller samlandet. Eller hanteringen av skivan.
Folk har olika smak och intressen. Jag kan tycka det är onödigt att lägga massa pengar på en klocka. Den finns i mobilen, men folk fortsätter med sina mekaniska onödigheter.
Morello skrev:Inte en chans att man når 72dB relativt typisk utstyrning.
Hur har du mätt när du kom fram till detta?
Mina mätningar är gjorda med helt nya testskivor.
dewpo skrev:Morello skrev:Inte en chans att man når 72dB relativt typisk utstyrning.
Hur har du mätt när du kom fram till detta?
Mina mätningar är gjorda med helt nya testskivor.
Vad har du för signal/brus förhållande och dynamiskt omfång på din anläggning 'hela kedjan inklusive högtlararna' digtalt?
lennartj skrev:Även om helt knäpptyst och brusfri återgivning är bättre (tekniskt sett) gissar jag att vana lyssnare uppfattar tillräckligt många pusselbitar nere i bruset för att i sin hjärna rekonstruera en fullödig musikupplevelse väl så ofta från vinyl.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster