Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Re: Peter Steindl?

Inläggav Eri » 2023-08-11 10:06

Ok, jag förstår. Ser fram emot fortsättningen.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-08-12 05:50

Tänkte sticka emellan med följande. Såg att Vance Dickasons bok Loudspeaker design cookbook har kommit i 8th edition och fått omnämnandet som absolut bästa utgåvan. Den kom i april i år och verkar vara synnerligen utökad med flera kapitel. Den har beteckningen volume 1.

Volume 2 är en annan bok som de döpt till volume 2. Tidigare editions av denna hette Loudspeaker recipes och den har jag aldrig brytt mig om att köpa.

8th edition volume 1 kostar en del. Smakar det så kostar det.

https://www.amazon.se/gp/aw/d/B0C2SQ1YQW/ref=tmm_hrd_swatch_0?ie=UTF8&qid=1691810772&sr=8-1

Jag har själv utgåva 7 från 2006 som jag haft nytta av.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2023-08-12 09:20

Ge ditt lokala bibliotek tips om inköpsförslaget,
garanterat allmänintresse och fjärrlånspotential.

e-bok?
Shatterer of words

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Peter Steindl? + Kolboxens historia fortsättning

Inläggav petersteindl » 2023-08-19 21:08

. . . Fortsättning från mitt tidigare inlägg om Kolboxen. Jag har i citatet nedan gjort en blåmarkering på ett fel i tidigare inlägg. Det var år 1969 som Statsföretag gick in i bolaget Sonab.
petersteindl skrev:Stig tecknade avtal med företaget Elektronlund gällande Högtalaren Kolboxen och Förförstärkaren. LOAS 1001 var beteckningen på systemet som marknadsfördes 1959 - 1962.
Efterföljaren var Sonab OA-6, som marknadsfördes 1966- 1970.

. . .
I mars 1958 förelåg licensavtal med Frode Lund AB i Malmö som genom sitt dotterbolag Elektronlund AB skulle exploatera Kolboxen. Lund var namnet på ägaren till bolaget som marknadsförde det ortoakustiska systemet.

Avtalet innehöll en minimiroyaltyklausul som sträckte sig till 1961 som var avtalets minimilöptid. I årsskiftet 1958/59 blev det konflikt mellan styrelse och operativ personal i Elektronlund AB.
Efter beslut i maj 1960 lade man ner denna del av verksamheten i november 1960.
I juni 1961 sades avtalet upp med Stig Carlsson som löpte ut sista december 1961.
Systemet marknadsfördes därefter under ett år.

Kolboxens tid var förbi 1962.
OA-6 kom 1966 efter att SONAB bildats.
Under några år fanns således Popboxen i ensamt majestät. Idestam-Almqvisthögtalaren med Carlssonljudet. i April 1964 lanserades den i tidskriften Radio & Television som byggsats.

Från 1966 började två Sonabperioder. Den första var från 1966 till 1973 och den andra från 1973 till 1978. I den andra perioden var Statsföretag ägare av Sonab.
Under Sonabperioden var det: Sonab ortoakustiska högtalare, dessa såldes i Sonabs regi från 1966 till 1978.

1966 bildades SONAB AB för att lansera Carlsson-högtalarna. På sena 60-talet var SONAB ett litet välskött företag med ett tjugotal anställda och med en medveten ljud- och formgivningspolitik.
1969 tog Statsföretag över

. . . .

Men Carlssonljudet då?

Fortsättning följer . . .

MvH
Peter

I tidskriften Radio & Television var en artikel om Stig Carlsson och hens Kolbox. Text skriven av Kjell Stensson. Kjell och Stig var egentligen antagonister med mycket hat, men dock med en ömsesidig respekt.
Jag har gjort 2-spalt och fixat textens läsbarhet från originalet. Det är en fin text. Jag träffade Kjell Stensson vid ett tillfälle och vi samtalade en bra stund. Ingen tvekan om att Stensson hade pondus.

Stig_Carlssons_Kolbox-01.jpg
Stig_Carlssons_Kolbox-01.jpg (103.62 KiB) Visad 6681 gånger

Stig Carlssons Kolbox RT Sida_1.jpg
Stig Carlssons Kolbox RT Sida_1.jpg (766.54 KiB) Visad 6681 gånger

Stig Carlssons Kolbox RT Sida_2.jpg
Stig Carlssons Kolbox RT Sida_2.jpg (729.23 KiB) Visad 6681 gånger

Stig Carlssons Kolbox RT Sida_3.jpg
Stig Carlssons Kolbox RT Sida_3.jpg (632.11 KiB) Visad 6681 gånger

Stig Carlssons Kolbox RT Sida_4.jpg
Stig Carlssons Kolbox RT Sida_4.jpg (775.09 KiB) Visad 6681 gånger

Det finns 3 sidor med Scheman på elektroniken och lite text. Den delen är inte skriven av Kjell Stensson. Jag ämnar lägga upp den delen som original tillsammans med originalet till ovanstående. Vet dock inte hur läsbarheten är. Originalet är 3 spalter. För att få ovanstående på 2 spalter så har jag först gått över från pdf till jpeg med hög upplösning. Då har jag jobbat med kontrast och svärta på text. Därefter har jag gått tillbaks till pdf i Photoshop. Sedan kan man gå över från bildformat till textformat i Acrobat Pro och därefter redigera texten och få texten betydligt mer läsbar. Man kan då också redigera ner till 2-spalt. Då det är klart så går jag tillbaka till jpg med högsta upplösning 600 dpi.
Därefter importerar jag jättestor jpg till Photoshop och fixar beskärning och 72 dpi. Det är dessa som finns i detta inlägg.

Man bör komma ihåg att på den tiden var det mono som gällde på marknaden och man spelade musik och radio på 1 och endast 1 högtalare, utom Paul W. Klipsch som spelade med 3 högtalare (höger + vänster + center). I de initierade ljudnördkretsarna på 50-talet var Quad elektrostatiska högtalare annars den högtalare som gällde för finljudsåtergivning.

Jag gillar Kjell Stenssons text. Jag har tänkt återkomma till Stig Carlssons egen text som förklarar en del hur han tänkte gällande ljud och ljudåtergivning.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2023-08-19 22:04

Tack för intressant och trevlig läsning Peter. Jag gillar också texten. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-08-19 22:26

eljulio skrev:Tack för intressant och trevlig läsning Peter. Jag gillar också texten. :)

Du är inte på kräftskiva? Har hört att det är spännande i Kalmar. 8)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2023-08-19 22:33

Intressant!
Funktionen "Tonbalans" återkom på Sonab R3000.
Se sidan 48:
https://www.aef.se/Amatortidningar/Radi ... 974-10.pdf
Mer av detta finns här: https://www.xmag.se/
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2023-08-20 06:28

petersteindl skrev:
eljulio skrev:Tack för intressant och trevlig läsning Peter. Jag gillar också texten. :)

Du är inte på kräftskiva? Har hört att det är spännande i Kalmar. 8)

MvH
Peter

Nope. Igår var det Ironman i Kalmar, men sådana stolleprov håller jag inte på med, även om jag springer mycket. Nu snurrar Ray Charles på skivspelaren. Trevligt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-08-20 21:59

Så här ser originaldokumentet ut i RT 4-1959, som jag fixat texten i ovanstående inlägg från.

Det kanske finns någon som uppskattar original. Jag tycker den är svårläst i jämförelse.

Stig_Carlssons_Kolbox-02.jpg
Stig_Carlssons_Kolbox-02.jpg (442.05 KiB) Visad 6525 gånger

Stig_Carlssons_Kolbox-03.jpg
Stig_Carlssons_Kolbox-03.jpg (334.99 KiB) Visad 6525 gånger

Stig_Carlssons_Kolbox-04.jpg
Stig_Carlssons_Kolbox-04.jpg (227.69 KiB) Visad 6525 gånger

Nedan är fortsättningen på artikeln om Kolboxen som behandlar elektroniken i LOAS modell 1001.
Kul att se genomskärning.
Stig_Carlssons_Kolbox-05.jpg
Stig_Carlssons_Kolbox-05.jpg (190.54 KiB) Visad 6525 gånger

Stig_Carlssons_Kolbox-06.jpg
Stig_Carlssons_Kolbox-06.jpg (257.75 KiB) Visad 6525 gånger

Stig_Carlssons_Kolbox-07.jpg
Stig_Carlssons_Kolbox-07.jpg (176.43 KiB) Visad 6525 gånger

Efter detta så hade jag tänkt följa upp med text från Stig Carlsson.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-08-20 23:11

Tack för intressant svensk HiFi-historia!
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2023-08-20 23:48

Mycket intressant!
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-08-21 11:17

Roligt "chockerande liten basresonanskammare på ca 55 liter" :)
Mvh
Magnus

tamburinifan

Inläggav tamburinifan » 2023-08-21 13:06

Tack!

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2023-08-21 13:13

Mycket trevlig tack för det Peter. Gärna mera :D

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2023-08-21 13:16

petersteindl skrev:Tänkte sticka emellan med följande. Såg att Vance Dickasons bok Loudspeaker design cookbook har kommit i 8th edition och fått omnämnandet som absolut bästa utgåvan. Den kom i april i år och verkar vara synnerligen utökad med flera kapitel. Den har beteckningen volume 1.

Volume 2 är en annan bok som de döpt till volume 2. Tidigare editions av denna hette Loudspeaker recipes och den har jag aldrig brytt mig om att köpa.

https://www.amazon.se/gp/aw/d/B0C2SQ1YQW/ref=tmm_hrd_swatch_0?ie=UTF8&qid=1691810772&sr=8-1

Mvh
Peter

Jag har sen många år utgåva 4, kanske dax att uppdatera. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-08-23 00:38

VintageHiFi skrev:
petersteindl skrev:Tänkte sticka emellan med följande. Såg att Vance Dickasons bok Loudspeaker design cookbook har kommit i 8th edition och fått omnämnandet som absolut bästa utgåvan. Den kom i april i år och verkar vara synnerligen utökad med flera kapitel. Den har beteckningen volume 1.

Mvh
Peter

Jag har sen många år utgåva 4, kanske dax att uppdatera. :)

Det lär nog vara ganska stor skillnad gentemot dagens utgåva.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-08-24 19:40

Jag bara måste lägga upp denna. :D

2 absoluta favoriter tillsammans.

Kan inte bli annat än en höjdare.

MvH
Peter

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2023-08-24 21:49

petersteindl skrev:Jag bara måste lägga upp denna. :D

2 absoluta favoriter tillsammans.

[ YouTube ]

Kan inte bli annat än en höjdare.

MvH
Peter

Bäst var han den lilla gröna precis i början.
Tycker jag.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-08-25 15:37

Kermit tycker att Kermit är bäst. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-09-03 01:40

Så, nu är det dags för att lägga upp vad Stig Carlsson själv skrivit angående hur han konstruerat Kolboxen och vilka designkriterier som ligger bakom.

Nedanstående sidor är från Tidskriften LJUDTEKNIK Nr 2-1959. LJUDTEKNIK gavs ut av Svenska Magnetofonklubben.
Magnetofonklubben blev sedermera Ljudtekniska Sällskapet. Tidskriften bytte i samband med det namn till Musik & Ljudteknik.

Hogtalaren_som_transmissionselement-sida 44.jpg
Hogtalaren_som_transmissionselement-sida 44.jpg (371.81 KiB) Visad 5768 gånger

Hogtalaren_som_transmissionselement-sida 45.jpg
Hogtalaren_som_transmissionselement-sida 45.jpg (414.03 KiB) Visad 5768 gånger

Hogtalaren_som_transmissionselement-sida 46.jpg
Hogtalaren_som_transmissionselement-sida 46.jpg (594.38 KiB) Visad 5768 gånger

Hogtalaren_som_transmissionselement-sida 47.jpg
Hogtalaren_som_transmissionselement-sida 47.jpg (545.58 KiB) Visad 5768 gånger

Hogtalaren_som_transmissionselement-sida 48.jpg
Hogtalaren_som_transmissionselement-sida 48.jpg (496.09 KiB) Visad 5768 gånger

Här framgår det vissa saker som legat till grund för Stig Carlssons högtalardimensioneringar.
Det som Stig ändrade på efter Kolboxen är framför allt mellanregistrets placering i förhållande till vägg.
OA6 och OA5 blev dimensionerade med mellanregistret så nära vägg som möjligt.

Jon Idestam Almquist föredrog dock att ha mellanregistret längre från vägg och så dimensionerade Jon sin Popbox.

Där var en skillnad mellan Jons tänk och Stigs tänk. Däremot kan man säga att Popboxen, som kom tidigare än OA6 och OA5, låg som grund för Stig Carlssons 60-talare.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-09-04 04:46

Nu då jag ser all Carlssonsk text jag har så fick jag en idé att göra en form av sammanställning gällande Stigs dimensioneringsprinciper och ideal från 50-talets Kolbox till 90-talets OA52.

Jag tror nämligen det är få som verkligen förstår vad Stig dimensionerade efter för regler. Jag tror de flesta missar det väsentliga som Stig säger.

Tag t.ex. mitt förra inlägg gällande Stig Carlssons text, HÖGTALAREN SOM TRANSMISSIONSELEMENT.

Dessa 3 ord kan möjligtvis täcka allt gällande Stig Carlssons målsättning och strävan efter att uppnå från 40-talets slut till Stig gick ur tiden 1997. Allt beror på hur man definierar ordet "transmissionselement", och det gällande dess betydelse för Stig Carlsson år 1959.
Om definitionen är enligt min hypotes, så existerar egentligen ingen sådan högtalare på marknaden och det har heller aldrig funnits någon högtalare som ens är i närheten.

Sedan kommer meningen:
"I detta bidrag ges synpunkter på utformningen av högtalaren med hänsyn till önskemålet att få en rak frekvenskurva hos högtalartrans­missionen och redovisas mätningar och mätmetoder."
I efterföljande text i dokumentet kommer Stig med ytterligare förklaringar gällande detta. Följer man Stigs 50-åriga utveckling så finns en röd tråd att upptäcka.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2023-09-04 07:25

Tack! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2023-09-04 07:28

Mycket intressant Peter.
Skrev ut ”Högtalare som tranmissionselement” igår.
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500.Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-09-04 07:52

Tack Peter!

De va intressant å läsa.

Skulle kunna berätta om Peter Snell å han högtalare?
De skulle vara intressant å läsa åxå.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2023-09-04 11:16

petersteindl skrev:Nu då jag ser all Carlssonsk text jag har så fick jag en idé att göra en form av sammanställning gällande Stigs dimensioneringsprinciper och ideal från 50-talets Kolbox till 90-talets OA52.

Jag tror nämligen det är få som verkligen förstår vad Stig dimensionerade efter för regler. Jag tror de flesta missar det väsentliga som Stig säger.

Tag t.ex. mitt förra inlägg gällande Stig Carlssons text, HÖGTALAREN SOM TRANSMISSIONSELEMENT.

Dessa 3 ord kan möjligtvis täcka allt gällande Stig Carlssons målsättning och strävan efter att uppnå från 40-talets slut till Stig gick ur tiden 1997. Allt beror på hur man definierar ordet "transmissionselement", och det gällande dess betydelse för Stig Carlsson år 1959.
Om definitionen är enligt min hypotes, så existerar egentligen ingen sådan högtalare på marknaden och det har heller aldrig funnits någon högtalare som ens är i närheten.

Sedan kommer meningen:
"I detta bidrag ges synpunkter på utformningen av högtalaren med hänsyn till önskemålet att få en rak frekvenskurva hos högtalartrans­missionen och redovisas mätningar och mätmetoder."
I efterföljande text i dokumentet kommer Stig med ytterligare förklaringar gällande detta. Följer man Stigs 50-åriga utveckling så finns en röd tråd att upptäcka.

Mvh
Peter

Jag ser fram emot en sådan sammanställning, också med förklaringar.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-09-16 17:26

GOTT NYTT ÅR!

Bild
Till alla de som firar Rosh Hashanah d v s år 5784.
Dags att blåsa i shofar.
ראש השנה Det är Universums födelsedag, som en del firar. :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-09-17 02:16

https://youtu.be/faRDvZAeVJg?si=dsKKlR0ByBYJj2Vl

Stones som ni nog inte sett dem.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-09-24 15:21

Vi är fortfarande 50-talet och i Kolboxens tid. Här är lite från MoLT Nr 3-1962. Jag har koncentrerat mig på Stig Carlssons högtalarteori och Kolboxens tid fram till 1961/62.

Det finns mer text i själva tidningen men jag har gjort ett urval som behandlar högtalare och ljud. Övrig text handlar mer om musikdistribution och annat.

Jag har då fått göra en lite ny layout och har tagit fram texterna i textformat från bildformat. Jag vill att texten skall vara lätt att läsa och ta till sig d v s förstå.
Då Stig pratar ljudkälla så är det ofta akustiska musikinstrument. Det kan även vara högtalare.
Perioden är mono och återgiven med 1 högtalare.
Ibland nämner Stig stereo.

Stig använder ibland långa tankestreck som bisatser. Det är normalt sett inte brukligt. Jag har därför även strukit under dessa bisatser för att markera dessa.

På den tiden använde Stig att skriva p/s istället för Hz. p = perioder och s = sekund, d v s perioder per sekund. På vissa ställen har jag ändrat det till Hz.

MoLT 1962 nr 3 Stig Carlsson - 2 Om Kolboxen med bilder_Sida_1.jpg
MoLT 1962 nr 3 Stig Carlsson - 2 Om Kolboxen med bilder_Sida_1.jpg (532.37 KiB) Visad 4994 gånger

MoLT 1962 nr 3 Stig Carlsson - 2 Om Kolboxen med bilder_Sida_2.jpg
MoLT 1962 nr 3 Stig Carlsson - 2 Om Kolboxen med bilder_Sida_2.jpg (468.12 KiB) Visad 4994 gånger

MoLT 1962 nr 3 Stig Carlsson - 2 Om Kolboxen med bilder_Sida_3.jpg
MoLT 1962 nr 3 Stig Carlsson - 2 Om Kolboxen med bilder_Sida_3.jpg (699.84 KiB) Visad 4994 gånger

MoLT 1962 nr 3 Stig Carlsson - 2 Om Kolboxen med bilder_Sida_4.jpg
MoLT 1962 nr 3 Stig Carlsson - 2 Om Kolboxen med bilder_Sida_4.jpg (723.02 KiB) Visad 4994 gånger

MoLT 1962 nr 3 Stig Carlsson - 2 Om Kolboxen med bilder_Sida_5.jpg
MoLT 1962 nr 3 Stig Carlsson - 2 Om Kolboxen med bilder_Sida_5.jpg (649.89 KiB) Visad 4994 gånger

MoLT 1962 nr 3 Stig Carlsson - 2 Om Kolboxen med bilder_Sida_6.jpg
MoLT 1962 nr 3 Stig Carlsson - 2 Om Kolboxen med bilder_Sida_6.jpg (649.37 KiB) Visad 4994 gånger

Jag har valt att än så länge inte kommentera Stigs texter.

Det kan vara en fördel att inte föregå samtliga texter. Stig har inte skrivit någon bok, därför blir det spridda fragment från en period om c:a 50 år.
Det går en röd tråd igenom alla artiklar och igenom konstruktionerna från Stig.

Det har tagit mig mer än 50 timmar att få ihop dessa sidor. Det var ett hästjobb.

MvH
Peter

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2023-09-24 15:47

petersteindl skrev:Stig använder ibland långa tankestreck som bisatser. Det är normalt sett inte brukligt. Jag har därför även strukit under dessa bisatser för att markera dessa.
MvH
Peter

Tack för intressant material! I all vänlighet vill jag påpeka att användning av tankstreck (inte tankestreck) vid bisats – inklusive inskjuten bisats - är högst etablerat och alls inte ovanligt. Däremot verkar inte det här forumet acceptera det långa tankstrecket!

Med vänlig hälsning

Pekka, kolboxägare i två omgångar på 1990-talet
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-09-24 16:32

:D Sådär, nu har jag googlat. Jag har alltid trott att det heter tankestreck. :oops:

Själv har jag aldrig använt tankstreck. Däremot andra som korrekturläser en del text jag författar.

Nu har jag läst på Wiki. Man kanske skulle börja använda tankstreck. :)
Det långa ser lite häftigare ut.
Eftersom Stig inte strök under texten mellan tankstrecken så kanske jag skall ta bort understrykningarna som jag lade till.

Jag har ett dokument till från 50 till 60-talet. Därefter kommer tiden från 1966 till 1972.
Är ni medvetna om att OA-5 och OA-6 enkom fanns på marknaden i 6 år. Egentligen en ganska kort tid, men en ganska slagkraftig period.

Kolboxen fanns i 3 år.

Mvh
Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi