Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Peter Steindl?

Inläggav Johan_Lindroos » 2023-10-12 16:27

Väldigt tråkigt. Erik var en mycket fin människa. Jag var inte gammal då, men i slutet av åttiotalet bodde han i Örby där jag växte upp. Det som han då hade på tapeten var Edison One och 12 som var byggsatsförstärkare för LTS. Jag var förstås där och hälsade på. Det blev dock inget köp. För lite uteffekt tror jag att jag tyckte. Sedan blev det ju avsevärt större företagande i och med att han flyttade till England och höll på med Audio Innovations. Sedan har man ju träffat på honom då och då genom åren. Min åsikt är att han har gjort ett väldigt stort avtryck i rörbranschen i och med att han återpopulariserade rörförstärkare till mer vanliga hifikonsumenter. De var inte så blodigt dyra så att de flesta hade råd.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-10-17 17:06

Music matters. Känd musiker/pianist samtalar om musik på BBC.
Music is not sound.

https://www.bbc.co.uk/sounds/play/m001r90k

Har börjat lyssna. Lite paus från allt globalt elände.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-10-27 17:55

Jag såg följande inlägg från Forumets ägare. Forumet läggs ner om några månader, om inte . . .
Det är väldigt få som tittar i den avdelningen, så jag länkar till det inlägget med Forumets viktigaste information just nu.
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2291299#p2291299

Läs och begrunda. Inlägg i frågan kan göras i en ny tråd jag öppnat.
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2291342#p2291342

Vore lite trist om forumet försvann.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-10-29 06:07

Just nu känner jag för att lägga upp denna låt.

Texten är en väsentlig del, för att inte tala om sången eller musiken.
En av mina favvolåtar i 2a ring i gymnasiet.

Sweet child in time
You'll see the line
The line that's drawn between
Good and bad
See the blind man
Shooting at the world
Bullets flying
Oh, taking toll
If you've been bad
Oh, Lord, I bet you have
And you've not been hit
Oh, by flying lead
You'd better close your eyes
Oh
Bow your head
Wait for the ricochet
Aaah-aaah-aaah
Ah, I gotta hear you screaming
Aaah-aaah-aaah
Aaah-ah-ah
Oh, oh, oh
Oh God, oh
Oh, oh, oh
Oh God, no
They're gonna do it
Help! Help!
Help! Help!
Help! Help!
Oh, oh, oh, oh
Aaaaaahhhhh

I dessa dagar är det nog många som korsat linjen som skriker efter hjälp.
Vintertiden är här.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2023-10-29 23:21

Stark låt på många sätt.
Tack Peter.
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500.Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2023-10-30 19:43

Ja bra låt. Är med i den starka filmen Breaking the Waves också.

momotom

Inläggav momotom » 2023-10-30 19:57

Det är den bästa låten DP har gjort. Mest beror det nog på att den låter så mycket Uriah heep.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2023-11-01 12:09

Trevligt musik tipps! Hade inte lyssnat mycket på Deep Purple innan :oops: Nu har jag lyssnat igen "Deep Purple in Rock" ett flertal gånger :D
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-11-01 19:07

Nu över till solen. Magnetfältet kommer ändra riktning och polaritet nästa år.

Måste man ändra alla kablars riktning då? Självklart, dessutom måste man ställa in alla kabellyftare på nytt.

Mvh
Maxwell

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2023-11-01 19:24

petersteindl skrev:Nu över till solen. Magnetfältet kommer ändra riktning och polaritet nästa år.

[ YouTube ]

Måste man ändra alla kablars riktning då? Självklart, dessutom måste man ställa in alla kabellyftare på nytt.

Mvh
Maxwell

Jag drabbas ju personligen hårt av detta då jag tvingas göra ett polbyte.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-11-01 21:59

petersteindl skrev:Nu över till solen. Magnetfältet kommer ändra riktning och polaritet nästa år.

[ YouTube ]

Mvh
Maxwell

Jordens magnetiska poler har väl också skiftat emellanåt. Vet inte när det är dags nästa gång, förmodar att vår elleverantör informerar om saken.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-11-02 07:47

Alliance for Responsible Citizenship, ARC.

Den här videon är bara några timmar gammal. Jag har börjat titta på den och av det jag sett så verkar den mycket bra.

Den handlar om identitet och ansvar, två fundamentala egenskaper i var mans liv.

Nu har jag sett hela. En intressant sak är att då jag började titta så hade mindre än 1000 sett den.
Då jag nu sett hela, efter 25 minuter inkl 5 minuters paus, så tittade jag vidare och då jag sett hela så såg jag att mer än 100 000 hade sett videon. Det kan nog ses som en mycket snabb tittarökning.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2023-11-03 17:35

Såg dem på Sweden Rock ifjol. Helt ok framträdande.

petersteindl skrev:Just nu känner jag för att lägga upp denna låt.
[ YouTube ]

Texten är en väsentlig del, för att inte tala om sången eller musiken.
En av mina favvolåtar i 2a ring i gymnasiet.

Sweet child in time
You'll see the line
The line that's drawn between
Good and bad
See the blind man
Shooting at the world
Bullets flying
Oh, taking toll
If you've been bad
Oh, Lord, I bet you have
And you've not been hit
Oh, by flying lead
You'd better close your eyes
Oh
Bow your head
Wait for the ricochet
Aaah-aaah-aaah
Ah, I gotta hear you screaming
Aaah-aaah-aaah
Aaah-ah-ah
Oh, oh, oh
Oh God, oh
Oh, oh, oh
Oh God, no
They're gonna do it
Help! Help!
Help! Help!
Help! Help!
Oh, oh, oh, oh
Aaaaaahhhhh

I dessa dagar är det nog många som korsat linjen som skriker efter hjälp.
Vintertiden är här.

Mvh
Peter
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2023-11-03 17:59

There are 10 types of people,  Thrue and False.jpg
There are 10 types of people, Thrue and False.jpg (12.2 KiB) Visad 6156 gånger
Shatterer of words

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-11-05 02:06

För er som gillar vetenskap. Dessa två herrar är på något sätt två personer jag har respekterat under en tid.
Nu diskuterar de med varandra.

Jag har sett 1 timme. Jag gillar deras ödmjukhet inför en uppgift.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-11-05 07:27

petersteindl skrev:För er som gillar vetenskap. Dessa två herrar är på något sätt två personer jag har respekterat under en tid.
Nu diskuterar de med varandra.

[ YouTube ]

Jag har sett 1 timme. Jag gillar deras ödmjukhet inför en uppgift.

Mvh
Peter

En fråga bara innan jag börjar titta på videon, är det HiFi- eller musik-relaterat?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-11-05 09:51

Om du klart och entydigt definierar begreppen ”hifi” samt ”musik”, så skall jag svara på din fråga.

Se det som att du har fri vilja att välja att börja se videon eller att välja att avstå. Du är alltså en volontär.
Nu är det så att Almen och många andra anser att det inte existerar någon fri vilja och därför är valet deterministiskt d v s förutbestämt om du kommer välja att titta eller inte. Du har på så sätt inget eget val eftersom du drivs av energier och krafter som hänt tidigare och som drar dig i någon riktning som är förutbestämt. Du som person är inte ens inblandad i väljandet.
Det är ett sätt man kan se på saken. Jag kan då göra bedömningen att videon med stor sannolikhet inte är något för dig.
Då utgår jag från det deterministiska alternativet.

För mig är definitionerna synnerligen abstrakta. Musik ser jag som en entitet/företeelse som inte existerar i den från hjärnan sett externa fysikaliska världen.

Entiteten/företeelsen ”hifi” har debatterats flitigt på forumet under många år och det råder ingen som helst konsensus vad det skulle vara.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-11-05 10:43

petersteindl skrev:Jag kan då göra bedömningen att videon med stor sannolikhet inte är något för dig.

Tack, men du kanske hade en tanke med videon utifrån ett HiFi- eller musik-perspektiv och då vill jag gärna höra den beskrivningen så att jag kan ta del av videon ur det perspektivet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-11-05 19:15

goat76 skrev:
petersteindl skrev:Jag kan då göra bedömningen att videon med stor sannolikhet inte är något för dig.

Tack, men du kanske hade en tanke med videon utifrån ett HiFi- eller musik-perspektiv och då vill jag gärna höra den beskrivningen så att jag kan ta del av videon ur det perspektivet.

Utifrån ett perspektiv från utveckling av ljudåtergivningsutrustning och musikåtergivning, så är för mig all naturvetenskaplig information intressant och speciellt sådant som innehåller vågekvationen.

Ljudåtergivning är som jag ser det = återgivning av ljud.
Kan man inte definiera ljud, så kan man heller inte definiera vad ljudåtergivning är och vet man inte vad man skall återge, så famlar man i mörker.

Samma gäller musikåtergivning.
Kan man inte definiera musik, så kan man heller inte definiera vad musikåtergivning är och vet man inte vad man skall återge, så famlar man i mörker.

Ofta är det så att man inte har direkt nytta av viss information och kunskap, men av någon outgrundlig anledning, så kan man ha indirekt nytta genom att lägga ihop olika företeelser och få en framväxande förståelse.

Allt har att göra med hur nyfiken man är på naturvetenskap som måhända bryter barriärer.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-11-08 04:10

Nu har jag stött på något riktigt häftigt. Det är en kanal på tuben som har en massa musik som är inspelat för flera tusen år sedan. . . typ. 8)

Det är åtskilliga gamla mästerverk som Stig Carlsson och jag satt och lyssnade på hemma hos honom kvällarna och nätterna i ända.
Då var det bara musik som gällde och inte en massa tjafs om ljud eller andra ljudnörderier.
En del är enkom mono. Vissa saker är från stenkaketiden. En del är stereo. Alla är musikframföranden på högsta nivå.

Sheer music.

Den här skivan hade jag med mig till Stig en gång på 70-talet. Den föll definitivt i god jord. Han borde inte vara bra i denna typ av musik. Han tillhör egentligen jazzen.

Nedan är ett litet urval från deras kanal. Även om ni inte lyssnar igenom hela styckena så rekommenderar jag att man lyssnar lite på varje för att få en viss glimt av musiken och framförandet.

Åsså lite jazz. Det swänger.

Det här är kanalen. Där kan man klicka sig fram. De har även modernare inspelningar och lite populärmusik.
https://www.youtube.com/@cgoroo/videos

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-11-14 08:06

Jag bara måste lägga upp detta gitarrsolo. Det är en synnerligen intressant video gällande gitarrspel av en av de finaste jazzgitarristerna.

Då man hör spelet tänker man inte så mycket på musiken, spelet och tekniken. Det bara känns helt naturligt. Men då förklaringarna kommer så är det helt fascinerande. Rekommenderas att se och höra.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2023-11-14 08:54

petersteindl skrev:Jag bara måste lägga upp detta gitarrsolo. Det är en synnerligen intressant video gällande gitarrspel av en av de finaste jazzgitarristerna.
[ YouTube ]

Då man hör spelet tänker man inte så mycket på musiken, spelet och tekniken. Det bara känns helt naturligt. Men då förklaringarna kommer så är det helt fascinerande. Rekommenderas att se och höra.

Mvh
Peter

Django Reinhardt :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-11-15 00:22

Nu måste jag lägga upp denna. Se den igen. Väldigt aktuell.

För att få en komplett bild så måste ni även se denna.

Tack för kaffet
Peter

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2023-11-15 00:57

petersteindl skrev:Nu måste jag lägga upp denna. Se den igen. Väldigt aktuell.

[ YouTube ]

För att få en komplett bild så måste ni även se denna.

[ YouTube ]

Tack för kaffet
Peter

Det var bättre förr. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2023-11-17 13:41

petersteindl skrev:Med tanke på Svantes inlägg tänkte jag passa på att visa hur det ser ut i den kommande DAC som lilltroll utvecklat enligt gemensamt koncept.

Det är mina gamla tankar från 1991 ungefär som nu med lilltrolls tankar och ingenjörskonst och med hjälp av Xilinx FPGA och programmering av lilltroll kan realiseras.

Vi har i alla fall åstadkommit att 22.05 kHz ligger på - 183 dB och att nivån vid 20 kHz fallit 0,001 dB.

Hoppas att det kan anses vara tillräckligt ok.

Med vänlig hälsning
Peter

Ovan klipp är från denna tråd från 2017 som omnämns i en tråd om Chord M-scaler: viewtopic.php?f=9&t=65054

Fina data som nämns, blev det någon produkt eller förverkligande av den DACen?

Vill också passa på att fråga om teorierna/tänket bakom "äggen" finns nedskrivet nånstans för allmän läsning?
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2023-11-17 15:30

Prozac skrev:Vill också passa på att fråga om teorierna/tänket bakom "äggen" finns nedskrivet nånstans för allmän läsning?

Vi är några som väntat länge... :)

petersteindl sön 26 maj, 2013 18:58
petersteindl skrev:
paa skrev:När släpper du ditt White Paper, Peter?

Då produktionen klarar sig utan att jag är engagerad och försäljningen är igång och jag skrivit den mest basala texten så kan jag börja med white paper. Normalt sett tar denna text ungefär 2-5 arbetsår att få fram. Hur lång tid det kommer att ta i detta fall återstått att se.

Mvh
Peter
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2023-11-17 16:33

2013... oj då.

Antar att nyckelordet är "arbetsår" :)

Edit: ser att det är tänkt att vara omfattande, faktiskt otroligt mycket mer omfattande än vad jag efterfrågade.

"Det är följande som tar den tid det tar. Normalt sett från 2-5 år. Det bör röra sig om 10000-25000 A4-sidor samt kanske 500-1000 animeringar utförda av proffs samt 2000 bilder och fotografier samt 100-200 videofilmer. Allt i ett och endast ett sammanhängande dokument."
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-11-17 18:28

:D Det är mycket med ljud. Pusselbitarna börjar falla på plats. Men, en del återstår.

En total konsensus gällande ljud och ljudåtergivning hos samtliga människor på hela planeten skall ju uppnås.
Än har vi inte kommit dit.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-11-18 01:05

Låt oss fortsätta lite med Stig Carlsson. Vi har kommit fram till år 1971. Det var det året jag köpte OA6-typ1.

Då skrev Stig en skrift till en föreläsning som Stig höll. Jag tror föreläsningen hölls på KTH. Den heter:
Rum och klang i upptagning och återgivning.

RUM OCH KLANG I UPPTAGNING OCH ÅTERGIVNING_Sida_01.jpg
RUM OCH KLANG I UPPTAGNING OCH ÅTERGIVNING_Sida_01.jpg (575.34 KiB) Visad 5340 gånger

RUM OCH KLANG I UPPTAGNING OCH ÅTERGIVNING_Sida_02.jpg
RUM OCH KLANG I UPPTAGNING OCH ÅTERGIVNING_Sida_02.jpg (601.76 KiB) Visad 5340 gånger

RUM OCH KLANG I UPPTAGNING OCH ÅTERGIVNING_Sida_03.jpg
RUM OCH KLANG I UPPTAGNING OCH ÅTERGIVNING_Sida_03.jpg (804.63 KiB) Visad 5340 gånger

RUM OCH KLANG I UPPTAGNING OCH ÅTERGIVNING_Sida_04.jpg
RUM OCH KLANG I UPPTAGNING OCH ÅTERGIVNING_Sida_04.jpg (848.88 KiB) Visad 5340 gånger

RUM OCH KLANG I UPPTAGNING OCH ÅTERGIVNING_Sida_05.jpg
RUM OCH KLANG I UPPTAGNING OCH ÅTERGIVNING_Sida_05.jpg (755.13 KiB) Visad 5340 gånger

RUM OCH KLANG I UPPTAGNING OCH ÅTERGIVNING_Sida_06.jpg
RUM OCH KLANG I UPPTAGNING OCH ÅTERGIVNING_Sida_06.jpg (835.81 KiB) Visad 5340 gånger

Fortsättning följer. Då kommer kapitlen som rör återgivningen.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2023-11-18 02:13

Tackar :) :) :) :) :) :) :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi