petersteindl skrev:Eftersom Stig inte strök under texten mellan tankstrecken så kanske jag skall ta bort understrykningarna som jag lade till.
Mvh
Peter
Du har mitt fulla stöd!

Med vänlig hälsning
Pekka
Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Eftersom Stig inte strök under texten mellan tankstrecken så kanske jag skall ta bort understrykningarna som jag lade till.
Mvh
Peter
–
('non-breaking space' dvs hårt mellanslag)
°
−
±
•
→
…
E skrev:I Windows får man tankstreck med Alt+0150 eller Ctrl+minus.
juanth skrev:Tack för att du delar allt bra material Peter. Mycket uppskattat!
Kraniet skrev:Vet du Peter varför Stig var så intresserad av just ljudåtergivning?
Med tanke på att han funderade så djupt i ämnet och var så banbrytande så måste det finnas en god anledning tänker jag.
Imperial-Blomman skrev:När ja å polarn var över hos Stig så hade jag med mej några plattor.
Bla Captain Beyond på Japan press.
Polarn sa att de e nog ingen ide å fråga om vi får lyssna på den plattan.
Men Stig stoppa i den i cd spelaren å lät ett par spår gå.
Till polarns å min förvåning så skrev Stig ned skivan i sin lista.
petersteindl skrev:Ovanstående inlägg verkar inte som det föll i god jord.Är det ingen som tagit del av det?
MvH
Peter
petersteindl skrev:Ovanstående inlägg verkar inte som det föll i god jord.Är det ingen som tagit del av det?
MvH
Peter
VintageHiFi skrev:Det du lägger upp uppskattas verkligen.![]()
Var på besök hos en riktig entusiast för nån vecka sedan & där fanns ett par Koiboxen att beskåda.
MvH
Peter
VintageHiFi skrev:Det du lägger upp uppskattas verkligen.![]()
Var på besök hos en riktig entusiast för nån vecka sedan & där fanns ett par Koiboxen att beskåda.
Imperial-Blomman skrev:VintageHiFi skrev:Det du lägger upp uppskattas verkligen.![]()
Det står ett Imperial horn bakom Kolboxarna m JBL 15"
Han va å lyssna hos mej när ja hade Imperial horn å byggde sen sina.
xmag skrev:Jag har läst igenom nu. Några reflexioner:
- Stig verkar skriva om sig själv i tredje person på några ställen eller är det ändrat efteråt?
- Det som slår mig är hur avskalad texten är från akademisk ordbajseri. Här är det lättläst och rakt på rödbetan. Älskar sådant. Jag försöker själv "vardagisera" oundvikligt svåra ord. Här är Stig Carlsson den självklara mästaren.
Innehållet är intressant och definitivt före sin tid. Om kunskapen i texten fanns hos Stig redan i mitten av 50-talet är det än mer imponerande. Jag reagerade på tiden 1ms "reaktionstid" vilket förmodligen inte var tiden man talade om på 50-talet. Inte ofta man får en stunds underhållning genom att läsa sådan litteratur men det får man i den texten.
petersteindl skrev:xmag skrev:Jag har läst igenom nu. Några reflexioner:
- Stig verkar skriva om sig själv i tredje person på några ställen eller är det ändrat efteråt?
- Det som slår mig är hur avskalad texten är från akademisk ordbajseri. Här är det lättläst och rakt på rödbetan. Älskar sådant. Jag försöker själv "vardagisera" oundvikligt svåra ord. Här är Stig Carlsson den självklara mästaren.
Innehållet är intressant och definitivt före sin tid. Om kunskapen i texten fanns hos Stig redan i mitten av 50-talet är det än mer imponerande. Jag reagerade på tiden 1ms "reaktionstid" vilket förmodligen inte var tiden man talade om på 50-talet. Inte ofta man får en stunds underhållning genom att läsa sådan litteratur men det får man i den texten.
Inget i Stigs texter är ändrat efteråt. Jag har valt att använda exakt Stigs egna ord. Jag har gjort om layout för att få en betydligt lättare läsbarhet.
Då man skriver artiklar om saker där man själv således är författare och om man behärskar det man skriver om, så blir det lätt att man skriver i 3e person. Jag gör det ganska ofta. Det är som om man har 2 olika personer boende inom samma kropp där den ene skriver om den andre.
Jag läste ju allt som Stig skrev eller som stod om Stig på 70-talet. På den tiden hade jag svårt att greppa allt. Idag då jag sammanställer allt är det inga problem att förstå. Jag är faktiskt själv imponerad över all text som Stig skrev eftersom jag idag vet hur långt före sin tid han var.
Stig var mer än 50 år före sin tid. Det finns knappt någon högtalarkonstruktör ens år 2023 som har i närheten av Stigs inblick.
Min bedömning är att Kevin Voecks möjligtvis är den enda som har viss inblick, men det täcker inte ens 20 % av Stigs inblick.
Kevin var hemma hos mig på 80-talet då jag importerade Snell och Kevin jobbade då på Snell efter det att Peter Snell dog. Det var troligtvis 1985. Jag känner Kevin från den tiden.
MvH
Peter
JM skrev:Imperial-Blomman skrev:VintageHiFi skrev:Det du lägger upp uppskattas verkligen.![]()
Det står ett Imperial horn bakom Kolboxarna m JBL 15"
Han va å lyssna hos mej när ja hade Imperial horn å byggde sen sina.
Har du mätningar på hornen?
JM
xmag skrev:Jag har läst igenom nu. Några reflexioner:
Användare som besöker denna kategori: RogerGustavsson och 15 gäster