Almen skrev:Ja! Om man inte hanterar till exempel sången på det viset så får man välja ett av följande:
- Ingen i publiken hör de svaga partierna
- Publiken håller för öronen på de starka partierna
Inget av ovanstående känns speciellt tilltalande. (Om man är klantig så kan man mycket väl åstadkomma bägge två.)
Om artisten skrivit musiken med det dynamikomfånget, så måste det ju vara så... annars är det ju inte den musiken som spelats in om alla ppp i partituret blir p och alla fff blir f!
Jag tror IngOehman missar radiosituationen där man helt enkelt vill höra programmaterialet. Om jag lyssnar på P2 i köket så är det ganska ofta som jag skruvar upp volymen för att höra en stillsam gitarrserenad, och sedan när programledaren kommer in så får jag kasta mig på volymkontrollen för att den är så högt i volym. Likadant kan det vara i ett och samma stycke - antingen hörs inte de svaga partierna eller så är de starka för hög volym. Det finns helt enkelt lyssningssituationer där man får välja bort programmaterial med för hög dynamik.
Men det har inte med inspelningen att göra! Om Radio behöver komprimera musiken för att Radiolyssnare generellt sätt är volymkontrollsrädda, så låt radio komprimera musiken - det behöver inte skivbolagen göra. För låt oss vara ärliga - hur många exemplar av en skivrelease hamnar på en radiostation av hela utgåvan? 1% 0.1%
P2 är underbart. Även om min fabriksmonterade bilstereo egentligen gillar kompression för att inte klippa, så är det ändå så att det är den enda kanalen man får känslan att det är musik som spelas, inte ljudsmet. (Och då syftar jag på naturtrogenhet, inte musikstil).