Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Stig tecknade avtal med företaget Elektronlund gällande Högtalaren Kolboxen och Förförstärkaren. LOAS 1001 var beteckningen på systemet som marknadsfördes 1959 - 1962.
Efterföljaren var Sonab OA-6, som marknadsfördes 1966- 1970.
. . .
I mars 1958 förelåg licensavtal med Frode Lund AB i Malmö som genom sitt dotterbolag Elektronlund AB skulle exploatera Kolboxen. Lund var namnet på ägaren till bolaget som marknadsförde det ortoakustiska systemet.
Avtalet innehöll en minimiroyaltyklausul som sträckte sig till 1961 som var avtalets minimilöptid. I årsskiftet 1958/59 blev det konflikt mellan styrelse och operativ personal i Elektronlund AB.
Efter beslut i maj 1960 lade man ner denna del av verksamheten i november 1960.
I juni 1961 sades avtalet upp med Stig Carlsson som löpte ut sista december 1961.
Systemet marknadsfördes därefter under ett år.
Kolboxens tid var förbi 1962.
OA-6 kom 1966 efter att SONAB bildats.
Under några år fanns således Popboxen i ensamt majestät. Idestam-Almqvisthögtalaren med Carlssonljudet. i April 1964 lanserades den i tidskriften Radio & Television som byggsats.
Från 1966 började två Sonabperioder. Den första var från 1966 till 1973 och den andra från 1973 till 1978. I den andra perioden var Statsföretag ägare av Sonab.
Under Sonabperioden var det: Sonab ortoakustiska högtalare, dessa såldes i Sonabs regi från 1966 till 1978.
1966 bildades SONAB AB för att lansera Carlsson-högtalarna. På sena 60-talet var SONAB ett litet välskött företag med ett tjugotal anställda och med en medveten ljud- och formgivningspolitik.
1969 tog Statsföretag över
. . . .
Men Carlssonljudet då?
Fortsättning följer . . .
MvH
Peter
eljulio skrev:Tack för intressant och trevlig läsning Peter. Jag gillar också texten.
petersteindl skrev:eljulio skrev:Tack för intressant och trevlig läsning Peter. Jag gillar också texten.
Du är inte på kräftskiva? Har hört att det är spännande i Kalmar.![]()
MvH
Peter
petersteindl skrev:Tänkte sticka emellan med följande. Såg att Vance Dickasons bok Loudspeaker design cookbook har kommit i 8th edition och fått omnämnandet som absolut bästa utgåvan. Den kom i april i år och verkar vara synnerligen utökad med flera kapitel. Den har beteckningen volume 1.
Volume 2 är en annan bok som de döpt till volume 2. Tidigare editions av denna hette Loudspeaker recipes och den har jag aldrig brytt mig om att köpa.
8th edition volume 1 kostar en del. Smakar det så kostar det.
https://www.amazon.se/gp/aw/d/B0C2SQ1YQW/ref=tmm_hrd_swatch_0?ie=UTF8&qid=1691810772&sr=8-1
Jag har själv utgåva 7 från 2006 som jag haft nytta av.
Mvh
Peter
VintageHiFi skrev:petersteindl skrev:Tänkte sticka emellan med följande. Såg att Vance Dickasons bok Loudspeaker design cookbook har kommit i 8th edition och fått omnämnandet som absolut bästa utgåvan. Den kom i april i år och verkar vara synnerligen utökad med flera kapitel. Den har beteckningen volume 1.
Volume 2 är en annan bok som de döpt till volume 2. Tidigare editions av denna hette Loudspeaker recipes och den har jag aldrig brytt mig om att köpa.
8th edition volume 1 kostar en del. Smakar det så kostar det.
https://www.amazon.se/gp/aw/d/B0C2SQ1YQW/ref=tmm_hrd_swatch_0?ie=UTF8&qid=1691810772&sr=8-1
Jag har själv utgåva 7 från 2006 som jag haft nytta av.
Mvh
Peter
Jag har sen många år utgåva 4, kanske dax att uppdatera.
petersteindl skrev:Jag bara måste lägga upp denna.![]()
2 absoluta favoriter tillsammans.[ YouTube ]
Kan inte bli annat än en höjdare.
MvH
Peter
petersteindl skrev:Nu då jag ser all Carlssonsk text jag har så fick jag en idé att göra en form av sammanställning gällande Stigs dimensioneringsprinciper och ideal från 50-talets Kolbox till 90-talets OA52.
Jag tror nämligen det är få som verkligen förstår vad Stig dimensionerade efter för regler. Jag tror de flesta missar det väsentliga som Stig säger.
Tag t.ex. mitt förra inlägg gällande Stig Carlssons text, HÖGTALAREN SOM TRANSMISSIONSELEMENT.
Dessa 3 ord kan möjligtvis täcka allt gällande Stig Carlssons målsättning och strävan efter att uppnå från 40-talets slut till Stig gick ur tiden 1997. Allt beror på hur man definierar ordet "transmissionselement", och det gällande dess betydelse för Stig Carlsson år 1959.
Om definitionen är enligt min hypotes, så existerar egentligen ingen sådan högtalare på marknaden och det har heller aldrig funnits någon högtalare som ens är i närheten.
Sedan kommer meningen:
"I detta bidrag ges synpunkter på utformningen av högtalaren med hänsyn till önskemålet att få en rak frekvenskurva hos högtalartransmissionen och redovisas mätningar och mätmetoder."
I efterföljande text i dokumentet kommer Stig med ytterligare förklaringar gällande detta. Följer man Stigs 50-åriga utveckling så finns en röd tråd att upptäcka.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Stig använder ibland långa tankestreck som bisatser. Det är normalt sett inte brukligt. Jag har därför även strukit under dessa bisatser för att markera dessa.
MvH
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster